Jälkikompostointi

???

Misssä vaiheessa aletaan siirtelemään pääkompostorista toiseen jälkikompostointia varten? Vioko tämä jälkikompostori olla avokomposti (kaupunkialue)? Meillä on kaksi kompostoria täynnä tavaraa, kaikki biojätteet viimeisen vuoden ajalta (toisessa ajalta kesä-syksy, toinen syksy-kevät), molemmat jäätyivät talvella. milloin näistä voisi alkaa siirtelemään tavaraa toiseen?

11

10556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kompostoija

      Itselläni on kolme pakastearkuista tehtyä kompostia jotka toimivat hyvin.
      Talven kovimmilla pakkasilla kaksi jo osittain maatunutta kompostia jäätyivät mutta arkku komposti johon lisäsin pitkin talvea biojätettä niin säilyi toimivana koko talven. Kevään ja auringonpaisteen tultua niin nämä jäätyneet sulivat ja jatkoivat maatumista.
      Joskus olen saanut sellaisen ohjeen että kun kompostiin laitetut jätteet ovat niin hajonneet että ei tunnista mitä siinä on ollut niin silloin voi siirtää jälkikompostiin.
      Älä kuitenkaan laita avokompostia silloinkaan kun siirrät jälkikompostointiin koska se tuo varmasti rottia paikalle jos niitä ei ole aiemmin ollut.
      Kuivikkeena kompostoinnissa olen yli kymmenen vuoden kokemuksen jälkeen todennut että raaka turve on kaikkein paras.
      Pidän sen talvella lämpimässä pannuhuoneessa jotta se ei ole kylmää kun se lisää sinne pakkasella niin ei suotta jäähdytä kompostia.
      Kolmella kompostilla biojätteen kompostointi hoituu hienosti,yksi jota täytetään toinen täyteen tultuaan saa jatkaa maatumista niin kauan että se on jälkikompostointivaiheessa ja siis kolmas on aina jälkikompostointia varten

      • sormi suussa

        Minulla on kesäpaikassani puutarhajätteille kehikko ja talousjätteille kompostori.
        Ongelmana on, että loppujen lopuksi en sitten tiedä, milloin multa on multaa, ja milloin se on vielä jälkikompostorointia vaativaa. Pianhan esim. talousjätteet muuttuvat tunnistamattomiksi.

        Sama puutarhajättteen kanssa. Eräänä syksynä levitin mielestäni jo hyvin maatunutta multaa uuteen penkkiin, eikä mennyt kuin hetki, kun se oli matalan, kauniin vihreän rikkaruohokasvuston peittämä.
        Kyllähän minä sen mullokselle sain, kun kitkin raivokkaasti pienijuurisia rikkaruohoja, mutta ymmärsin, että olin ottanut maatumatonta puutarhajätettä liian aikaisin käyttöön.
        Minusta se oli ihan jo multaa!


      • pms68
        sormi suussa kirjoitti:

        Minulla on kesäpaikassani puutarhajätteille kehikko ja talousjätteille kompostori.
        Ongelmana on, että loppujen lopuksi en sitten tiedä, milloin multa on multaa, ja milloin se on vielä jälkikompostorointia vaativaa. Pianhan esim. talousjätteet muuttuvat tunnistamattomiksi.

        Sama puutarhajättteen kanssa. Eräänä syksynä levitin mielestäni jo hyvin maatunutta multaa uuteen penkkiin, eikä mennyt kuin hetki, kun se oli matalan, kauniin vihreän rikkaruohokasvuston peittämä.
        Kyllähän minä sen mullokselle sain, kun kitkin raivokkaasti pienijuurisia rikkaruohoja, mutta ymmärsin, että olin ottanut maatumatonta puutarhajätettä liian aikaisin käyttöön.
        Minusta se oli ihan jo multaa!

        moni siemen elää kompostoinnista huolimatta ja siksi kitkemisjäte olisi hyvä laittaa kuumakompostin läpi eli talousjätteen sekaan. Alustahan on ollut mitä mainiointa kun noin lähti kasvamaan..

        keskeneräinen komposti ei ole sovelias ollenkaan kasvualustaksi paitsi korkeintaan muuhun maahan sekoitettuna..

        Periaatteessa kaksivuotinen komposti on jo sopivaa tavaraa varsinkin jos se on ensin ollut lämpökompostorissa ja sitten seuraavana vuonna jäätybyt kunnolla niin siinä ei enää voi olla mitään ihmiselle vaarallista jäljellä..


      • kuumakomposti
        pms68 kirjoitti:

        moni siemen elää kompostoinnista huolimatta ja siksi kitkemisjäte olisi hyvä laittaa kuumakompostin läpi eli talousjätteen sekaan. Alustahan on ollut mitä mainiointa kun noin lähti kasvamaan..

        keskeneräinen komposti ei ole sovelias ollenkaan kasvualustaksi paitsi korkeintaan muuhun maahan sekoitettuna..

        Periaatteessa kaksivuotinen komposti on jo sopivaa tavaraa varsinkin jos se on ensin ollut lämpökompostorissa ja sitten seuraavana vuonna jäätybyt kunnolla niin siinä ei enää voi olla mitään ihmiselle vaarallista jäljellä..

        Pihamme on niin laaja, että sen jätteet pitää paiskata lautakehikkoon. Mitään lämpökompostoria ei sille määrälle on mahdollista hankkia.
        Heinäsilppu, erilaiset varret ja lehdet, harvennukseen joutuneet vuorenkilvet,rikkaruohot ym. osa pannaan silppurista läpi.
        Kaiken kesää silppua tulee. Siitä sitten johtuu, että kehikon pohjalla on mustaa hyvää multaa ja päällä viimeviikon heinäsilppu. Se pitää kompostin kyllä hyvin toiminnassa.

        Mutta sitten käy tosiaan niin kuin kerroin. Annoin kompostin levätä, ja syksyn viimeisillä käynneillä sitten otin multaa käyttöön. Luulin, että se oli jo valmista.

        Nyt olen tehnyt kaksi kompostia pihajätteille, mutta minusta se yksi vanha oli parempi. Nyt se vanhempi saa olla rauhassa, mutta minusta se ei muhi mullaksi, vaan on niillä sijoillaan kuin se jätettiin. Olen sen peittänyt jätesäkein.

        Kaikenlaista sitä saa opetella eläissään!


      • pms68
        kuumakomposti kirjoitti:

        Pihamme on niin laaja, että sen jätteet pitää paiskata lautakehikkoon. Mitään lämpökompostoria ei sille määrälle on mahdollista hankkia.
        Heinäsilppu, erilaiset varret ja lehdet, harvennukseen joutuneet vuorenkilvet,rikkaruohot ym. osa pannaan silppurista läpi.
        Kaiken kesää silppua tulee. Siitä sitten johtuu, että kehikon pohjalla on mustaa hyvää multaa ja päällä viimeviikon heinäsilppu. Se pitää kompostin kyllä hyvin toiminnassa.

        Mutta sitten käy tosiaan niin kuin kerroin. Annoin kompostin levätä, ja syksyn viimeisillä käynneillä sitten otin multaa käyttöön. Luulin, että se oli jo valmista.

        Nyt olen tehnyt kaksi kompostia pihajätteille, mutta minusta se yksi vanha oli parempi. Nyt se vanhempi saa olla rauhassa, mutta minusta se ei muhi mullaksi, vaan on niillä sijoillaan kuin se jätettiin. Olen sen peittänyt jätesäkein.

        Kaikenlaista sitä saa opetella eläissään!

        puuterhassa tulee aina jotakin vastusta ja ei-toivottavaa vastaan vaikka kuinka on toimivinaan oikein ja viisaasti.. Ehkä se lopulta kuitenkin juuri siksi on niin hauskaa? Ja mikä tyydytyksen tunne tuollaisen kitkennän jälkeen omien kätten töitä katsoessa, tuoreen mullan tuoksu ja musta väri..

        Laita jatkossa siementä tekevä rikkaruoho lämpökompostiin, se valmistuu sieltä kyllä vikkelään. Muuten osa rikkaruohosta on laitettava roskiin tms tai vain huolehdittava ettei sitä laita väärään paikkaan ja se on aika vaikeaa.. Itse onnsituin muuten kerran kylvämään vesiheinää ja nokkosta todella laajasti kukkapenkkiin omaa tyhmyyttäni. Ei se vielä olisi haitannut, mutta kun ne suurin osa oli sieltä jo alunperin poistettuja..

        Ystäväni sen sijaan kompostin kauttaa istutti voikukkaa todella laajasti. Hänelle oli mies tehnyt sellaisen hienon silppuri-leikkurin jolla jätteen sai pieniksi paloiksi. Voikukat oli tietysti kaivettu työllä ja hiellä pitkin pihaa..


      • multasormikas

        Pienelle pihalle kolme töpsää! Eipä tunnu ihanteelliselta maisemaa ajatellen.
        Välillä tuntuu, että kompostointi on mennyt ihan äärimmilleen.
        Pienen talouden biojätteistä ei kannata ruveta kompostoria täyttämään.


      • pms68
        multasormikas kirjoitti:

        Pienelle pihalle kolme töpsää! Eipä tunnu ihanteelliselta maisemaa ajatellen.
        Välillä tuntuu, että kompostointi on mennyt ihan äärimmilleen.
        Pienen talouden biojätteistä ei kannata ruveta kompostoria täyttämään.

        tila on suhteellista kun sitä ajattelee. Meillä oli alle tuhat neliötä ja sinne kompost hukkui ihan huomaamattomiin pihan perälle kasvimaan ja pihavajan taa. Itse lämpökomposti oli biolaanin malli ja vieressä oli vanerinen kehikko jossa väliseinä ja molempien puolisen koko suunnilleen 60x60 ja korkeutta metri. Ei siis mitään suurta tilaa vie..

        Kaikenkaikkiaan vanhan sireenin alal oleva kompostialue oli siis hyvin huomaamaton juttu ja puutarhajätteenkin sai sinne suoraan.

        Pelkälle kotitalousjätteelle kannattaa laittaa jokin aika pieni komposti vaikka noita erikoismalleja joista valmiin mullan saa päältä pois jne. Keskeneräisen voi sitten levittää syksyllä pensaille tai kukkapenkeille missä se maatuu loppuun enenn seuraavaa kesää ja valmiimpi tavara saa mennä heti paikoilleen. Meillä kun jätettä tulee paljon ja paikkoja joihin sitä maatuneena enee on vielä enemmän ei ole ollenkaan äärimmäistä vaan asiallista ja järkevää.

        pelkkä puutarhajätehän ky ojan puukehikkoon ja maatuvat vuodessa. Kaupoissa on jopa verkkomalleja joita voi siirrellä vuosittain eri paikoille. Maatunut lehti yms aines sopii pensaiden alle yms paikkoihin katteeksi.


      • kompostoija
        pms68 kirjoitti:

        puuterhassa tulee aina jotakin vastusta ja ei-toivottavaa vastaan vaikka kuinka on toimivinaan oikein ja viisaasti.. Ehkä se lopulta kuitenkin juuri siksi on niin hauskaa? Ja mikä tyydytyksen tunne tuollaisen kitkennän jälkeen omien kätten töitä katsoessa, tuoreen mullan tuoksu ja musta väri..

        Laita jatkossa siementä tekevä rikkaruoho lämpökompostiin, se valmistuu sieltä kyllä vikkelään. Muuten osa rikkaruohosta on laitettava roskiin tms tai vain huolehdittava ettei sitä laita väärään paikkaan ja se on aika vaikeaa.. Itse onnsituin muuten kerran kylvämään vesiheinää ja nokkosta todella laajasti kukkapenkkiin omaa tyhmyyttäni. Ei se vielä olisi haitannut, mutta kun ne suurin osa oli sieltä jo alunperin poistettuja..

        Ystäväni sen sijaan kompostin kauttaa istutti voikukkaa todella laajasti. Hänelle oli mies tehnyt sellaisen hienon silppuri-leikkurin jolla jätteen sai pieniksi paloiksi. Voikukat oli tietysti kaivettu työllä ja hiellä pitkin pihaa..

        Rikkaruohon siemenet saa kuolemaan puutarjajätteestä tehdystä mullasta siten, että seisotat kompostoitunutta multaa pari vuotta muovin alla. Sen jälkeen ei pitäisi olla elävää siementä mukana !


    • pms68

      ongelma lienee juuri siinä, että jos kompostit ovat jäätyneet nyt niin ne eivät ole käyneet loppuun vaan jatkavat nyt muhimistaan. Ymmärsinkö oikein että nyt sinulla on kaksi kompostorillista vuoden sisällä tullutta jätettä?

      Itse toimin niin että lämpökompostoriin laitan uutta jätettä ja kun se täyttyy niin tyhjennän sitä tarpeen mukaan seuraavaan vaneriseen säiliöön josta se siirretään vielä toiseen vanerisäiliöön. Puutarhajätteen omenoita lukuunottamatta laitan suoraan noihin vanerisiin joista otan kompostin käyttöön vähintään vuoden vanhana, useimmiten liki kahden. Tuoreempaa voi laittaa jo maahan, mutta ei kukkapenkkiin tai kasvimaalle joten kohteiota jää vähänlaisesti..

      Avokompostia ei jätemääräykset salli periaatteessa edes lehdille saati talousjätteelle. Jos kompostissa ei olisi mitään syötävää rotille yms ei sitä enää tarvitsisi jälkikäsitellä..

      Koska sinulla jo on kaksi kompostoria (millaisiahan ovat..) niin hanki vielä vaikka sellainen ihan muovikuorinen säiliö tai tee kehikko puusta tai vanerista. Tyhjennä toisesta kompostista kaikki epämääräiseksi muuttunut aines pois uuteen astiaan. Siirrä toisesta tuoreemmasta osa tähän vanhempaan ja ala täyttää sitä "kevät" kompostiasi uudella tavaralla. Näin uusin on siinä kevätajan kompostissa ja siitä tavara siirtyy syksyajan kompostiin josta se menee jälkikompostointiin ja käyttöön siihen uuteen astiaan. Tokihan keskeneräistä kompostia voi ohuesti sekoitella pensaiden alle yms paikkoihin vaikka se siellä vielä kompostoituessaan ei parasta katetta olekkaan. Nyt kierto on valmis ja saat loppupäästä tavaraa jota voit jatkuvasti käyttää tai säilöä. Syksyllä huolehdit sen ekan pöntön suhteellisen vajaaksi jotta talvella mahtuu tavaraa ja toisaalta niin ettei se jäädy vaan jaksaa käydä koko ajan jotta ei jäädy.

      • ???

        Ymmärsit oikein, vuoden sisällä on tullut täyteen kaksi kompostia, molempiin on laitettu 4kissan hiekat (puupohjaista) ja jonkun verran myös puutarhajätettä talousjätteet.
        Ne ovat alle 300l molemmat, yksinkertaisia muovilootia.
        Tänä vuonna on tarkoitus tehdä itse koko vuoden läpi toimiva kompostori, ja noita jo olevia käyttää jälki- puutarhajäte kompostointiin. Viime keväänä piti vain nopeasti ostaa jonkinlaiset kompostorit, kun ei ollut aikaa tehdä itse, eikä tiedetty mikä meidän tarve on.
        Nyt vuoden jälkeen olemme hiukan viisaampia, mutta paljon on vielä opittavaa:)
        Kiitos neuvoista!


      • pms68
        ??? kirjoitti:

        Ymmärsit oikein, vuoden sisällä on tullut täyteen kaksi kompostia, molempiin on laitettu 4kissan hiekat (puupohjaista) ja jonkun verran myös puutarhajätettä talousjätteet.
        Ne ovat alle 300l molemmat, yksinkertaisia muovilootia.
        Tänä vuonna on tarkoitus tehdä itse koko vuoden läpi toimiva kompostori, ja noita jo olevia käyttää jälki- puutarhajäte kompostointiin. Viime keväänä piti vain nopeasti ostaa jonkinlaiset kompostorit, kun ei ollut aikaa tehdä itse, eikä tiedetty mikä meidän tarve on.
        Nyt vuoden jälkeen olemme hiukan viisaampia, mutta paljon on vielä opittavaa:)
        Kiitos neuvoista!

        hanki nyt tällä kertaa sellainen kunnollinen lämpökompostori jotta saat kissanpissan palamaan hienosti. Voi olal että talvella leutona päivänä voi olla välityhjennyksen aika vaikka jäte menee pieneen tilaan ja tavara on hyvin käyvää. Puupuristeen kanssa ei aina tarvitse edes kariketta väliin, mutta liian tiivistymisen vaara on olemassa jolloin komposti alkaa hasta eikä toimi oikein. Talvella asian huomaa kyllä helposti hajun muuttuessa ja siitä ettei kantta avatessa nouse höyryä.

        Hyvää tavaraa saat sieltä, mutta levitä sitä varoen voi olla aika tujua..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe