Hei!
Minulla on aika pienikokoinen rahapuu ikkunalla. Talven ajan se pärjäsi hyvin ja näytti terhakalta ja kasvuintoiselta. Kuitenkin nyt kevään ja lämpimän tultua se lurpsahti tyystin ja paksut lehtensä muuttuivat punertaviksi!
Osaisiko joku auttaa asiassa ja kasvitohtoroida minulle mikä kasviani vaivaa? Onko se saanut kenties liikaa vettä? Entä mistä punaisuus johtuu?
Kiitos.
Rahapuu lurpsahti
9
6418
Vastaukset
- kotilo-kaktusfani
Koita kastella kevällä enemmän kuin talvella.
- Heleena
Punaisuus voi johtua siitä, että kasvi on liian kuumassa paikassa. Naapurini rahapuut menivät punertaviksi, kun ne olivat ikkunalaudalla, jonka alla oli lämpöpatteri. Tälläkin palstalla on joku väittänyt, että rahapuu pitäisi sijoittaa mahdollisimman kuumaan ja aurinkoiseen paikkaan, mutta se ei pidä paikkaansa.
Lurpsahtaminen voi, kummallista kyllä, johtua sekä liiasta että liian vähäisestä kastelusta. Tietysti kasvi kuin kasvi lurpsahtaa, jos ei saa tarpeeksi vettä. Mutta liikakastelu taas voi vahingoittaa juuria niin ettei kasvi pysty ottamaan kunnolla vettä vaikka sitä mullassa olisikin. Kokeile ihan sormella, onko se multa kuivaa vai märkää. Jos on kuivaa, kastele enemmän. Jos on märkää, siirrä kasvi ensiapuna varjoisampaan ja viileämpään paikkaan äläkä kastele ennen kuin multa on välillä kuivahtanut. - kukallinen
Rahapuusi on saanut liikaa aurinkoa ja liian vähän vettä. Omani voi pari viikkoa sitten yhtä huonosti, mutta kastelin sitä vähän useammin (HUOM! AAMULLA on paras kasteluaika!), pieniä liruja kerralla noin joka kolmas päivä. Siirsin sen samalla pois liian voimakkaasta auringonpaisteesta eli vähän muiden kasvien ja verhon katveeseen ja nyt kasvi on jo osittain toipunut kidutuksesta. Kyllä se siitä toipuu ja voithan varoiksi ottaa siitä pienen oksan, jonka juurrutat vaikka vesilasissa ja laitat omaan ruukkuun, kun juuret on tulleet.
- kotilo-kaktusfani
Rahapuu ei viihdy kuumassa mutta se viihtyy hyvin aurinkoisessa paikassa.
- tytteli
Hei jälleen!
Todellakin, rahapuuni oli ikkunalaudalla varmasti sitten liiassa kuumuudessa. Kyseiselle ikkunalle paistaa tämä keväinen, kuumakin aurinko välillä klo 13-18. Olen kyllä kastellut sitä mielestäni riittävästi, mutta en kuitenkaan ilmeisesti tarpeeksi.
Kaiken lisäksi minullakin oli mielikuva, että tuollaiset vahapintaiset/nahkealehtiset (tai miksi niitä voisi kutsua) tykkäävät lämmöstä ja auringosta - mutta liika on tässäkin tapauksessa liikaa.
Ensiapuna kasvilleni siirsin sen nyt pois kuumuudesta ja annoin tänään vettä pariinkin otteeseen. Ehkäpä se siitä virkoaa ja tervehtyy.
Ja jos näyttää pahalta, voin toki yrittää aloittaa uuden rahapuun kasvattamista, kun on tuo vielä näemmä jotenkin hengissä.
Kiitos avusta teille ystävällisille :)- S23
Tuota noin, meillä on rahapuut eteläisellä ikkunalla ja paahde on kova. Tykkäävät kovasti. Se punertuminen ei ole mikään ongelma, paitsi jos et itse pidä siitä sävystä. Rahapuut haaroittuvat koko ajan lisää, mitä halusinkin. Kokeile niitä lehtiä - jos ne ovat sellaiset kovat ja kimmoisat ei tarvita kastelua kuin pieni tilkka, jos taas tuntuvat pehmeiltä älä missään nimessä kastele.
Toivottavasti kukaan ei nyt hermostu tästä viestistä. Näin mun rahapuunin menestyvät joten miksei toistenkin. - kotilo-kaktusfani
S23 kirjoitti:
Tuota noin, meillä on rahapuut eteläisellä ikkunalla ja paahde on kova. Tykkäävät kovasti. Se punertuminen ei ole mikään ongelma, paitsi jos et itse pidä siitä sävystä. Rahapuut haaroittuvat koko ajan lisää, mitä halusinkin. Kokeile niitä lehtiä - jos ne ovat sellaiset kovat ja kimmoisat ei tarvita kastelua kuin pieni tilkka, jos taas tuntuvat pehmeiltä älä missään nimessä kastele.
Toivottavasti kukaan ei nyt hermostu tästä viestistä. Näin mun rahapuunin menestyvät joten miksei toistenkin.Niin minunkin rahapuuni menestyvät paahteessa.
- Heleena
S23 kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei nyt hermostu tästä viestistä. Näin mun rahapuunin menestyvät joten miksei toistenkin.Jokaiselle omansa, niin tässäkin asiassa. Minun rahapuuni ovat aamupäiväauringossa ja voivat loistavasti. Naapurini rahapuut kärsivät ennen patterin päällä olosta, mutta nyt ne voivat hyvin pohjoisikkunalla. Pidän rahapuussa juuri sen kauniin syvänvihreästä väristä ja minusta on todella sääli, jos rahapuuta pidetään liian kuumassa niin että lehdet palavat ruskeanpunaisiksi. Mutta tehköön jokainen niin kuin itse haluaa, eipä sitä liian kuumassa kituvaa rahapuuta kukaan kunnallinen kasvinsuojeluvalvojakaan tule pelastamaan.
- S23
Heleena kirjoitti:
Jokaiselle omansa, niin tässäkin asiassa. Minun rahapuuni ovat aamupäiväauringossa ja voivat loistavasti. Naapurini rahapuut kärsivät ennen patterin päällä olosta, mutta nyt ne voivat hyvin pohjoisikkunalla. Pidän rahapuussa juuri sen kauniin syvänvihreästä väristä ja minusta on todella sääli, jos rahapuuta pidetään liian kuumassa niin että lehdet palavat ruskeanpunaisiksi. Mutta tehköön jokainen niin kuin itse haluaa, eipä sitä liian kuumassa kituvaa rahapuuta kukaan kunnallinen kasvinsuojeluvalvojakaan tule pelastamaan.
Minunkin rahapuuni voivat loistavasti. Jos kituisivat, tuskin tuo kasvu olisi noin mahtavaa. =) Patterit mullakin alla vielä porottaa, tosin eivät onneksi niin kovalla enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 574604
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1544218- 673852
- 1253810
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans473644Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe783464- 983031
- 542875
- 252706
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142414