Olen vaihtamassa tulppia moottoripyörääni ensimmäistä kertaa. Onko tulpan kärkiväli kohdallaan uudessa tulpassa vai täytyykö sitä mittailla ja säätää?
Tulppien kärkivälin säätö
5
9814
Vastaukset
- Pave
Yleensä on kohdillaan, mutta toki kannattaa tarkastaa kuitenkin, sillä joskus on sellaisiakin tapauksia että ei ole kohdillaan, mutta nykyään erittäin harvinaista. "normaali" kärkiväli 0.8mm mutta onpa sellaisiakin joissa 1.0mm mutta manuaalista yleensä löytyy tuokin tieto.
- Kra
Tulpat kantsii tarkastaa muutenkin, että ovat yleensä ehjät. Joskus on minulle osunut käteen sellainen uusi tulppa ,joka on ilmeisesti tippunut lattialle jossain käsittelyn vaiheessa. Huolimatta suojaavasta pakkauksesta sivuelektrodi oli iskeytynyt kiinni keskielektrodiin ja posliinit hajalla. Käytetyssä tulpassa kärkiväli tuppaa kasvamaan kulumisen takia, silloinkin on tarvetta säätää kärkiväliä pienemmäksi jos laittaa samat tulpat takaisin. Tarkista korjausohjeista tulppien oikea kiristystiukkuus( esim 20 Nm) Se kannattaa tehdä momenttiavaimella. Pysyy tulpankierteet kannessa kunnossa sekä tulppien lämmöt kohdallaan.
Nyt joku saattaa provosoitua tuosta momenttiavaimen käyttökehotuksesta, mutta ihan vapaasti vaan. Olen muutamankin kannen kunnostanut, josta on tulppien kierteet rikottu kun on tulpat väännetty apinan raivolla kiinni.
Niin ja vielä, tulpat asennetaan ja kiristetään aina kylmään kanteen. Kierteiden säästämiseksi.- konsti.
No eipä tässä sen enempää provosoiduta, mutta jos momenttiavainta ei ole käytössä, niin hyvä nyrkkisääntö tässä: (pätee tiivisteellisiin tulpiin, ei kartiotulppiin)
Ensin sormitiukkuuteen ja kun tulppa pohjaa, niin sen jälkeen avaimella 1/4 kierros kiinnipäin. Siinä se yksinkertaisimmillaan.
Kartiotiivisteisiin nyrkkisääntö oli paljon vähemmän, en muista enää tarkemmin. Vaan eipä noita kartiotulppia monessa vehkeessä taida ollakaan.
Minäkin olen kunostanut joskus auton kannen, jossa kaikki 4 tulpankierrettä oli pantu kerralla paskaksi. - Motonomi
konsti. kirjoitti:
No eipä tässä sen enempää provosoiduta, mutta jos momenttiavainta ei ole käytössä, niin hyvä nyrkkisääntö tässä: (pätee tiivisteellisiin tulpiin, ei kartiotulppiin)
Ensin sormitiukkuuteen ja kun tulppa pohjaa, niin sen jälkeen avaimella 1/4 kierros kiinnipäin. Siinä se yksinkertaisimmillaan.
Kartiotiivisteisiin nyrkkisääntö oli paljon vähemmän, en muista enää tarkemmin. Vaan eipä noita kartiotulppia monessa vehkeessä taida ollakaan.
Minäkin olen kunostanut joskus auton kannen, jossa kaikki 4 tulpankierrettä oli pantu kerralla paskaksi.Edellinen ohje pätee vain uusiin tiivisteellisiin tulppiin, ei siis jo kerran kiinni olleisiin. Lisäksi ohje käy vain M14 pitkäkierteiselle tulpalle. Tällä ohjeella tulee momentiksi n. 30 Nm.
Käytettyä tulppaa kiristetään vain 15 astetta.
Ohessa joitakin yleissuosituksia alumiinikansiin
M14 20-30 Nm
M12 15-25 Nm
- väksätin
Oikea tulppien(korva)kärkiväliin ei paljoa voi itse vaikuttaa. Kysymyshän on suoraanverrannollinen kysyjän pään leveyteen. Uskoakseni kuitenkin on 0.8 tai jopa 1mm,n kärkiväli varsin pieni. Itselläni se on jotain, kuitenkin yli 10 senttiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741