Onko kenelläkään kokemusta rasitusanafylaksiasta? Itselläni sellainen on ja se rajoittaa elämää jonkin verran. Pystyn syömään allergisoivia ruoka-aineita (esim. pähkinöitä ja mausteita) ilman mitään oireita, mutta jos rasitan itseäni fyysisesti syömisen jälkeen (niin että nousee hiki pintaan) saan anafylaktisen sokin. Tän vuoksi pitää aina katsoa mitä syö ennen urheilua.
Onko kellään muulla kokemusta asiasta tai oletteko kuuleet ylipäätänsäkään?
Rasitusanafylaksia
8
3382
Vastaukset
- merisatu
Minulla tuli anaf.shokki stressin seurauksena. Reagoin ruoka-aineeseen. Myöhemmin tutkittiin allergeenit verestä, ei mitään koholla.
Eli ainoaksi selitykseksi jäi stressitilanne, jossa sillä hetkellä elin. - Anafylaksia
Hei
Itselläni on ollut samanlaisia kohtauksia 6 kertaa ja yhden kerran anafylaktinen shokki ja kaikki rasituksen yhteydessä ja joka kerta olen syönyt minulle allergiaa aiheuttavaa ruokaa (mango, selleri jne.). Nyt otettiin verikoe, joka varmistaa diagnoosin. Vastaus kestää 2 - 4 viikkoa. Lääkärini kertoi, että vehnässä oleva joku aine on yleinen reaktion aihettaja ja sekin selviää ko. verikokeesta. Koe on ihan uusi ja olin ensimmäinen Oulussa, jolta otettiin. Läärärini oli melko varma, että minulla on rasitusanafylaksia. - sigtuna
Olen saanut rasituksen yhteydessä suurija paukamija iholleni jotka kutiavat aivan hirveästi, siis kroppa on aivan täynnä niitä paukamija. Kävin juuri allergia testissä, joka tehtiin pistokokeella käsi varsiin, ja siinnä juuri vehnän auheuttama proteiini on se joka aiheutaa rasituksen seurauksena ne paukamat. Kun tällainen allerginen kohtaus on tullut, olen saanut kortisooni piikin. Mutta en ole viellä mennyt allergia sohkiin joka johtaisi vahvempaan piikitykseen. Lääkärini kertoi että gluteenitonta ruokaa olisi hyvä syödä. Onko jollakin samailaisesta kokemusta? Ymmärsin että tulisi jättää pois vehnä tuoteet ja ylipäätänsä vilja tuoteet olen epävarma ruis tuotteiten kanssa. Mistä saisin enemmän tästä aiheesta tietoa ,onko netti sivuja?
- astma+useat allergiat:((
urtcariaa rasituksen yhteydessä? Eikö sinua testattu kuin ihotestein?
Kai teillä on Epipenit? Itselläni ainakin kulkee koko ajan matkassa.
- Anonyymi
Aika vanha ketju mutta itse vähän hukassa tämän kanssa.
Rasituksessa joskus iskee pahahko kohtaus. Aivan tyhjällä vatsalla ei tule.
Onko tähän jo jokin ratkaisu, koska en ajatellut rasitusta lopettaa ja energiaa sitä ennen on myös saatava- Anonyymi
Kannattaa käydä allergologilla selvittämässä! Itselläni on rasitusanafylaksia, joka johtuu gluteenista (vehnä, ohra, ruis). Gluteenittoman ruokavalion myötä ei ole ollut oireita kertaakaan.
- Anonyymi
moro! itellä tosiaan on tullut allergiaoireita rasituksen yhteydessä, kerran oli anafylaktinen shokki. aiheuttaja oli jokin vehnässä ja muissa viljoissa (ruis, ohra...) esiintyvä proteiini. söin noin vuoden gluteenitonta, kunnes siirryin takasin normiin kuitenkin välttäen viljatuotteiden syöntiä muutama (3-4) tuntia ennen rasitusta
oireet tosin vuosien saatossa heikenneet, mulla on tänä vuonna tainnut olla yksi tai kaksi lievää kohtausta jotka menneet nopeasti ohi. en oo enää paljoa kiinnittänyt huomiota tohon, pientä kutinaa lähinnä tullu kun oon syöny ennen juoksulenkkiä
- Anonyymi
Ibuprofeeni aiheutti flunssassa mulle vuosia sitten hitaasti tulevan anafylaksian, oli muutto menossa ja vaikka kuinka yritin olla mitään tekemättä, ei onnistunut, soitin sitten ambulanssin itselleni ja avasin ulko-oven valmiiksi, kun en tiennyt missä kunnossa enää olen hoitajien tullessa, ei ole muistikuvaa sairaalaan menosta, ei ollut epipeniäkään enää. Toisella kertaa myös nuhaflunssassa sain pahemman mutta hitaamman anafylaktisen kohtauksen koirien reippaan ulkoilutuksen jälkeen, ei shokki, kun ehdin ottaa epipenin, mutta alkoi se kunnon syyhy kehossa ympäriinsä, siitä urtikaria naamassa ja rintakehässä ja ja meni pahasti jo hengitysteihin, olen myös astmaatikko. Syyksi selvisi lopulta linssit (yritin kasvisruokavalioon linsseillä lihan sijaan).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418