Isokierto

Unelmana kukkiva kaariportti

Sain syksyllä naapurilta isokierron juuria paperipussissa. Hän kehotti istuittamaan ne keväällä mieluummin laatikkoon kuin suoraan maahan etteivät ne leviä ja valtaa koko pihaa. Tätä neuvoa aion noudattaa. Mutta miten istutan ne? Ne ovat olleet koko talven sisätiloissa paperipussissa. Kastelenko ne ennen istuttamista, laitanko mullan sekaan tuhkaa vai istutanko kasvuturpeeseen, kuinka paljon kastelen, kuinka pian ne kasvavat yms.

5

1691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkiva kaariportti

      Käytinköhän kasvista oikeaa nimeä... olisiko sittenkin elämänlanksa. Kuitenkin se on kukkiessaan kaunis valkoinen kukka, lehdet aika vaalenavihreät ja luikertavat joka paikkaan, kova leviämään sinnekin minne sitä ei toivota.

      Haluan portin yläpuolelle metallikaaren jonka ympärille se saisi ruveta kasvamaan. Onko naapurin neuvo hyvä, että istutan sitä portin molemmille puolille laatikkoon jotta se ei leviä?

      • oli,

        älä ihmeessä maahan istuta jollet halua vuohenputkeakin pahempaa riesaa...

        Ja muista kerätä kukkineet kukat pois - muutoin leviää siementämällä. Nyppimällä saat myös kukinnan jatkumaan koko kesän !


      • jaleviää

        pidettävä kasvu kurissa. mikähän siinä on että kun on voimakas kasvi ei hyvä ja sitten kun taas ei kasvua tapahdu ei hyvä, valitse siitä...


      • kaaunis
        jaleviää kirjoitti:

        pidettävä kasvu kurissa. mikähän siinä on että kun on voimakas kasvi ei hyvä ja sitten kun taas ei kasvua tapahdu ei hyvä, valitse siitä...

        mutta kaataa isommankin pensaan puolimetriseksi sotkuläjäksi. Sen jälkeen ei piha olekaan enää kaunis.

        Naapurilta tunkee elämänlanka/karhunköynnös myös meidän puolelle sekä toisen naapurimme puolelle. Muut ovat luopuneet toivosta mutta minä möyrin kerran viikossa ainakin roundupin kanssa pusikossa polvillaan. Loputon työ ja katkeruus meinaa vallata mielen.


      • convolvus

        Isokierto on oikea nimi. Elämänlanka on vanhankansan käyttämä lempinimi.
        Meillä tuo kierto kiipeilee aitan seinää vasten ja pysyy kurissa kun ympäriltä leikataan pitkin kesää nurmikko ja samalla rönsyilevät kierrontaimet. Kaunis köynnös se on jos sen vain istuttaa oikeaan paikkaan. Minä en omastani luopuisi ja se sopiikin tälläiseen vanhanajan pihapiiriin niin hyvin.

        Ovatko nuo sinun juurenpalat olleet lämpimässä ja kuivassa talvenyli? Jos ne ovat päässeet kuivumaan niin silloin joudut kyllä hakemaan uusia kierronjuuria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe