Paniikissa, sain osteoporoosidiagnoosin

selkärangaton

Sain toissapäivänä tietää, että minulla on osteoporoosi. Luuntiheysmittauksen mukaan luu on heikointa lannerangan toiseksi ylimmässä nikamassa ja rintarangan alimmassa nikamassa. Viime yönä valvoin ja mietin romua selkääni. Miten tässä käy?

9

7547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rankakipuinen

      Ensiksikin surullista kuulla että tuollainen diagnoosi annetaan. Ennusteista en osaa kyllä sanoa mitään. Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan millaisia oireita sinulla oli että tutkimuksiin pääsit? Minulla ei ole tutkittu ko sairautta,mutta minulla on ollut erittäin kosketusarkoja kohtia lähes koko selkärangassa ilmeiseti nikamissa tai nikamaväleissä ja samoin rintarangan puolella. Myös sääriluu on murtunut kolarissa.Ja olen vasta kolmekymppinen.

      • selkärangaton

        Kävin flunssan takia lääkärissä ja kysyin samalla kovista krampeista, joita minulla on tänä talvena ollut rintakehän alueella. Osteoporoosi löytyi, kun kramppeja tutkittiin. Lisäksi minulla on pari kertaa tämän vuoden puolella selkä kipeytynyt ykskaks kävellessä niin, että kävely on loppunut siihen. Muuten selkä ei ole kamalan kipeä, mutta särkee sitä melkein aina vähän.

        Minulla selkärangassa on hyvin kivuliaita paikkoja juuri noiden vaurioituneiden nikamien kohdalla. Lisää kipeitä nikamia löytyy ylempää rintarangasta.


      • Rankakipuinen
        selkärangaton kirjoitti:

        Kävin flunssan takia lääkärissä ja kysyin samalla kovista krampeista, joita minulla on tänä talvena ollut rintakehän alueella. Osteoporoosi löytyi, kun kramppeja tutkittiin. Lisäksi minulla on pari kertaa tämän vuoden puolella selkä kipeytynyt ykskaks kävellessä niin, että kävely on loppunut siihen. Muuten selkä ei ole kamalan kipeä, mutta särkee sitä melkein aina vähän.

        Minulla selkärangassa on hyvin kivuliaita paikkoja juuri noiden vaurioituneiden nikamien kohdalla. Lisää kipeitä nikamia löytyy ylempää rintarangasta.

        Minkä ikäinen olet jos saa olla utelias? Että tuleeko osteoporoosi kovinkin nuorille jo? Minulla viime kesänä tuli selkään kova kipu oikealle puolelle,siis ehkä kohtana oli kankun yläosa,ei siis selkäranka. Siihen piikkiä pistettiin. Ja samaan aikaan jalkapöydän luut olivat niin kipeät etti voinut kunnolla kävellä. Nuo jalkapäydän luut ovat hyvin usein kävelyarat. Ja jos olen kokopäivän liikkeellä saan illasta kävellä kyttyrässä ja vaivaisesti kuin vanhus,jalkat on polvistakin ihan jäykkinä ja kipeinä. Nimenomaan rasitus pahetaa asiaa. Aamulla olen suht vetreä. Muistan varmaan yli kymmen vuotta sitten kun selkärankaani tunnusteltiin niin nikama välit oli kauhean kipeät. Sittemmin kipu on pahentunut. Ja olen huomannut että rintarangan puolella on myös todella kosketusarat kohdat. Lähes koko ranka. Toissa iltana kipu rintarangassa oli niin kova etten pystynyt ylävartalolla tekemään sivuttaista kiertoliikettä. Voisikohan tässä olla kyse osteoporoosista? Kuinkahan helposti luuntiheysmittauksiin pääsee?


      • selkärangaton
        Rankakipuinen kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet jos saa olla utelias? Että tuleeko osteoporoosi kovinkin nuorille jo? Minulla viime kesänä tuli selkään kova kipu oikealle puolelle,siis ehkä kohtana oli kankun yläosa,ei siis selkäranka. Siihen piikkiä pistettiin. Ja samaan aikaan jalkapöydän luut olivat niin kipeät etti voinut kunnolla kävellä. Nuo jalkapäydän luut ovat hyvin usein kävelyarat. Ja jos olen kokopäivän liikkeellä saan illasta kävellä kyttyrässä ja vaivaisesti kuin vanhus,jalkat on polvistakin ihan jäykkinä ja kipeinä. Nimenomaan rasitus pahetaa asiaa. Aamulla olen suht vetreä. Muistan varmaan yli kymmen vuotta sitten kun selkärankaani tunnusteltiin niin nikama välit oli kauhean kipeät. Sittemmin kipu on pahentunut. Ja olen huomannut että rintarangan puolella on myös todella kosketusarat kohdat. Lähes koko ranka. Toissa iltana kipu rintarangassa oli niin kova etten pystynyt ylävartalolla tekemään sivuttaista kiertoliikettä. Voisikohan tässä olla kyse osteoporoosista? Kuinkahan helposti luuntiheysmittauksiin pääsee?

        Olen nyt 56. Ensimmäisen kerran minulla oli selkävaivoja seitsemän vuotta sitten. Mutta kipuja oli vain ehkä kuukauden tai kaksi ja sitten ei mitään kunnes taas nyt.

        Enpä osaa sanoa, olisivatko vaivasi osteoporoosin aiheuttamia, kun en tunnistanut niitä itsellänikään. Luuntiheysmittaukseen pääsin pikalähettellä, kun terveyskeskuslääkäri oli nähnyt selkärangasta otetut röntgenkuvat.

        Tuo rintakipusi kiinnitti huomiota. Minulla on nimittäin ollut ehkä hieman yli kymmenen vuoden aikana 3-4 kertaa niin voimakas kipu rintarangassa, että tuskin pystyy hengittämään. Kipu on ollut niin kova, että pari kertaa olen mennyt terveyskeskuksen ensiapuun, mitä en todellakaan helposti tee. Terkkarissa on luultu, että kyse on sydämestä ja otettu sydänfilmi, mutta siinä ei ole ollut mitään. Kipu on kestänyt 15-45 minuuttia ja sitten ei mitään.

        Nyt kun odottelin selkätutkimuksiin menoa kipu tuli 4-5 kertaa parin-kolmen päivän aikana. Kysyn kivusta lääkäriltä, kun menen käymään sillä viikon päästä. Luulen, että kipu johtuu rintarangan nikamien vaurioitumisesta.

        Menen sinä nyt ihmeessä lääkäriin puhumaan oireistasi. Eiväthän ne hyvältä kuullosta.


      • Rankakipuinen
        Rankakipuinen kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet jos saa olla utelias? Että tuleeko osteoporoosi kovinkin nuorille jo? Minulla viime kesänä tuli selkään kova kipu oikealle puolelle,siis ehkä kohtana oli kankun yläosa,ei siis selkäranka. Siihen piikkiä pistettiin. Ja samaan aikaan jalkapöydän luut olivat niin kipeät etti voinut kunnolla kävellä. Nuo jalkapäydän luut ovat hyvin usein kävelyarat. Ja jos olen kokopäivän liikkeellä saan illasta kävellä kyttyrässä ja vaivaisesti kuin vanhus,jalkat on polvistakin ihan jäykkinä ja kipeinä. Nimenomaan rasitus pahetaa asiaa. Aamulla olen suht vetreä. Muistan varmaan yli kymmen vuotta sitten kun selkärankaani tunnusteltiin niin nikama välit oli kauhean kipeät. Sittemmin kipu on pahentunut. Ja olen huomannut että rintarangan puolella on myös todella kosketusarat kohdat. Lähes koko ranka. Toissa iltana kipu rintarangassa oli niin kova etten pystynyt ylävartalolla tekemään sivuttaista kiertoliikettä. Voisikohan tässä olla kyse osteoporoosista? Kuinkahan helposti luuntiheysmittauksiin pääsee?

        Tiedätkö mitään muuta palstaa missä voisi lisää kysellä ko. asista. Tämä palsta kun vaikuttaa kovin hiljaiselta. Sinulle toivottelen mukavaa kevättä. Olet kultainen ihminen kun jaksoit minun kanssa vaihtaa ajatuksia.


      • Selkärangaton
        Rankakipuinen kirjoitti:

        Tiedätkö mitään muuta palstaa missä voisi lisää kysellä ko. asista. Tämä palsta kun vaikuttaa kovin hiljaiselta. Sinulle toivottelen mukavaa kevättä. Olet kultainen ihminen kun jaksoit minun kanssa vaihtaa ajatuksia.

        Itse löysin tuolta alempana olevasta viestistä verkkoklinikka.fi:n, jossa on keskustelupalsta osteoporoosista. Ei taida kuitenkaan olla paljon vilkkaampi kuin tämäkään palsta.

        Mietin itse viime yönä omaa selkääni ja muistin, että kyllä nuo tietyt nikakamat ja myös nikamat rintarangassa ovat aina olleet hyvin kosketuskipeät ja arat. Syy selvisi silloin muutama vuosi sitten, kun selkäni tilttasi kokonaan. Siitä otettiin silloin magneettikuvat ja todettiin, että olin murrosiässä tietämättämäni sairastanut Scheuermannin taudin, jonka seuraukseni selkärangan nikamat ovat vaurioituneet.(eli itse asiassa minulla on kaksi sairautta selkärangassa, tämä Scheuermann ja nyt osteoporoosi).
        Tilttaaaminen johtui siitä, että yksi nikamien välinen pussi oli mennyt rikki ja tyhjentynyt. Se aiheutti issiashermokipua, joka tuntuu juuri kankussa eikä selkärangassa. Ja minulla on parikin ystävää, joilla issias aiheuttaa kipua ja oireita jalkaterässä asti.

        Että käy ihmeessä lääkärissä ja pyydä magneettikuvaan. Se selvittää selän tilanteesta paljon.


      • Rankakipuinen
        Selkärangaton kirjoitti:

        Itse löysin tuolta alempana olevasta viestistä verkkoklinikka.fi:n, jossa on keskustelupalsta osteoporoosista. Ei taida kuitenkaan olla paljon vilkkaampi kuin tämäkään palsta.

        Mietin itse viime yönä omaa selkääni ja muistin, että kyllä nuo tietyt nikakamat ja myös nikamat rintarangassa ovat aina olleet hyvin kosketuskipeät ja arat. Syy selvisi silloin muutama vuosi sitten, kun selkäni tilttasi kokonaan. Siitä otettiin silloin magneettikuvat ja todettiin, että olin murrosiässä tietämättämäni sairastanut Scheuermannin taudin, jonka seuraukseni selkärangan nikamat ovat vaurioituneet.(eli itse asiassa minulla on kaksi sairautta selkärangassa, tämä Scheuermann ja nyt osteoporoosi).
        Tilttaaaminen johtui siitä, että yksi nikamien välinen pussi oli mennyt rikki ja tyhjentynyt. Se aiheutti issiashermokipua, joka tuntuu juuri kankussa eikä selkärangassa. Ja minulla on parikin ystävää, joilla issias aiheuttaa kipua ja oireita jalkaterässä asti.

        Että käy ihmeessä lääkärissä ja pyydä magneettikuvaan. Se selvittää selän tilanteesta paljon.

        Laitoin tuollaisen yleisen kyselyn jos muutkin kertoisivat oireistaan. Sinun kanssa on ollut valaisevaa kirjoitella. Minua eniten mietityttää se että olen todellakin vasta kolmekymppinen. Että tuleeko osteoporoosi edes tämän ikäisille. Tai voihan se olla niin että alkua jo on ja sitten vanhempana selkä rusahta kokonaan.Olen yrittänyt kysellä läheisiltäni onko heillä rangat niin kipeät kuin minulla, mutta ei ne ole kuin silloin kun painaa lujasti.Minulla pienikin kosketus tekee kipeää. Huomenna varaan lääkäriajan. Kertoilen sitten lisää ja pääsinkö tutkimuksiin.


    • heippa

      Jokos kävit lääkärillä? Mitä lääkäri sanoi?

      • murunen

        Hei!
        Luin keskusteluanne, ja taidan olla just iältäni teidän välistä. Sain lähetteen omalääkäriltä kun pyysin. Olen pienikokoinen ja sanoin epäileväni kuuluvani riskiryhmään. Ei muuta. Onnekseni lääkäri oli itsekkin pieni nainen, liekkö ymmärsi.
        Kuulin eilen että selkärangassa on osteoporoosi, ip lääkärin pitäis soittaa.
        Onkohan se sitten lääkehoito vai sauvakävely, jännä kuulla.
        Luin netistä muuten, että jos hedelmällisessä iässä olevalla ilmenee tätä, niin pitäis aina sisätautilääkärin tai gynegologin tutkia, mistä se vois johtua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe