ristiallergia

maija

Minulla on paha siitepölyallergia ja siihen asian mukaiset lääkkeet. Ruoka-aineista olen jättänyt jo aiemmin pois mm. omenan, tomaatin ja sitrushedelmät, koska nämä aihettavat minulla oireita.

Nyt kun siitepölyä on paljon kärsin jatkuvasti huonovointisuudesta, päänsärystä, ihottumasta, vatsaoireista. Millon mistäkin. Alan olla tähän todella väsynyt. Olen miettinyt, että oireitani todennäköisesti pahentaa monikin ruoka-aine. En vaan millään haluaisi rueta karsimaan noita ruoka-aineita, kun erityisesti hedelmistä pidän todella paljon.

Mutta ei tämä näinkään voi jatkua. Tälläkin viikolla on joka päivä ollut jos jonkinlaista oiretta. Allergiatestit olisivat tietysti paikallaan, tietäisin sitten ainakin melko varmasti mitkä ruoka-aineet jättää pois.

Miten teillä muilla ristiallergia on ilmennyt / millaisia oireita se teille aiheuttaa? Olen jostakin lukenut että ristiallergia on yleisempää aikuisilla kun lapsilla. Itse olen nyt 23v. ja muutaman viime vuoden aikana nämä oireet ovat selvästi lisääntyneet.

En vain kohta enää tiedä mitä uskallan suuhuni laittaa etten koko loppu päivää ole huonovointinen ja täynnä ihottumaa. Tälläkin hetkellä kutittaa niin hitsisti.

Kertokaa kohtalotoverit kokemuksistanne.

3

2430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttoi minulla

      Hei,

      Minulla on kokemusta pahoista ristiallergioista 15 vuoden ajalta.

      Minulla on auttanut viljaton ja sokeriton dietti (myös peruna pois) sekä homeopaattinen lääkitys.

      Joillakin voi maidon poisjättö olla avain koko hommaan.

      Testit eivät yleensä näytä vaan kokeilemalla selviää. Kun ohutsuolen nukkapinta paranee niin allergiat vähenee. Pahimpia herkistäjiä ovat käsitelty maito ja viljat. Tarkista ettet asu "homeasunnossa", koska silloin ei auta mikään.

      Olin jo erittäin huonossa kunnossa ja mega-allerginen kaikelle. Suoli vuosi jo verta. Nyt lähes oireeton :-) Olen saanut takaisin ruoka-valioon hedelmiä, jotka ennen aiheuttivat oireita (luumu, päärynä, persikka). Myös siitepölyallergia ja eläinallergia ollut paha.

      Toivottavasti kutina helpottaa - se on tosi inhottava vaiva. Jaksamista!

      • oireilija

        Kiitos viestistäsi ja neuvoista. Kiva kuulla että olet saanut oireisiin apua. Ehkä nuo neuvot toimivat minullakin.

        Olen kuullut tuosta maidon ja viljan poijättämisestä ennenkin. En tosin ole sitä ikinä kokeillut. Olen kyllä aivan valmis aloittamaan tuon dietin, jos siitä vain on apua.

        Itselläni on myös paha siitepöly- ja eläinallergia. Oireet kuitenkin pysyvät lääkityksellä jollakin tavalla aisoissa. Mutta noitten ruokajuttujen kanssa olen ollut aika neuvoton. Ei siinä olisi mitään jos tulisi vaikka omenasta lievät oireet, mutta minulla tuntuu että kaikesta tulee pahat oireet. Ja tämä tilanne on pahentunut huomattavasti muutaman viime vuoden aikana.

        Alussa en edes osannut liittää kaikkia oireitani ruoka-aineisiin, koska jotenkin sitä ajatteli, että ruoka-aineallergiat on pikkulasten vaiva. Lapsena tosin kärsin ruoka-aineallergioista ja atopiasta. Murrosikä minulla oli lähes oireetonta aikaa. Toki ihoni oli kuiva ja vaati rasvausta, mutta muuten kaikki oli ok. Ennen kuin sitten yläasteen lopussa herkistyin siitepölylle ja eläimille ja pikku hiljaa myös ruoka-aineille.

        Tiedän, että tässä on itse asiassa kyse yhdestä ja samasta sairaudesta, joka on alkanut jo lapsuudessani. Atoopikko olen aina ollut ja ilmeisesti tulen aina olemaan...

        Jaksamista kaikilla atoopikoille ja allergikoille! Koitetaan selviytyä keväästä ja kesästä!


      • sama
        oireilija kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi ja neuvoista. Kiva kuulla että olet saanut oireisiin apua. Ehkä nuo neuvot toimivat minullakin.

        Olen kuullut tuosta maidon ja viljan poijättämisestä ennenkin. En tosin ole sitä ikinä kokeillut. Olen kyllä aivan valmis aloittamaan tuon dietin, jos siitä vain on apua.

        Itselläni on myös paha siitepöly- ja eläinallergia. Oireet kuitenkin pysyvät lääkityksellä jollakin tavalla aisoissa. Mutta noitten ruokajuttujen kanssa olen ollut aika neuvoton. Ei siinä olisi mitään jos tulisi vaikka omenasta lievät oireet, mutta minulla tuntuu että kaikesta tulee pahat oireet. Ja tämä tilanne on pahentunut huomattavasti muutaman viime vuoden aikana.

        Alussa en edes osannut liittää kaikkia oireitani ruoka-aineisiin, koska jotenkin sitä ajatteli, että ruoka-aineallergiat on pikkulasten vaiva. Lapsena tosin kärsin ruoka-aineallergioista ja atopiasta. Murrosikä minulla oli lähes oireetonta aikaa. Toki ihoni oli kuiva ja vaati rasvausta, mutta muuten kaikki oli ok. Ennen kuin sitten yläasteen lopussa herkistyin siitepölylle ja eläimille ja pikku hiljaa myös ruoka-aineille.

        Tiedän, että tässä on itse asiassa kyse yhdestä ja samasta sairaudesta, joka on alkanut jo lapsuudessani. Atoopikko olen aina ollut ja ilmeisesti tulen aina olemaan...

        Jaksamista kaikilla atoopikoille ja allergikoille! Koitetaan selviytyä keväästä ja kesästä!

        Hei,


        Ehkä kannattaa aloittaa niin että karsii vaikka sokerin, leivän ja hiivan. Lisäksi kannattaa syödä ainakin monivitamiinia joka päivä, koska vitamiinipuutos lisää allergioita. Ja kuulostella miten elimistö reagoi.

        Minulle itselleni (luomu)maitotuotteet käy ilmeisesti. Testasin niin että pidin niissä pari viikkoa taukoa. Kun tauon jälkeen ottaa ruoan "takaisin" niin oireet tulee selvemmin esiin. Viljoja vältin tiukasti useamman kuukauden. Nyt syön joskus harvoin.

        Kannattaa myös pitää kiertävää diettiä ettei herkisty uusille ruoka-aineille.

        Minullekin on sanottu, että minulla on lasten sairaus. Harvalla aikuisella se niin pahaksi meneekään.

        Homeopaattinen hoito kestää kuukausia, mutta sietokyky paranee koko ajan. Samaten ruokavalion vaikutus ei tule heti vaan pitää jaksaa olla dietillä pitkään. Jos itse repsahdan johonkin sokeriseen niin tulen kauhean väsyneeksi eli ei vaan kannata.

        Voimia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2123
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1799
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1484
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      112
      1361
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe