Tuhkan käyttö?

Ilman väkilannoitteita vilj...

Voiko polttopuuntuhkaa (uuneista, takoista, tms. tulevaa) käyttää lannoitukseen? Luin jostakin, että sitä ei enää suositella käytettäväksi raskasmetallipitoisuuksien vuoksi, mutta jos käyttää normaaleja polttopuita (halkoja muuta käsittelemätöntä puuta), niin onko siinä tuhkassa haitallisia aineita? Entä vaneri; voiko sitä polttaa / tuhkaa käyttää?

3

2042

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuten kalkkiakin

Vanerin tuhkasta minulla ei ole tietoa, mutta onhan siinä ainakin liima-aineita, joiden kemiallinen koostumus voi olla mielenkiintoinen.

• määriä

voi käyttää, ei hyötykasveille mielellään.

Tuhka ei käy lannoitteeksi, lannoitteet sisältävät ravinteita kasveille ja niitä tuhkassa ei juuri ole - kalkin tapaan sitä voi käyttää maan ph:n nostamiseen mutta käyttömäärät n kymmenen kertaa pienempiä...

Kasvit tarvitsevat siis lannotteita kasvaakseen ja sopivan ph-arvon jotta lannoitteet voidaan hyödyntää parhaalla mahd tavalla. Eli kummallakaan ei yksin pärjää.

Kaikenlaisessa tuhkassa on mm klooria, se tosin haihtuu jonkin verran jos tuhkaa seisottaa ulkona muutaman kuukauden mutta en silti menisi sitä kasvimaalle heittelemään kalkin tilalle. Enkä varsinkaan vanerituhkaa kun siinä on niitä liimoja, kartonkien polttamisesta jää haitallisia väriaineita...

Jos nyt on hinku sitä tuhkaa pihalle levitellä niin nurmikko on paras kohde (lue sille siitä ei ole ainakaan merkittävää haittaa).

• elina

Itse käytän tuhkaa nurmkolla olevan sammalen tuhoamiseen. On tehonnut hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      41
      1947
    2. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      710
      1345
    3. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      105
      1098
    4. Mitä nyt haluaisit kysyä kaivatultasi?

Tässä hetkessä tai menneestä?
      Ikävä
      102
      928
    5. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      88
      914
    6. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      66
      781
    7. Taidan olla pelkuri

Kun en uskalla edes kysyä sulta 😳
      Ikävä
      33
      672
    8. Kuka om uusi kylän mies?

Ajelee polkupyörällä. Vaalea, melkein kalju. Ilmestyi katukuvaan tänä kesänä. Viettää aikaa kauppojen tuulikaapeissa. Ku
      Suomussalmi
      13
      558
    9. Olinko yhden viestin arvoinen?

Sen verran olit valmis panostamaan ja selvittämään umpisolmuja. Kukkuluuruu vaan sinullekin mies.
      Ikävä
      76
      544
    10. oot mun silmissä

Vain äärettömän nolo. Anna olla jo 😂
      Ikävä
      78
      511
    Aihe