kalan lopetus!

sinirihmainen rakkaani

kalani on todella kipeä, ei jaksa uida enää ollenkaan vaan makaa koomassa pohjalla. liikkuu silloin tällöin, vaihtelee paikkaa. minun mielestä kiduksissa joku todella turvonnut patti. justus on ollut minulla todella kauan, ja on ainut kalani. en halua kuullostaa tyhmältä, mutta justus on tärkeä ja haluaisin lopettaa sen kärsimykset. väkivaltaa en halua käyttää! eläinlääkäreillä jotain "nukutusaineita"? kokemuksia kellään? asialla kiire, koska justus todella kipeä! kiitos!

14

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säde**

      kuinka kauan se on ollut tossa kunnossa? meinaan vaan,ku mun kala kuoli toissapäivänä, se oli viiminen ja oireet oli tollasia :/

      • sinirihmakala

        no sanotaanko et viikon ollu vaisumpi, ja nyt pari päivää ollut ihan koomassa. koko ajan tila huononee. nyt justus ei enää herää vaikka mä kuinka koputan tai hakkaan akvaariota, vaikka ollut todella herkkä kala kuulemaan. silti yhä hengissä, vaihtoi muutama minuutti sitten paikkaa. eilen vielä sain syömään, tänän en usko. eilen myös jos sain "herättyä" justus ponkaisi salamavauhtia pintaan haukkomaan henkeä (vaikka kaikki on kunnossa!) ja sitten saman tien valahtaa taas elottomana alas. myöskin makaa ihan oudoissa asennoissa.. mä en halua katsoa enää sen kärsimystä, vaikka todella rauhalliselta näyttääkin! nyt tietenkin toivon että nukkuisi itse pian pois.. kuinka kauan sulla kesti ennen kuin kalasi kuoli? vastasiko nämä oireet vielä? en keksi mikä sillä voisi olla, hoito on ollut todella hyvää, vesi puhdasta, kaikki muutenkin todella hyvin..ja tuli ihan yllättäen. justus on kyllä jo melkein kaksi vuotta, mutta se patti ihmetyttää..


      • pallokalanen
        sinirihmakala kirjoitti:

        no sanotaanko et viikon ollu vaisumpi, ja nyt pari päivää ollut ihan koomassa. koko ajan tila huononee. nyt justus ei enää herää vaikka mä kuinka koputan tai hakkaan akvaariota, vaikka ollut todella herkkä kala kuulemaan. silti yhä hengissä, vaihtoi muutama minuutti sitten paikkaa. eilen vielä sain syömään, tänän en usko. eilen myös jos sain "herättyä" justus ponkaisi salamavauhtia pintaan haukkomaan henkeä (vaikka kaikki on kunnossa!) ja sitten saman tien valahtaa taas elottomana alas. myöskin makaa ihan oudoissa asennoissa.. mä en halua katsoa enää sen kärsimystä, vaikka todella rauhalliselta näyttääkin! nyt tietenkin toivon että nukkuisi itse pian pois.. kuinka kauan sulla kesti ennen kuin kalasi kuoli? vastasiko nämä oireet vielä? en keksi mikä sillä voisi olla, hoito on ollut todella hyvää, vesi puhdasta, kaikki muutenkin todella hyvin..ja tuli ihan yllättäen. justus on kyllä jo melkein kaksi vuotta, mutta se patti ihmetyttää..

        mun mieletä se pitäisi lopettaa nyt ja heti... kaikista nopein, mutta ikävin tapa on laittaa kala kiehuvaan veteen... kuolee heti ilman tuskia.. tämä on todella ikävä tapa enkä itse sitä pystyisi telemään, mutta...muuta en osaa sanoa.


    • Foobeli

      Ota kala pois kuljeta vedessä keittiöös. lämmitä kuumaa vettä ja pistä kala sinne. MUISTA EI MINNEKKÄÄN VESSANPÖNTTÖÖN!!

      • tuota...!

        ensinnäkin kaloilla on myös tuntoaistit..!
        elikkä miltä itsestänne tuntuisi jos heitetään kiehuvaan veteen?!!
        nopein ja kivuttomin tapa on leikata pää pois.
        surullista mutta totta.


    • nopein ja kivuttomin tapa lopettaa on pudottaa kala kiehuvaan veteen tai jäämurskaan.

      • miekkapyrstö

        mikä kirja?
        tiedonlähde on hyvä mainita


      • hoitsu

        Taitaa olla vanhakin, nopein ja kivuttomin tapa on sama kuin onki tms. kaloilla eli niskat nurin tai vaikka saksilla poikki.


      • kalojen parasta
        hoitsu kirjoitti:

        Taitaa olla vanhakin, nopein ja kivuttomin tapa on sama kuin onki tms. kaloilla eli niskat nurin tai vaikka saksilla poikki.

        Juuh, sama mieltä et ihme kirja!
        Paras tapa on ottaa terävät, isot sakset ja nopeasti napsia kalalta niska poikki. Se on nopein ja kivuttomin tapa.

        Olen kuullut tapauksia kun kala on heitetty kiehuvaan veteen ja hypännyt pois sieltä ilman nahkaa. Nahka kun on ensin palanut ja kala vielä alitajuntaisesti hengissä.
        Kuullostaako kivalta?


      • Taistelupari
        kalojen parasta kirjoitti:

        Juuh, sama mieltä et ihme kirja!
        Paras tapa on ottaa terävät, isot sakset ja nopeasti napsia kalalta niska poikki. Se on nopein ja kivuttomin tapa.

        Olen kuullut tapauksia kun kala on heitetty kiehuvaan veteen ja hypännyt pois sieltä ilman nahkaa. Nahka kun on ensin palanut ja kala vielä alitajuntaisesti hengissä.
        Kuullostaako kivalta?

        Markku Varjo: Akvaarion ensiapuopas.

        "Jos joudut tappamaan kalan, nopein ja kivuttomin tapa keino on katkaista sen niska saksilla. Ellet halua tutkia kalaa (eli määritellä sairautta mikroskoopilla) voit lopettaa sen myös kastamalla sen kiehuvaan veteen."

        Itse olen kalat näin lopettanut ja voin sanoa että välittömästi kuolevat. Sieltä ei kuule mikään kala hyppää!

        Liian kulmästä eli vain kuumasta vedestä kala ei heti kuole mutta veden pitää siis olla KIEHUVAA!


      • kotilo-kaktusfani
        Taistelupari kirjoitti:

        Markku Varjo: Akvaarion ensiapuopas.

        "Jos joudut tappamaan kalan, nopein ja kivuttomin tapa keino on katkaista sen niska saksilla. Ellet halua tutkia kalaa (eli määritellä sairautta mikroskoopilla) voit lopettaa sen myös kastamalla sen kiehuvaan veteen."

        Itse olen kalat näin lopettanut ja voin sanoa että välittömästi kuolevat. Sieltä ei kuule mikään kala hyppää!

        Liian kulmästä eli vain kuumasta vedestä kala ei heti kuole mutta veden pitää siis olla KIEHUVAA!

        Ei kala välittömästi kuole ehtii se tunteakkin kipua!PARAS tapa on niskat nurin!


      • rim
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Ei kala välittömästi kuole ehtii se tunteakkin kipua!PARAS tapa on niskat nurin!

        ja haloo, huomioidaanpas sekin, että kaloja on erikokoisia. Kymmenen sentin mittainen kala tuskin kuolee silmänräpäyksessä kiehuvaan veteen, toisin kuin esim. 4 sentin neontetra.. JOs et itse pysty listimään kalaasi, eiköhän tuttavapiiristä joku kalastava hlö löydy, joka voi katkaista kaulan.

        Eli siis kertalaakista kaula katki. Pikkukaloja olen itse tappanut kiehuvaan veteen laittamalla, ja varmasti kuolivat heti. Mitään vähääkään isompaa en laittaisi. Lisäksi muistaakseni tuossa samaisessa markku varjon akvaario-oppaassa oli kyse nimenomaan pienempien kalojen lopetuksesta vedellä.


    • gdfgffgdfgdfgdfgdfg

      kätevä lopetuskeino jossa kala ei kärsi on leikata sen niska saksilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe