veren menetys

lulu.

paljon menetit synnytyksessä verta? itsellä kävi huonosti.jouduin istukan käsin irroitukseen ja 4,4litraa lähti verta. kohtu ei supistunut ollenkaan ..oli aika kamala loppu hyvin menneelle synnytykselle.kauan näin painajaisia synnytyksestä, nyt jo helpottaa...6pussia sain verta, 17 pussia kirkkaita ja 4 pussia kohtua supistavia lääkkeitä. oli pikkasen letkuja ympärillä.toivuin kuitenkin nopeasti, vauva syntyi ti ja pe jo kotiin.varmaan toipumises auttoi hyvä peruskunto,lenkkeilin aivan loppuun saakka raskausaikana.

42

14970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikku

en tiedä kuinka paljon verta menetin, mutta istukan palanen jäi kohtuun vuotamaan jonka vuoksi hemppa laski 86:teen. Se tuli onneksi itekeseen pois kun lääkäri ensin tunnin paineli vatsaa ulkoapäin.(sitä ei huomattu synnytyksessä, vasta noin 3 tuntia sen jälkeen kun vuosin niin kovasti) Sain 2 pussia punasoluja ja 4-6 pussia kirkkaita, en ole ihan varma määrästä kun niitä laitettiin heti runsaan vuodon alettua ihan täysillä tulemaan, ja olin itse aika horkassa. No hemppa nousi juuri ja juuri yli sadan.

• miube85

minä menetin vähän, 300 ml. Sitä vaan olen miettinyt että miten kätilö osaa sen vuodon määrän laskea? osaisko joku kertoa?

• sikkuri

Mä menetin verta muistaakseni 550ml.
        Ja se määrä lasketaan silleen et punnitaan ne kaikki veriset kääreet synnytyksen jälkeen (jotka siis olivat allasi kun synnytit) ja jotenkin sen mukaan tehdään laskutoimitus.
        Itse selvitin mielenkiinnosta tämän asian ollessani synnyttämässä:)

• myös
        sikkuri kirjoitti:

Ja se määrä lasketaan silleen et punnitaan ne kaikki veriset kääreet synnytyksen jälkeen (jotka siis olivat allasi kun synnytit) ja jotenkin sen mukaan tehdään laskutoimitus.

jouduin istukan käsinirrotukseen ja verta meni noin litra. hb laski jonnekin 50-60 tienoille. sain kaksi yksikköä punasoluja, mut hb nousi vain noin 70:een niillä.. mutta miten ihmeessä ihminen voi menettää yli neljä litraa verta ja olla vielä hengissä? siis käytännössä menettää melkein kaiken kehossa olevan veren...

• alkuperäinen kirj.
        myös kirjoitti:

jouduin istukan käsinirrotukseen ja verta meni noin litra. hb laski jonnekin 50-60 tienoille. sain kaksi yksikköä punasoluja, mut hb nousi vain noin 70:een niillä.. mutta miten ihmeessä ihminen voi menettää yli neljä litraa verta ja olla vielä hengissä? siis käytännössä menettää melkein kaiken kehossa olevan veren...

sitä ne lekuritki sanoi et ihmises on 5 l verta.ja et mahdollises uudes synnytykses voikäydä samoin.ei oo kyl ny heti mieles uus synnytys..

• kun veri
        myös kirjoitti:

korvataan verensiirroilla ja muilla nesteillä. Kyllä traumapotilaillakin vuoto voi olla yli kymmenen litraa ja silti heidät saadaan leikkaussalista elävänä ulos.

Ja raskausaikana verimäärä on noin puolitoista litraa normaalia suurempi.

• meillä näin
        sikkuri kirjoitti:

Jaa mielenkiintoinen laskutapa teilläpäin. Minä synnytin just juhannusaattona. Menetin synnytyksen jälkeen (en synnytyksessä) 700 ml verta. Hoitaja arvioi määrän vain katselemalla kymmeniä ja taas kymmeniä verisiä siteitä ja painelemalla kohtua n. 10 kertaa vuorokauden aikana, jolloin aina holahti vähintään se 0,5 desiä. Lisäksi tuli jumalattomasti klimppejä ja valui wc-pönttöön.

Kertaakaan ei punnittu yhtään sidettä tai alustaa! Itse synnytyksen aikasta verenmenetystä en tiedä. Kaikki meni roskiin ja pönttöön, eikä puntarille.

• että alusastia....

synnytyksessä mulla oli alusastia josta vuotanut veri oli helppo mitata. Tosin tämä vähän eri juttu, kun vuoto tuli repeämästä ja yhdellä kertaa, n. 800ml. Muut sitte lisäks.

• kerta riitti
        myös kirjoitti:

Minä menetin 10 litraa, tarkkoja pussimääriä en tiedä, mutta kaksi sivua oli täynnä veripussitarroja. Sitä verta pumpattiin samaan tahtiini sitään useammasta letkusta, kuin vuosin toisesta päästä. Ja odoteltiin, että vuoto tyrehtyisi. Olin tosin "unten mailla" tai tajuttomana, mutta seuraavana aamuna heräteltiin heräämössä ja lääkäri sanoi, että olipa hilkulla... En yritä uudelleen, yhteen lapseen jäi tämän perheen kokoaminen.

• Nasu

Hei.
      Itseki jouduin istukan käsin irroitukseen kun kohtu ei supistellut,ja sitä ei saatu ulos.Menetin n.1,5-2litraa verta en muista tarkkaan.Eikait tuo irrotus mitenkään kauhea ollut kun sen ajaksihan nukutettiin,en ainakaan mitään muista.Enkä painajaisia nähnyt. Itselläni hb oli siinä 86-90 paikkeilla,mutta lisä verta en saanut.Sairaalassa olin 6pv,johtuen sitten muista komplikaatioista joita synnytyksestä seurasi.

• kauhistelija

Paljonko voi verta menettää ilman että tarvii laittaa pussista uutta tilalle ? Minua ainakin ällöttäisi saada suoniin ties kenen verta...eikö luovutetussa veressä ole omat riskinsä ?

• ällöttää toisen veri

Minulla lähti taju synnytyksen jälkeen ja syy homattiin pian kun kohdussa oli n 3,5l verta...
        Kohtu ei ollutkaan supustunut.

Olen äärimmäisen ilonen,että joku on luovuttanut verta ja antanut näin minulle mahdollisuuden elää.Toisenlaisessa tilanteessa ,jossain huonomissa olosuhteissa ei meidän perheellä olisi äitiä.

Eli siinä tilanteessa ei toisen veri ehdi alkaa ällöttämään.
        Sen verran kova kokemus oli henkisesti,että olen todella kiitollinen elämästä ja perheestä!!

• ei tosiaan
        ällöttää toisen veri kirjoitti:

Minulla lähti taju synnytyksen jälkeen ja syy homattiin pian kun kohdussa oli n 3,5l verta...
        Kohtu ei ollutkaan supustunut.

Olen äärimmäisen ilonen,että joku on luovuttanut verta ja antanut näin minulle mahdollisuuden elää.Toisenlaisessa tilanteessa ,jossain huonomissa olosuhteissa ei meidän perheellä olisi äitiä.

Eli siinä tilanteessa ei toisen veri ehdi alkaa ällöttämään.
        Sen verran kova kokemus oli henkisesti,että olen todella kiitollinen elämästä ja perheestä!!

ehdi toisen veri ällöttää ku hengestä on kysymys. ja tuskinpa siinä suomessa mitää suuria riskejä on.. ja toisaalta jos henki menis ilman luovutettua verta niin mieluummin valitsen luovutetun veren..!

• ...........

ekassa meni 250ml ja tokassa 900ml. jos olisi ennyt 1000ml niin joudutaan lisäämään vähäsen. ja jos menee se 1000ml niin nukutetaan ja katotaan missä vika.
        sain kuitenkin kaksi piikkiä et kohtu lähtee supistumaan ja verimäärä jäi sit 900ml.

• meni
        ........... kirjoitti:

ekassa meni 250ml ja tokassa 900ml. jos olisi ennyt 1000ml niin joudutaan lisäämään vähäsen. ja jos menee se 1000ml niin nukutetaan ja katotaan missä vika.
        sain kuitenkin kaksi piikkiä et kohtu lähtee supistumaan ja verimäärä jäi sit 900ml.

1500ml, mutta ei joutunu lisäämään verta. Istukka syntyi vasta parin tunnin päästä synnytyksestä viimein, juuri kun meinattiin mennä leikkaukseen.

• ovat hyvin

tutkittuja ja käsiteltyjä. Ei niitä niin kiva ole tiputtaa, mutta mielummin tiputan kun annan potilaan kuolla. Muilla nesteillä ei ole veren ominaisuuksia ja veri on elintärkeä.

Se, kuinka paljon ihminen menettää verta ja kestää sen, riippuu monesta asiasta. On selvää, että 90 vuotias vanha pappa, jonka lähtö hb on 80 ei kestä varmastikkaan puolentoista litran vuotoa ilman ongelmia, mutta taas terve aikuinen, jonka hb on 150 ei todennäköisesti tarvi verta saman suuruisessa vuodossa.

• Niin tai näin
        ei tosiaan kirjoitti:

ehdi toisen veri ällöttää ku hengestä on kysymys. ja tuskinpa siinä suomessa mitää suuria riskejä on.. ja toisaalta jos henki menis ilman luovutettua verta niin mieluummin valitsen luovutetun veren..!

Luovutetussa veressä on Suomessakin aika paljon riskejä ja on myös olemassa monia korvaavia hoitomuotoja. Mutta on tietysti myös niitä tilanteita, jolloin hengen pelastamiseksi yritetään mitä tahansa, vaikka riskialttiimpaakin. Joskus onnistuu, joskus ei.

• 900

Jouduttiin tekemään kiireellinen sektio. Verta menetin n 900ml.

• alkup. kirjoittaja

ei kyllä yhtään ällötänyt ajatus että minussa oli melkein koko veri jonkin muun.oli sen verran tiukka paikka selviämisessä yleensäkin. ja eikös veri kierrä aika nopsaa kehossa ja uusiudu.korjatkaa jos olen väärässä...mutta ite olen kyl ajatellu luovuttaa verta, samoin kuin mieheni ja vanhempani.nyt sen vasta oikein tajus että sehän pelastaa ihmishenkiä...

• -T-

200 ml ja hemppa oli 122 kun kotiuduin!

• vaihtoi vaatteet

Tokaani synnyttäessä ponn.vaihe pitkittyi ja kun vauva syntyi,ei istukka irronnut millään.

kätilö ja lääkäri painoivat ja vetivät ja kun irtos,lensi puoltoista litraa verta suoraan kätilön naamalle,kun oli siel jalkojen välissä.

Oli muuten melkoinen näky,kun selkänsä suoristi ja sanoi,että LÄHTIHÄN SE!

• Kummastunut..

ihmettelen suunnattomasti että miten lulu voi olla edes elossa???
      Ihmisessä (aikuisessa miehessä)on n. 5 litraa verta jo 1 litran menetys voi johtaa kuolemaan ja lulu on kertomuksen mukaan menettänyt verta 4,4 l verta eli hän on toisin sanoen eläväkuollut (ko?)
      ihmettelen suuresti??
      Selvittäkää asiaa jos osaatte sanoa!! Kiitos!!

• Saman kokenut

Ite jouduin kokemaan saman kuin nimi.Lulu.. Itelläni jäi istukka kiinni synnytyksessä ja jouduin kaavintaan jossa aluksi irrotettiin istukka käsin ja lopuksi instrumenetein.. Verenhukka oli niin raju, että leikkaus salissa aloin tärisee niin että kädet ei pysyny enää pöydällä missä tipat kulki. Sain samoin tein jonkun piikin kanyylistä jotta tärinä saatiin loppumaan.Kätilön ja lääkärin mittausten mukaan menetin yhteensä 4,2Litraa verta. Synntyssalissa meni aluksi 1700ml ja leikkaussalissa 2500ml verta. Alhasimmillaan hemoglobiini oli vaan 45! . sain kaiken kaikkiaan en tarkkaa muista oliko 4-5 pussii verta ja kaiken muun maailman tiputuksia kulki useita tunteja. Yllättävän nopeesti siitä tokenin ja kaiken tapahtuneen jälkeen olin pystyssä 12 tunnin kuluttua.Kaikesta selvisin ja nyt kaikki on ´hyvin!!

• Toinenkin saman kokenut
        Saman kokenut kirjoitti:

Ite jouduin kokemaan saman kuin nimi.Lulu.. Itelläni jäi istukka kiinni synnytyksessä ja jouduin kaavintaan jossa aluksi irrotettiin istukka käsin ja lopuksi instrumenetein.. Verenhukka oli niin raju, että leikkaus salissa aloin tärisee niin että kädet ei pysyny enää pöydällä missä tipat kulki. Sain samoin tein jonkun piikin kanyylistä jotta tärinä saatiin loppumaan.Kätilön ja lääkärin mittausten mukaan menetin yhteensä 4,2Litraa verta. Synntyssalissa meni aluksi 1700ml ja leikkaussalissa 2500ml verta. Alhasimmillaan hemoglobiini oli vaan 45! . sain kaiken kaikkiaan en tarkkaa muista oliko 4-5 pussii verta ja kaiken muun maailman tiputuksia kulki useita tunteja. Yllättävän nopeesti siitä tokenin ja kaiken tapahtuneen jälkeen olin pystyssä 12 tunnin kuluttua.Kaikesta selvisin ja nyt kaikki on ´hyvin!!

Oletko tämän jälkeen saanut enempää lapsia, miten niissä kävi istukan ja vuodon kannalta? Kiinnostaisi tietää, oma ekan synnytyksen kertomus kuulostaa lähes identtiseltä ja mietityttää seuraavan synnytyksen kanssa miten käy...

• Hemofiili

• ei voikaan

menettää kuolematta niin paljon verta, mutta raskaana olessa verimäärä lisääntyy naisella.

• voi helposti

Olla elossa, kun hän oli sairaalassa. Ja hänet hoidettiin. Menetetty verimäärä korvattiin verivalmisteilla ja muilla nesteillä. Kotona synnyttäessään hän ei olisi varmaankaan selvinnyt.

Keskimäärin esim. leikkauksessa (terveellä) litran vuotoa ei tarvitse verivalmisteilla hoitaa vaan hemohes tyyliset aineet riittävät. Eli mistä sait tuon litran vuodon ja kuoleman päähäsi. (No tietysti vauvat, joiden verimäärä on huomattavasti pienempi).

Leikkausosastolla puhutaan vasta massiivisesta vuodosta tai massiivisesta verensiirrosta, kun potilas menettää lyhyessä hetkessä KOKO veritilavuutensa (raskaana ollessa veritilavuus on normaalia suurmpi) tai hänelle joudutaan antamaan yli kymmenen punasoluyksikön siirto (aina veren vuodon määrää ei tiedetä)eli ihmetellä saa, mutta hoidot ovat niin tehokkaita ja ihmiseen saadaan pumpattua yllättävän nopeaa verta ja muita nesteitä tarvittaessa. Suurempi ihme olisi jos lulu olisi kuollut tuohon vuotomäärään hoidossa ollessa. -Kotona en kuitenkaan suosittelisi ketään koittamaan ja valuttamaan itsestään tuollaista määrää pois.

• !
        Hemofiili kirjoitti:

Tässä kerrotaan tapauksesta, jossa kokonaisvuoto oli ainakin 9 litraa. Sinun logiikkasi mukaan nainen olisi kuollut ainakin kaksinkertaisesti. Vai olisiko joku muu selitys? Siinäpä sinulle miettimistä!
        http://www.finnanest.fi/lehdet/2008/No_5/Yli-Hankala_raskaana.pdf

Jos pussista tulee koko ajan verta tilalle, sitä voi tietysti vuotaakin ihan niin paljon kuin sisään pumpataan, yli siis sen 4-5 litraa, mikä ihmisessä normaalisti on.

• selitystä...

Koska vuotoa korvataan koko ajan verellä ja muilla nesteillä niin että "elimistö pyörii". Itse töissä leikkaussalissa. Suurin mitattu vuoto potilaalta (minkä olen itse laskenut imuista) on ollut 22 litraa. Ja hengissä potilas selvisi. Eli sisään pumpataan punasoluja ja nesteitä nopeaa vauhtia niin että ne pystyvät turvaamaan verenkierron ja hapetuksen. Luonnollisesti tehon kautta potilas meni, koska kyseessä niin massiivinen vuoto ja suuri korvaus aiheuttaa omia ongelmia.

Ei ihminen mikään elävä kuollut ole. Kuollut hän olisi, jos korvaus vasta aloitettaisiin, kun omat veret ovat valuneet pihalle.

Massiiviseksi verenvuoto käsitetään vasta kun potilas vuotaa oman veritilavuutensa tai saa yli 10 pussin siirron. Raskauden aikanahan veritilavuus nousee tuonne 6-8 litraan eli siinä on hieman varaakin vuotaa.

Mistähän olet keksinyt sen, että litran vuoto voi aiheuttaa kuoleman? Joo, pikkuvauvalla ja esim. sydänsairaalla, mutta ei noin muuten yleensä. Leikkauksessa litran vuoto likikään aina edes edellytä verituotteita.

• yökk

MIKSI ihmeessä ihmiset hankkii lapsia. hyi___helvetti mitä touhua.

• sektioäiti

Ekassa noin 2,5 litraa...Toivuin hirmu hitaasti. Istukka piti sektiossa irrottaa käsin. Oli hajonnut. Toisessa 1l. Toivuin ok tahtiin. Olivat myös toisella kertaa varanneet veret ja hälytyspaikan lastenlinnaan. Onneksi ei tarvittu vaan lapsikin pääsi tällä kertaa kanssani osastolle.Jälkikäteen kuulin , että tuo maksantoimintahäiriö myös hidasti toipumistani kun verenhyytyvyys heikkeni. Tein myös merenranta lenkkejä , söin rautaa koska eka kokemus opetti:)

• melkein ammttilainen

Raskauden aikana äidin verimäärä lisääntyy n.1,5l-2l, tästä syystä on normaalia raskaana olevien naisten hemoglobiini laskee. Jos lasku on suurta, niin äidille suositellaan rautakuuria jo odotusaikana. Nyt on mietitty jo jopa rautakuurin suosittelemista kaikille odottaville äideille.

Synnytyksen aikana normaali veren menetys on 0,5l-2l. Jos äidin hemoglobiini on synnytyksen aikaan tavallista alempi tai verenpaine on matala voi äiti tarvita voimakasta lisänesteytystä tai jopa verensiirron, hemoglobiinin ja verenpaineen nostamiseksi turvalliselle tasolle. Jotkut naiset selviävät tätäkin suuremmasta verenhukasta ilman verensiirron tarvetta, heille on kehittynyt tavallista enemmän "ylimääräistä" verta ja ennenkaikkea hemoglobiinia raskauden aikan.

Myös ihmisten hemoglobiinin ja verenpaineen minimitasot ilman ongelmia vaihtelee jonkin verran. Joillekkin hemoglobiinin lasku alle 100 aiheuttaa jo voimakasta väsymystä ja voimattomuutta. Toiset ei huomaa mitään oireita vaikka hemoglobiini olisi vain 90, tämä yksillöllisyys vaikuttaa varsinkin synnytäneidenosastolla tapahtuvaan jatkonesteytykseen. Jos äiti on hyvävoimainen ei veritankkausta yleensä anneta, vaikka hemoglobiini olisi alle 90, jos taas äidin vointi on erityisen heikko voidaan veritankkaus antaa vaikka hemoglobiini olisi lähellä 100. Jos hemoglobiini on yli 100 annetaan veritankkaus vain poikkeustapauksissa.

• oli hemoglobiini

vuosikausia välillä 80-90 johtuen runsaista kuukautisista. Menetin joka kerta yli puoli litraa verta, ja hemoglobiini laski viitisen yksikköä ja kohosi sitten kolme viikkoa kunnes taas tuli suonenisku.
        Minä en tarvinnut verensiirtoa enkä syönyt juuri rautaakaan. Elin ihan normaalielämää, paitsi kuukautisten aikana, jolloin jouduin vaihtamaan sidettä puolen tunnin välein.
        Nyt ne ajat ovat olleita ja menneitä, ja hemoglobiinini on lähes 140.
        Kolme lasta tuli onneksi saatua. Nyt se olisi jo myöhäistä.

• hurjaa menoa

1500 ml, koska tuli iso repeämä (3. -4- aste). Sain verensiirron, koska hb oli n. 70 synnytyksen ja paikkaamisen jälkeen. Verensiirto heräämössä tuntui turvalliselta ja hyvältä. Aamulla olo oli niin vahva, että kömmin sängystä omin voimin ylös vessaan pissareissulle ja loin hoitaa vauvaa, vaikka koko persmus repesi. ;D

• Kirjoittakaa kiltit!!!!

Tuliko kenellääkkään teistä kirjoittaneista komplikaatioita verensiirrosta ja minkälaisia?

• synnytyksissä

Ekassa 550ml, tokassa 500ml. Kuulemma ihan normimääriä. onhan se vähän pelottava tunne, kun siinä synnytettyään makaa pedillä vauva rinnallaan ja yhtäkkiä kun liikahtaa, tuntee kun kuuma valahdus käy alapäässä. IHAN eri meininkin kuin menkoissa, jos vähän "hulahtelee". nimittäin sitä TULEE ja paljon. silti mullakin oli normimäärä tuo 500ml, eikä mitenkään hälyyttävä.

• ppppppppp

Itse menetin sektiossa 2000ml verta,sain sitten heti leikkaussalissa ja heräämössä uutta verta 2 pussia,hb laski johonki 80.

• meni mulla

hätäsektio, istukan irtoamisen takia.
      Kymmenen vuotta sitten

• paikalla?

Ihmettelen kun täällä on ihmetelty miten joku voi muka menettää noin paljon verta. No, itse menetin 6 litraa sektion jälkeisen kirurgisen vuodon takia. En tiedä mitä nesteitä pumpattiin sisään ja kuinka paljon mutta ilmeisesti ihan tarpeeksi kun en siihen kupsahtanut.
      Muistan kun lääkärit sanoivat leikkauksen jälkeen tilanteen olleen vakava. Itseäni jäi hieman vaivaamaan kuinka vakava noin suuri verenvuoto siis on? Onko täällä kenties asiantuntijoita? Mikä on suurin riski mikä liittyy massiivisiin verenvuotoihin. Eli jos on sairaalassa ja korvaavaa verta ja muita on saatavilla niin mitä muita riskejä voi liittyä verenvuotoon? Eli voiko olla niin että elimistö ei joissain tapauksissa vain hyväksy tuota uutta pumpattua verta ja hengenlähtö voi olla lähellä? Eli toisin sanoen voiko tuohon jopa kuolla vai onko aika epätodennökäistä jos on muuten perusterve ihminen?

On varmaan sanomattakin selvää että jos joutuisin uuteen sektioon pelkäisin uutta massiivista verenvuotoa ja jopa kuolemaa. Sen takia haluaisin tietää kuinka "turhaa" on jopa kuolemanpelko massiivisen verenvuodon yhteydessä?

• gyne

Kuten aiemmin on mainittu, raskaana olevan veritilavuus on jonkinverran suurempi kuin ei-raskaana olevan naisen. Synnytyksen jälkeen ylimääräinen neste poistuu elimistöstä, jolloin veri myös konsentroituu johtaen hemoglobiinipitoisuuden nousuun. Lisäksi veren hyytymiskapasiteetti on gravidalla hiukan parempi, jotta elimistö on varautunut synnytyksen yhteydessä tapahtuvaan verenvuotoon. Tämä toisaalta nostaa veritulppariskiä.

Synnytyksen yhteydessä 0-1000 ml vuotoa voi pitää kohtuullisena, eikä mitään korvauksia tällöin yleensä tarvitakaan. Hemoblobiinin lasku on yleensä varsin vähäinen. 1000-2000 ml vuodossa korjaaminen kirkkailla nesteillä (Ringer tilavuudenlisääjät eli Hemohes tms) on yleensä tarpeen. Yli kahden litran vuodoissa tarvitaan useimmiten jo punasoluja, ja jos nainen vuotaa yli puolet verivolyymistaan, tarvitaan punasolujen lisäksi myös hyytymistekijöitä (jääplasma, NovoSeven) ja verihiutaleita. Muuten veri ei enää hyydy (ja mahdollinen vuoto tyrehdy), vaikka hapenkuljetuskapasiteetti toimisikin.

Täällä on ihmetelty miten on mahdollista että joku vuotaa pitkälti yli verivolyyminsa, moneenkin kertaan (itse suurin vuoto josta olen kuullut oli 20 l). Nykyisellä tehohoidolla se on täysin mahdollista, kun korvauksia (punasolut, verihiutaleet, hyytymistekijät ja nesteet) laitetaan sisään riittävän nopeaa tahtia. Näin saadaan aikaa hoitaa vuodon syy - kohdun huono supistuminen, jälkeisten jääminen kohtuun tai synnytysvaurio - kuntoon. Tällainen tilanne vaatii tietysti kokenutta henkilökuntaa, hyvää seurantaa sekä tarvittavia verikorvaustuotteita - riittävästi. Ilman niitä synnyttäjä menehtyisi, kuten tapahtuu päivittäin esim Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Mikäli vuototilanne tulee eteen pienessä sairaalassa, jossa tehovalvontaa ja korvaustuotteita ei ole riittävästi, siirto isompaan sairaalaan onnistuu erilaisten hätäjärjestelyjen ansiosta varsin joustavasti.

Suuri synnytysvuoto on ilman muuta hätätilanne. Sellainen voi tulla eteen koska hyvänsä normaalin raskauden ja synnytyksenkin jälkeen. Toisaalta yhdessä synnytyksessä tapahtunut vuoto ei välttämättä altista toistumiselle, uusiutumisen riski riippuu enemmänkin vuodon aiheuttajasta. Osa syistä on täysin synnytyskohtaisia (esim. kohdun huono supistuminen tai repeämä jossakin), osa tietysti äidistä riippuvaisia (kuten esim. vuototaipumus jostakin pysyvästä syystä johtuen). Jos vuotoon arvioidaan olevan joku riskitekijä, siihen tietysti varaudutaan ennakolta loppuraskauden suunnittelukäynnillä (esim. lääkitykset, kohtuvaltimoiden embolisaatiokatetrit jne).

Suureen synnytysvuotoon liittyy tietysti kuoleman riski (joka sinänsä on Suomessa kuitenkin pieni). Massiivi vuoto siihen liittyvine verenpaineen laskuineen voi joskus harvoin aiheuttaa elinvaurioita (joko palautuvia tai palautumattomia). Lisäksi vuoto altistaa - paradoksaalista kyllä - veritulpille lapsivuodeaikana (estohoitoa käytetään tarv). Infektiot ovat tavallisempia, etenkin jos verta vuotaa kudoksiin, mutta niitäkin voi vähentää antibioottientohoidolla.

Suomessa synnyttäjien kuolemia tapahtuu harvoin, ja suurin osa liittyy veritulppakomplikaatioihin (yleensä keuhkoveritulppa lapsivuodeaikana tai lapsivesiembolia synnytyksen yhteydessä). Vuotoon kuollaan Suomessa erittäin harvoin, arviolta 1 äiti parin-kolmen vuoden välein.

• miia79

Minulla toisen lapsen synnytyksessä kohdun kaulan ja kohdun takaseinämän repeämä.Leikkaussalissa taistelin hengestäni 8 tuntia, leikkauksen aikainen verenvuoto 9 litraa. Kaikki tämä hoitovirheen vuoksi.

• ääääääääääääää

istukka irrotettiin käsin ja menetetty verenmäärä arvioitiin väärin ja ihmettelin miksi niin heikko olo..pyörryin suihkuun, en saanut henkeä jne. Kätilöt eivät ottaneet asiaa tosissaan ja vasta n.2 vrk synnytyksestä vaadin että hemoglobiini tarkastetaan ja silloin se 60. Sain pari pussia verta. Pian uusi synnytys lähellä ja vähän kyllä mietityttää miten nyt käy..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe