Opiskelu Espanjassa..

Leah

Espanja on vieny maana mun sydämen täysin ja siks haluisinki muuttaa sinne. En osaa kuitenkaan espanjan kieltä paljoo (vähän vaan), mutta ajattelin, että haluan opiskella maassa joko lähihoitajaksi tai sitten joksikin puutarha-alan ihmiseksi. Maksaako toisen asteen koulutus Espanjassa? Tiedän, et yliopistot maksaa ja jotkin yksittäiset kurssit, joten vois päätellä myös toisen asteen koulutuksen maksavan... Miten on?
PS.Kielitaidottomana en aio lähtee opiskelemaan sinne, vaan oon miettiny Au Pair -vuotta Espanjassa, jonka aikana oppisin kielen. Haluun oppii puhumaan espanjaa sujuvasti.

26

10151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkomaalaisilta maksut

      ja ne eivät ole mitään halpoja.

      • Leah

        Eikö se vaikuta mitään, että molemmat on EU-maita? Onkohan Espanjassa sitten mitään suomalaista ammattioppilaitosta? Koska onhan siellä se suomalainen lukio, joka on ilmainen...


      • guindilla

        Lisään tuohon aiempaan kirjotukseen, että ei ulkomaalaisilta peritä sen enempää kun espanjalaisiltakaan. Ettei jää epäselväksi, kun tuosta edellisestä saa sellaisen käsityksen, että vain ulkomaalaisilta perittäisiin maksut. Itse osaan kertoa tarkkaan vaan yliopistojen hinnoista, jotka lähtee ensimmäisenä vuonna 500€ ylöspäin ja tokana vuonna 700€ ylöspäin ja sitten loppuopiskelut 1000€ ylöspäin..noin niinku suunnilleen. Alojen ja yliopistojen välillä on vaihteluja ja noi hinnat siis julkisista yliopistoista. Yksityisissä hinnat sitten vielä kallimmaat. Jos haluaa opiskella Espanjassa, on tosiaan syytä osata ensin espanjaa hyvin, koska ensinnäkään pääsykokeesta ei pääse läpi ilman espanjan osaamista ja toisekseen opiskelut on lähes poikkeuksetta espanjaksi. Joissain yksityisissä yliopistoissa saattaa opiskelua olla englanniksikin, en tiedä tarkkaan, kun olen lähinnä tutustunut vain julkisiin laitoksiin.


      • Leah
        guindilla kirjoitti:

        Lisään tuohon aiempaan kirjotukseen, että ei ulkomaalaisilta peritä sen enempää kun espanjalaisiltakaan. Ettei jää epäselväksi, kun tuosta edellisestä saa sellaisen käsityksen, että vain ulkomaalaisilta perittäisiin maksut. Itse osaan kertoa tarkkaan vaan yliopistojen hinnoista, jotka lähtee ensimmäisenä vuonna 500€ ylöspäin ja tokana vuonna 700€ ylöspäin ja sitten loppuopiskelut 1000€ ylöspäin..noin niinku suunnilleen. Alojen ja yliopistojen välillä on vaihteluja ja noi hinnat siis julkisista yliopistoista. Yksityisissä hinnat sitten vielä kallimmaat. Jos haluaa opiskella Espanjassa, on tosiaan syytä osata ensin espanjaa hyvin, koska ensinnäkään pääsykokeesta ei pääse läpi ilman espanjan osaamista ja toisekseen opiskelut on lähes poikkeuksetta espanjaksi. Joissain yksityisissä yliopistoissa saattaa opiskelua olla englanniksikin, en tiedä tarkkaan, kun olen lähinnä tutustunut vain julkisiin laitoksiin.

        maksuja on myös ammatillisessa koulussa?? Hmmm... Taitaa jäädä sit Espanjassa opiskeleminen kauemmas tulevaisuuteen... Jos vaik eka sais sieltä töitä ja sit säästäs samalla opiskeluja varten. Suomessa on hyvä, ku ei opiskelusta tarvitse maksaa, mut mun tilanteessa kaipuu ulkomaille on kova. Enkä ehkä enää koskaan halua asua Suomessa. Ainakin nyt tuntuu siltä, että haluun vaan kierrellä maailmalla... Mut jos saan, niin kyl verot maksan silti Suomelle, koska tunnen olevani sen kotimaalleni velkaa. Enkä kansalaisuuttakaan haluu vaihtaa pois. Onhan Suomi kuitenkin minulle tärkeä! Mut on vaan saatava nähä muuta maailmaa ja tehä töitä jne.


      • EU:ssa,
        Leah kirjoitti:

        Eikö se vaikuta mitään, että molemmat on EU-maita? Onkohan Espanjassa sitten mitään suomalaista ammattioppilaitosta? Koska onhan siellä se suomalainen lukio, joka on ilmainen...

        jokainen maa saa silti päättää maksuista. Nytkin Suomessa mietittiin opetuksen maksullistamista ulkomaalaisille.

        Olin Esp. yhden lukukauden. Kun Hgin yliopistolla ja Granadan yliopistolla ei ollut kahdenkeskeistä vaihtosopimusta, joutuin maksamaan lukukausi maksun 2 tiedekunnassa. Sain pelk. freemover-apurahan, joka oli n. 340 euroa. Mutta per tiedekunta ne ottaa jo noin tonnin.

        Valitsin tuo yliopiston, koska tuon tarjottava opetus sopi parhaiten mun opintoihin täällä ja oli sitä mitä menin hakemaan.


      • kuuluu
        Leah kirjoitti:

        maksuja on myös ammatillisessa koulussa?? Hmmm... Taitaa jäädä sit Espanjassa opiskeleminen kauemmas tulevaisuuteen... Jos vaik eka sais sieltä töitä ja sit säästäs samalla opiskeluja varten. Suomessa on hyvä, ku ei opiskelusta tarvitse maksaa, mut mun tilanteessa kaipuu ulkomaille on kova. Enkä ehkä enää koskaan halua asua Suomessa. Ainakin nyt tuntuu siltä, että haluun vaan kierrellä maailmalla... Mut jos saan, niin kyl verot maksan silti Suomelle, koska tunnen olevani sen kotimaalleni velkaa. Enkä kansalaisuuttakaan haluu vaihtaa pois. Onhan Suomi kuitenkin minulle tärkeä! Mut on vaan saatava nähä muuta maailmaa ja tehä töitä jne.

        Espanjassa ei erikseen ole ammattikorkeakouluja, kaikki menee yliopisto-nimikkeen alle. Ammattikouluista en osaa valitettavasti kertoa mitaan.


      • EI ILMAINEN
        Leah kirjoitti:

        Eikö se vaikuta mitään, että molemmat on EU-maita? Onkohan Espanjassa sitten mitään suomalaista ammattioppilaitosta? Koska onhan siellä se suomalainen lukio, joka on ilmainen...

        Ei ole lukio ilmainen siellä vaan on lukukausimaksu ja kaikki opintomateriaali itse hankittava. 1800€ lukukausi.


      • UnaEstudiante
        kuuluu kirjoitti:

        Espanjassa ei erikseen ole ammattikorkeakouluja, kaikki menee yliopisto-nimikkeen alle. Ammattikouluista en osaa valitettavasti kertoa mitaan.

        Hei,

        Olen opiskellut espanjalaisissa "ammattikorkeakouluissa" pari vuotta ja voi kertoa, että jos et yksityisiin kouluihin halua vaan sinulle kelpaa ihan valtion koulut, on niissä opiskelu TÄYSIN ILMAISTA. Yliopistoissa on lukukausimaksut, ammattikouluissa/ammattikorkeakouluissa ei. Espanjassa ei ole tosin ole täysin puhtaita ammattikorkeakouluja (ovat 1-2 vuotta kestäviä "formación profesional"- tutkintoja), mutta ne luetaan Suomessa ammattikorkeiksi (esimerkiksi Kela maksaa opintotuet ammattikorkeakoulun mukaan). Puutarha-ala löytyy tuon oppilaitoksen puolelta (itsekin sitä aikoinaan harkitsin), hoitoalalta esimerkiksi sairaanhoitajaksi täytyy lukea yliopiston puolella. Tietääkseni yliopistoa alemman tason kouluihin ei ole kielikokeita ja yliopistoistakin vain harvat kielikokeen sinulla tulevat teettämään. Opiskelu on usein helpompaa ja "letkeämpää" kuin Suomessa ja monille kotimaassa "vaikeille aloille" pääsee helposti sisään Espanjassa. Kielen oppii suomalainen yleensä nopeasti ja eläminen on halvempaa, opintotuet siis riittävät mukavasti.

        Suosittelen lämpimästi Espanjassa opiskelua!


      • Torrevieja
        UnaEstudiante kirjoitti:

        Hei,

        Olen opiskellut espanjalaisissa "ammattikorkeakouluissa" pari vuotta ja voi kertoa, että jos et yksityisiin kouluihin halua vaan sinulle kelpaa ihan valtion koulut, on niissä opiskelu TÄYSIN ILMAISTA. Yliopistoissa on lukukausimaksut, ammattikouluissa/ammattikorkeakouluissa ei. Espanjassa ei ole tosin ole täysin puhtaita ammattikorkeakouluja (ovat 1-2 vuotta kestäviä "formación profesional"- tutkintoja), mutta ne luetaan Suomessa ammattikorkeiksi (esimerkiksi Kela maksaa opintotuet ammattikorkeakoulun mukaan). Puutarha-ala löytyy tuon oppilaitoksen puolelta (itsekin sitä aikoinaan harkitsin), hoitoalalta esimerkiksi sairaanhoitajaksi täytyy lukea yliopiston puolella. Tietääkseni yliopistoa alemman tason kouluihin ei ole kielikokeita ja yliopistoistakin vain harvat kielikokeen sinulla tulevat teettämään. Opiskelu on usein helpompaa ja "letkeämpää" kuin Suomessa ja monille kotimaassa "vaikeille aloille" pääsee helposti sisään Espanjassa. Kielen oppii suomalainen yleensä nopeasti ja eläminen on halvempaa, opintotuet siis riittävät mukavasti.

        Suosittelen lämpimästi Espanjassa opiskelua!

        Koska sulla tuntuu olevan todellista tietoa Espanjan kouluista niin kysäsenpä nyt myös lukiomahdollisuuksista. Eli jos lähtee yhdeksi lukaudeksi kesken lukion perheen kanssa Espanjaan niin kuinka siellä voisi hyödyntää aikaansa opiskelemalla lukiossa tai sitä vastavassa?Tavoitteena olisi tietysti pääasiassa oppia kieltä ja saada kavereita. Suomen lukion kursseja on tarkoitus suorittaa etänä tai pitää "välivuotta". Mistä näistä asioista saisi tietoa?


      • Madridiin
        UnaEstudiante kirjoitti:

        Hei,

        Olen opiskellut espanjalaisissa "ammattikorkeakouluissa" pari vuotta ja voi kertoa, että jos et yksityisiin kouluihin halua vaan sinulle kelpaa ihan valtion koulut, on niissä opiskelu TÄYSIN ILMAISTA. Yliopistoissa on lukukausimaksut, ammattikouluissa/ammattikorkeakouluissa ei. Espanjassa ei ole tosin ole täysin puhtaita ammattikorkeakouluja (ovat 1-2 vuotta kestäviä "formación profesional"- tutkintoja), mutta ne luetaan Suomessa ammattikorkeiksi (esimerkiksi Kela maksaa opintotuet ammattikorkeakoulun mukaan). Puutarha-ala löytyy tuon oppilaitoksen puolelta (itsekin sitä aikoinaan harkitsin), hoitoalalta esimerkiksi sairaanhoitajaksi täytyy lukea yliopiston puolella. Tietääkseni yliopistoa alemman tason kouluihin ei ole kielikokeita ja yliopistoistakin vain harvat kielikokeen sinulla tulevat teettämään. Opiskelu on usein helpompaa ja "letkeämpää" kuin Suomessa ja monille kotimaassa "vaikeille aloille" pääsee helposti sisään Espanjassa. Kielen oppii suomalainen yleensä nopeasti ja eläminen on halvempaa, opintotuet siis riittävät mukavasti.

        Suosittelen lämpimästi Espanjassa opiskelua!

        Millainen pääsykoe AMKiin Espanjassa?


      • a estudiar
        UnaEstudiante kirjoitti:

        Hei,

        Olen opiskellut espanjalaisissa "ammattikorkeakouluissa" pari vuotta ja voi kertoa, että jos et yksityisiin kouluihin halua vaan sinulle kelpaa ihan valtion koulut, on niissä opiskelu TÄYSIN ILMAISTA. Yliopistoissa on lukukausimaksut, ammattikouluissa/ammattikorkeakouluissa ei. Espanjassa ei ole tosin ole täysin puhtaita ammattikorkeakouluja (ovat 1-2 vuotta kestäviä "formación profesional"- tutkintoja), mutta ne luetaan Suomessa ammattikorkeiksi (esimerkiksi Kela maksaa opintotuet ammattikorkeakoulun mukaan). Puutarha-ala löytyy tuon oppilaitoksen puolelta (itsekin sitä aikoinaan harkitsin), hoitoalalta esimerkiksi sairaanhoitajaksi täytyy lukea yliopiston puolella. Tietääkseni yliopistoa alemman tason kouluihin ei ole kielikokeita ja yliopistoistakin vain harvat kielikokeen sinulla tulevat teettämään. Opiskelu on usein helpompaa ja "letkeämpää" kuin Suomessa ja monille kotimaassa "vaikeille aloille" pääsee helposti sisään Espanjassa. Kielen oppii suomalainen yleensä nopeasti ja eläminen on halvempaa, opintotuet siis riittävät mukavasti.

        Suosittelen lämpimästi Espanjassa opiskelua!

        Hei! Pystyisitkö kertomaan tarkemmin, miten hait opiskelemaan? Olen itse hieman hukassa haun kanssa. Hakupaikka ja tutkinto on selvillä, mutta pääsykokeista ja muista en tiedä mitään. Miten itse hait opiskelemaan? Kiitos!


      • 1aEstudiante
        Madridiin kirjoitti:

        Millainen pääsykoe AMKiin Espanjassa?

        Ei ole minkäänlaista koetta (pakollista ainakaan). Haet aiemmilla todistuksillasi.


      • suomikoulutus
        Leah kirjoitti:

        Eikö se vaikuta mitään, että molemmat on EU-maita? Onkohan Espanjassa sitten mitään suomalaista ammattioppilaitosta? Koska onhan siellä se suomalainen lukio, joka on ilmainen...

        Tuolta ketjusta poimittua: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9340016

        "aurinkorannikolla ja espanjassa on paljon suomalaisia kouluja.

        nämä löytyi pikana hakemalla.

        -aurinkorannikon suomalainen peruskoulu lukio
        -urheiluhierojiksi erikoistava tampereen urheiluhierojakoulu
        -meikkitaiteilijoita valmistava meikkikoulu cosmetica norris
        -matkailualan koulutuslaitos, palmeras instituutti
        -atk-alan datanomi- ja medianomikoulutusta antava mäntän aikuiskoulutuskeskus
        -atk-alan kurssikeskus open source academy -akatemia
        -suomi-koulu lapsille ja alle kouluikäisille

        aika monta noita on minusta. kaikissa voi kai opiskella suomeksi."


    • Finnport

      Tervehdys Espanjasta! Haluaisimme esitellä teille kielikoulumme; Escuela Sociedad Hispano Mundialin. Koulumme sijaitsee Granadan ydin-keskustassa, Andaluciassa, etelä-Espanajassa. Kaupunki on Espanjan kolmenneksi suurin yliopistokaupunki (yli 60.000 opiskelijaa). Asukkaita nuorekkaassa Granadassa on n. 200.000, joten olemme turvallisen pieni Espanjalaisen mittapuun mukaan. Suopean ilmastonsa ansiosta täältä löytyy paljon opiskelun lisäksi myös harrastusmahdollisuuksia ja muuta kultturi tarjontaa vuodenajasta riippumatta. Granada on tunnettu historiastaan, mutta myös otollisesta sijannistaan. Keskustasta on n. 45 minuutin ajomatka rannikolle tai 15 kilometrin nousu Sierra Nevadan luonnonpuistoon ja sen upeaan laskettelukeskukseen. Vuodesta 1995 lähtien olemme tarjonneet opetusta kaiken ikäisille yksittäisille opiskelijoille, kuin myös ryhmille. Panostamme erityisesti tarjoamaan oppisuunnitelmaa, joka huomioonottaa opiskelijoiden koulutustason, sosiaaliset- ja kulttuuriset vaatimukset ja nivelöityy heidän odotuksiinsa koskien kielikurssia. Olemme esimerkiksi kehittäneet Englantilaisille asiakkaillemme ja kollegoillemme oman kurssimuodon, joka täyttää Englantilaiset työhaku-standardit. Kurssisi luodaan ja tarvittaessa muokataan sitä mukaan kun puhutun kielen ymmärtämyksesi ja kirjoitettamasi teksti kielioppineen kehittyy. Kun kysymyksessä on yliopisto-opiskelija, focusoimme seuraavat osa-alueet: •   Kaupallinen yleismaailmallinen espanja     •   Vieraan kielen opiskelu •   Nyky espanja Voimme tarjota kursseja myös erityisesti tietyille ammattialoille hakeville; kuten kielenkääntäjille, kielen opettajille tai henkilöille, jotka haluavat työskennellä espanjan kielisessä työympäristössä. http://shm.edu/

      • m

        haluaisin opiskella kielenkääntäjäksi, tiedätkö missä voisin opiskella espanjassa kysesistä alaa edullisesti?


      • dfskflsfs
        m kirjoitti:

        haluaisin opiskella kielenkääntäjäksi, tiedätkö missä voisin opiskella espanjassa kysesistä alaa edullisesti?

        Tässä yliopistoja, jotka tarjoavat kääntämistä pääaineena:

        http://universidades.consumer.es/grados/traduccion-e-interpretacion

        Taulukosta näet myös arvion lukukausimaksujen suuruudesta, eli jos hinta on kallis, on kyseessä yksityinen yliopisto (privada). Edullinen hinta tarkoittaa julkista yliopistoa (pública).


      • EspanjaanEhkä
        dfskflsfs kirjoitti:

        Tässä yliopistoja, jotka tarjoavat kääntämistä pääaineena:

        http://universidades.consumer.es/grados/traduccion-e-interpretacion

        Taulukosta näet myös arvion lukukausimaksujen suuruudesta, eli jos hinta on kallis, on kyseessä yksityinen yliopisto (privada). Edullinen hinta tarkoittaa julkista yliopistoa (pública).

        Kuinka pääsyvaatimukset eroavat julkisten ja yksityisten yliopistojen välillä?


      • fkeskfosk
        EspanjaanEhkä kirjoitti:

        Kuinka pääsyvaatimukset eroavat julkisten ja yksityisten yliopistojen välillä?

        Julkisiin ylioistoihin pitää olla tietty keskiarvo, eli nota de corte, joka voi olla korkea suosituilla aloilla, kuten oikis ja lääkis. Sen sijaan yksityisiin yliopistoihin pääsevät lähes kaikki keskiarvosta riippumatta. Yksityisillä yliopistolla voi tosin olla vielä omia kokeita ja haastatteluita, mutta todennäkösesti lähes kaikki hyväksytään, jos vain paikkoja riittää. Katselin kahden yksityisen yliopiston, eli Nebrijan ja UEM:n valintakriteereitä ja ensimmäisessä yliopisto järjestää omia kokeita ja haastattelun, jälkimmäisessä näyttäisi riittävän, kun lähettää paperit ja maksaa kirjoittautumismaksun.


      • EspanjaanEhkä
        fkeskfosk kirjoitti:

        Julkisiin ylioistoihin pitää olla tietty keskiarvo, eli nota de corte, joka voi olla korkea suosituilla aloilla, kuten oikis ja lääkis. Sen sijaan yksityisiin yliopistoihin pääsevät lähes kaikki keskiarvosta riippumatta. Yksityisillä yliopistolla voi tosin olla vielä omia kokeita ja haastatteluita, mutta todennäkösesti lähes kaikki hyväksytään, jos vain paikkoja riittää. Katselin kahden yksityisen yliopiston, eli Nebrijan ja UEM:n valintakriteereitä ja ensimmäisessä yliopisto järjestää omia kokeita ja haastattelun, jälkimmäisessä näyttäisi riittävän, kun lähettää paperit ja maksaa kirjoittautumismaksun.

        Kiitos paljon vastauksestasi!


    • tästä apua...

      mene töihin ilmaiseksi jonnekin vaikka maatilalle , töitä vastaan saat asunnon ja ruuan ,maksat vaan lennotvSuomesta Espanjaan ja takaisin , ota pitempi pesti ja espanjankielen oppikirjat mukaan ja kysele ja etsi sitten siellä opiskelu paikkaa sieltä paikallisilta saat parhaan avun :

    • manzana

      Mitä tarkoitit tuolla muuttamisella sinne? Ihan pysyvästi vai vain joksikin aikaa? Mietin vaan tuota puutarhajuttua, nimittäin Espanjan ja Suomen ilmastot ja niissä pärjäävä kasvillisuus on sen verran erilaista, että jos hankit puutarha-alan koulutuksen Espanjassa et välttämättä pärjää sillä Suomessa, ja toisinpäin. Varmasti koulutuksissa on jotain samaakin, sillä eihän puutarhuri aina työskentele ulkona, vaan työskentelee myös kasvihuoneissa, jossa sitten voi olla lähes mitä tahansa kasveja. Viisaampi saa toki korjata, jos olen väärässä. Tuli vain tämmöinen asia mieleen. Joka tapauksessa toivottavasti löydät itsellesi sopivan paikan Espanjasta, on nimittäin hyvä valinta kun on tullut itsekin siellä majailtua. ;)

      • kasvi_ja_taimi

        Espanjassa ulkona kasvavat kasvit ovat melko tyypillisiä suomessa olevia sisäkasveja... Mutta kannattaa huomata se, että etelä espanja on aivan toisenlainen kuin pohjoinen!


    • rutkui

      En oikee ymmärtäny, oisko ammattikoulu siis ilmainen? Mulla asuu sukulaisia espanjassa, asuisin siellä ja haluisin ammattikouluun jollekkin alalle. 15-vuotta oon eikä mitää muuta ku peruskouluopetus. oisko siis mahdollista opiskella noissa suomenkielisissä laitoksissa vai?

    • ks

      Ei kukaan sattumoisin ole hakemassa Murciaan yliopistoon??

    • vix2

      heiiii,olen miettinyt että hakisin madridiin opiskelemaan,mutta mulla ei ole hajuakaan että onko siellä AMK:n tapaisia kouluja ja maksaako ne ja miten niihin haetaan? Onko jollain antaa jotain nettisivuja että saisin lisätietoa asiasta. Olisin super kiitollinen! Osaan puhua espanjaa melko hyvin ja olin vuoden au pairina.

    • min8

      vix2 mäki oon ettimäs samaa tietoa! haluutko antaa vaik sun sähköpostin tai jotai? :) [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2689
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2577
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2337
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe