Aineenvaihdunnan normalisoituminen?

Kurkkuomena

Te, jotka olette edes jotenkin selvinneet anoreksiasta: kuinka kauan meni, jotta selävsti hidastunut aineenvaihdunta palautui normaalille tasolle? Kertokaa myös, jos tiedätte toisten kokemuksia. Tiedän, että se palautuu ajan kanssa, mutta "liiallinen" herkästi lihoaminen ei ole tietysti mukavaa.

10

3105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Mulla meni noin vuos et aineenvaihdunta ja elimistö muutenkin alko toimimaan taas ihmisen tavoin. mutta siihen tarvittiin se, että söin säännöllisesti tiettyihin kellonaikoihin, kolmentunnin välein. join paljon vettä ja söin kuituja ihan sikana.

      näin syön tosin vieläkin.
      nyt on vaan taas laihdutuskuuri päällä..

    • ex anorektikko

      Ei mulla ainakaan ole vieläkään aineenvaihdunta normalisoitunut. Välillä nestetasapaino saattaa heitellä suurestikin. Illalla oon turvonnut kuin norsu pienestä ruokamäärästä ja aamulla kaikki turvotus on hävinnyt kun salaman iskusta, 3 kiloa häviää yön mittaan nukkuessa. Yleensä ennen anoreksiaa turposinkin vain menkkojen aikaan, nyt yhtenään :(

      Mutta hiljaa hyvä tulee :) Tässä olen alottanut säännöstelemään ruokailuja että syön lyhyin väliajoin ja vähän kerrallaan ja vettä juon päivässä paljon.. Ja kuten on mainittukin, niin kuituja.. Mulla ruokavalioon kuuluu olennaisesti kaurapuuro johon leseitä sekaan, vihannekset ja kasvikset, hedelmät, juurekset ja näkkärit jne.. Monipuolisesti kun syö ja huolehtii vitamiineista, pidän myös kuukaudessa joitain herkuttelupäiviä jolloin syön yli kaloritarpeen, jotta elimistö ei totu liiaksi samaan rytmiin.

      • ghtj

        mulla ei mitään varsinaista anoreksiaa ole ollut, vaan laihduin lähinnä muista syistä ja mulle on jäänyt tuo nesteiden kertyminen myös päälle. tuntuu vaan ettei sitä ole mualla kuin jaloissa,lähinnä pohkeiden ympärillä. itse olen alkanut kokeilemaan kaliumtabuja ja valmariinia,saa nähdä mahtavatko auttaa. miten sulla tuon turvotuksen kanssa käy kun harrastat liikuntaa? mä oon alkanu tehdä niin että yleensä aamusin on helpoin käydä vaikka lenkillä, iltapäivisin jalkoja patistaa ja ne tuntuvat painavilta:/


      • ex anorektikko
        ghtj kirjoitti:

        mulla ei mitään varsinaista anoreksiaa ole ollut, vaan laihduin lähinnä muista syistä ja mulle on jäänyt tuo nesteiden kertyminen myös päälle. tuntuu vaan ettei sitä ole mualla kuin jaloissa,lähinnä pohkeiden ympärillä. itse olen alkanut kokeilemaan kaliumtabuja ja valmariinia,saa nähdä mahtavatko auttaa. miten sulla tuon turvotuksen kanssa käy kun harrastat liikuntaa? mä oon alkanu tehdä niin että yleensä aamusin on helpoin käydä vaikka lenkillä, iltapäivisin jalkoja patistaa ja ne tuntuvat painavilta:/

        Mulla turvotus liikunnan jälkeen lisääntyy ja jalat menee ihan raskaan tuntuseksi kuin tukit juuri pohkeista ja etureisistä.... =/ Ja oli pitkään sellaset kovat möhkäleet. Jätin toistaiseksi liikunnan kokonaan, teen vain vähän kävelylenkkiä =) Mä olen syönyt jonkin aikaa ladyvitaa, en tiedä onko se siitä johtuvaa mutta en enää niin pahasti turpoile. Lisäsin myös kahvin juontia ja vihreää teetä. Vettä en juo kertaannoksena niin paljoa kuin ennen vaan päivän mittaan korkeintaan 3 dl kerralla yhteensä 3 litraa päivässä. On turvotus hävinnyt enimmäkseen mutta tulee sitä välillä vieläkin.. Liikunann jälkeen yritin joskus hieroa ja läpsiä reisiä etä veri kiertäis mutta eipä tuokovin paljon auttanut.


      • ghtj
        ex anorektikko kirjoitti:

        Mulla turvotus liikunnan jälkeen lisääntyy ja jalat menee ihan raskaan tuntuseksi kuin tukit juuri pohkeista ja etureisistä.... =/ Ja oli pitkään sellaset kovat möhkäleet. Jätin toistaiseksi liikunnan kokonaan, teen vain vähän kävelylenkkiä =) Mä olen syönyt jonkin aikaa ladyvitaa, en tiedä onko se siitä johtuvaa mutta en enää niin pahasti turpoile. Lisäsin myös kahvin juontia ja vihreää teetä. Vettä en juo kertaannoksena niin paljoa kuin ennen vaan päivän mittaan korkeintaan 3 dl kerralla yhteensä 3 litraa päivässä. On turvotus hävinnyt enimmäkseen mutta tulee sitä välillä vieläkin.. Liikunann jälkeen yritin joskus hieroa ja läpsiä reisiä etä veri kiertäis mutta eipä tuokovin paljon auttanut.

        siis onko sulla jatkunut sitä miten pitkään? ajattelin vaan että itse en juo vettä kun n. litran päivässä ja kaloreitakin saan sen pari tonnia ja protskut tms pitäis olla kohallaan. ääh,kauankohan tätä vielä kestää..


      • ex anorektikko
        ghtj kirjoitti:

        siis onko sulla jatkunut sitä miten pitkään? ajattelin vaan että itse en juo vettä kun n. litran päivässä ja kaloreitakin saan sen pari tonnia ja protskut tms pitäis olla kohallaan. ääh,kauankohan tätä vielä kestää..

        Muutaman kuukauden on kestänyt, mutta nyt on alkanut vähän tasottumaan tai on ollut pitkästä aikaa yllättävän kevyt jo jonkin aikaa. Tosiaan vaan reisiin kohdistuvaa liikuntaa vähentämällä, suolan pois jättämällä, vitamiineilla, vedellä olenn koittanut selvitä. =)Kyllä se varmaan sullakin rupee helpottamaan.. Jos ei muuten, niin kokeilehan jos apteekista löytyisi jotain turvotukseen, itse en ole vielä kokeillut minkäänlaista, mutta seuraavaksi marssin apteekkiin mikäli tämä vielä rupeaa vaivaamaan =/ Olen ehkä sen verran mainosten uhri, että on pistänyt silmään nuo kaikenmaailman valmisteet :D


      • ghtj
        ex anorektikko kirjoitti:

        Muutaman kuukauden on kestänyt, mutta nyt on alkanut vähän tasottumaan tai on ollut pitkästä aikaa yllättävän kevyt jo jonkin aikaa. Tosiaan vaan reisiin kohdistuvaa liikuntaa vähentämällä, suolan pois jättämällä, vitamiineilla, vedellä olenn koittanut selvitä. =)Kyllä se varmaan sullakin rupee helpottamaan.. Jos ei muuten, niin kokeilehan jos apteekista löytyisi jotain turvotukseen, itse en ole vielä kokeillut minkäänlaista, mutta seuraavaksi marssin apteekkiin mikäli tämä vielä rupeaa vaivaamaan =/ Olen ehkä sen verran mainosten uhri, että on pistänyt silmään nuo kaikenmaailman valmisteet :D

        mulla on kesätänyt viime heinäkuusta,jolloin laihduin sairastumisen vuoksi ihan pienessä ajassa n 6kiloo ja sitä ennen oli keväällä alkanut muutamia kiloja tippuun. edelleen oon hoikka mutta suht normaali, urheilija vieläkin mutta nää saatanan "nesteet" panee vihaks. tottakai mullakin on helpottanu mutta haluisin ett tää ois jo ohi..yyh. apteekista oon hakenu valmariinia ja kaliumtablettei,kaliumia siksi koska luultavasti elimistöstä huuhtoutu kaikki suolat sillon viime kesänä. saatana.


      • gthj
        ghtj kirjoitti:

        mulla on kesätänyt viime heinäkuusta,jolloin laihduin sairastumisen vuoksi ihan pienessä ajassa n 6kiloo ja sitä ennen oli keväällä alkanut muutamia kiloja tippuun. edelleen oon hoikka mutta suht normaali, urheilija vieläkin mutta nää saatanan "nesteet" panee vihaks. tottakai mullakin on helpottanu mutta haluisin ett tää ois jo ohi..yyh. apteekista oon hakenu valmariinia ja kaliumtablettei,kaliumia siksi koska luultavasti elimistöstä huuhtoutu kaikki suolat sillon viime kesänä. saatana.

        laittakaa joku muu kyseisestä ongelmasta kärsivä myös omia fiiliksiä ja kokemuksia!!


    • Anonyymi

      Minulla ei sinäänsä ole anoreksiaa mutta sen alkua näkyi selvästi alkoi jo painokontrollit ja valvottu syöminen laitoksella. Painoni jumitti aikalailla paikallaan viimeisen kuukauden kunnes nyt päätin että annan kaikkien kalorien vaan olla ja syön vaan ihan mitä tekee mieli olen näin elänyt jo reilu viikon ja nyt PAINONI ON SITTEN LASKENUT 2KILOA kaverini sanovat että se johtuisi siitä että aineen vauhdilta alkaa normaalisoitumaan että pitäisi syödä vaa vielä enemmän että pääsen takaisin ihmisen mittoihin mutta nyt heti se tuntuu jotenkin tosi vaikealta ja tuntuu että syön jo nyt minun normaalisti paaaljon paljon enemmän😱😢

    • Anonyymi

      Minä olen "parantunut" anoreksiasta ja aineenvaihdunta normalisoitunut pikku hiljaa niin etten sitä ole mitenkään erityisemmin huomioinut.

      Sairastin erittäin pitkään, yli kymmenen vuotta ja olin erittäin sairas. Pariinkin kertaan sisätautiosotolla epävarmana selviänkö enää.
      Kun aloin sitten aikanaan lisätä syömistä, paino nousi erittäin hitaasti. Tuli joku sata grammaa lisää, saattoi tulla puoli kiloa. Painon nostoon lähellekään normaalitasoa meni ainakin vuosi. Missään vaiheessa en alkanut lihoa hallitsemattomasti mikä on jokaisen anorektikon painajainen, myös minun!
      Nyt olen ollut ns. terveen kirjoissa jo muutaman vuoden, mutta psyykkisesti en ole täysin palautunut enkä varmaan palaudu koskaan. Myöskän en pysty syömään kuin pieniä määriä kerrallaan koska vatsa ei kestä, eikä nälän tunne ole koskaan kunnolla palautunut. Olen edelleen hyvin laiha mutta sentään saan pidettyä yli sairaalloisen laihuuden.
      Aineenvaihdunta on ok, en enä turpoa kun syön. Paino ei heittele nestekertymien takia jne. Vaikka erinäisiä vaivoja jäi, olen todella onnellinen ja kiitollinen että jäin henkiin ja saan elää! Anoreksia oli todellinen helvetti johon en enää mistään hinnasta halua palata!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe