Läiskäekseema/lantti-ihottuma

Paniikissa!

Mulla ilmestyi alaselkään talvella sellasia punasia länttejä joita sitten rasvailin aikani kunnes ne katosi. Nyt neljä kuukautta myöhemmin
nää läntit on palanneet, hiukan pahenpina. Tai siis niitä on useammissa paikoissa, tosin ne ei oo kovin isoja. Eli kaks sellasta sentin kokosta läiskää pohkeessa ja käsivarressa ja muut läntit on sitten pienempiä (--> käsivarressa, selässä ja mahassa) Niitä kutisee jonkun verran mutta pystyn kyllä olemaan raapimatta. Oon melkein 100 % varma että ne on läiskäekseemaa eli nummulaarista ekseemaa. Mitä oon kuvia kattonu kirjoista ja netistä niin mun läiskät on aika perustapauksia kyseisestä ihottumasta. Oon rasvannu ahkerasti aamuin ja illoin perusvoiteilla. Niin ja vähentänyt suihkussa lotrausta. Osaako joku kertoa tästä sairaudesta lisää? Miten nopeasti leviää? Pitäisikö mennä lääkäriin? Kutinan puolesta ei tarvis vielä kortisonia käyttää mutta onko se muuten tarpeellista? Voiko tästä parantua? Oon vähän panikoitunu kun oon lukenu netistä tästä ihottumasta..että tää on krooninen ja tosi hankala. Toivon että saisin täältä jotain lisätietoja. Kiitos kovasti jo etukäteen!

4

13979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leijonana

      On minullakin ollut koko aikusikäni sitä . Se tulee ja menee , kesällä harvemmin on mitään mut talvella usein . Minulla on joskus todettu atooppinen ekseema ja olen kuvitellut että nämäkin läntit on sitä . En ole mitään kortisoonia käyttänyt kuin pahimpaan käsi-ihottumaan ja kerran kasvoissa oli niin pahana et jouduin sairaalaan sen kanssa . Sairaalassa hoidettiin keittosuolakääreillä vain . Se on varmaan krooninen tauti mut kyllä sen kanssa toimeen tulee eikä kannata käyttää kortisonia kuin pahimmassa vaiheessa . Ihotautilääkäri aikoinaan varoitti liian vahvoista kortisonisalvoista . Olen huomannut että stressi ja väsymys pahentavat oireita . Nyt olen syönyt kalaöljykapseleita ja iho on ollut aika hyvässä kunnossa .

    • Kiara

      Mulla mitä ilmeisemmin sama ihottuma. Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä ja ihotautilääkärillä, kumpikaan ei osannut sanoa mikä on kyseessä. Ei kuulema muistuttanut psoria, ehkä enemmän läiskäekseemaa, mutta mahdollisesti sientä. Nyt syön sisäistä sienilääkitystä, sulkeaksemme yhden vaihtoehdon pois. Jos ei tehoa niin sitten valohoitoon. Mulla itsellä on ollut myös sellanen "kutina" että olis tuota ekseemaa... Mulla sitä on jaloissa, kädessä, selässä..Sen olen huomannut että jos vaan pystyy olemaan raapimatta, niin läikät eivät suurene. Itse olen tehnyt sen virheen että olen niitä raapinut ja näprännyt jonka seurauksena ne ovat sitten "mukavasti" isontuneet. Vahvaa kortisoonia olen saanut kutinaan, ja on se jonkin verran auttanutkin, ja vaalentanut läikkiä. Kantsii kyllä mennä lääkäriin käymään, itse jätin liian myöhäseen.. Sitä en ole kyllä nettiteksteissä lukenut, että olisi krooninen? Sitkeä, muttei krooninen? Voin olla väärässä..

      • pahasta

        läiskäekseemasta.
        Sitä on hoidettu Valohoidolla,kortisoonia joudun käyttämään jatkuvasti ja kipu ja järjetön kutina ovat joka päiväinen riesa.
        Joudun olemaan aikaajoin poissa töistä,sillä jaloissa oleva läiskäekseema on tulehtunut melkein jatkuvasti ja jalkani turpoavat mikä edes auttaa kutinaa.
        Jalkojeni lisäksi minulla on tuota ihottumaa käsivarsissa ja pakaroissa.
        kuukausi sitten sain vahvan antibiotti kuurin,jonka aikana tulehdus katosi ja jalkani olivat paremmassa kunnossa.
        Nyt jälleen jalat ja kädet sekä pakarat ovat aivan verillä,sillä se kutina on ihan järjetön.
        Lääkärit nykyään vaan levittelevät käsiään,sillä he eivät ole löytäneet mitään kunnollista ja tehoavaa hoitoa.
        Minulle on tehty kaikki mahdolliset allergia testitkin mutta kaikki ovat olleet negatiivisia,joten ei auta kuin kärsiä.


      • Anonyymi
        pahasta kirjoitti:

        läiskäekseemasta.
        Sitä on hoidettu Valohoidolla,kortisoonia joudun käyttämään jatkuvasti ja kipu ja järjetön kutina ovat joka päiväinen riesa.
        Joudun olemaan aikaajoin poissa töistä,sillä jaloissa oleva läiskäekseema on tulehtunut melkein jatkuvasti ja jalkani turpoavat mikä edes auttaa kutinaa.
        Jalkojeni lisäksi minulla on tuota ihottumaa käsivarsissa ja pakaroissa.
        kuukausi sitten sain vahvan antibiotti kuurin,jonka aikana tulehdus katosi ja jalkani olivat paremmassa kunnossa.
        Nyt jälleen jalat ja kädet sekä pakarat ovat aivan verillä,sillä se kutina on ihan järjetön.
        Lääkärit nykyään vaan levittelevät käsiään,sillä he eivät ole löytäneet mitään kunnollista ja tehoavaa hoitoa.
        Minulle on tehty kaikki mahdolliset allergia testitkin mutta kaikki ovat olleet negatiivisia,joten ei auta kuin kärsiä.

        Onko kukaan kokeillut jättää kaiken mahd. Lisäaine- ja säilöntainemoskaruoan pois tai esim. kahvin? Koska kukaan ei tunnu tietävän mistä on kyse niin päätin aloittaa kokeilemalla jättämällä kaiken mahd. epäterveellisen, sekä kahvin pois. Katsotaan miten vaikuttaa. Itselläni ollut nyt aikalailla tasan vuoden samainen vaiva. Läiskät vain ilmestyivät keväällä 2020 ja pahenivat kesäksi, ja sitten taas auringossa hieman paranenivat. Syksyllä taas alkoi pahentua, mutta kortisonivoidetta käyttämällä alkoivat häviämään. Nyt taas alkoi keväällä vaivaa enemmän. Outoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe