bensamoottorinen kaasutin auto ja ikää 15 vuotta,happiarvo katsastuksessa 6.9 eli hylätty
pakoputki on kokonaan uusi ei vuoda varmasti mistään
mitkä viat aiheuttavat korkean happiarvon?
aikaisemmin meni huonommalla ja vuotavalla putkistolla läpi sallitun rajoissa
happiarvo korkea
11
9370
Vastaukset
- FXB
Korkea happiarvo tarkoittaa joko
- kaikki imuilman happi ei osallistu palamiseen
tai
- pakoputkistoon vuotaa ilmaa moottorin jälkeen.
Jälkimmäinen asia lienee selvä, tosin uudenkin putkiston liitokset saattavat vuotaa. 7 %:n happipitoisuus on kyllä suuri; ilmassahan happea noin 21 %.
Ensimäinen syy voi olla moninainen. Seuraavassa muutamia.
O2 suuri, samalla suuri HC ja CO
Seos niin rikas, että syttymiskatkoja
O2 suuri, suuri HC, alhainen CO
Seos niin laiha, että syttymiskatkoja
O2 suuri, suuri HC, normaali CO
Sytytyslaitehäriö tai mekaaninen vika, joka estää palamisen normaalisti (esim. venttiilivuoto).
O2 suuri, normaali HC, pienehkö CO
Hieman liian laiha seos, tai moottori imee "väärää ilmaa" (imusarjavuoto, alipaineletkuvuoto, virranjakajan alipainerasiavuoto, jarrutehostinvuoto).
menestystä
FXB- ei leimaa
CO% 0,20 CO2 10,30 HC ppm 245 O2 5,90
putkeen ei kannata sekaantua siinä ei vuotoja,kaikki tiivisteet lisäksi jälkeenpäin on laippa liitoksiin laitettu kuumuuden kestävää tiiviste massaa.putki on tiiviimpi kuin tehtaalta lähdettynä.
viime kesänä lähes kymmenen vuotta vanhassa putkessa jossa oli vuotoja vaimentimien juuressa jokaisessa halkeamassa,sapsätyksen kuuli kun kuunteli helman alta silti meni juuri läpi
ainut homma arveluttaa kun uudessa putkessa takavaimentimessa on välilevy aika takana joten ukkeli ei saanut laitettua anturia kuin 10 senttia,vanhalla putkella jossa vaimentimen levyt olivat lahonneet anturin sai laitettua pitkälle - seppä perhosta
Joo laita mittauksessa pakoputkensuuta vähän pienemmälle, se mittarintappi ei mene nyt kunnolla putken sisään. Vaikka jokin rätin pala "suutteeksi" niin saat oikeat päästöarvot. terv. seppä perhosta
- FXB
ei leimaa kirjoitti:
CO% 0,20 CO2 10,30 HC ppm 245 O2 5,90
putkeen ei kannata sekaantua siinä ei vuotoja,kaikki tiivisteet lisäksi jälkeenpäin on laippa liitoksiin laitettu kuumuuden kestävää tiiviste massaa.putki on tiiviimpi kuin tehtaalta lähdettynä.
viime kesänä lähes kymmenen vuotta vanhassa putkessa jossa oli vuotoja vaimentimien juuressa jokaisessa halkeamassa,sapsätyksen kuuli kun kuunteli helman alta silti meni juuri läpi
ainut homma arveluttaa kun uudessa putkessa takavaimentimessa on välilevy aika takana joten ukkeli ei saanut laitettua anturia kuin 10 senttia,vanhalla putkella jossa vaimentimen levyt olivat lahonneet anturin sai laitettua pitkälleTerve!
HC-arvo on suurenpuoleinen, vaikka ei-katti-auto meneekin sillä läpi. CO on pieni katalysaattorittomalle autolle.
Eli yhä kaukodiagnoosina:
O2 suuri, suuri HC, alhainen CO
Seos niin laiha, että syttymiskatkoja
tai sitten
O2 suuri, normaali HC, pienehkö CO
Hieman liian laiha seos, tai moottori imee "väärää ilmaa" (imusarjavuoto, alipaineletkuvuoto, virranjakajan alipainerasiavuoto, jarrutehostinvuoto).
Mutta kuten sanottu, nämä internetdiagnoosit on vähän sellaisia epävarmoja.
Tietysti mahdollista myös, että happi pyörisi siellä putken päässä, mutta kyllä 10 cm pitäisi riittää.
FXB - ei leimaa
FXB kirjoitti:
Terve!
HC-arvo on suurenpuoleinen, vaikka ei-katti-auto meneekin sillä läpi. CO on pieni katalysaattorittomalle autolle.
Eli yhä kaukodiagnoosina:
O2 suuri, suuri HC, alhainen CO
Seos niin laiha, että syttymiskatkoja
tai sitten
O2 suuri, normaali HC, pienehkö CO
Hieman liian laiha seos, tai moottori imee "väärää ilmaa" (imusarjavuoto, alipaineletkuvuoto, virranjakajan alipainerasiavuoto, jarrutehostinvuoto).
Mutta kuten sanottu, nämä internetdiagnoosit on vähän sellaisia epävarmoja.
Tietysti mahdollista myös, että happi pyörisi siellä putken päässä, mutta kyllä 10 cm pitäisi riittää.
FXBjoo ei ole kattia ja hc on hyvä kun raja arvo on 600,autolla jo ajettu 300000tkm,ei kai siinä muuta kun käytettävä korjaamolla pakokaasu testissä ja tiivistettävä kädellä putken suu kun anturi on sisällä.
Jos moottorissa olisi imuvuoto joka vaikuttaa noin paljon happiarvoon kyllähän sen pitäisi äänestä ja toiminnasta huomata. - ei leimaa
seppä perhosta kirjoitti:
Joo laita mittauksessa pakoputkensuuta vähän pienemmälle, se mittarintappi ei mene nyt kunnolla putken sisään. Vaikka jokin rätin pala "suutteeksi" niin saat oikeat päästöarvot. terv. seppä perhosta
kokeillaan tuota,sama kävi mielessä jo konttorilla
- Jamppa1
ei leimaa kirjoitti:
kokeillaan tuota,sama kävi mielessä jo konttorilla
se on tai sittenvaan käy liian laihalla. yleensähän noi CO:t on jossain 1-3 välillä tollaisissa autoissa.
- asentaja..
Laitoithan kaikkiin uuden putkiston saumoihin asennustahnaa.
- M Asentaja 2
käy vaikka alustamassa, kyllä se sinne tiiviiksi palaa...
- ruiskukoneessa
M Asentaja 2 kirjoitti:
käy vaikka alustamassa, kyllä se sinne tiiviiksi palaa...
vähän samanlaisilla mittaustuloksilla imuilmavuoto...
- sunmutsis666
haistakaa vittu teistä ei taaskaan ollut apua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879