Toimittajien alennukset raivostuttaa!

Etuoikeudet pois

Mihin perustuu toimittajien oikeus päästä pressikorteillaan ilmaiseksi huvipuistoihin ja museoihin ja näyttelyihin? Ja miksi kyseinen kortti oikeuttaa tämän etuoikeutetun luokan, jonka keskipalkka on kuulemma yli 3000 euroa, saamaan lisäksi juna- ja bussilipuistakin alennusta!

Joku voisi laskea, kuinka paljon ahneet toimittajat hyötyvät kaikista näistä ilmaispalveluista ja alennuksista. Onko summa satojatuhansia, vai kuten epäilen, miljoonia euroja vuodessa?

Eikö teitä toimittajat yhtään hävetä ottaa näitä etuja vastaan, kun pienituloisilla, työttömillä, monilla eläkeläisillä ja lapsiperheillä ei läheskään aina ole varaa käydä tällaisissa kohteissa? Hehän niitä pressikortteja tarvitsisivat.

29

12197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupea toimittajaksi

      1. Suurin osa toimittajista ei tienaa 3 tonnia. Hesassa ehkä.

      2. Toimittaja pääsee ko. paikkoihin koska niistä usein tehdään juttuja, täytyy päästä haastattelemaan ihmisiä ja sillai.

      3. Reissaaminen kuuluu työhön.

      Nuo kaikki pääsyliput ja täydet matkakulut tulisi kovin kalliiksi ja kuittisodakin vielä. Tietty isojen talojen isoilla toimittajilla voi olla firman luottokortti että pääsevät liikkumana maailmalla.

      Enkä usko että toimittajakaan voi koko perhettään Lintsille tai junaan viedä ilmaseks tai alennuksella, eiköhän se koske vain tätä ko. ammatinharjoittajaa.

      Jos jonkun ammattiryhmän luontaisetuudet ottaa päähän niin pitäis varmaan kouluttautua alalle ja ruveta itte hommiin eikä rutista lillukanvarsista.

      Entäs sitten lentäjät ja lentoemot jotka pääsevät lentäessään ihan niinku ilmaseks ulkomaille, firman piikkiin hotellihuoneen ja taxfree ostoksia aina kun tahtovat?

      Pitäisikö maanviljelijöiltä kieltää perunanmaan pito omiks tarpeiks? Kehtaavat vielä käydä järvissä uimassa autioilla rannoilla?

      Kalastajilta tulisi kieltää oma kalasoppa. Mekaanikko ei sais korjata omaa autoaan ilmatteeks. Rakennusmies ei sais tehdä lapselleen leikkimökkiä. Taiteilija ei saa pitää omia taulujaan seinillään. Urheilijoihin tulee pumpata uran jälkeen läskit takas ihon alle, kehtaavat olla hyvässä kunnossa. Kaupan työntekijöiltä työntekijäalennukset pois. Kirjastonhoitajalta kirjastokortti pois ja laput silmille. Sairaanhoitajille aspiriinikielto. Hammaslääkäreiltä hampaat vek...

      • matkusta

        nykyään ruokalaa kauemmas.
        ne nypyttää koneella ja lainailee stoorit koneen kautta maailmalta. kuvatkin tuleva tästä sammosta.


      • Toinen vihainen

        Toimittajat saa näitä ilmaispalveluja riippumatta siitä, ovatko työtehtävissä vai ei. Linnanmäen ilmaista pääsyä käyttää vuodessa tuhansia toimittajia, tuleeko tuhansia juttuja? Kirjoittavatko niitä heidän lapsensakin, jotka myös voivat saada toimittajavanhemman mukana ilmaisen huvipuistoretken?

        Insinööri matkustaa työssään, samoin sairaanhoitaja, kauppias, kassaneiti, tarjoilija, virkamies, opettaja... Miksi toimittaja on erikoisluokkaa? Miksi hän saa alennuksen, vaikka matka ei olisi työmatkakaan?
        Sitä paitsi työmatkat maksaa yleensä työnantaja. Yrittäjien ja freelancerien työmatkakulut laskutetaan asiakkaalta tai vähennetään verotuksessa.

        Turha siis selitellä, taidatkin itse olla näitä etuoikeutettuja, joiden vapaan pääsyn ja alennukset me täyden hinnan maksavat rahoitamme!


      • tuntea
        matkusta kirjoitti:

        nykyään ruokalaa kauemmas.
        ne nypyttää koneella ja lainailee stoorit koneen kautta maailmalta. kuvatkin tuleva tästä sammosta.

        pahemmin tuota alaa? Kyllä ne toimittajat kuule reissaavat jatkuvasti. Harvassa ovat ne työpäivät, kun ei toimituksesta poistuta. Useimmilla lehdillä on myös omia kuvaajia, eli eivät ne kuvatkaan mistään "maailmalta" ilmesty. Lehdelle on kunnia-asia, että toimittajat ja kuvaajat ovat itse tapahtumapaikalla havainnoimassa asioita.


      • Toimittaja y
        tuntea kirjoitti:

        pahemmin tuota alaa? Kyllä ne toimittajat kuule reissaavat jatkuvasti. Harvassa ovat ne työpäivät, kun ei toimituksesta poistuta. Useimmilla lehdillä on myös omia kuvaajia, eli eivät ne kuvatkaan mistään "maailmalta" ilmesty. Lehdelle on kunnia-asia, että toimittajat ja kuvaajat ovat itse tapahtumapaikalla havainnoimassa asioita.

        Otetaanpa nyt kantaa. Olen kerran tai kaksi käynyt lintsillä pressikortilla.
        Bussilla tai junalla en ole matkustanut pressikortilla ainakaan pariin vuoteen. Silloinkin kyseessä oli työmatka.
        Kyllä, reissaan liki päivittäin työn puolesta. Silloin ajan joko omalla tai talon autolla, mitä sitä nyt päivän aikana ehtii 100 - 200 km korkeintaan.
        Siis eihän pressikortin etuja kerta kaikkiaan ehdi vapaa-ajalla käyttämään, ainakaan minä.


    • Uustyötön

      ja rikkaampia. Ajattelepa suuria johtajia, joille kaiken aikaa tarjotaan kaikenlaisia ilmaisia palveluita.

      Jos kaikki ajattelevat, että jonkun edut ovat itseltä pois ja haluavat ne poistetuiksi, kuka siitä hyötyisi?

      On se niin väärin, että joku saa kuitenkin enemmän kuin sinä tai minä.

      PS: unohdit, että toimittajat saavat laivalipuistakin alennuksia. Jotkut pääsevät ihan ilmaiseksi matkustamaan.
      Kannattaisiko sinun alkaa kadehtia vaikka Uniceffin hyvän tahdon lähettiläitä. Hekään eivät maksa matkoistaan mitään, vaikka pääsevät toiselle puolelle maapalloa.
      Oletko tarkistanut, mitä hyvää naapurisi saavat ihan ilmaiseksi?

    • oikaisu

      Toimittajien keskipalkka ei ole yli 3 000 euroa. Journalistiliiton määräämät vähimmäispalkat rivitoimittajilla pyörivät siinä 2000 euron molemmin puolin, riippuen työkokemuksesta. Freelancerit tienaavat usein vähemmän.

      Journalistisissa vastuutehtävissä, siis toimituspäälliköillä ym. keskipalkat pyörivät 2500 euron molemmin puolin. Lähinnä varmaan päätoimittajilla, suurten lehtien arvostetuilla huipputoimittajilla ja tuotteliaimmilla freelancereilla palkka nousee yli 3000 euron.

      Nyt puhutaan siis lehtialasta. Tv- ja radioala ovat asia erikseen, mutta tyypilliset rivi-ihmisten palkat niilläkin aloilla alittavat roimasti sen 3000 euroa.

      • Perheellinen

        Minä olen ainakin täysin rinnoin nauttinut pressikortin eduista ihan hyvällä omatunnolla. Viime kesänä päästiin asuntomessuille parkkiin oven viereen vip-paikalle ilmaiseksi ja mentiin miehen kanssa ilmaiseksi sisälle. Ollaan myös käyty lintsillä ja taidenäyttelyissä yms. ilmaiseksi ja onpa ollut kivaa. ;-) Mutta eihän tämä keneltäkään pois ole, jokainen voi alkaa toimittajaksi. Minä kadehdin opettajia, joilla on kahden ja puolen kuukauden kesäloma. Ja toimittajana palkkani on muuten 2085 eurolleen jos aivan oikein muistan. Töissä olen ollut lehdessä jo 4 vuotta.


      • Toinen vihainen
        Perheellinen kirjoitti:

        Minä olen ainakin täysin rinnoin nauttinut pressikortin eduista ihan hyvällä omatunnolla. Viime kesänä päästiin asuntomessuille parkkiin oven viereen vip-paikalle ilmaiseksi ja mentiin miehen kanssa ilmaiseksi sisälle. Ollaan myös käyty lintsillä ja taidenäyttelyissä yms. ilmaiseksi ja onpa ollut kivaa. ;-) Mutta eihän tämä keneltäkään pois ole, jokainen voi alkaa toimittajaksi. Minä kadehdin opettajia, joilla on kahden ja puolen kuukauden kesäloma. Ja toimittajana palkkani on muuten 2085 eurolleen jos aivan oikein muistan. Töissä olen ollut lehdessä jo 4 vuotta.

        Tämän ketjun keskustelijoista suurin osa taitaa olla kynsin hampain ansaisemattomista eduistaan kiinni pitäviä toimittajia ja heidän perheenjäseniään.

        Mutta sitä en tiennyt, että se teidän Journalistiliittonne oikein "määrää" palkatkin, kuten joku edellä kirjoitti. Muualla niistä tehdään sopimuksia työnamntajien kanssa.

        Vieläkään ei ole tullut yhtään kunnon perustelua sille, miksi nimenomaan tämän porukan, olipa se palkka sitten 2000 tai 3000 euroa, pitää kärkkyä ja saada näitä sisäänpääsyjä ja vip-pysäköintejä ja alennuksia. "Rupea itse toimittajaksi" ei kyllä käy vastauksesta. Kun kuuntelee teikäläisten selittelyä, voi olla onnellinen, ettei tullut mieleenkään ruveta. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta, ei kateudesta, ymmärrättekö!!!

        Ainakin VR on valtion yritys. MIksi se saa maksattaa toimittajien alennuksia täyden hinnan maksavilla?


      • JK__81___
        Toinen vihainen kirjoitti:

        Tämän ketjun keskustelijoista suurin osa taitaa olla kynsin hampain ansaisemattomista eduistaan kiinni pitäviä toimittajia ja heidän perheenjäseniään.

        Mutta sitä en tiennyt, että se teidän Journalistiliittonne oikein "määrää" palkatkin, kuten joku edellä kirjoitti. Muualla niistä tehdään sopimuksia työnamntajien kanssa.

        Vieläkään ei ole tullut yhtään kunnon perustelua sille, miksi nimenomaan tämän porukan, olipa se palkka sitten 2000 tai 3000 euroa, pitää kärkkyä ja saada näitä sisäänpääsyjä ja vip-pysäköintejä ja alennuksia. "Rupea itse toimittajaksi" ei kyllä käy vastauksesta. Kun kuuntelee teikäläisten selittelyä, voi olla onnellinen, ettei tullut mieleenkään ruveta. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta, ei kateudesta, ymmärrättekö!!!

        Ainakin VR on valtion yritys. MIksi se saa maksattaa toimittajien alennuksia täyden hinnan maksavilla?

        Journalistiliitto ei "määrää" palkkojamme. Se määrää vähimmäispalkkamme. Työsopimus, jossa myös palkka määritellään, tehdään tälläkin alalla työnantajan kanssa. On työnantajan ja työntekijän välinen asia, maksetaanko työntekijälle vähimmäispalkka vai suurempi palkka. Tietääkseni jokaisella ammattiliitolla on omat vähimmäispalkkansa, eli mikään poikkeuksellinen käytäntö tämä ei ole.

        Me kärkymme sisäänpääsyjä, vip-pysäköintejä ja alennuksia siksi, että niitä on meille tarjolla. Ei ole minun vikani, että tällaisia etuja on, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joskus saan jotain kivaa ilmaiseksi. Ei olisi sinullakaan. Jos perheellisellä, aikuisella toimittajalla on se 2000 kuukausipalkka, ei se ole loppujen lopuksi kamalan paljon. Esimerkiksi paperityöläiset tienaavat jotain pari kertaa sen. Ihan hyvä vain, että on joitain rahanarvoisia etuja siihen päälle.

        Moneen muuhunkin ammattiin kuuluu, että jotain saa ilmaiseksi. Esim. eräät musiikkitapahtumat herättävät närää sillä, että loppuunmyytyjen keikkojen seuraajista puolet on jotain ilmaisella lipulla lahjottuja yritysvieraita, joita ei edes kiinnosta esiintyvä artisti vaan äänekäs öykkäröinti vip-aition ilmaisten viinojen voimalla. Sitten ne, jotka sitä bändiä oikeasti diggaisivat ja olisivat valmiita maksamaan sen 50e nähdäkseen hänet, jäävät ilman lippua.

        Jotkut matkustelevat ympäri maailmaa, asuvat hienoissa hotelleissa, syövät hyvin, kaikki tämä ilman ammatillisia velvoitteita, vain, koska satutaan olemaan jossakin tärkeässä asemassa.

        Tässä vain pari esimerkkiä. Mitä niihin toimittajiin tulee, he ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä toimijoita. Heiltä odotetaan yleissivistystä, tietoa erilaisista asioista, tapahtumista ja paikoista. Pressikortilla he tulevat käyneeksi paikoissa ja hankkineeksi kokemuksia, jotka ehkä muuten jäisivät kokematta. Kaikki tämä hyödyttää heitä työssään. Toimittajat joutuvat myös matkustamaan paljon, muun muassa junalla. Heidän työnsä hyödyttää yhteiskuntaa ja valtiota. Ehkäpä siksi Valtion Rautatiet tukee heitä.

        Pressikortilla pääsee johonkin Suomen Huvipuistoliiton huvipuistoon kerran vuodessa. Mukaan saa ottaa tuolle reissulle toimittajan lisäksi yhden ihmisen. Etu sisältää sisäänpääsyn ja yhden päivän rannekkeen, ei muuta. Silloinkin pitää olla Journalistiliiton jäsen ja maksaa Journalistiliiton jäsenmaksu. Iso osa toimittajista on tuon edun ulkopuolella, koska eivät ole liiton jäseniä.

        Niin että ei niissä huvipuistoissakaan ihan alvariinsa pörrätä. En tiedä, millainen on yhteistyökuvio Huvipuistoliiton kanssa ja miksi, ehkä Journalistiliitto maksaa siitä Huvipuistoliitolle käyttäen jäsenmaksuista kerättäviä rahoja. En viitsi selvittää, koska olen laiska.

        Moniin tapahtumiin päästetään toimittajia ilmaiseksi ja usein heille on luvassa ilmaista ruoka- ja juomatarjoilua ym. Se johtuu siitä, että toimittajien toivotaan raportoivan tapahtumasta mahdollisimman laajasti. Jos minä järjestäisin jonkin tapahtuman enkä kutsuisi paikalle lainkaan toimittajia, ei niitä tulisi niin paljon paikalle. Ja jos he olisivat maksaneet sisään, he olisivat paikalla vain nauttimassa tapahtumasta eivätkä varmasti kirjoittaisi siitä mitään. Jos kohtelisin heitä huonosti, sitä varmemmin tapahtumani jäisi uutispimentoon. Toimittajat ovat ammattikunta, jota kannattaa kohdella hyvin.

        Yhteistyökuvioita ja niihin liittyviä ilmaisia etuja on joka ikisellä alalla. Mitään harvinaista ja kummallista siinä ei ole, minusta ei myöskään aihetta raivoon.


      • äskeiseen
        JK__81___ kirjoitti:

        Journalistiliitto ei "määrää" palkkojamme. Se määrää vähimmäispalkkamme. Työsopimus, jossa myös palkka määritellään, tehdään tälläkin alalla työnantajan kanssa. On työnantajan ja työntekijän välinen asia, maksetaanko työntekijälle vähimmäispalkka vai suurempi palkka. Tietääkseni jokaisella ammattiliitolla on omat vähimmäispalkkansa, eli mikään poikkeuksellinen käytäntö tämä ei ole.

        Me kärkymme sisäänpääsyjä, vip-pysäköintejä ja alennuksia siksi, että niitä on meille tarjolla. Ei ole minun vikani, että tällaisia etuja on, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joskus saan jotain kivaa ilmaiseksi. Ei olisi sinullakaan. Jos perheellisellä, aikuisella toimittajalla on se 2000 kuukausipalkka, ei se ole loppujen lopuksi kamalan paljon. Esimerkiksi paperityöläiset tienaavat jotain pari kertaa sen. Ihan hyvä vain, että on joitain rahanarvoisia etuja siihen päälle.

        Moneen muuhunkin ammattiin kuuluu, että jotain saa ilmaiseksi. Esim. eräät musiikkitapahtumat herättävät närää sillä, että loppuunmyytyjen keikkojen seuraajista puolet on jotain ilmaisella lipulla lahjottuja yritysvieraita, joita ei edes kiinnosta esiintyvä artisti vaan äänekäs öykkäröinti vip-aition ilmaisten viinojen voimalla. Sitten ne, jotka sitä bändiä oikeasti diggaisivat ja olisivat valmiita maksamaan sen 50e nähdäkseen hänet, jäävät ilman lippua.

        Jotkut matkustelevat ympäri maailmaa, asuvat hienoissa hotelleissa, syövät hyvin, kaikki tämä ilman ammatillisia velvoitteita, vain, koska satutaan olemaan jossakin tärkeässä asemassa.

        Tässä vain pari esimerkkiä. Mitä niihin toimittajiin tulee, he ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä toimijoita. Heiltä odotetaan yleissivistystä, tietoa erilaisista asioista, tapahtumista ja paikoista. Pressikortilla he tulevat käyneeksi paikoissa ja hankkineeksi kokemuksia, jotka ehkä muuten jäisivät kokematta. Kaikki tämä hyödyttää heitä työssään. Toimittajat joutuvat myös matkustamaan paljon, muun muassa junalla. Heidän työnsä hyödyttää yhteiskuntaa ja valtiota. Ehkäpä siksi Valtion Rautatiet tukee heitä.

        Pressikortilla pääsee johonkin Suomen Huvipuistoliiton huvipuistoon kerran vuodessa. Mukaan saa ottaa tuolle reissulle toimittajan lisäksi yhden ihmisen. Etu sisältää sisäänpääsyn ja yhden päivän rannekkeen, ei muuta. Silloinkin pitää olla Journalistiliiton jäsen ja maksaa Journalistiliiton jäsenmaksu. Iso osa toimittajista on tuon edun ulkopuolella, koska eivät ole liiton jäseniä.

        Niin että ei niissä huvipuistoissakaan ihan alvariinsa pörrätä. En tiedä, millainen on yhteistyökuvio Huvipuistoliiton kanssa ja miksi, ehkä Journalistiliitto maksaa siitä Huvipuistoliitolle käyttäen jäsenmaksuista kerättäviä rahoja. En viitsi selvittää, koska olen laiska.

        Moniin tapahtumiin päästetään toimittajia ilmaiseksi ja usein heille on luvassa ilmaista ruoka- ja juomatarjoilua ym. Se johtuu siitä, että toimittajien toivotaan raportoivan tapahtumasta mahdollisimman laajasti. Jos minä järjestäisin jonkin tapahtuman enkä kutsuisi paikalle lainkaan toimittajia, ei niitä tulisi niin paljon paikalle. Ja jos he olisivat maksaneet sisään, he olisivat paikalla vain nauttimassa tapahtumasta eivätkä varmasti kirjoittaisi siitä mitään. Jos kohtelisin heitä huonosti, sitä varmemmin tapahtumani jäisi uutispimentoon. Toimittajat ovat ammattikunta, jota kannattaa kohdella hyvin.

        Yhteistyökuvioita ja niihin liittyviä ilmaisia etuja on joka ikisellä alalla. Mitään harvinaista ja kummallista siinä ei ole, minusta ei myöskään aihetta raivoon.

        Toimittajat kieltämättä saavat asioita enemmän ilmaiseksi kuin monen muun ammatin edustajat. Se on yksi hieno piirre tässä työssä ja osasyy siihen, miksi vielä jaksan toimia persaukisena, epäsäännöllisen ja suhteellisen matalan toimeentulon varassa kitkuttavana freelancerina.

        Kieltämättä toimittajien joukossa on ärsyttäviä mikään ei riitä -tyyppisiä ihmisiä. He ovat aina vaatimassa kaiken ilmaiseksi vain, koska ovat toimittajia. Jos he kohtaavat mielestään huonoa palvelua, joutuvat odottamaan ja jonottamaan niin kuin muutkin jne, he ovat suureen ääneen uhkailemassa, että MINÄ olen TOIMITTAJA ja kirjoitan tästä vihaisen kolumnin, ellei palvelu ala pelata. Useimmiten nämä ovat nuoria ja kokemattomia toimittajia, mutta jotkut ovat samanlaisia siihen asti, kun jäävät eläkkeelle tai kun heidät nauretaan alalta pihalle. Se on huono puoli alassani, häpeäpilkku sen maineessa.


      • vielä tuohon
        JK__81___ kirjoitti:

        Journalistiliitto ei "määrää" palkkojamme. Se määrää vähimmäispalkkamme. Työsopimus, jossa myös palkka määritellään, tehdään tälläkin alalla työnantajan kanssa. On työnantajan ja työntekijän välinen asia, maksetaanko työntekijälle vähimmäispalkka vai suurempi palkka. Tietääkseni jokaisella ammattiliitolla on omat vähimmäispalkkansa, eli mikään poikkeuksellinen käytäntö tämä ei ole.

        Me kärkymme sisäänpääsyjä, vip-pysäköintejä ja alennuksia siksi, että niitä on meille tarjolla. Ei ole minun vikani, että tällaisia etuja on, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joskus saan jotain kivaa ilmaiseksi. Ei olisi sinullakaan. Jos perheellisellä, aikuisella toimittajalla on se 2000 kuukausipalkka, ei se ole loppujen lopuksi kamalan paljon. Esimerkiksi paperityöläiset tienaavat jotain pari kertaa sen. Ihan hyvä vain, että on joitain rahanarvoisia etuja siihen päälle.

        Moneen muuhunkin ammattiin kuuluu, että jotain saa ilmaiseksi. Esim. eräät musiikkitapahtumat herättävät närää sillä, että loppuunmyytyjen keikkojen seuraajista puolet on jotain ilmaisella lipulla lahjottuja yritysvieraita, joita ei edes kiinnosta esiintyvä artisti vaan äänekäs öykkäröinti vip-aition ilmaisten viinojen voimalla. Sitten ne, jotka sitä bändiä oikeasti diggaisivat ja olisivat valmiita maksamaan sen 50e nähdäkseen hänet, jäävät ilman lippua.

        Jotkut matkustelevat ympäri maailmaa, asuvat hienoissa hotelleissa, syövät hyvin, kaikki tämä ilman ammatillisia velvoitteita, vain, koska satutaan olemaan jossakin tärkeässä asemassa.

        Tässä vain pari esimerkkiä. Mitä niihin toimittajiin tulee, he ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä toimijoita. Heiltä odotetaan yleissivistystä, tietoa erilaisista asioista, tapahtumista ja paikoista. Pressikortilla he tulevat käyneeksi paikoissa ja hankkineeksi kokemuksia, jotka ehkä muuten jäisivät kokematta. Kaikki tämä hyödyttää heitä työssään. Toimittajat joutuvat myös matkustamaan paljon, muun muassa junalla. Heidän työnsä hyödyttää yhteiskuntaa ja valtiota. Ehkäpä siksi Valtion Rautatiet tukee heitä.

        Pressikortilla pääsee johonkin Suomen Huvipuistoliiton huvipuistoon kerran vuodessa. Mukaan saa ottaa tuolle reissulle toimittajan lisäksi yhden ihmisen. Etu sisältää sisäänpääsyn ja yhden päivän rannekkeen, ei muuta. Silloinkin pitää olla Journalistiliiton jäsen ja maksaa Journalistiliiton jäsenmaksu. Iso osa toimittajista on tuon edun ulkopuolella, koska eivät ole liiton jäseniä.

        Niin että ei niissä huvipuistoissakaan ihan alvariinsa pörrätä. En tiedä, millainen on yhteistyökuvio Huvipuistoliiton kanssa ja miksi, ehkä Journalistiliitto maksaa siitä Huvipuistoliitolle käyttäen jäsenmaksuista kerättäviä rahoja. En viitsi selvittää, koska olen laiska.

        Moniin tapahtumiin päästetään toimittajia ilmaiseksi ja usein heille on luvassa ilmaista ruoka- ja juomatarjoilua ym. Se johtuu siitä, että toimittajien toivotaan raportoivan tapahtumasta mahdollisimman laajasti. Jos minä järjestäisin jonkin tapahtuman enkä kutsuisi paikalle lainkaan toimittajia, ei niitä tulisi niin paljon paikalle. Ja jos he olisivat maksaneet sisään, he olisivat paikalla vain nauttimassa tapahtumasta eivätkä varmasti kirjoittaisi siitä mitään. Jos kohtelisin heitä huonosti, sitä varmemmin tapahtumani jäisi uutispimentoon. Toimittajat ovat ammattikunta, jota kannattaa kohdella hyvin.

        Yhteistyökuvioita ja niihin liittyviä ilmaisia etuja on joka ikisellä alalla. Mitään harvinaista ja kummallista siinä ei ole, minusta ei myöskään aihetta raivoon.

        Toimittajat kieltämättä saavat asioita enemmän ilmaiseksi kuin monen muun ammatin edustajat. Se on yksi hieno piirre tässä työssä ja osasyy siihen, miksi vielä jaksan toimia persaukisena, epäsäännöllisen ja suhteellisen matalan toimeentulon varassa kitkuttavana freelancerina.

        Kieltämättä toimittajien joukossa on ärsyttäviä mikään ei riitä -tyyppisiä ihmisiä. He ovat aina vaatimassa kaiken ilmaiseksi vain, koska ovat toimittajia. Jos he kohtaavat mielestään huonoa palvelua, joutuvat odottamaan ja jonottamaan niin kuin muutkin jne, he ovat suureen ääneen uhkailemassa, että MINÄ olen TOIMITTAJA ja kirjoitan tästä vihaisen kolumnin, ellei palvelu ala pelata. Useimmiten nämä ovat nuoria ja kokemattomia toimittajia, mutta jotkut ovat samanlaisia siihen asti, kun jäävät eläkkeelle tai kun heidät nauretaan alalta pihalle. Se on huono puoli alassani, häpeäpilkku sen maineessa.


      • tais tulla 2krt sama viesti
        vielä tuohon kirjoitti:

        Toimittajat kieltämättä saavat asioita enemmän ilmaiseksi kuin monen muun ammatin edustajat. Se on yksi hieno piirre tässä työssä ja osasyy siihen, miksi vielä jaksan toimia persaukisena, epäsäännöllisen ja suhteellisen matalan toimeentulon varassa kitkuttavana freelancerina.

        Kieltämättä toimittajien joukossa on ärsyttäviä mikään ei riitä -tyyppisiä ihmisiä. He ovat aina vaatimassa kaiken ilmaiseksi vain, koska ovat toimittajia. Jos he kohtaavat mielestään huonoa palvelua, joutuvat odottamaan ja jonottamaan niin kuin muutkin jne, he ovat suureen ääneen uhkailemassa, että MINÄ olen TOIMITTAJA ja kirjoitan tästä vihaisen kolumnin, ellei palvelu ala pelata. Useimmiten nämä ovat nuoria ja kokemattomia toimittajia, mutta jotkut ovat samanlaisia siihen asti, kun jäävät eläkkeelle tai kun heidät nauretaan alalta pihalle. Se on huono puoli alassani, häpeäpilkku sen maineessa.

        näitä sattuu


      • Harmittaako vielä enemmän?
        Toinen vihainen kirjoitti:

        Tämän ketjun keskustelijoista suurin osa taitaa olla kynsin hampain ansaisemattomista eduistaan kiinni pitäviä toimittajia ja heidän perheenjäseniään.

        Mutta sitä en tiennyt, että se teidän Journalistiliittonne oikein "määrää" palkatkin, kuten joku edellä kirjoitti. Muualla niistä tehdään sopimuksia työnamntajien kanssa.

        Vieläkään ei ole tullut yhtään kunnon perustelua sille, miksi nimenomaan tämän porukan, olipa se palkka sitten 2000 tai 3000 euroa, pitää kärkkyä ja saada näitä sisäänpääsyjä ja vip-pysäköintejä ja alennuksia. "Rupea itse toimittajaksi" ei kyllä käy vastauksesta. Kun kuuntelee teikäläisten selittelyä, voi olla onnellinen, ettei tullut mieleenkään ruveta. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta, ei kateudesta, ymmärrättekö!!!

        Ainakin VR on valtion yritys. MIksi se saa maksattaa toimittajien alennuksia täyden hinnan maksavilla?

        Varmaan sua v...tuttaa vielä enemmän kun kerron, etten oo koskaan maksanut penniäkään sisäänpääsystä urheilutapahtumiin, lällällää - pressikortilla menen!


      • Sopimusosapuolet
        Toinen vihainen kirjoitti:

        Tämän ketjun keskustelijoista suurin osa taitaa olla kynsin hampain ansaisemattomista eduistaan kiinni pitäviä toimittajia ja heidän perheenjäseniään.

        Mutta sitä en tiennyt, että se teidän Journalistiliittonne oikein "määrää" palkatkin, kuten joku edellä kirjoitti. Muualla niistä tehdään sopimuksia työnamntajien kanssa.

        Vieläkään ei ole tullut yhtään kunnon perustelua sille, miksi nimenomaan tämän porukan, olipa se palkka sitten 2000 tai 3000 euroa, pitää kärkkyä ja saada näitä sisäänpääsyjä ja vip-pysäköintejä ja alennuksia. "Rupea itse toimittajaksi" ei kyllä käy vastauksesta. Kun kuuntelee teikäläisten selittelyä, voi olla onnellinen, ettei tullut mieleenkään ruveta. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta, ei kateudesta, ymmärrättekö!!!

        Ainakin VR on valtion yritys. MIksi se saa maksattaa toimittajien alennuksia täyden hinnan maksavilla?

        Tiedoksi, että työmarkkinoilla ammattiliitot edustavat työnantajia. Ammattiliitot neuvottelevat työehdoista ja palkoista työnantajien kanssa.
        Sitten jokainen voi erikseen yrittää saada pärstäkertoimella lisää liksaa.


    • ...

      Oletko tosissasi? Kuka tahansa voi opiskella alaa ja hakeutua toimittajan töihin, eihän se ole kenenkään myötäsyntyinen etuoikeus.

      En ole koskaan tullut ajatelleeksi toimittajien - enkä kyllä minkään muunkaan ammattiryhmän - oikeuksia, ja vaikea minun on ymmärtää noin pikkusieluista ihmistä jolla on moiseen aikaa.

      Itseasiassa olen hyvin iloinen, että toimittajilla on vapaa pääsy niin moneen paikkaan; sehän koituu minun, lehdenlukijan, television katsojan eduksi. Jutut on tehnyt paljon maailmaa(ja huvipuistoja) nähnyt ihminen, jolla on varmasti kokemustensa ja elämystensä kautta avara maailmankuva ja näkemystä monelta kantilta, toisin kuin ihmisillä jotka ovat jumittuneet tuolin, tietokoneen näppiksen ja oman kateuden ahtaaseen ympyrään.

      Käytänpä tässä tilaisuuden hyväkseni ja kiitän KAIKKIA toimittajia joiden työn hedelmistä olen saanut nauttia niin monen monta kertaa! Kiitos!

      • jepe76

        se pitää vielä mainita, ettei pressikortti ole ihan halpa kapistus. Aika paljon saa ravata museoissa ja kaiken maailman ristiäisissä, että maksetun jäsenmaksun saa takaisin em. etujen kautta.

        Mitä tulee sitten Lintsiin, niin se juontaan juurensa HSY:n eli Helsingin Sanomalehtimiehiin. Joskus - tai saattaa vieläkin - HSY omisti sievoisen osan huvipuistosta ja etu annettiin journalistille tämän vuoksi. Ennen käsittääkseni etu koski vain helsinkiläisiä, kunnes se laajeni koskemaan myös kaikkia journalistiliiton jäseniä.


    • friilanssi

      Aika monet meistä esim. friilanssina työskentelevistä tienaavat alta 2000€/kk. Ja siihenkin saa touhuta kovasti.

      Totta helvetissä huyvipuistot, museot, näyttelyt, messut ym. tyrkyttävät toimittajille ilmaista sisäänpääsyä. On heidän etunsa, että heidän näyttelystään, puljustaan ym. kirjoitetaan ja puhutaan mediassa mahdollisimman paljon. Ja jos minä kirjoitan vaikkapa leffa-arvion, totta helvetissä minulla on oikeus nähdä se leffa ilmaiseksi.

    • ay-lainen

      Meillä on hyvä ay-liitto, Journalistiliitto, joka on osannut neuvotella jäsenilleen etuja. Pyydä sinäkin liittoasi neuvottelemaan sinulle etuja.

      • Treeri

        Pressikortteja on liikkeellä kymmeniä erilaisia, Yksi niistä on journalistiliiton kortti, jota jaetaan toimittajien lisäksi kuvaajille ja liiton jäseneksi päässeille graafikoille ja muille ei-journalisteille. Lisäksi Ylellä on omat kortit, lisäksi kolmella päätoimittajayhdistyksellä, maataloustoimittajilla omansa, lisäksi muilla toimittajajärjestöillä omansa. Lisäksi eri lehdet painavat omia korttejaan.


    • etuuksia

      Mulle kelpaa kyllä vaikka palkka ei ihan kolmee tonnia ookkaa, enkä oo edes toimittaja. Monet edut ei muuten oo liiton neuvottelemia, vaan museoiden yms. myöntämiä.. ne saa jos on pressikortti. Jep.

      Suosittelen kyllä Journalistiliittoon liittymistä sulleki, ei raivostuttais enää. Mee lehteen töihin.

      • Kaaleppi

        On tosiaan mielenkiintoista miten ammattiyhdistyksen jäsenkortilla saa noin paljon etuja. Pressikorttihan osoittaa vain, että ko. henkilö on jäsenenä ammattiliitossa.

        Olen itse free-kuvaaja enkä kuulu mihinkään liittoon. Joskus onnettomuuspaikalla on poliisi kysynyt pressikorttia ja kun sitä ei ole ollut niin on pyytänyt siirtymään sivummalle. Kysyin häneltä, että pitääkö tosiaan kuulua ammattiliittoon ennen kuin saa tehdä töitä. Asiasta keskusteltiin siinä hetken aikaa ja sain kuin sainkin luvan olla siinä missä olin.

        Monessa muussakin ammattiryhmässä on tällaista pakkojäsenyyttä. Jos et kuulu liittoon eli yhdistykseen et voi tehdä töitä.


    • eniten lahjottuja

      no voi elämän kevät ihan oikeasti! täällä te toimittajat kovaan ääneen mekastatte eduistanne, mutta heti jos poliisi saa ruoka-alennus etuja, se on lahjusten vastaanottoa? itse otatte lahjuksia vastaan jatkuvasti! ettekä edes kiellä sitä. totta helvetissä huvipuistot, venailerauhassa yhtiö( VR) yms antaa teille tuntuvia alennuksia koska ne haluaa että kirjotatte niistä positiivisesti. kirjottaisko yksikään teistä juuri minkään arvosta tai ainakaan positiivista juttua ilman etuja? poliisit tulee paikalle ilman alennuksiakin. miten te kehtaatte vinkua muiden alennuksista kun itse ette maksa mistään mitään? kannattasko kattoo sinne peiliin ja jättää työtään muutenkin tekevät rauhaan? onko se niiin kauheeta et muutki saa alennuksia? hävetkää senkin limanuljaskat!! hyi että oksettaa!

    • Tervetuloa some

      Onneksi VR ja Linnamäki ovat poistaneet vastikkeettomat edut journalisteilta. Mutta Suomen Messut, Matkahuolto, Särkänniemi ja kaikki museot antaa yhä ilmaisetuja... Eikä se ole yksi eikä kaksi kirjaa mitä muka-toimittajat vuodessa ruikuttavat kustantajilta "arvostelukappaleiksi". Yleensä joulun alla. Juttuja vain ei ilmesty missään.En tiedä korruptoituneempaa ammattiryhmää kuin toimittajat, kaikki pitää saada ilmaiseksi tai vähintään alennuksella. Esim. naistenlehtien meikkitestit eivät ole autenttisia, vaan perustuvat siihen että lehden isoimman mainostajan tuotteista kirjoitetaan positiivisesti. Katsokaapa vaikka puppelin päätoimittamaa Gloriaa.Vuoden tuotteet ovat aina, yllätys-yllätys, suurimpien mainostajien. Ja joku vielä puhuu mediasta kolmantena valtiomahtina. LOL.

      • etiyvhjeiortce

        Juu, ei nämä yhteiskuntamme mätäpaiseet enää junista alennuksia saa. Siitä kostona mm. ILTASANOMAT on keksinyt päivittäin jonkun VR:ää solvaavan uutisen. Naurettavaa ja lapsellista.

        Muutenkin ja vuosien ajan ovat sekä Iltasanomat että iltalehti mollanneet VR:ää säännöllisesti. Jokainen miettiköön, että miksi ne alennukset poistettiin..


      • junnufutarin äiti
        etiyvhjeiortce kirjoitti:

        Juu, ei nämä yhteiskuntamme mätäpaiseet enää junista alennuksia saa. Siitä kostona mm. ILTASANOMAT on keksinyt päivittäin jonkun VR:ää solvaavan uutisen. Naurettavaa ja lapsellista.

        Muutenkin ja vuosien ajan ovat sekä Iltasanomat että iltalehti mollanneet VR:ää säännöllisesti. Jokainen miettiköön, että miksi ne alennukset poistettiin..

        Törkeimpiä on toimittajat jotka tunkee urheilutapahtumiin kuten futismatseihin toimittajaliiton kortilla ja vielä alkavat riidellä siitä että vaimo ja lapset pitäs kans saada ilmaseks sisään sillä kortilla. Eri juttu jos menee töihin sinne kuten vaikka urheilutoimittaja menisi mutta tämä toimittaja ei ollut edes menossa peliin töihin eikä edes kirjoita paikalliseen lehteen urheilusta.
        t. jalkapallojunnun äiti joka on pariinkin kertaan joutunut "ettekö-te-tiedä-kuka-mä-olen-ja-nyt sitten-seurasta-tulee-negatiivinen-juttu-lehteen" toimittajan haukkumaksi jalkapallokentän portilla


    • ...

      "Hehän niitä pressikortteja tarvitsisivat. "
      ... niin, opiskele toimittajaksi ja mene töihin niin saat pressikortin.

      Että voi olla katkeria pikkusieluja Suomen maassa...

    • ella

      Voin kuulkaas kertoa, että freelancer-toimittajana olen itse todella kateellinen kavereiden palkallisesta (!!!!) 4 viikon kesälomasta, mutta eipä tulisi mieleenkään vaatia, että koska MINÄ en saa jotain, se pitää ottaa kaikilta muiltakin pois.


      Jos jonkun tietyn ammattialan työedut noin kamalasti käy kateeksi, kannattaa varmaan itse kouluttautua kyseiselle alalle? En minäkään kulje ympäriinsä itkemässä yritysjohtajien jättioptioista - olisihan minullakin ollut yhtälainen mahdollisuus mennä kauppakorkeakouluun ja hankkiutua isoon firmaan töihin, vaan en sitä tehnyt.


      Suomi on kateellisten pikkusielujen maa, mutta voin kertoa, että suurimmalle osalle toimittajista ei kyllä kannata olla kateellinen. Moni kitkuttaa todella pienellä palkalla ja pätkätöillä. Freelancerille ei kukaan maksa palkallista lomaa, työhuonetta tai työterveyshammaslääkäriä.

    • Anonyymi

      On aika verottajan selvittää edutjen verottamista, vrt lentopisteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe