Kysymys

dogin korvista

Eli, olen kauan aikaa ollut laittamassa doggia ja nyt se aika alkaisi olemaan jo lähellä. Tuossa vierailin eri kasvattajien sivuilla jne, mutta yksi asia olisi tärkeä tietää. Eli noista korvista, olen nimittäin niin totaalisesti menettänyt sydämeni dogille, jolla korvat ovat leikatut. Yritin löytää tietoa rotumääritelmistä ym mutta en löytänyt. Tekeekö kasvattaja tämän, vai jääkö se homma ostajalle, pennun oston jälkeen? Ja onko leikkaus yleistä nykyään ja saako sellaista edes tehdä? Itse nimittäin aikalailla jyrkästi vastustan noita "ylimääräisiä" leikkauksia ja itsellä ei sydän edes riitä moiseen. Mutta mietin että onko valmiiksi leikattuja ollenkaan ja jos on, niin mistä niitä mahdollisesti saisi?

Aika ristiriitainen on tämä viesti, tiedän, mutta jokin niissä leikatuissa korvissa viehättää ja itse en sitä pystyisi teettämään.

Ne, joilla omaa kokemusta/tietoa tästä, olisin hyvin kiitollinen vastauksistanne! =)

21

5298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulkomailta saa

      Jos haet esim. venäjältä, voit saada typistettykorvaisen. Suomesta niitä ei enää saa, koska se on laissa kiellettyä.

      • dogin korvista

        Kiitos vastauksesta ja niin vähän epäilinkin että se on laitonta, ja hyvä että onkin! Missään nimessä en itse lähtisi koiralta mitään leikkaamaan ja onneksi se ei ole edes mahdollista suomessa!

        Sitten menikin homma hieman vaikeammaksi. Vielä jos saisin kysyä että onko kellään itsellään typistettyä doggia ja jos on niin mistä päin olette hakeneet ja hintaa hieman? Vai tietääkö joku jonkin kennelin ulkomailla, mistä niitä saisi?

        Kiitos vielä! =)


      • Luppakorvaisen dogin omistaja
        dogin korvista kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta ja niin vähän epäilinkin että se on laitonta, ja hyvä että onkin! Missään nimessä en itse lähtisi koiralta mitään leikkaamaan ja onneksi se ei ole edes mahdollista suomessa!

        Sitten menikin homma hieman vaikeammaksi. Vielä jos saisin kysyä että onko kellään itsellään typistettyä doggia ja jos on niin mistä päin olette hakeneet ja hintaa hieman? Vai tietääkö joku jonkin kennelin ulkomailla, mistä niitä saisi?

        Kiitos vielä! =)

        ensin sanot että hyvä että on laitonta ja sitten seuraavassa lauseessa kyselet mistä saisi typistetty korvaisen?! Luuletko että typistäminen ulkomailla on vähemmän eläinrääkkäystä kuin että se tehtäisiin Suomessa...Doggia ei tee dogiksi se että sillä on typistetyt korvat- taitaa sulla olla vähän väärät perusteet dogin hankkimiselle..


      • Lea
        Luppakorvaisen dogin omistaja kirjoitti:

        ensin sanot että hyvä että on laitonta ja sitten seuraavassa lauseessa kyselet mistä saisi typistetty korvaisen?! Luuletko että typistäminen ulkomailla on vähemmän eläinrääkkäystä kuin että se tehtäisiin Suomessa...Doggia ei tee dogiksi se että sillä on typistetyt korvat- taitaa sulla olla vähän väärät perusteet dogin hankkimiselle..

        Täytyy myöntää, että mielestäni doggi on komeampi näky typättynä kuin typpäämättömänä. Samoin kuin dobberi näyttää nykyään lähinnä rotalta pitkän häntänsä ja lurppien korviensa kanssa. Itselläni kuitenkin on tuo typpäämätön Tanskandoggi. En millään tavalla suosi typistämistä, mutta en voi kieltää etteikö typätty iso doggi olisi komea näky minun silmissäni. Itse taidan vaan olla niin laiska etten vaivautuisi pelkästään korvien takia hakemaan koiraa ulkomailta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että puoltaisin sitä rääkkäystä ja kipua mitä tuo typistäminen pennulle aiheuttaa. Uskonpa kuitenkin, että jos nuo 2001 jälkeen syntyneiden typättyjen osallistuminen näyttelyihin hyväksyttäisiin uudestaan, niin typättyjä näkyisi sen jälkeen enemmän katukuvassa. (miksi muuten luulet useimman handlerin nostavan näyttelyssä koiransa korvat ylös?)


      • ~hannah~

        RKF eli Venäjän Kennelliitto tiedottaa:
        1.06.06 alkaen on Venäjällä häntien ja korvien typistys kiellettyä seuraavilta roduilta: rottweiler, suursnautseri, snautseri, kääpiösnautseri, pinseri, kääpiöpinseri, bokseri, tanskandoggi. Tämä päätös on tehty niiden rotujen rotumääritelmien muutoksien takia (häntä, korvat = luonnolliset).

        Yllä mainituista roduista koirat, jotka ovat syntyneet 31.5.2006 jälkeen ja ovat typistettyjä eivät voi osallistua näyttelyihin.

        -------

        Eli ei auta tuoda Venäjältäkään! ;) Typistäminen on laissa kiellettyä ja eläinsuojelurikos useimmissa Euroopan maissa. Sillä ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa ne korvat on typistetty ja kuka ne on typistyttänyt, sillä typistettykorvaisen pennun ostaminen on joka tapauksessa eläinrääkkäyksen tukemista.


      • Luppakorva
        Lea kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että mielestäni doggi on komeampi näky typättynä kuin typpäämättömänä. Samoin kuin dobberi näyttää nykyään lähinnä rotalta pitkän häntänsä ja lurppien korviensa kanssa. Itselläni kuitenkin on tuo typpäämätön Tanskandoggi. En millään tavalla suosi typistämistä, mutta en voi kieltää etteikö typätty iso doggi olisi komea näky minun silmissäni. Itse taidan vaan olla niin laiska etten vaivautuisi pelkästään korvien takia hakemaan koiraa ulkomailta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että puoltaisin sitä rääkkäystä ja kipua mitä tuo typistäminen pennulle aiheuttaa. Uskonpa kuitenkin, että jos nuo 2001 jälkeen syntyneiden typättyjen osallistuminen näyttelyihin hyväksyttäisiin uudestaan, niin typättyjä näkyisi sen jälkeen enemmän katukuvassa. (miksi muuten luulet useimman handlerin nostavan näyttelyssä koiransa korvat ylös?)

        mikä näyttää paremmalta...Typistettykorvainen toki on jollain tavalla "julmemman" näköinen. Mutta edelleenkin asia on niin että typistäminen on eläinrääkkäystä....Korvien ylös nostaminen näyttelyssä tuo paremmin kaulan ja pään linjat näkyviin, tosin monet tuomarit eivät enää salli korvien nostamista.
        Dogin hankkimisperusteena pitää edelleen olla tärkeimpänä asiana joku muu kuin ulkonäkö ja varsinkaan korvien muoto...ettei näitä vuoden vanhoja sitten pörssissä taas kaupiteltaisi...


      • Lea
        Luppakorva kirjoitti:

        mikä näyttää paremmalta...Typistettykorvainen toki on jollain tavalla "julmemman" näköinen. Mutta edelleenkin asia on niin että typistäminen on eläinrääkkäystä....Korvien ylös nostaminen näyttelyssä tuo paremmin kaulan ja pään linjat näkyviin, tosin monet tuomarit eivät enää salli korvien nostamista.
        Dogin hankkimisperusteena pitää edelleen olla tärkeimpänä asiana joku muu kuin ulkonäkö ja varsinkaan korvien muoto...ettei näitä vuoden vanhoja sitten pörssissä taas kaupiteltaisi...

        Ikävä todeta mutta kokemuksieni (myös monen muun doggiharrastajan) mukaan typätyillä dogeilla ilmenee huomattavasti vähemmän korvatulehduksia. Johtuen ihan siitä, että typätyissä korvissa ei pääse kosteus ja pöpöt muhimaan. Samoin minua ihmetyttää minkä vuoksi lintukoirilta typistetään häntä vasta sen jälkeen kun se on ensin sen metsällä murtanut pariin otteeseen? Puolustan aivan täysin typistämistä näiltä KÄYTTÖkoirilta ja ihan jo tuon rääkkäyksen takia. Minusta ainakin se on enemmän rääkkäystä, että koira teloo useampaan otteeseen ruoskahäntänsä metsällä kuin että se voitaisiin estää jo pentuna typistämällä, jolloin haavereita ei pääse sattumaan. Ongelma vain lienee se, että mistä tiedetään, koska koira menee siihen käyttöön mihin rotunsa edustamana kuuluisi?


      • ~hannah~
        Lea kirjoitti:

        Ikävä todeta mutta kokemuksieni (myös monen muun doggiharrastajan) mukaan typätyillä dogeilla ilmenee huomattavasti vähemmän korvatulehduksia. Johtuen ihan siitä, että typätyissä korvissa ei pääse kosteus ja pöpöt muhimaan. Samoin minua ihmetyttää minkä vuoksi lintukoirilta typistetään häntä vasta sen jälkeen kun se on ensin sen metsällä murtanut pariin otteeseen? Puolustan aivan täysin typistämistä näiltä KÄYTTÖkoirilta ja ihan jo tuon rääkkäyksen takia. Minusta ainakin se on enemmän rääkkäystä, että koira teloo useampaan otteeseen ruoskahäntänsä metsällä kuin että se voitaisiin estää jo pentuna typistämällä, jolloin haavereita ei pääse sattumaan. Ongelma vain lienee se, että mistä tiedetään, koska koira menee siihen käyttöön mihin rotunsa edustamana kuuluisi?

        Ei todellakaan pidä paikakansa että typistämättömyys jotenkin altistaisi koiraa korvatulehduksille ja typistäminen suojaisi niiltä. Kyllä ne korvatulehdukset ja niiden ilmeneminen tai ilmenemättömyys johtuvat ihan muusta kuin siitä onko korvat typistetty vai ei. Ruokakupin sisältö on ihan ensimmäisten korvatulehduksille altistavien asioiden listalla...!

        Meillä on ollut yhteensä viisi doggia, kaikki luomukorvilla, ja yhteensä yli 20 vuotta doginelämää takana, eikä kellään ole ollut korvatulehdusta kertaakaan.


      • ...
        Lea kirjoitti:

        Ikävä todeta mutta kokemuksieni (myös monen muun doggiharrastajan) mukaan typätyillä dogeilla ilmenee huomattavasti vähemmän korvatulehduksia. Johtuen ihan siitä, että typätyissä korvissa ei pääse kosteus ja pöpöt muhimaan. Samoin minua ihmetyttää minkä vuoksi lintukoirilta typistetään häntä vasta sen jälkeen kun se on ensin sen metsällä murtanut pariin otteeseen? Puolustan aivan täysin typistämistä näiltä KÄYTTÖkoirilta ja ihan jo tuon rääkkäyksen takia. Minusta ainakin se on enemmän rääkkäystä, että koira teloo useampaan otteeseen ruoskahäntänsä metsällä kuin että se voitaisiin estää jo pentuna typistämällä, jolloin haavereita ei pääse sattumaan. Ongelma vain lienee se, että mistä tiedetään, koska koira menee siihen käyttöön mihin rotunsa edustamana kuuluisi?

        luppakorvaiset..Jos korvatulehdukset olisivat "järkevä" syy puolustaa korvien typistämistä niin miten ihmeessä ne kaikki muut kymmenet luppakorvaiset rodut ovat tulleet toimeen..Eli ruvetaan sitten typistämään noutajat, spanielit, beaglet, mäyräkoirat ym.


    • sasu

      ai pitää olla typistetty koiraparka!kuule, älä ota koiraa jos se pitää olla leikelty.jätä koira- harrastus siinä tapauksessa kypsemmille ihmisille!!!!!

      • dogin korvista

        No tuota, jos se on eläinrääkkäystä että olisi valmis ostamaan jo valmiiksi typätyn dogin, niin tapansa se kullakin on se juttu ajatella. Itse olen kuitenkin kuullut ihan jostain muunlaisesta rääkkäyksestä, mutta noh. Ja kuten sanoin, itse en olisi sitä tekemässä, VAAN JOS jollain olisi jo sellainen, josta esim. joutuisi luopumaan. Ja järkikin jo sanoo että ulkomailta hakeminen ei välttämättä edes olisi niin järkevää.

        Onko sinulla sitten tapana lenkillä käydessä mennä haukkumaan kaikki koiran omistajat, jotka ovat mielestäsi "rääkänneet koiriaan", jos ovat hankkineet typätyn rotikan tai muuta vastaavaa? Se ei aika "kypsältä" käytökseltä vaikuta.

        Ja kun katselee noita näyttelykuvia, niin miksi niiltä nostetaan sitten korvat ylös? Vaikutat sellaiselta että tiedät kaikkeen vastauksen niin kerroppas tämä myös.

        Koiria on sen verran jo harrastetttu, että itseäni en menisi "kypsymättömäksi" nimittelemään. On ollut joskin monen rotuista koiraa ja kaikki päässeet elämässään hyvinkin, sanoisinko kiitettävän pitkälle.

        No mutta turha se on tässä jaaritella, tiedossa oli että tällaisiakin viestejä tulee. Ja tämä typpäysasia on aina yhtä ristiriitaista, eikä siitä pääse ikinä yhteisymmärrykseen.


      • Lea
        dogin korvista kirjoitti:

        No tuota, jos se on eläinrääkkäystä että olisi valmis ostamaan jo valmiiksi typätyn dogin, niin tapansa se kullakin on se juttu ajatella. Itse olen kuitenkin kuullut ihan jostain muunlaisesta rääkkäyksestä, mutta noh. Ja kuten sanoin, itse en olisi sitä tekemässä, VAAN JOS jollain olisi jo sellainen, josta esim. joutuisi luopumaan. Ja järkikin jo sanoo että ulkomailta hakeminen ei välttämättä edes olisi niin järkevää.

        Onko sinulla sitten tapana lenkillä käydessä mennä haukkumaan kaikki koiran omistajat, jotka ovat mielestäsi "rääkänneet koiriaan", jos ovat hankkineet typätyn rotikan tai muuta vastaavaa? Se ei aika "kypsältä" käytökseltä vaikuta.

        Ja kun katselee noita näyttelykuvia, niin miksi niiltä nostetaan sitten korvat ylös? Vaikutat sellaiselta että tiedät kaikkeen vastauksen niin kerroppas tämä myös.

        Koiria on sen verran jo harrastetttu, että itseäni en menisi "kypsymättömäksi" nimittelemään. On ollut joskin monen rotuista koiraa ja kaikki päässeet elämässään hyvinkin, sanoisinko kiitettävän pitkälle.

        No mutta turha se on tässä jaaritella, tiedossa oli että tällaisiakin viestejä tulee. Ja tämä typpäysasia on aina yhtä ristiriitaista, eikä siitä pääse ikinä yhteisymmärrykseen.

        Käyppä sivustoilla www.tanskandoggi.takaisin.fi Voin sanoa että sieltä saat varmasti paremmat neuvot kuin täältä, ja keskustelun tasokin on parempaa. Siellä ei yleisesti ottaen ole muita kuin niitä joilla TODELLA on doggi ja jotka ovat jo pitkään harrastaneet rotua. Monta suomalaista kasvattajaakin on paikalla sekä heitä, jotka itse ovat typättyjä ja myös typpäämättömiä ulkomailta tuoneet. Varmasti neuvovat ja kertovat kokemuksiaan. :D Minutkin löytää sieltä nimimerkillä Leetu


      • supez
        Lea kirjoitti:

        Käyppä sivustoilla www.tanskandoggi.takaisin.fi Voin sanoa että sieltä saat varmasti paremmat neuvot kuin täältä, ja keskustelun tasokin on parempaa. Siellä ei yleisesti ottaen ole muita kuin niitä joilla TODELLA on doggi ja jotka ovat jo pitkään harrastaneet rotua. Monta suomalaista kasvattajaakin on paikalla sekä heitä, jotka itse ovat typättyjä ja myös typpäämättömiä ulkomailta tuoneet. Varmasti neuvovat ja kertovat kokemuksiaan. :D Minutkin löytää sieltä nimimerkillä Leetu

        Tiesittekö muuten että doggien korvia ei enään nosteta näyttelyissä. Ja muistaakseni vuoden 94 jälkeen typistetyt eivät saisi osallistua näyttelyyn...

        Ja kyllä vaan on niin että kun korvat ovat pystyt niin ne tulehtuu paljon helpommin kun saavat vetoa.

        Olkaapa te erimieltä olevat ihmiset talvella ilman pipoa.


      • ellupatka
        supez kirjoitti:

        Tiesittekö muuten että doggien korvia ei enään nosteta näyttelyissä. Ja muistaakseni vuoden 94 jälkeen typistetyt eivät saisi osallistua näyttelyyn...

        Ja kyllä vaan on niin että kun korvat ovat pystyt niin ne tulehtuu paljon helpommin kun saavat vetoa.

        Olkaapa te erimieltä olevat ihmiset talvella ilman pipoa.

        luppakorvaisilla on enemmän tulehduksia kuin tolpilla. Typätyillä ilmakiertää paremmin korvissa, eikä pääse hautomaan.

        Ja typistetyille ei tullut kyseisenä vuonna näyttelyttämiskieltoa, vaan jos oikein muistan, niin vasta 2000-luvun alussa. Ja kyllä täällä saa esittää typätty korvasia kehissä vieläkin, kunhan nuo syntymäpäivät menee sopivasti...


      • juuuuuu
        supez kirjoitti:

        Tiesittekö muuten että doggien korvia ei enään nosteta näyttelyissä. Ja muistaakseni vuoden 94 jälkeen typistetyt eivät saisi osallistua näyttelyyn...

        Ja kyllä vaan on niin että kun korvat ovat pystyt niin ne tulehtuu paljon helpommin kun saavat vetoa.

        Olkaapa te erimieltä olevat ihmiset talvella ilman pipoa.

        Paljonko olet käynyt kehien laidalla katsomassa? Edelleen niitä korvia nostetaan pystyyn ja saman verran jätetään normaalisti alas.

        Ennen 1.1.2001 typistetyt koirat saavat osallistua näyttelyihin ja muihin kisoihin taustastaan riippumatta. Tämän päivämäärän jälkeen syntyneet koirat eivät pääse mihinkään typätteyine korvineen - ei edes mätsäreihin.

        Lupat tulehtuvat helpommin. Kysypä ihan oikeasti typättyjen koirien omistajilta monestiko heidän typätty koiransa on kärsinyt korvatulehduksista. Noita typättyjä löytyy eri ihmisten sivuilta.

        Hieman kaukaa haettu tuo ihmisen oleminen talvella ilman pipoa ja typätty koira.

        Nämä on näitä kukkahattujen juttuja taas, henkilöiden, jotka luulevat tietävänsä jotain, mutta joilla ei itse asiassa ole mitään tietoa asiasta.


    • Maikkimansikka

      näitäki vielä löytyy.. muuta ei voi enää sanoa ku että sattuu sydämeen.. koiraa rakastetaan luonteen takia! käy ensin itse typistyttämässä korvas ja sit kokeile koiralle.

      • ***

        Aivan samaa mielä!! Sama koira se on on sillä sitten typistetyt tai ei typistetyt korvat..


      • ...

        Valitettavasti aina löytyy näitä, joille koira on egonjatke. Pitää päästä kävelemään korttelia ympäri ja esittelemään koiraansa, surullista. Jos on aidosti koiraihminen, niin koiran valintakriteeri on aivan toinen kuin korvien muoto.


    • mä vaan

      suomessa ei enään typistetä koirien korvia tai häntää. usein koirat joila on typistetyt korvat, ovat tuotuja jostain muista maista esim.. dobermannit ja tanskandoggit ovat tuotuja saksasta ja niillä näkee vielä typistettyja korvia.en tiedä typistetäänkö niitä enään sielläkään.

    • aip:n

      Vastauksena kysymykseesi leikatuista korvista(typistetyt)

      Kasvattaja typistyttää tai typistää korvat jo ennen luovustusta niissä maissa, joissa se on sallittua. Suomessa se ei ole.Nyt uutta pentua hankkiessasi ota huomioon, että typistetty korvainen ei pääse Suomessa eikä monissa euroopan maissakaan osallistumaan näyttelyihinOlen samaa mieltä kanssasi siitä, että typistetty korvaisessa on sitä jotakin. Tosin korvien pystyyn saaminen voi viedä hyvinkin paljon aikaa ja vaivaa.
      Tämä nyt tällaisena lyhyenä vastauksena kysymykseesi.

      • hoivaaaaa

        Kyllä noi hännät sais ainaki ajokoirilta leikata. esim. kaverin kaa mökkeilemässä... koira telo hännän ja se tulehtu... lähin tie 30 km, lähin eläinlääkäri 200 km... häntä tulehtu ja koira melkein kuoli, kaikki tapahtu aika nopeaa... ei hyvä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe