Vaseliini, kuparitahna vai terva?

mutterirasvari

Mitä noista nyt kannattaa laittaa muttreihin renkaan vaihdon yhteydessä? Soveltuuko joku paremmin aluvanteille kuin peltivanteille?

31

13451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaseliinia

      No ainakin its totesin viikko sitten, että synteettinen vaseliini kerää vain paskaa kierteisiin ja yksikään mutteri ei pyörinyt ilman avainta paikoilleen. Näppivoimat ei riittänyt.

      • aina käyttänyt jonkin sortin voitelurasvaa enkä haittaa havainnut.


      • kuparinen

        Kokeilepa kuparitahnaa. Pyörii nimittäin herkästi sormivoimin ja nopeuttaa renkaiden vaihtoa, kun ei tarvitse riuhtoa kitiseviä pultteja. Alle puolentunnin vaihtuu renkaat leppoisaa tahtia työskennellen.


    • ketjyöljy

      siinä likaa hylkivä voide

    • Jamppa1

      vaseliinilla olen itse pyöritellyt aina. Vanhan liiton miehet käyttää tervaa, mikä pelaa ihan hyvin kanssa.

    • käyttöohje kieltää

      Euroopan eniten myydyn automallin suomenkielinen käyttöohje kieltää pulttien voitelun. Yli viidentoista vuoden aikana niitä ei ole kertaakaan voideltu. Alkuperäiset pultit toimivat edelleen hyvin. Ilmeisesti materiaalivalinnat on tehty suunnitteluvaiheessa oikein, koska mitään ruostetta tai vastaavaa ei pulteissa näy.

      Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa.

      • lainkaan mitään

        ollenkaan ei mitään - näin sanoo minunkin auton käyttöohje! sen sijaan autokeskus oy mainostaa rengasvaihto-ohjelmassaan (mainos) öljyävänsä pultit - pitäiskö kieltää? ettei vaan pultit ja lopulta rengas kierähdä moottoritielle.


      • kuparinen
        lainkaan mitään kirjoitti:

        ollenkaan ei mitään - näin sanoo minunkin auton käyttöohje! sen sijaan autokeskus oy mainostaa rengasvaihto-ohjelmassaan (mainos) öljyävänsä pultit - pitäiskö kieltää? ettei vaan pultit ja lopulta rengas kierähdä moottoritielle.

        Joo, ei edes paksua ruostekerrosta? On se kiva saada tarvittaessa pyörä irti tienpäällä. Itse olen käyttänyt kuparitahnaa ja kiristänyt kevyesti lyhyvartisella auton tarvikeavaimella eikä ole koskaan löystyneet.


    • Tahnatassu

      25 vuotta ajoa ja autonhuoltoa opettavat.

      Pultteihin tai muttereihin pikku sipaisu ja aukeaa puolen vuoden päästä ilman paineilmavehkeitä.
      Tärkeä pointti, jos gummi puhkeaa metsätiellä.

      Olen käyttänyt tahnaa pelti- ja aluvanteiden kanssa.

      Joku teoreetikko voi väittää jotain, mutta käytännössä ei ole ollut mitään ongelmaa.

      • Kuparitahnaa olen käyttänyt 15 vuotta sekä pelti että aluvanteilla. Ei tarvi laittaa kuin pieni pyyhkäisy ihan ruuvin päähän kierteeseen, sehän leviää samalla kun ruuvaa mutterin kiinni.


      • Irtijatkovääntimellä

        Käytän 500 nyyttonin väännintä ja usein joutuu avaamaan käsivääntimellä ja jatkovarrella, kun pultit on jäänyt kuiviksi. Öljytyt avautuu vaivattomasti myös konevääntimellä.


      • //&(8
        Irtijatkovääntimellä kirjoitti:

        Käytän 500 nyyttonin väännintä ja usein joutuu avaamaan käsivääntimellä ja jatkovarrella, kun pultit on jäänyt kuiviksi. Öljytyt avautuu vaivattomasti myös konevääntimellä.

        Punasta tappi vaseliinia tai tavallista.Ei roisku pitkin vanteita ja likaa nyt tulee jokatapauksessa.Terva palaa kiinni lämmettyään eikä estä ruostetta ja kuparirasva arvokasta.


    • pikiräpylä

      Ite teen sen näin, pultit irti, jenkojen putsaus teräsharjalla ja sitten tippakannulla tippa pari tavallista öljyä puhtaisiin jenkoihin.

      Tässä on se hyöty että pultti saavuttaa saman tiukkuuden vähemmällä voimalla, ku että väännät kuivaa pulttia ja taatusti aukeaa kohtuullisella vääntämisellä.

      • helpommin sisään?

        renkaiden kireys määritellään kyllä sillä momentilla jolla pulttia kierretään kiinni ja se tarvitsee ihan samat momentit oli pultti voideltu tai ei.

        Siinä olet kyllä oikeilla jäljillä että vain harjalla puhdistetut ja voidellut kierteet pyörivät ilman ylimääräistä kitkaa ja kiristyvät oikeaan momenttiin ilman radikaalia virhettä.

        Oikein helkkarin ruostuneet ja pari kertaa kiinnihitsautuneet pultit kun pyörivät niin takkuisesti että momenttiavain näyttää täysiä lukemia jo kauan ennenkuin pultti painaa vannetta pyörännapaan oikealla voimalla ihan vain siksi että kierteet on pilattu.


    • se käy

      Tavallista öljyä, sitä vanteeseen ottavaa kohtaa pultista ei sitten voidella.

    • Toyota Jari

      Itse olen nyt pari vuotta käyttänyt King Spray pulttitervaa kun kaveri kehoitti kokeilemaan. Ja minusta se toimii hyvin. Ei haihdu kierteistä kuten öljy tekee.

      Ja kuten edellinenkin kirjoittaja totesi, niin tervaa vain pyörännavan kierteisiin pikku suihkaus. Ei kartiopintaan.

      • Ei haihdu

        Olen käyttänyt sumutettavaa öljyä ja ei se mihinkään ole haihtunut. Nyt oli vielä niin öljyiset pultit että meni vielä vanhoilla öljyillä.


    • kuparinen

      Kuparitahna ainakin toimii eikä tarvitse edes joka vuosi laittaa. Aluvanteista en tiedä, mutta eihän sitä tarvitse laittaa kuin kevyesti kierteisiin.

    • Kotelosuoja

      Sumutettava kotelosuoja toimii samoin kuin pulttiterva.

    • Rättioperaatio

      Rätillä voitelu ei aiheuta ylimääräisiä rasvavalumia ja navat pysyy siistinä. Kun kierteet puhdistaa rasvaisella rätillä, niin voitelu tapahtuu siinä kuin itsestään.

    • hernepelle

      En laittaisi kuparitahnaa aluvanteille, koska kupari on jalompi metalli. Googlettakaa sähkökemiallinen korroosio jos kiinnostaa. Markkinoilla on myös keraamista tahnaa joka ei sisällä mitään metalleja- voisi olla hyvä vaihtoehto.

      • Liukkari

        Ei niihin saa mitää töhnöä laittaa, kierteet pitää olla puhtaat! Korkeintaan ceeärseetä suihkaus!


      • suzu

        Tippakannulla pieni määrä kierteisiin ja kartioon ja pyyhitään rätillä pois. Tulee samalla putsattua ja voideltua eikä tahri paikkoja.


      • Ei.kai.sentään
        suzu kirjoitti:

        Tippakannulla pieni määrä kierteisiin ja kartioon ja pyyhitään rätillä pois. Tulee samalla putsattua ja voideltua eikä tahri paikkoja.

        Vieläkö joku käyttää tippakannua?


      • Olisipa_robotti

        Ei sitä tahnaa vanteisiin laiteta, vaan kierteisiin. Siinä on rauta/rauta.
        Mulla on ollut ongelmana pulttien kiinnihitsautuminen nimenomaan aluvanteissa. Johtuuko siitä että kierteisiin tulee kovempi paine kun aluvanne ei ole joustava?


      • 4575745

        Nimenomaan kierteisiin sitä ei laiteita, voi aiheuttaa mutterien löystymisen. Vaseliinia voi laittaa mutterin kohtaan joka painaa peltivannetta vastaan, ettei ruostu niin kiinni siihen. Aluvanteisiin ei tarvi rasvoja jos käyttää järkevää kiristysmomenttia, 100-120Nm. Jos hitsautuu kiinni, kyse on ylikiristämisestä.


      • Olisipa_robotti
        4575745 kirjoitti:

        Nimenomaan kierteisiin sitä ei laiteita, voi aiheuttaa mutterien löystymisen. Vaseliinia voi laittaa mutterin kohtaan joka painaa peltivannetta vastaan, ettei ruostu niin kiinni siihen. Aluvanteisiin ei tarvi rasvoja jos käyttää järkevää kiristysmomenttia, 100-120Nm. Jos hitsautuu kiinni, kyse on ylikiristämisestä.

        Mulla nimenomaan on aina jämähtänyt kiinni aluvanteisiin, ei peltivanteisiin. Kiristän niin vähän kuin sielu sietää.
        Renkaanvaihdossa kerran eivät saaneet pyöriä irti, vaikka ammattilaset oli kiinnittäneet ne jarruremontin yhteydessä. (Vaihdatan usein huoltamolla juuri siksi että muutama pultti jää välillä aukeamatta.)
        Nyt vaihdoin itse ja laitoin pulttitervaa niihin.


      • Anonyymi
        4575745 kirjoitti:

        Nimenomaan kierteisiin sitä ei laiteita, voi aiheuttaa mutterien löystymisen. Vaseliinia voi laittaa mutterin kohtaan joka painaa peltivannetta vastaan, ettei ruostu niin kiinni siihen. Aluvanteisiin ei tarvi rasvoja jos käyttää järkevää kiristysmomenttia, 100-120Nm. Jos hitsautuu kiinni, kyse on ylikiristämisestä.

        🤣huumorimies olet


      • Anonyymi
        Ei.kai.sentään kirjoitti:

        Vieläkö joku käyttää tippakannua?

        Niinpä. Ei toimi tippakannut, ei! Vuotavat ja tuhrivat joka paikan. Muutamia olen ostanut ja romulavalle ne on saanut heittää. Sama juttu muovisista (PE) tippapulloista: tavallien moottoriöljy tulee muovin läpi ja sotkee kaiken. Ompelukoneöljyn muovipullo toimii, mutta sille öljylle on käyttöä vain lukoissa ja tyhjiä pulloja ei saane mistään.
        Vaan mikä olisi se toimiva tapa, kun joskus tarvitsee pikku ruiskauksen öljyä jonnekin?


    • Anonyymi

      Käyttäkää Pepsodent tahnaa niin ei tule reikiä ja poistaa myös plakkia.

    • Anonyymi

      Pepsodent on paskaa Golgatan tahnalla pysyy paikatkin hampaissa!😷

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2413
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1534
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      206
      745
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe