Iltalehden :) koeajoraportti 147 GTA:sta: http://www.iltalehti.fi/2002/11/01/autot/
Kyllä tuo auto kuulostaa ja näyttää aika herkulliselta.
147 GTA
11
1598
Vastaukset
- AMS
AMS mainitsi Saksan hinnaksi 30000e tai hiukan yli. Siitä innokkaimmat voisivat jo veikkailla Suomen hintaa 156 GTA:n hinnan perusteella...UK:n hinnaksi on veikkailtu 22000 puntaa.
- Krister
Tässä artikkeli niille ketkä eivät jaksa rekisteröityä Iltalehden palveuun:
Alfa GTA:n puikoissa moni asia selkenee
Alfa 147 GTA:n puikoissa asia avautuu. Tämä auto puhuu sitä kieltä, mitä Alfa Romeon uusin markkinointikonsepti haluaa viestiä. GTA on väkevä. GTA on vahva. Se on ajajan auto.
Talousvaikeuksissa painiva Fiat-konserni haluaa juuri nyt eriyttää automerkkejään. Saman lipun alla ovat Fiat, Alfa, Maserati ja Ferrari, ja jokaisen merkin halutaan vahvistavan omia piirteitään.
Alfalle oman imagon vahvistaminen merkitsee ennen kaikkea vahvan muodon ja urheilullisen ajettavuuden korostamista. Niissä Alfalla on perinteitä.
GTA-mallistossa urheilullisuus nousee toiseen potenssiin. Ensimmäinen GTA esiteltiin Amsterdamin autonäyttelyssä vuonna 1965. Idea oli muokata perus-Alfasta melko huomaamattomilla kädenliikkeillä lähes suoraan kisaradoille kelpaavia urheiluautoa.
Ensimmäinen GTA oli viritetty Giulia 1600 Sprint GT:stä.
Alfa Romeo 1600 Sprint GTA ajoi heti ensimmäisessä Touring-autojen ratakilpailussaan voittoon.
GTA-mallien rakentelu jatkui sykäyksittäin eri aikajaksoina. 90-luvulla 155-mallin GTA:t tekivät tuhojaan suomalaisillekin tutussa DTM-rata-autokisoissa.
2000-luvun GTA-kautensa Alfa aloitti GTA-kautensa 156-malleilla viime kesänä. 147 GTA esiteltiin syksyllä.
Tätä autoa me olimme ajamassa Alfan testiradalla Baloccossa ja sen ympäristössä pohjois-Italiassa Vercellin. Tämä 60-luvulla perustettu rata on tarkoitettu prototyyppien ja urheiluautojen testaukseen, joten se sopi oikein hyvin meillekin.
Puhutteleva hörinä
3,2-litraisella veekutosella varustettu 147 GTA on puhutteleva auto.
Jo sen kaksoispakoputkesta kantautuva hörinä henkii sitä oikeaa urheilullista sävyä.
Myös ensimmäiset metrit ratin takana vakuuttivat, että juuri tällaista autoa Alfan mallisto kaipaa ollakseen se oikea Alfa.
Veekutonen siirtää voimia vetäviin etupyöriin vaivattoman väkevästi. Kaasun painallus nostaa auton helppoon matalalentoon. Selkä painuu syvälle istuimen nojaan. Paperilla sama ilmaistaan lukuna 6,2 sekuntia nollasta sataan
Mutkassa GTA hakee lievän sivunojan ja pysyy siinä. Kaasua uskaltaa painaa ja auton ohjautuu juuri sinne, minne kuljettaja haluaa.
Voimakkaasti sivutuetuissa istuimissa pysyy ilman voimisteluliikkeitä ja kaiken huomion voi keskittää ajamiseen.
Radalla vain rengas valitti
Fiatin ajohallintajärjestelmä VDC lukeutuu Alfa GTA:n vakiovarustukseen. Alfan suunnittelijat tietävät itsekin, että pakollinen ja jatkuvasti päällä oleva ajohallintajärjestelmä urheiluautossa herättää myös kritiikkiä - monesti elektroniikka leikkaa osan urheilullisen ajettavuuden nautinnosta.
GTA:ssa ajamisen hauskuutta ei ole menetetty - ainakaan paljon - sanovat suunnittelijat. Alfan VDC sallii urheilullisen ajamisen ja poimii luiston vasta kun tarvitsee.
Tehtaan testiajajan kyydissä pääsimme radalle täysivauhtiselle kierrokselle, jossa VDC valitti lähes joka mutkassa. Kieltämättä - urheilullisen menon tuntua se ei vienyt. Kuljettaja vei autoa niille rajoille, joissa vain todella taitava ratakuljettaja olisi pystynyt pitämään auton radalla. Nyt elektroniikka puuttui asiaan pyörien menettäessä otettaan asvaltista, mutta meno oli yhä rajua.
Tavallinen kuljettaja muuttuu yleensä näissä nopeuksissa matkustajiksi. Siinä mielessä VDC on ihan OK.
Vetävien pyörien sutimisenesto ASR on osa VDC:tä, mutta ASR on kytkettävissä myös pois esimerkiksi lumikelillä, jossa pyörien sutimisesta voi olla hyötyäkin.
GTA:n ajettavuuden urheilullisuus tuli esiin parhaiten, kun ajoimme tovia myöhemmin 147 JTD-dieselilä, joka kulki kauniisti ja pehmeästi, mutta jota ei olisi tullut mieleenkään ohjata mutkaan GTA:n nopeudella.
Koetimme, mutta auto ei pysynyt ajolinjoilla ja matkustaja oli pudota jakkaraltaan. Vika on positiivisessa mielessä GTA:n, jonka lähes ratakelpoinen alusta sietää mainiosti kovaa ajoa.
Huippunopeus tai hirmuinen kiihtyvyys eivät ole GTA:n tärkeimpiä aseita. Niitä ovat muskelimainen vääntö ja todella nautittava ajettavuus. Tämäntyyppisen todellisen ajoauton rattiin pääsee harvoin. Sen takia sitä osaa kaivata vasta kun sillä ajaa.- Scuderia QV
Mun asenteeni lienee vähän retro, mutta jotenkin iskee paremmin tuo 80-luvun tapa tehdä autoja, joissa peruskonsepti on kohdallaan eikä tarvita kaiken maailman vetoluistonestoja ja ajonhallintajärjestelmiä. Ajettavaksihan tuollaiset autot tehdään, miksi niihin pitää ympätä kaiken maailman putkiaivoja mukaan hämmentämään?
Varmasti 147 GTA on himoittava auto, mutta mulle kyllä riittää ABS ja COCS (Continuous Oil Change System). Mistähän löytäisi pilaamattoman 75 Turbon? Hyvä painonjakauma ja lukkoperä, ajonhallinta istuu sitten siinä ratin ja penkin välissä. Ja moottori pitkittäin! - AMS
Scuderia QV kirjoitti:
Mun asenteeni lienee vähän retro, mutta jotenkin iskee paremmin tuo 80-luvun tapa tehdä autoja, joissa peruskonsepti on kohdallaan eikä tarvita kaiken maailman vetoluistonestoja ja ajonhallintajärjestelmiä. Ajettavaksihan tuollaiset autot tehdään, miksi niihin pitää ympätä kaiken maailman putkiaivoja mukaan hämmentämään?
Varmasti 147 GTA on himoittava auto, mutta mulle kyllä riittää ABS ja COCS (Continuous Oil Change System). Mistähän löytäisi pilaamattoman 75 Turbon? Hyvä painonjakauma ja lukkoperä, ajonhallinta istuu sitten siinä ratin ja penkin välissä. Ja moottori pitkittäin!Samaa mieltä, ajonhallintajärjestelmän pitäisi olla poiskytkettävissä, toivottavasti tuo oli vain Iltalehden toimittajan lapsus. Ihan sama miten hyvin se toimii, liian aikaisin kuitenkin jos joskus haluaa leikkiä.
- Skyhorse
AMS kirjoitti:
Samaa mieltä, ajonhallintajärjestelmän pitäisi olla poiskytkettävissä, toivottavasti tuo oli vain Iltalehden toimittajan lapsus. Ihan sama miten hyvin se toimii, liian aikaisin kuitenkin jos joskus haluaa leikkiä.
VDC sydeemiä ei saa pois ainakaan 156 GTA versiosta.
- AMS
Skyhorse kirjoitti:
VDC sydeemiä ei saa pois ainakaan 156 GTA versiosta.
...eipä tarvitse enää selitellä 156 GTA:n ostamatta jättämistä hankintahinnalla ;-)
- Skyhorse
AMS kirjoitti:
...eipä tarvitse enää selitellä 156 GTA:n ostamatta jättämistä hankintahinnalla ;-)
Musta toi VDC ei haitannu ollenkaan 156 meininkiä, kyllähän se siel nakutti ja joka renkaassa välillä, mutta ei haitannu... lujempaa kesti vedellä mutkiin kuin ilman sydeemiä.
Talvella tietysti se vähän hillitsee liiankin kanssa ja VDC:n naputus on jo melkoista melua! Autoa ei saa millään sivuluisuun ainakaan 5 metriä pidemmälle matkalle. - "GTA"
Skyhorse kirjoitti:
Musta toi VDC ei haitannu ollenkaan 156 meininkiä, kyllähän se siel nakutti ja joka renkaassa välillä, mutta ei haitannu... lujempaa kesti vedellä mutkiin kuin ilman sydeemiä.
Talvella tietysti se vähän hillitsee liiankin kanssa ja VDC:n naputus on jo melkoista melua! Autoa ei saa millään sivuluisuun ainakaan 5 metriä pidemmälle matkalle.156 GTA-mallissa ei ole vdc:tä eikä saa lisävarusteenakaan.
- Skyhorse
"GTA" kirjoitti:
156 GTA-mallissa ei ole vdc:tä eikä saa lisävarusteenakaan.
Ainakin Delta-auton 7000 km ajetussa oli VDC. Oli siinä myöskin VDC:n laajennus eli poiskytkettävä ASR. Tämän huomasin käytännössä kun kävin ajamassa ja kytkin heti alkuun ASR pois ja mutkateillä huomasin kuinka VDC:n valo välähteli keltaisena ja samalla kuului naputusta jarruista.
Piti mullakin olla autossa BOSE spesifikaatioiden puolesta, mutta käytäntö on joskus eri homma.
Varmaankin pohjaat tietämyksesi johonkin kirjalliseen materiaaliin? Sitten Suomen osalta voi olla tapaus erikseen, ehkäpä ne tahtoo laittaa sohjolan oloihin VDC:n pakollisena.
- Skyhorse
Onse Fire Black sitten siisti väri?
- Scuore sportivo
Pikkupoikana kyyläiltiin kavereiden kanssa, mihin lukemaan saakka autojen nopeusmittarit näyttää.. IL:ssä oli kuva tuosta 147 GTAn mittaristosta; 300km/h...=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872