Ostin käsikäyttöisen ainu rintapumpun, ohjeet olivat vain mielestäni suppeat ja epäselvät. Eli te joilla kokemusta pumpuista; kuinka usein pesen ja kuinka usein keitän osat? Miten maidon säilytys; missä säilytätte? Voiko vauvalle juottaa suoraan pullosta johon pumpattu? Vauva ei huoli rintaa ja yritän jonkin verran pumppailla, jotta saisi tuota äidin maitoakin..Muuta kokemusta asiasta? Tuossa pumpussa on muuten mielestäni jotenkin outo haju..?
Ainu rintapumppu
10
16953
Vastaukset
- ...
itse keitin vain silloin kun pakkauksesta otin sen pumpun ja muuten aina pesin joka käytön jälkeen kaikki osat kunnolla. Ja siitä pullosta mihin pumppaat voit juottaa sen maidon laitat vaan tutin paikoilleen..:) Ja jääkaapissa säilytin maitoa, en tiedä kyllä kauan säilyy kai päivän pari? Varaudu sitten selkä ja hartiakipuihin kun olet jonkin aikaa pumppaillut, ainakin itsellä meni ihan jumiin jokapaikka.:/ mut saipa vauva tissimaitoakin..
- wagner
Hei!
Käytin itse samaista pumppua.
Mielestäni kannattaa keittää aluksi, hajukin paranee ehkä.
Keittämistä suosittelen kerran päivässä. Kun siis olet käyttäny. Keittäminen on tosi helppoa, älä sitä murehdi. Ensin peset astianpesuaineella ja harjalla, pulloharja hyvä. Sit isoon kattilaan kiehumaan tai pieneen osa kerrallaan ja pari minuuttia vaikka.
Sen jälkeen vaikka pyyhkeen päälle kuivumaan.
Vaikka iso muovirasia on hyvä säilömiseen.
Mä pidin muistaaksen löysästi siinä paketissa jossa tuli, muovipussiin ja suu auki.
Maitoa ehkä jääkaapissa säilösin vaan sen päivän. Eli jos aamusta lypsät niin illasta anna. Tai jos illasta lypsät niin viim. seur. päivänä voisit antaa.
Mun mielipiteitä, en tiedä oikeista ohjeista.- poignant
Mä ainakin keittäisin pumpun joka käytön jälkeen. Ja äidinmaito säilyy vain vuorokauden jääkaapissa. Ainakin näin minulle synnärillä kerrottiin.
- olet
poignant kirjoitti:
Mä ainakin keittäisin pumpun joka käytön jälkeen. Ja äidinmaito säilyy vain vuorokauden jääkaapissa. Ainakin näin minulle synnärillä kerrottiin.
keitettävä joka käytön jälkeen ja vuorokauden säilyy jääkaapissa ja pakastettuna 3 kk. sain ohjeet vissiin kunnolla koska lapseni vietti aikaa keskolassa. sulatettu maito on kyllä tarjottava pian sulatuksen jälkeen ja äidinmaitohan lämmitetään vesihanan alla ei mikrossa.
- Tietoa etsinyt isä
olet kirjoitti:
keitettävä joka käytön jälkeen ja vuorokauden säilyy jääkaapissa ja pakastettuna 3 kk. sain ohjeet vissiin kunnolla koska lapseni vietti aikaa keskolassa. sulatettu maito on kyllä tarjottava pian sulatuksen jälkeen ja äidinmaitohan lämmitetään vesihanan alla ei mikrossa.
Surullista, että tästä maidon säilyvyydestä jatkuvasti väärää tietoa. Äidinmaito säilyy jääkaapissa 5-7 vuorokautta, löytyy helposti googlaamalla useita eri lähteistä. Pakastimesta otettu maito säilyy ilmeisesti vain vuorokauden ja lämmitettynä vain muutamia tunteja.
Järki sanois että säilyvyyteen vaikuttaa olennaisesti, onko maito laitettu pakkaseen pian lypsyn jälkeen. Miten lämmitys vaikuttaa säilyvyyteen?! Siinähän maito lämmitetään n. 6-> 35. Mitä ihmettä tällä on säilyvyyden kanssa tekemistä, ei tuossa lämmössä ainakaan valkuaiset vielä saostu?!
Olis kiva tietää, mistä nämä lyhyet ajat oikein johtuu ja onko nämäkin väärää tietoa?!
- pumppailija
Itselläni ei ole kyseistä Ainun pumppua vaan Aventin pumppu. Sen mukan tulleissa ohjeissa sanottiin, että pumppu ja sen osat olisi keitettävä (myös astianpesukoneessa peseminen riittää) joka käytön jälkeen. Maidon säilytykseen ohjeet kertoivat, että maito säilyy jääkaapissa 2 vuorokautta joka jälkeen se on käytettävä tai pakastettava. Pakkasessa maito säilyy 3 kuukautta. Pakastettu maito suletetaan mielellään jääkaapissa (otetaan sulamaan n. vuorokausi ennen käyttöä jääkaappiin) ja se on käytettävä mahdollisimman pian, mutta kuitenkin vuorokauden sisällä sulamisesta. Kertalleen sulanutta maitoa ei saa pakastaa uudelleen!
Monet ovat saaneet ohjeita sairaalasta, että rintamaito säilyy jääkaapissa vain yhden vuorokauden. Itse olen kyllä käyttänyt hieman yli vuorokauden jääkaapissa ollutta maitoa (kuten oman pumppuni ohjeet sanoo) eikä siitä ole tullut vauvalle mitään oireita. - kertakäyttö
Nuissa muissa teksteissä ei näyttänyt olevan pullopusseista mitään, joten ajattelin niistä lisätä...
Itse alussa "jouduin" pumppailemaan tissejä tyhjemmäksi kun olivat niin täynnä ja kipeet, ja maidonkerääjätki oli käytössä.
Eli pullopusseissa (kertakäyttösiä ja löytyy vauvatarvikeosastolta) oli mun mielestä helppo säilyttää maitoa. Ne voi myös laittaa tuttipulloon sisälle niin ettei ite pullo sotkeennu eikä siis tarvi olla koko ajan sitä pesemässä.
Ja niissä voi säilyttää "pieniä eriä" esim. iltaan ja sitte yhdistää suuremmaksi eräksi. Jos siis kerrallaan vaan vähä pumppaa/kerää/tulee. Täytyy vaan muistaa että kaikki maito samanlämpöstä ku yhistää. - :)...
Äidinmaidon käsittely
Rintamaidon käsittelyssä ensimmäinen edellytys on ehdoton puhtaus. Kädet pestään nestemäisellä pesuaineella ja rinnat pelkällä vedellä ja kuivataan kertakäyttöpyyhkeeseen. Kaikki lypsyyn tarvittavat välineet pestään perusteellisesti ja keitetään viiden minuutin ajan niin suuressa kattilassa, että ne ovat täysin veden peitossa joka käyttökerran jälkeen.
Joka lypsykerta laitetaan eri pulloon, sillä alle 24 tuntia vanhoja maitoja käytämme tuoreena ja sitä vanhemmat maidot pastöroimme. Lypsykerta jäähdytetään kylmässä vesialtaassa tai juoksevan veden alla. Jos maidot tuodaan päivittäin ennen klo 13.00, saamme annettua lapselle mahdollisimman paljon tuoremaitoa.
Jos äidinmaitoa tulee yli oman lapsen tarpeen, niin pakastamme maidon kotiin vietäväksi tai otamme yhteyttä mahdollista luovutusta ajatellen. Omia toivomuksia voi myös esittää.
Äidinmaidon säilyvyys
Äidinmaito säilyy käyttökelpoisena kaksi vuorokautta jääkaapissa (lämpötila alle 5 C), mutta yli 24 tuntia vanhat maidot tulee pastöroida. Suositeltava säilytysaika pakasteessa on korkeintaan kolme kuukautta.
Pakasteesta otettaessa paras sulatustapa on hidas sulatus jääkaapissa ja lämmitys vesihauteessa. Maito tulisi käyttää vuorokauden kuluessa. - äiti1234
Pese pumppu joka käytön jälkeen. Kannattaa ensin huuhtoa kylämällä vedellä ja sitten lämpimällä.Aluksi tietysti keität kaikki pumpun osat enne eka käyttöä, mutta sitten riittää harvemmin. Riippu kuinka pieni lapsi sinulla jo on, ihan vastasyntyneen kanssa kannattaa keittää useamin ja sitten isoman kanssa riittää aina välillä. Toki jos et käytä pumppua kovin aktiivisesti kannattaa ehkä keittää joka käytön jälkeen. Oma järjen käyttö on tässä suhteessa sallittua.
Pumpattu maitohan säilyy jääkaapissa vuorokauden ja parastimessa useampia kuukausia. Suosittelen etä pumpaat vain sen verran kun tarvitset kerralla maitoa/seuraavan vuorokauden aikana koska moni on sitä mieltä että maidon maku muuttuu pakastaessa ja jotkut lapset eivät juo pakastettua maitoa.
Kannattaa syöttää suoraan siitä pullosta johon pumppasit!
Onnea imetyksen alkutaipaleelle. Sanotaan että maitoa lähtee herumaan paremmin kun tarjoaa vastasyntyneelle lapselle rintaa aina kun kitisee ym. se on alkuksi hyvä muistisääntö.
Mutta jos maitoa ei tule, niin sitä ei tule. Et ole huono äiti jos ei maitoa tule! Meillä on kaksi lasta toinen täysin pulloruokittu, koska maitoa ei koskan tullut vaikka kuinka pumppasi ja teki kaikki jekut ja toinen ainoastan rintaruokittu ja maitoa tuli vaika naapurinkin lapselle. - .
nuo kaikki osathan pitää steriloida ENNEN pumppausta. sehän on tarkeämpää että on saletisti puhtaat välineet kun sitä maitoa ruvataan ottaa talteen, kun se että osat on steriloitu ja laitetaan kappiin.
kun kaikissa muissa sanottiin vaan että pumppauksen jälkeen paitsi tossa viimeisimmäs.
itse ainakin pesen, steriloin keittäen, pumppaan ja pesen kylmällä vedellä ja sit pesuaineen kaa lämpimällä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829