viittaus nettilähteeseen?

miten on1

Kun viitataan gradussa netistä löytyvään tieteelliseen artikkeliin, tarvitseeko ilmoittaa myös sivunumerot, joilta alkuperäinen artikkeli paperiversiosta löytyisi? vai riittääkö tekijä, aihe, vuosi, lehden nimi,volyymi ja perään nettiosoite..

10

1768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen opiskelija

minä laitoin tekstiin viitteeksi lähteen kuten kirjalähteetkin, eli tekijä ja vuosiluku sekä sivunumerot, jos nensattuivat nettiversiossa olemaan. JOissakin artikkeleissa sivunumerot ovat joissakin eivät. Lähdeluetteloon laitoin sitten nuo muut tiedot, eli artikkelin nimen ja sivut(jos ne näkyivät artikkelissa),lehden nimi, volyymi, vuosi... ja se nettiosoite. Litoin myös milloin olin lähteen netistä lukenut eli päivämäärän, nämähän saattavat joskus poistua. Tuon lukemispäivämäärän kanssa en kyllä ole varma tarvitaanko sitä ollenkaan tai onko se ees sallittua. Ohjaaja ei kyllä siitä mitään sanonut.

• graduun!

Graduun ei saa laittaa nettiviittauksia, koska nuo sivut voivat muuttua tai poistua.
        Lähde täytyy olla sellainen, jota voi tarkistaa myös esim. 10 uoden kuluttua. Nettijuttu voi olla jo huoenna hävinnyt. Ainakin näin perustellaan Hgin yliopistossa.

• yks opiskelija
        graduun! kirjoitti:

Graduun ei saa laittaa nettiviittauksia, koska nuo sivut voivat muuttua tai poistua.
        Lähde täytyy olla sellainen, jota voi tarkistaa myös esim. 10 uoden kuluttua. Nettijuttu voi olla jo huoenna hävinnyt. Ainakin näin perustellaan Hgin yliopistossa.

... että käyttäisin muutamia artikkeleja, jotka olivat netissä. Näin tein, olivat tieteellisisistä aikakauslehdistä, yliopiston kirjaston sivujen kautta niihin pääsee käsiksi.

• -a-
        graduun! kirjoitti:

no ite opiskelen helsingin yliopistossa, ja ainakin meidän tiedekunnassa ihan suositellaan nettilähteitä. Pitää vain merkitä tulostus pvm lähdeluetteloon. sit kopiot omalle tikulle tai levykkeelle viitatun artikkelin, tai tulostat sen. näinhän sen voi tarkastaa vielä sit 10 vee päästä.

• johanna
        graduun! kirjoitti:

Mielenkiintoista. Tervetuloa 2000-luvulle. Itse olen väikkärissä pitänyt logiikkaa jonka mukaan yleiseen nettiaineiston ollessa kyseessä viitataan aineiston isäntään/emäntään/ylläpitäjään, ja loppuviimeksi "Retrieved xx.xx.xxxx at www..." Mikä ihmeen 10 vuotta? Epäloogista. Kuulostaa yltiöbyrokraatin päähänpinttymältä.

Jos artikkeli on "normaalimuodossa" sitten viittaus kuten paperiversioon.

Tiedä HYn periaatteita asiasta, mutta itse olen viitannut Cambridgen ohjeiden mukaan. Saa riittää.

• Ava
        johanna kirjoitti:

Mielenkiintoista. Tervetuloa 2000-luvulle. Itse olen väikkärissä pitänyt logiikkaa jonka mukaan yleiseen nettiaineiston ollessa kyseessä viitataan aineiston isäntään/emäntään/ylläpitäjään, ja loppuviimeksi "Retrieved xx.xx.xxxx at www..." Mikä ihmeen 10 vuotta? Epäloogista. Kuulostaa yltiöbyrokraatin päähänpinttymältä.

Jos artikkeli on "normaalimuodossa" sitten viittaus kuten paperiversioon.

Tiedä HYn periaatteita asiasta, mutta itse olen viitannut Cambridgen ohjeiden mukaan. Saa riittää.

Ihan asian vierestä: mukava törmätä toiseen jatkokilvoittelijaan. Missä vaiheessa olet? Itse olen noin kuukausi sitten jättänyt väitöskirjakäsikirjoitukseni esitarkastukseen... eihän tätä ole väännettykään kuin tuommoiset kuusi, seitsemän vuotta (riippuu vähän näkökulmasta). Onnea matkaan.

• johanna
        Ava kirjoitti:

Ihan asian vierestä: mukava törmätä toiseen jatkokilvoittelijaan. Missä vaiheessa olet? Itse olen noin kuukausi sitten jättänyt väitöskirjakäsikirjoitukseni esitarkastukseen... eihän tätä ole väännettykään kuin tuommoiset kuusi, seitsemän vuotta (riippuu vähän näkökulmasta). Onnea matkaan.

Huh, loppusilaus on loppuvaiheessa, ekaan tarkastukseen muutaman päivän kuluttua. Siinä tämä vappu sitten meneekin, hioessa ja oikoessa. Mutta kaikki on sen arvoista :-)

Kiitos toivotuksista, ja roppakaupalla onnea itsellesi myös!!! Ja tietysti, iloista vappua!

• justiinsa opetettiin

Nettilähteistä ei ilmoiteta sivunumeroja, koska eri selaimilla sivut näyttävät erilaisilta.

• artikkelit

Jos netissä olevat artikkelit ovat täysin identtiset paperiversion kanssa (niin kuin usein ovat), voi lähteeksi laittaa pelkän paperilehden. Itse ainakin tein niin, eikä mitään valittamista ollut, vaikka siitä mainitsinkin ohjaajalle. Kukaanhan ei voi tulla väittämään, ettet ole sitä paperiversiota käyttänyt, kun ovat täysin samanlaiset. Useinhan kyse on vain laiskuudesta ja kopiokortin säästämisestä, kun artikkelin voi lukea omalla koneella eikä tarvitse tonkia kirjaston varaston perukoita.

• Paljon asiaa

Edellä on tullut jo paljon asiallista palautetta. Aivan ensimmäisenä on erotettava tavalliset www-sivut vakavasti otettavista tieteellisistä artikkeleista. Edelliset saattavat kadota vaikka huomenna eikä niissä tietenkään voi viitata sivunumeroihin. Näiden lähteiden käyttö ei ole suotavaa. Jälkimmäiset ovat usein pdf-muotoisia tiedostoja ja usein painettujen artikkeleiden kanssa asetteluiltaan ja sivunumeroiltaan identtisiä. Tällöin lähdeviittaukset oman oppiaineen ohjeiden mukaan. Käytäntöjä on hieman erilaisia, mutta tärkeintä on selkeys. Omassa opinahjossani kuuluu myös mainita, milloin ko. lähde on netissä ollut luettavissa ja missä.

Mikäli jokin oppiaine kieltää ehdottomasti nettilähteiden käytön, vaikka ne olisivat tieteellisiä artikkeleita, voi todellakin vain toivoa, että siellä vähitellen siirryttäisiin tälle vuosituhannelle. Joidenkin alojen uusimmat tutkimukset saatetaan julkaista vain ja ainoastaan netissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      215
      2846
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      127
      2736
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      78
      1783
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1342
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      64
      1324
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      866
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      833
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      833
    Aihe