... erittäin "mielenkiintoinen" Raamatun jae!
Voisiko joku asiantuntija selittää sen minulle kansantajuisesti?
Toivon pikaista vastausta"
2 Moos. 3:14 (...Minä-olen on lähettänyt minut)....
15
478
Vastaukset
- Toinen seuraaja
Toinen Mooseksen Kirja 3. 4.
14.
Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: "Minä olen lähetti minut teidän luoksenne"
Hm mielenkiintoienn eroa...
Ehkä joku valaistaa näitten eroa? - theos
...vaikka en kenties edusta kaipaamaasi 'asiantuntijuutta' :)
Mooses kertoi kansalle kohtaamisestaan tämän JHWH-Jumalan kanssa ja perusteli tämän yhteyttä El(ohim)-Jumalaan, jota pidettiin kaiken luojana.
Mooses kertoo kansalle asiat näin:
Ollessaan paimentamassa lampaita hän näki palavan pensaan ja silloin JHWH(Jahve) ilmestyi hänelle
3. Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi".
4. Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen".
5. Hän sanoi: "Älä tule tänne! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä maa."
Kuka tuo vieraantuntuinen Jumala oli ? Vanha tuttu EL(ohim), joka vain vaikutti vieraalle
6. Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.
Jumala oli päättänyt tulla kansan avuksi
7. Ja Herra sanoi: "Minä olen nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä ja kuullut heidän huutonsa sortajainsa tähden; niin, minä tiedän heidän tuskansa.
8. Sentähden minä olen astunut alas vapauttamaan heidät
Huoli siitä, miten uusi JHWH-Jumala esitellään kansalle
13. Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
Näin asia pitää selittää epäluuloiselle kansalle
14. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen'(JHWH) lähetti minut teidän luoksenne".
15. Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra(ELohim), teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
16. Mene ja kokoa Israelin vanhimmat ja sano heille: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on ilmestynyt minulle ja sanonut: 'Totisesti minä pidän teistä huolen ja pidän silmällä, mitä teille tapahtuu Egyptissä.
JHWH-JAHVE merkitsee olemista. Nimeen sisätyy kaksi hebreankielistä eri olevaisuuden aikamuotoa. Eli EL(ohim)-Jumalan kaltaista olemassaolon alkua, luojaa.
Mooses vakuuti kansalle, että EL(ohim) ja Jahve olivat itseasiassa yksi ja sama (pää)luoja-Jumala, joka oli tullut pelastamaan kansansa ja seuraavissa jakeissa on lupaus runsaista siunauksista.
Koska Mooses edelleen epäili, kuinka saisi kansan uskomaan tuohon 'kaksiyhteiseen Jumalaan', piti keksiä asian todistava ihme
Mooses vastasi ja sanoi: "Katso, he eivät usko minua eivätkä kuule
minua, vaan sanovat: 'Ei Herra ole sinulle ilmestynyt'".
2. Herra sanoi hänelle: "Mikä sinulla on kädessäsi?" Hän vastasi: "Sauva".
3. Hän sanoi: "Heitä se maahan". Ja hän heitti sen maahan, ja se muuttui käärmeeksi; ja Mooses pakeni sitä.
4. Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi ja tartu sen pyrstöön". Niin hän ojensi kätensä ja tarttui siihen, ja se muuttui sauvaksi hänen kädessänsä.
5. - "Siitä he uskovat, että Herra, heidän isiensä Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, on sinulle ilmestynyt".
Ja homma toimi
28. Ja Mooses kertoi Aaronille kaikki, mitä Herra oli puhunut lähettäessään hänet, ja kaikki ne tunnusteot, jotka hän oli käskenyt hänen tehdä.
29. Niin Mooses ja Aaron menivät ja kokosivat kaikki israelilaisten vanhimmat.
30. Ja Aaron puhui kaikki, mitä Herra oli Moosekselle sanonut, ja Mooses teki tunnusteot kansan silmien edessä.
31. Ja kansa uskoi. Ja kun he kuulivat, että Herra oli pitänyt huolta israelilaisista ja nähnyt heidän kurjuutensa, kumartuivat he maahan ja rukoilivat.
Vielä vakuuttelua EL(ohim)-Jahve Jumalan voimasta ja liitosta
1. Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Nyt saat nähdä, mitä minä faraolle
teen; sillä väkevän käden pakottamana hän on päästävä heidät, ja väkevän käden pakottamana hän on ajava heidät maastansa".
2. Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra (JHWH).
3. Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana'(ELohim), mutta nimelläni 'Herra'(JHWH) en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.
4. Ja minä tein myös liittoni heidän kanssansa, antaakseni heille Kanaanin maan, sen maan, jossa he muukalaisina asuivat.- Keijo Kinnunen
... miksi juutalaiset lopettivat käyttämästä Jumalastaan nimeä Jahve? Näin 2Moos. 3:14 jakeen selitys Raamatun sivun 64 alalaidassa(1992 Raamattu)
Itselleni ei tuollainen ole ongelma. Ymmärrän hyvin, että pitää "olla" voidakseen tulla joksikin.
Jos käyttää Jumalastaan nimeä "Minä olen" niin kuin Raamattu opettaa - liippaa se aika voimakkaasti omaan itseen. Ymmärrän, että Freud on löytänyt minustakin??? kolme "minää"? Nimittäin superego, Ego ja Se.
Ehkä superego on jollakin tavoin yhteydessä Jumalaan? Näin muuten asian ymmärrän?
Ja pidänkin kaikkea sitä "mitä arvostan sieluni erilaisisa liikkeissä" Jumalan armoitettuina sanomina itselleni! Aamen! - theos
Keijo Kinnunen kirjoitti:
... miksi juutalaiset lopettivat käyttämästä Jumalastaan nimeä Jahve? Näin 2Moos. 3:14 jakeen selitys Raamatun sivun 64 alalaidassa(1992 Raamattu)
Itselleni ei tuollainen ole ongelma. Ymmärrän hyvin, että pitää "olla" voidakseen tulla joksikin.
Jos käyttää Jumalastaan nimeä "Minä olen" niin kuin Raamattu opettaa - liippaa se aika voimakkaasti omaan itseen. Ymmärrän, että Freud on löytänyt minustakin??? kolme "minää"? Nimittäin superego, Ego ja Se.
Ehkä superego on jollakin tavoin yhteydessä Jumalaan? Näin muuten asian ymmärrän?
Ja pidänkin kaikkea sitä "mitä arvostan sieluni erilaisisa liikkeissä" Jumalan armoitettuina sanomina itselleni! Aamen!...vielä yhteen asiaan :)
>>miksi juutalaiset lopettivat käyttämästä Jumalastaan nimeä Jahve?
Koska kansan/-jen keskuudessa oli edelleen useita Jumalia, oli yhtenäisyyden kannalta myöhemmin parempi, ettei niiden erisnimiä enään käytettäisi. Jos kaikki tunnettaisiin vain Jumalana, muuttuisi kansa yhtenäisemmäksi ja helpommin johdettavaksi. - n81
theos kirjoitti:
...vielä yhteen asiaan :)
>>miksi juutalaiset lopettivat käyttämästä Jumalastaan nimeä Jahve?
Koska kansan/-jen keskuudessa oli edelleen useita Jumalia, oli yhtenäisyyden kannalta myöhemmin parempi, ettei niiden erisnimiä enään käytettäisi. Jos kaikki tunnettaisiin vain Jumalana, muuttuisi kansa yhtenäisemmäksi ja helpommin johdettavaksi.EIEIEIEIEI!!!!
Siksi juutalaiset eivät sanoneet Jumalan nimeä, koska se oli liian pyhä ja tabu. Olihan Jumala itsekin sanonut, että älä turhaan käytä Herran sinun Jumalasi nimeä.
Siksi kirjoituksiakin luettaessa, nimen Jahve tilalla käytettiin sanaa adonai, eli herra, tai sanaa elohim, jumala (joka oli siis alunperin monikollinen, mutta monoteismin astuttua kuvioihin se muuttui tarkoittamaan myös yhtä jumalaa, siis samallalailla kuin meidän sanamme "sakset" tarkoittavat myös yksiä saksia).
Siis, koska sana luettiin adonai tai elohim, siihen kirjoitettiin myöhemmin jommankumman sanan vokaalit. Oikeastihan hepreassa ei ole vokaaleja, mutta ne lisättiin helpottamaan niitten lukemista, jotka eivät osanneet hepreaa. Tämä väärä vokalisointi aiheutti myöhemmin ongelmia, kun kieltä osaamattomat luulivat, että Jumalan nimi oli noitten väärien vokaalien mukaan Jehova.
Juutalaisilla ei siis ainakaan Mooseksen ajoista (tai jopa aiemmin, en todella osaa sanoa tasan tarkkaa aikaa mistä se lähti) lähtien ole ollut enempää Jumalia kuin yksi, koskapa muita ei laskettu enää siitä lähtien juutalaisiksi, kuin ne, jotka uskoivat Jahveen. - theos
n81 kirjoitti:
EIEIEIEIEI!!!!
Siksi juutalaiset eivät sanoneet Jumalan nimeä, koska se oli liian pyhä ja tabu. Olihan Jumala itsekin sanonut, että älä turhaan käytä Herran sinun Jumalasi nimeä.
Siksi kirjoituksiakin luettaessa, nimen Jahve tilalla käytettiin sanaa adonai, eli herra, tai sanaa elohim, jumala (joka oli siis alunperin monikollinen, mutta monoteismin astuttua kuvioihin se muuttui tarkoittamaan myös yhtä jumalaa, siis samallalailla kuin meidän sanamme "sakset" tarkoittavat myös yksiä saksia).
Siis, koska sana luettiin adonai tai elohim, siihen kirjoitettiin myöhemmin jommankumman sanan vokaalit. Oikeastihan hepreassa ei ole vokaaleja, mutta ne lisättiin helpottamaan niitten lukemista, jotka eivät osanneet hepreaa. Tämä väärä vokalisointi aiheutti myöhemmin ongelmia, kun kieltä osaamattomat luulivat, että Jumalan nimi oli noitten väärien vokaalien mukaan Jehova.
Juutalaisilla ei siis ainakaan Mooseksen ajoista (tai jopa aiemmin, en todella osaa sanoa tasan tarkkaa aikaa mistä se lähti) lähtien ole ollut enempää Jumalia kuin yksi, koskapa muita ei laskettu enää siitä lähtien juutalaisiksi, kuin ne, jotka uskoivat Jahveen....etkä millään tajua :)
Minä puhun syystä, sinä seurauksista !
Ja taas korjaan samaa virheellistä kuvitelmaasi; Elohim EI merkitse Jumalaa. Se ei ole edes sanan 'Jumala' monikkomuoto. Ota selvää, ennenkuin päästät sammakoita 'suustasi'.
Minun lienee pakko laittaa sinulle lisäselvitystä asiasta tuon oman avaukseni alle. - n81
theos kirjoitti:
...etkä millään tajua :)
Minä puhun syystä, sinä seurauksista !
Ja taas korjaan samaa virheellistä kuvitelmaasi; Elohim EI merkitse Jumalaa. Se ei ole edes sanan 'Jumala' monikkomuoto. Ota selvää, ennenkuin päästät sammakoita 'suustasi'.
Minun lienee pakko laittaa sinulle lisäselvitystä asiasta tuon oman avaukseni alle.No voi anteeksi vaan, mutta se El on se yksikkö, ja Elohim on monikko, koska jälkimmäisellä on MONIKON PÄÄTE.
Siis ilmeisesti olet sitä hepreaa sitten kovasti opiskellut vai? - theos
n81 kirjoitti:
No voi anteeksi vaan, mutta se El on se yksikkö, ja Elohim on monikko, koska jälkimmäisellä on MONIKON PÄÄTE.
Siis ilmeisesti olet sitä hepreaa sitten kovasti opiskellut vai?Elohim EI ole monikkomuoto sanasta EL, vaan sanasta Eloah ! EL on nimi, usko jo.
Sen verran t 'kuseta'. Lopun tiedon osaan hankkia itseäni tietävämmiltä(taitavammilta :) - theos
theos kirjoitti:
Elohim EI ole monikkomuoto sanasta EL, vaan sanasta Eloah ! EL on nimi, usko jo.
Sen verran t 'kuseta'. Lopun tiedon osaan hankkia itseäni tietävämmiltä(taitavammilta :)...Jumala nyppäsi tekstistä palan pois, etten voisi puhua uskovaisten kusettavan *virn*
- n81
»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ehje) viittaa Ju- malan nimeen Jahve (vrt. jae 15). ehje merkitsee 'minä olen', jahve 'hän on'.
- Keijo Kinnunen
... mainittu jae pistää miettimään "mielen" erilaisia tarkoitusperiä!
Mikä on "Minä-joka-olen? Miten sen voisi ymmärtää henkilökohtaisesti?
Jahve = Hän on = Herra?
Miten tällaiset erittäin kiinnostavat jakeet vaikuttavat henkilökohtaisella tavalla oman "minän" muodostumiseen?
Miten nuori ihminen tajuaa ko. paikan Raamatussa?
Vasta vanhempina vuosinani olen saanut edes jonkinlaista "tolkkua" ko. jakeen ymmärtämiseen ja se on vaatinut melkein 60 vuotta elämästäni. Voi kumpa joku "nuori" kertoisi oman käsityksensä asiasta?
Mielenkiinnolla odottaen? - theos
... mainittu jae pistää miettimään "mielen" erilaisia tarkoitusperiä!
Mikä on "Minä-joka-olen? Miten sen voisi ymmärtää henkilökohtaisesti?
Jahve = Hän on = Herra?
Miten tällaiset erittäin kiinnostavat jakeet vaikuttavat henkilökohtaisella tavalla oman "minän" muodostumiseen?
Miten nuori ihminen tajuaa ko. paikan Raamatussa?
Vasta vanhempina vuosinani olen saanut edes jonkinlaista "tolkkua" ko. jakeen ymmärtämiseen ja se on vaatinut melkein 60 vuotta elämästäni. Voi kumpa joku "nuori" kertoisi oman käsityksensä asiasta?
Mielenkiinnolla odottaen?'Minä joka olen' on huono käännös. Parempi versio olisi 'minä joka saatan olemaan' = Luoja-Jahve.
Se on Jahve-sanasta parempi käännös ja kuvasi tuolloin Jahven olevan yhtä suuri, eli vastaava kuin EL-Jumalakin. - Keijo Kinnunen
theos kirjoitti:
'Minä joka olen' on huono käännös. Parempi versio olisi 'minä joka saatan olemaan' = Luoja-Jahve.
Se on Jahve-sanasta parempi käännös ja kuvasi tuolloin Jahven olevan yhtä suuri, eli vastaava kuin EL-Jumalakin.... että suomennos vastaa todellisuutta.
Kallistun Raamatun käyttämään kielikuvaan seuraavasta syystä:
Olen tutkinut Raamatun ja Suomen Kielen taajuussanastoja ja varsinkin niiden taajuusluetteloita. Etymologisesta näkökulmasta parhain käännös on sellainen, joka kuvaa parhaiten aiottua. Seuraavassa on indeksin yläpuolella Uuden- keskellä Suomen Kielen Taajuussanaston ja alapuolella Vanhan Testamentin taajuussanastojen samaindeksiset sanat:
Minä
Voida 9
Sinä
Joka
Joka 5
Minä
Olla
Olla 1
Olla
_________
Me
Kun 15
Antaa
Kannattaa seurata varsinkin Uuden Testamentin näkökulmasta ko. laskelmaa. Luettuna:
/Minä Joka Olla = Me/
Vaihtoehto, jota esität on siinä mielessä ongelmallinen, ettei Uudesta Testamentista "löydy" taajuusluettelosta "saatan" sanaa...
Jos olet kiinnostunut, voin esittää Suomen Kielen Taajuussanaston näkökulmasta lauseen "Minä Joka Olen", mutta se vaatii TARKKAAVAISUUTTA:
TÄSSÄ SE KUITENKIN TULEE:
Mitä
Minä 27
Kansa
Joka
Joka 5
Minä
Olla
Olla 1
Olla
Jälleen kannattaa "tuijottaa" Uuden Testamentin laskelmaan:
/Mitä Joka Olla = Kristus/
Tässä tärkeimmät tällä erää... - Keijo Kinnunen
... että suomennos vastaa todellisuutta.
Kallistun Raamatun käyttämään kielikuvaan seuraavasta syystä:
Olen tutkinut Raamatun ja Suomen Kielen taajuussanastoja ja varsinkin niiden taajuusluetteloita. Etymologisesta näkökulmasta parhain käännös on sellainen, joka kuvaa parhaiten aiottua. Seuraavassa on indeksin yläpuolella Uuden- keskellä Suomen Kielen Taajuussanaston ja alapuolella Vanhan Testamentin taajuussanastojen samaindeksiset sanat:
Minä
Voida 9
Sinä
Joka
Joka 5
Minä
Olla
Olla 1
Olla
_________
Me
Kun 15
Antaa
Kannattaa seurata varsinkin Uuden Testamentin näkökulmasta ko. laskelmaa. Luettuna:
/Minä Joka Olla = Me/
Vaihtoehto, jota esität on siinä mielessä ongelmallinen, ettei Uudesta Testamentista "löydy" taajuusluettelosta "saatan" sanaa...
Jos olet kiinnostunut, voin esittää Suomen Kielen Taajuussanaston näkökulmasta lauseen "Minä Joka Olen", mutta se vaatii TARKKAAVAISUUTTA:
TÄSSÄ SE KUITENKIN TULEE:
Mitä
Minä 27
Kansa
Joka
Joka 5
Minä
Olla
Olla 1
Olla
Jälleen kannattaa "tuijottaa" Uuden Testamentin laskelmaan:
/Mitä Joka Olla = Kristus/
Tässä tärkeimmät tällä erää...... sillä haluan ottaa käsittelyyn alkuperäisen 2 Moos. 3:14 jakeen lauseen:
"Minä olen se joka olen"
Analysoin sen käyttäen yksinkertaisinta matematiikkaa apunani - sekä samanindeksisiä sanoja Uuudesta Testamentista / Suomen Kielen Taajuussanastosta /Vanhasta Testamentista ( ko. taajuusluettelot löytyvät Raamatun Uusi Haku Sanakirjoista/ Suomen Kielen Taajuussanastosta.
Mitä
Minä 27
Kansa
Olla
Olla 1
Olla
Hän
Se 3
Hän
Joka
Joka 5
Minä
Olla
Olla 1
Olla
Luen sen ensin Vanhan Testamentin sanoma, sitten Uuden Testamentin sanoma ja lopuksi Suomen Kielen Taajuussanaston sanoma:
/Kansa Olla Hän Minä Olla Tie/Mitä olla Hän Joka Olla Kuulla/Minä Olla Se Joka Olla Kuitenkin/
Siinäpä etymologian harrastajille selkeä viesti suomalaisten "sanojen" toimivuudesta...
Terveisin kaikille lukijoille!
- Tosikristitty
Jumala lupasi israelilaisille, että Hän on kaikkea sitä mitä he tarvitsevat vaelluksensa aikana sekä myös Kanaanin maassa.
Kysymys on erittäin syvällinen, mutta idea on tämä.
Hän on A ja O, alku ja loppu, kaikkialla läsnäoleva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110