Osakerahastojen yhteydessä peloitellaan riskeistä.
Pankin neuvojakin suositteli korkorahastoa pienen riskin vuoksi. Mitä riskejä oikein on rahastoissa? Voinko lunastaa rahaston ulos, jos sillä lähtee menemään huonosti?
mikä on riski?
1
374
Vastaukset
Niin, mitä riski nyt yleensäkään tarkoittaa sanana. Sen voisi myös tulkita vaikka mahdollisuuksiksi.
Periaatteessa riski on se, että arvo voi heitellä miten sattuu millä aikavälillä tahansa. Jonain viikkona arvo voi tippua vaikka joka päivä prosentin. Seuraavana päivänä voi sitten taas tulla vaikka viitisen prosenttia ylöspäin. Vuoden päästä alussa laitetusta summasta voi olla jäljellä enää 10%, tai sitten summa on tuplaantunut. Jos nousut ja laskut tietäisi aina ennakkoon, niin aika moni varmaan jättäisi päivätyönsä. Riski on siten myös varautumista tuntemattomaan.
Jos et pidä tällaisista arvon odottamattomista heilahteluista, niin silloin rahasto on liian riskialtis, ja ostoa kannattaa vielä miettiä. Kokemattomille voi siis suositella alkuun noita korkorahastoja, ja myöhemmin hommata vaikka jotain matalamman riskin osakerahastoja.
Riskit on myös tiedostettava, eikä menneitä huimia tuottoprosentteja kannata katsoa sumeilematta, ja olettaa niiden nousun jatkuvan hamaan ikuisuuteen asti. Useinhan käy niin, että kun joku nousee pitkään, niin kokemattomat päätyvät ostamaan ko. rahastoa, ja sadattelevat vähän ajan päästä, kun suunta muuttuukin äkkiä alaspäin.
Voit lunastaa osuutesi käytännössä milloin vain pois (yleensä jopa saman päivän tai parin päivän sisällä), mutta tarkista asia vielä rahaston säännöistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202630Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3432261Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262072Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o191946Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581668Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121202Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181189- 551050
- 631025
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?31002