"rakas päiväkirja,..."

GloriaGaynor-71

"Kuinka kadun lätäköiden yli
onnellisesti kahlannut
voisi tietää
miltä tuntuu vajota syviin vesiin
syvyyksien kuohuessa yli-"

Olen kirjoittanut tällä palstalla kuinka tyytyväinen olen ollut tapaamisiini a-klinikan työntekijän kanssa. Ja olen toki edelleen. Olen saanut häneltä paljon hyviä neuvoja ja kuuntelu apua, voinnut soittaa kun seinät kaatuvat päälle.

Rehellisesti ja avoimesti kertoa miten vaikea on olla juomatta. Mutta sisälläni on ollut möykky, jota en ole ymmärtänyt, möykky jonka olisin halunut puhua pois. Mutta sille ei ole ollut sanoja.

"Turha selittää
aurinkoteitten kulkijalle
mitä on eksyä yksin
pimeään metsään
ryömiä orjantappuraryteikön läpi
verille hiertyneenä.
Kaivatko haavaisin sormin
repaleisen sydämen rinnastasi
todistaaksesi
mitä on tuska?"

Tapasin tänään vertaiseni alkoholistin, jolla jo monia raittiita vuosia takana, mutta muistoissa elää se miten viina on vienyt. Se möykky, mätäpaise alkoi hiljalleen keskustelumme aikana puhjeta. Haluan uskoa, että voin sen mädän sisältäni valuttaa ulos ja unohtaa menneen. Miten olen häväissyt itseni naisena, ihmisenä ja yleensä elollisena olentona. Enhän mä ole voinut sellaisia asioita kertoa a-klinikan sos.työntekijälle, joka vekkihameessaan odottaa ruokista. Tosin tuo oli rumasti sanottu minun a-klin. työntekijästä, sillä hän on antautunut todella työlleen.

"Sillä niinkuin
"kauneus on katsojan silmissä"
niin kärsimyskin kokijan sielussa.
Ja niin me laulamme
vain toisillemme
kivunkokijain veljeskunta
yli itkun ja pimeän
lohtunamme vain se
ettemme ole yksin
emme ainoat
konttaamassa kivun pitkospuita
syvyyden yli me
hyväosaisten aurinkomarssin tieltä
tienoheen piennarpölyyn singotut.
Me laulamme
ja laulumme tulee kuulluksi
vain siellä
missä on kivun kaikupohja."

-Maaria Leinonen-

Ehdottomasti tarvitsen sitä yhteyttäni a-klinikkan, mutta tänään tavatessani tämän upean naisen ymmärsin kuinka paljon kaipaan ympärilleni vertaisiani, joiden edessä minun ei tarvitse hävetä tai pelätä, että tekojeni tähden minut tuomitaan.

Iloista vappua kaikille!

t.GG

30

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivon , että sinä selviät vaikeuksistasi, niin silti jotkut käsittävät, että toivon pahaa. Kirjoituksestasi pääsi sellaiseen käsitykseen, että et ole tosissasi, mutta jos jatkat raittiuden tiellä , niin olen henkeen ja vereen silloin mukana.

      Tukena silloin kun ollaan tosissaan t. Mettäläinen

      • GloriaGaynor-71

        Näin vakavissani en ole vielä koskaan ollut raitistumisen kanssa. Mikä ei tarkoita, etteikö kalja kävisi päivittäin mielessä ja, että pelkään jokaista päivää, että retkahdan.

        Tänään heräsin jo kuudelta viemään koiruuden pika pissalle ja uskomatonta: hymyilin. Tiedän sisälläni, että en juo. Että hassuttelen lasten kanssa selvänä vapun ja jos hyvin käy saan ilta vapaan ja pääsen taas tapaamaan uuden toverini, joka valoi minuun uskoa itseeni.

        Minulla ei ole juuri ketään, jolle voin kertoa ongelmastani, mutta kiitos sinulle Mettäläinen jos jaksat tukeasi antaa.

        t.GG


      • kokenut
        GloriaGaynor-71 kirjoitti:

        Näin vakavissani en ole vielä koskaan ollut raitistumisen kanssa. Mikä ei tarkoita, etteikö kalja kävisi päivittäin mielessä ja, että pelkään jokaista päivää, että retkahdan.

        Tänään heräsin jo kuudelta viemään koiruuden pika pissalle ja uskomatonta: hymyilin. Tiedän sisälläni, että en juo. Että hassuttelen lasten kanssa selvänä vapun ja jos hyvin käy saan ilta vapaan ja pääsen taas tapaamaan uuden toverini, joka valoi minuun uskoa itseeni.

        Minulla ei ole juuri ketään, jolle voin kertoa ongelmastani, mutta kiitos sinulle Mettäläinen jos jaksat tukeasi antaa.

        t.GG

        samaa vapautumista, minkä tuhannet juopot ovat saaneet tuntea raitistumisprosessinsa alussa avattuaan sydämensä kuulemaan millaisia olimme, mitä tapahtui ja millaista on nyt. Raittiina pysyminen on helpompaa, jos voit kertoa raitistumisesi kokemuksen vielä juomisestaan kärsivälle alkoholistille.


    • clark c.

      Nyt alkaa olla oikea ääni kellossa.

      TUntuuko siltä, että sinulle olisi tuotu peili, josta näet koko totuuden itsestäsi.
      Sellaisen peilin kykenee antamaan vai toinen alkoholisti, raitistunut sellainen. Ei mikään virka-aikaansa kuluttava sosiaalitäti pysty siihen, vaikka olisi kuinka laudatureja yo-todistuksessa.

      Vielä kun jätät tuon sairautesi romantisoinnin, silloin näet entisen minäsi vielä selvemmin.

      Nyt toivotan sinulle raitista vappua, ja ilman simaa tietenkin.

      • GloriaGaynor-71

        Huomenta clark c.!

        Minä rakastan runoutta se on osa minua ollut aina, joten en usko, että tästä romantisoinnista pääsen koskaan. Enkä ainakan halua luokitella sitä sairaudeksi.

        Ihanaa raitista vappua sinullekkin!

        T.GG


      • kuitenkaan
        GloriaGaynor-71 kirjoitti:

        Huomenta clark c.!

        Minä rakastan runoutta se on osa minua ollut aina, joten en usko, että tästä romantisoinnista pääsen koskaan. Enkä ainakan halua luokitella sitä sairaudeksi.

        Ihanaa raitista vappua sinullekkin!

        T.GG

        tule ylimieliseksi!


      • GloriaGaynor-71
        kuitenkaan kirjoitti:

        tule ylimieliseksi!

        Millä helvetin resulseilla minä tulisin ylimieliseksi??? Minulla on vielä PITKÄ tie edessä, että voin varmuudella sanoa, että edes olen onnistunut YRITYKSESSÄ raitistua! Ja ylimielistä minusta ei saisi tekemälläkään, mutta raitiista päivistäni saan iloita!


      • aa:ton ajatus
        GloriaGaynor-71 kirjoitti:

        Millä helvetin resulseilla minä tulisin ylimieliseksi??? Minulla on vielä PITKÄ tie edessä, että voin varmuudella sanoa, että edes olen onnistunut YRITYKSESSÄ raitistua! Ja ylimielistä minusta ei saisi tekemälläkään, mutta raitiista päivistäni saan iloita!

        Ylimielinen on jokainen, joka ei raitistu "oikealla" tavalla ja laula lopun ikää aa-kuorossa.

        Synonyymejä: katkera, ilman nöyryyttä, juomatonta viinaa.


      • GloriaGaynor-71
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Ylimielinen on jokainen, joka ei raitistu "oikealla" tavalla ja laula lopun ikää aa-kuorossa.

        Synonyymejä: katkera, ilman nöyryyttä, juomatonta viinaa.

        Siitä huolimatta, että olen ollut heikko viinan suhteen ei tee minusta ihmistä, ettenkö kykenisi ajattelemaan omilla aivoillani. Teen vain sen mikä minusta tuntuu oikealta ja hyvältä minulle. Jokainen raitistuu tavallaan ja se on tärkeintä. Ei oikeaa tai väärää tapaa taida ollakkaan.

        En ole koskaan käynytkään AA:ssa, joten heidän kuoroistaan en osaa ainakaan vielä sanoa mitään. Minulle ei ole tuputettu mitään. Kaiken minkä teen teen omasta vapaasta tahdostani.

        En välttämättä ihan ymmärtänyt viestiäsi.

        t.GG


      • aa:ton ajatus
        GloriaGaynor-71 kirjoitti:

        Siitä huolimatta, että olen ollut heikko viinan suhteen ei tee minusta ihmistä, ettenkö kykenisi ajattelemaan omilla aivoillani. Teen vain sen mikä minusta tuntuu oikealta ja hyvältä minulle. Jokainen raitistuu tavallaan ja se on tärkeintä. Ei oikeaa tai väärää tapaa taida ollakkaan.

        En ole koskaan käynytkään AA:ssa, joten heidän kuoroistaan en osaa ainakaan vielä sanoa mitään. Minulle ei ole tuputettu mitään. Kaiken minkä teen teen omasta vapaasta tahdostani.

        En välttämättä ihan ymmärtänyt viestiäsi.

        t.GG

        Siinä mielessä olet vielä tunne-elämältäsi sekaisin että luulit minun sanovan jotain henkilöäsi vastaan (tähän kyllä lankeavat jo kolme vuotta "toipuneetkin"). Ei. Yritin vain sanoa, että palstan henki on että ainut oikea tapa raitistua on a) jättää alkoholi kokonaan ja b) mennä aa:han. Niin kauan kuin et tee molempia, tulet jatkuvasti saamaan pahanilkisiä ja vihamelisiä kommentteja kirjoituksiisi tyyliin "luulet tietäväsi", "älä ylpisty", "kohta juot kaksin käsin" jne.

        Ihminen on ihmiselle susi ja parantumaton alkoholisti susista julmin.


      • kumma ajatus
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Siinä mielessä olet vielä tunne-elämältäsi sekaisin että luulit minun sanovan jotain henkilöäsi vastaan (tähän kyllä lankeavat jo kolme vuotta "toipuneetkin"). Ei. Yritin vain sanoa, että palstan henki on että ainut oikea tapa raitistua on a) jättää alkoholi kokonaan ja b) mennä aa:han. Niin kauan kuin et tee molempia, tulet jatkuvasti saamaan pahanilkisiä ja vihamelisiä kommentteja kirjoituksiisi tyyliin "luulet tietäväsi", "älä ylpisty", "kohta juot kaksin käsin" jne.

        Ihminen on ihmiselle susi ja parantumaton alkoholisti susista julmin.

        olet olet täällä neuvomassa kaikkia, ja väität olevasi terve, jota minä en vielä tällä syönnillä usko. Lopeta tuo uhoominen. Olet saanut jo tarpeeksi pahaa aikaan tällä palstalla. Mene nyt huuteleen ulos että minä oon terve jätkä, kattokaa vaikka. Aatteleppa ite!


      • GloriaGaynor-71
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Siinä mielessä olet vielä tunne-elämältäsi sekaisin että luulit minun sanovan jotain henkilöäsi vastaan (tähän kyllä lankeavat jo kolme vuotta "toipuneetkin"). Ei. Yritin vain sanoa, että palstan henki on että ainut oikea tapa raitistua on a) jättää alkoholi kokonaan ja b) mennä aa:han. Niin kauan kuin et tee molempia, tulet jatkuvasti saamaan pahanilkisiä ja vihamelisiä kommentteja kirjoituksiisi tyyliin "luulet tietäväsi", "älä ylpisty", "kohta juot kaksin käsin" jne.

        Ihminen on ihmiselle susi ja parantumaton alkoholisti susista julmin.

        sinun tarkoittavan mitään ilkeämielistä. En vain täysin ymmärtänyt viestiäsi. Olen niin noviisi tällä palstalla ja keskittynyt lähinnä omiin ongelmiini.

        Ja tunne-elämältäni olen kyllä ollut sekaisin jo kauan vaikka myönnän, että tämä varmasti aiheuttaa lisää myllerrystä sisäistää ongelmani koko kattavuus.

        Toivottavasti nämä toisten kurjuudesta nauttivat ihmiset jotka piikittelevät ja arvostelevat saavat siitä jotain.

        t.GG


      • Oskari
        kumma ajatus kirjoitti:

        olet olet täällä neuvomassa kaikkia, ja väität olevasi terve, jota minä en vielä tällä syönnillä usko. Lopeta tuo uhoominen. Olet saanut jo tarpeeksi pahaa aikaan tällä palstalla. Mene nyt huuteleen ulos että minä oon terve jätkä, kattokaa vaikka. Aatteleppa ite!

        Varmaan aa:ton tarkoitti juuri Sinun kaltaisiasi kirjoittajia, jotka huutavat kitalaki punaisena, jos joku ei halua olla massaa ja ajatella juuri samalla tavalla, kuin kaikki muutkin.

        Uskon vakaasti, että jos kykenee raitistumaan omin voimin, niin ei ainakaan kovin tyhmä voi olla. Raitistumiseen tarvitaan muutakin, kuin palavereissa käyntiä.

        Se, että ei suostu joka aamu huutamaan, että on sairas ja tarvitsee koko elämän ajan hoitoa, ei tee kenestäkään huonompaa raitistujaa.
        Minäkin olen entinen alkoholisti. Nyt olen täysin terve, joskin selkä joskus vähän vihloo, mutta se johtuu istuvasta työstä ja liikunnan puutteesta.

        Teidän pitäisi myöskin hyväksyä muunlaiset, itse ajattelevat ihmiset.


      • ja nyt täysin terve alkohol...
        Oskari kirjoitti:

        Varmaan aa:ton tarkoitti juuri Sinun kaltaisiasi kirjoittajia, jotka huutavat kitalaki punaisena, jos joku ei halua olla massaa ja ajatella juuri samalla tavalla, kuin kaikki muutkin.

        Uskon vakaasti, että jos kykenee raitistumaan omin voimin, niin ei ainakaan kovin tyhmä voi olla. Raitistumiseen tarvitaan muutakin, kuin palavereissa käyntiä.

        Se, että ei suostu joka aamu huutamaan, että on sairas ja tarvitsee koko elämän ajan hoitoa, ei tee kenestäkään huonompaa raitistujaa.
        Minäkin olen entinen alkoholisti. Nyt olen täysin terve, joskin selkä joskus vähän vihloo, mutta se johtuu istuvasta työstä ja liikunnan puutteesta.

        Teidän pitäisi myöskin hyväksyä muunlaiset, itse ajattelevat ihmiset.

        tarkoittaako se, että voit käyttää alkoholia kohtuullisesti tai hiukan?


      • Oskari
        ja nyt täysin terve alkohol... kirjoitti:

        tarkoittaako se, että voit käyttää alkoholia kohtuullisesti tai hiukan?

        Kun lopettelin 30-vuotista rankkaa juomiskauttani, tein sen pehmeällä laskulla. Useita kuukausia vähensin joka viikko annosta yhä pienemmäksi, kunnes lopetin kokonaan. Jos olisi ollut ongelmia, en olisi voinut niin tehdä. Kun lopetin, niin minulta jäi pari kossupulloa juomatta. Pääsiäisenä lainasin toisen AA:ssa käyvälle ja paripäivää sitten sama tyyppi haki toisenkin.

        Uskon vakaasti, että pystyn jossakin tilaisuudessa ottamaan lasillisen, taikka pari. On huomioitava, että me ihmiset olemme yksilöitä. Me teemme asioita eri tavalla. Meidän ajatuksemme kulkevat eri rataa. Jos joku kulkee helteellä pipo tiukasti korvilla, niin minä ainakin jätän sen pois.


    • --------------------------

      tapasit siis itsesi? sAAmari, Gloria, Bimbsa.

      • GloriaGaynor-71

        Tapasin vertaiseni. Itseni kohtaamiseen minulla menee varmasti vielä kauan aikaa. Hyväksyä, unohtaa ja anteeksi antaa. Peilistä näkyy ulkokuori, sisintä en ole uskaltanut kohdata.

        t.GG


    • aahoohoo

      että toinen alkoholisti ymmärtää oman kokemuksensa kautta kaikki ne tuntemukset joita sinulla esim nyt on.

      Kirjatieto on OK ja sitä pitää ollakkin mutta työntekijä ei ole koskaan tuntenut samaa tuskaa, hätää, toivottomuutta ja elämisen vaikeutta kuten alkoholisti.

      • GloriaGaynor-71

        En ymmärtänyt tai voinut kuvitella, että on muitakin, jotka ovat kokeneet ja tehneet samoja juttuja kuin minä. Olen vain yrittänyt sietää itseäni. Kirja tieto on ok. mutta tässä sairaudessa se ei riitä.

        t.GG


    • ÄIJÄ#33

      Onnittelut siitä kun olet alkanut löytää omaa sisäistä rauhaa(valoa tunnelinpäässä).Kuukauden tässä itekkin olen pällistellyt juomatta.Antabuksen olen ottanut aamuisin.Ihmetellen kyllä suuresti kun ei isommin ole tuo kaljaviisari värähdellyt.Tällä hetkellä ei tee mieli palata siihen tilanteeseen missä olin 1kk.sitten.Tuntuu että kaikki asiat maistuvat nyt paremmalta!!
      Pakko tunnustaa että kyllä noi tipattomiem jermut olivat oikeassa kun sanoivat,että aina seuraava raitis päivä on helpompi.Niin se kyllä on!
      Ekat kaksi viikkoa oli todella vaikeita ja nuppia kiristi.
      Mutta nyt nautin aamuista ilman krapulaa ja pahaa oloa!......niinkuin sanoit...`hymyilyttää´!

      Vappuja kaikkille!!
      päätän täältä tähän!

      • GloriaGaynor-71

        Parasta on kyllä se kun ei herää kankkusessa. Alkuun aamulla pelkäsi avata silmiä, kun ei ollut varma millanen jysäri on edessä ja sitten, kuin ihmeeksi muisti, että enhän mä ole juonnu, ei siis voi olla kankkusta.

        Päivä kerrallaan ja antabuksella herkutellaan tämä vappu! Onnea sinullekkin raittiista päivistä.

        t.GG


    • sinulle...

      Kirjat&novellit.

      • Oskari

        Ei minua ainakaan häiritse hyvä runous, joka vielä liippaa jotenkin aihetta.

        Minä muuten luin juuri eilen illalla, ennen nukkumaan menoa OMAR KHAIJAMIN runoja. Viiniaiheiset runot siltä ovat todella nautinto lukea. Jos oikein muistan, niin äijä kirjoitti ne jo monta sata vuotta sitten.


      • aa:ton ajatus
        Oskari kirjoitti:

        Ei minua ainakaan häiritse hyvä runous, joka vielä liippaa jotenkin aihetta.

        Minä muuten luin juuri eilen illalla, ennen nukkumaan menoa OMAR KHAIJAMIN runoja. Viiniaiheiset runot siltä ovat todella nautinto lukea. Jos oikein muistan, niin äijä kirjoitti ne jo monta sata vuotta sitten.

        Kun alkoholi jää päivittäisestä elämästä, täytyy kehittää tilalle muita nautinnonaiheita. Hyvä runous on selvin päin luettuna vieläkin nautinnollisempaa kuin kevyessä kenttäsumussa. Myös meikäläinen on heikkona itämaan viisaisiin. Khaijamin lisäksi nappaavat Rumi ja Hafez. Jälkimmäisestä vosi tietysti ilkkua, että äijä kirjoitti palavimmat rakkausrunonsa pojille. Se oli sitä maailmanaikaa se. Kaikki ei ole rakkaudessa eikä raittiudessa aina niin yksioikoista!


    • yötä........

      rakas päiväkirja.

    • Anonyymi

      Alkoholi on ongelma ollut joskus itsellä mutta monet etsivät apua siihen .Itse sain jättää rukous oli voimavarani luotin korkeinpaan en itseeni johon en voinutkaan ongelma kun oli.

    • Anonyymi

      Haluaisin taas tehdä lauluja mutta sanat kadonneet ei kaveria siihen.

      • Anonyymi

        Vit+un vammainen, katokin et oli viimeinen kerta ku nostelet vanhoja juttuja ylös.


    • Anonyymi

      Ompa paskaa avautumista, miten tämä liittyy kylmikseen?

      • Anonyymi

        Nimenomaan jos asia ei liity millään tavalla Kylmikseen niin sitä ei tarvitse nostaa ylös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe