Estradot

laastari

Olen käyttänyt 5 vuotta Estradot 50 migrog laastaria esrtogeenin korvaushoitona. Tänä aikana en ole kärsinyt vaihdevuosioireista. Nyt kysyin lääkäriltä että voiko vielä käyttää ko. laastaria. Lääkäri oli sitä mieltä ettei voisi ja vaihtoi Ovestin 1 mg emätinvoiteeseen. Olen nyt käyttänyt tätä voidetta reilun kuukauden aluksi 2viikkoa joka ilta ja nyt kahdesti viikossa. Olo on huonontunut, heräilen yöllä, on kuumia aaltoja ja mieliala on laskenut kovasti kun olen vielä taipuvainen masennukseen. Kertoisiko joku jolla on kokemuksia vastaavista tuotteista kuinka kauan on käyttänyt laastaria ja mitä mieltä yleensä olette tästä. Ja mitä mieltä teidän lääkärinne on ko. laastarin käytöstä. Minulta on poistettu kohtu joten en tarvitse keltarauhashormonia. Kiitos jo etukäteen
mahdollisista kokemuksista.

20

21574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuinmyös

      Olen aloittanut syksyllä kyseisen laastarin,haluaisin myös kuulla miten se on sopinut ja mitä on aiheuttanut.
      Miksi lääkäri lopetti sen laastarin sinulta-kai hän jotain syytä sanoi?

      • laastari

        Käytin laastaria viisi vuotta ja se sopi minulle tosi hyvin, minulla ei ollut oikeastaan mitään vaihdevuosioireita eikä laastarista tullut mitään sivuoireita. Olin tosi tyytyväinen ja ajattelin että näinkö helpolla pääsen vaihdevuosista. Viimeisen vuoden aikana aloin kärsiä emättimen kuivuudesta ja se ajoi minut lääkäriin. Viisi vuotta on lääkärini mukaan maksimi aika jonka laastaria voi käyttää sitten rintasyövän riski kasvaa. Sen vuoksi lääkäri suositteli emätinvoiteeseen siirtymistä.


      • Laastarin käyttäjä
        laastari kirjoitti:

        Käytin laastaria viisi vuotta ja se sopi minulle tosi hyvin, minulla ei ollut oikeastaan mitään vaihdevuosioireita eikä laastarista tullut mitään sivuoireita. Olin tosi tyytyväinen ja ajattelin että näinkö helpolla pääsen vaihdevuosista. Viimeisen vuoden aikana aloin kärsiä emättimen kuivuudesta ja se ajoi minut lääkäriin. Viisi vuotta on lääkärini mukaan maksimi aika jonka laastaria voi käyttää sitten rintasyövän riski kasvaa. Sen vuoksi lääkäri suositteli emätinvoiteeseen siirtymistä.

        Höpö höpö, vaihda lääkäriä, olen käyttänyt 17vuotta laastaria, ja ilman en alkaisi olemaankaan, sen verran kurjaksi oloni tulee.


      • kiitos
        Laastarin käyttäjä kirjoitti:

        Höpö höpö, vaihda lääkäriä, olen käyttänyt 17vuotta laastaria, ja ilman en alkaisi olemaankaan, sen verran kurjaksi oloni tulee.

        Kiitos rohkaisevasta viestistä. Oli todella helpottavaa lukea että voin jatkaa minäkin Estrodotin käyttöä.


      • Anonyymi
        Laastarin käyttäjä kirjoitti:

        Höpö höpö, vaihda lääkäriä, olen käyttänyt 17vuotta laastaria, ja ilman en alkaisi olemaankaan, sen verran kurjaksi oloni tulee.

        Sama täällä !


    • ulala

      Minulta poistettiin kohtu 46- vuotiaana, 48-v aloitin hormoonilaastarin käytön koko ajan gynegologin kontrollikäyntien kera. aluksi joka vuosi myöhemmin joka toinen. Täytin 65-v äskettäin. olen ollut 1,5 kk. ilman laastareita ja hikoilu on alkanut. En ole sairastanut verisuoniperäisiä tauteja. Muuten ole ollut tyytyväinen. Aloitan ehkä uudelleen.

      • Eläkemummo

        Kyllähän niistä korvaushoidoista ollaan montaa mieltä. Itse olen yli 20 vuotta käyttänyt jotain korvaushoitoa. Kohtuni on poistettu, joten pelkkä estrogeenihoito riittää. Viimeiset 10 vuotta on ollut käytössä ko. laastari. Aluksi 75 mikrog. sitten 50 ja nyt viimeiset vuodet 25 mikrog. Tuo pienin mahdollinen toi vähän yökuumotusta, mutta ei niin paljoa kuin nyt, kun jätin laastarit lääkärin (uusi lääkäri) suosituksesta. Entinen gynekologini sanoi käytön olevan ok. vaikka loppuelämän. Hän jäi eläkkeelle ja sanoi itsekin käyttävänsä. Taidanpa jatkaa "laastarointia" - niin paljon parempaa on elämänlaatu silloin. Mammografiassa toki käyn parin vuoden välein. Voiko noin pieni annostus olla vaarallista, varsinkaan kun keltarauhashormooni ei ole mukana.


      • Nimetön
        Eläkemummo kirjoitti:

        Kyllähän niistä korvaushoidoista ollaan montaa mieltä. Itse olen yli 20 vuotta käyttänyt jotain korvaushoitoa. Kohtuni on poistettu, joten pelkkä estrogeenihoito riittää. Viimeiset 10 vuotta on ollut käytössä ko. laastari. Aluksi 75 mikrog. sitten 50 ja nyt viimeiset vuodet 25 mikrog. Tuo pienin mahdollinen toi vähän yökuumotusta, mutta ei niin paljoa kuin nyt, kun jätin laastarit lääkärin (uusi lääkäri) suosituksesta. Entinen gynekologini sanoi käytön olevan ok. vaikka loppuelämän. Hän jäi eläkkeelle ja sanoi itsekin käyttävänsä. Taidanpa jatkaa "laastarointia" - niin paljon parempaa on elämänlaatu silloin. Mammografiassa toki käyn parin vuoden välein. Voiko noin pieni annostus olla vaarallista, varsinkaan kun keltarauhashormooni ei ole mukana.

        Aivan samanlainen sairaskertomus on minullakin. Olen yrittänyt olla ilman hormoonilaastaria pisimmillään puolivuotta, mutta olin jo lähimmillekin melkein riesa vaivoineni. Ärtyisyyttä, ei stressin sietoa nimeksikään, uni vaikeuksia ja hikoilua. Tuntui turhalta rääkätä itseään, kun apu on pienessä laastarissa. Kontrollikäynneissä minäkin pidän huölen,olen jo lähempänä 70- kuin 60 vusikymmentä,näillä näkymillä aion jatkaa. Monella tämän ikäsellä on jo paljon vakavampia vaivoja ilman hormoonihoitoakin.


      • painoton
        Nimetön kirjoitti:

        Aivan samanlainen sairaskertomus on minullakin. Olen yrittänyt olla ilman hormoonilaastaria pisimmillään puolivuotta, mutta olin jo lähimmillekin melkein riesa vaivoineni. Ärtyisyyttä, ei stressin sietoa nimeksikään, uni vaikeuksia ja hikoilua. Tuntui turhalta rääkätä itseään, kun apu on pienessä laastarissa. Kontrollikäynneissä minäkin pidän huölen,olen jo lähempänä 70- kuin 60 vusikymmentä,näillä näkymillä aion jatkaa. Monella tämän ikäsellä on jo paljon vakavampia vaivoja ilman hormoonihoitoakin.

        Olen entinen rintasyöpäpotilas ja aloin kuitenkin käyttää Estradot 25 laastareita. Mitään muita sivuvaikutuksia en pelkää kuin painonnousua. Onko teillä muilla tullut lisäkiloja tästä hoidosta?


      • laatua elämään
        painoton kirjoitti:

        Olen entinen rintasyöpäpotilas ja aloin kuitenkin käyttää Estradot 25 laastareita. Mitään muita sivuvaikutuksia en pelkää kuin painonnousua. Onko teillä muilla tullut lisäkiloja tästä hoidosta?

        oli myös rintasyöpä joka leikattiin 2002 ja alon käyttää 2006 evorel laastaria kaikkein miedointa kauheisiin vaihkari oireisiin sillä katsoin,että elämän laatu voittaa ainaisen syövän pelon


      • kärsivä
        painoton kirjoitti:

        Olen entinen rintasyöpäpotilas ja aloin kuitenkin käyttää Estradot 25 laastareita. Mitään muita sivuvaikutuksia en pelkää kuin painonnousua. Onko teillä muilla tullut lisäkiloja tästä hoidosta?

        hei voisiko joku vastata miten nopeesti nuo estradot50mg laastarit vaikuttaa itse olen käyttänyt noin kaksiviikkoa enkä ole huomannut vielä auttavan kärsin kuumista aalloista yö menee valvomisessa minulta poistettiin kohtu ja munasarjat hyvänlaatuisten kasvnaimien vuoksi olivat kuitenki vaivaksi


    • eeva vaan

      emätinvoide on paikallisena vaikuttava. Eli ei pitäisi päätyä muualle kuin emättimeen sen vaikutus.

      • mmmnnb--

        Moi! Minä olen käyttänyt geeliä mutta pyysin lääkäriäni kirjoittamaan minulle laastarit,aikaisemmin laastarin vahvuus oli 50mg mikä ei oikein tehonnut hikoilua yms, nyt kokeilen 75mg Estradot laastaria.
        sisäisesti tabletti muodossa tuppasi tulla närästystä.lääkärini sanoi ei kannata jos ulkoisesti käyttää korvaushoitoa aina tuijottaa siihen määrään vaan miltä tuntuu.jos miedompi tehoo hyvä ,jos ei sitten vahvempaa ulkoisesti käytettävät laast/geelit kun eivät välttämättä imeydy tehokkaasti ihonläpi.


      • mikä totuus?
        mmmnnb-- kirjoitti:

        Moi! Minä olen käyttänyt geeliä mutta pyysin lääkäriäni kirjoittamaan minulle laastarit,aikaisemmin laastarin vahvuus oli 50mg mikä ei oikein tehonnut hikoilua yms, nyt kokeilen 75mg Estradot laastaria.
        sisäisesti tabletti muodossa tuppasi tulla närästystä.lääkärini sanoi ei kannata jos ulkoisesti käyttää korvaushoitoa aina tuijottaa siihen määrään vaan miltä tuntuu.jos miedompi tehoo hyvä ,jos ei sitten vahvempaa ulkoisesti käytettävät laast/geelit kun eivät välttämättä imeydy tehokkaasti ihonläpi.

        miksi sitten on Ovestin voiteessa sivuoireita,vaikka mitä?


      • koko totuusko?
        mikä totuus? kirjoitti:

        miksi sitten on Ovestin voiteessa sivuoireita,vaikka mitä?

        Siis itsellesi tullut, vai pakkauksen ohjeessa mahdollisesti lukevat haitat? Mulle ei ole tullut mitään sivuoireita, vain virtsatulehdukset ovat historiaa.


      • aiempi
        koko totuusko? kirjoitti:

        Siis itsellesi tullut, vai pakkauksen ohjeessa mahdollisesti lukevat haitat? Mulle ei ole tullut mitään sivuoireita, vain virtsatulehdukset ovat historiaa.

        pakkauksen sivuoireluetteloa,miksi laitettu jos ei kerran tule mitään?


      • koko totuus
        aiempi kirjoitti:

        pakkauksen sivuoireluetteloa,miksi laitettu jos ei kerran tule mitään?

        Niin se reseptillä saatavakin Vagifem taisi olla, niin itse sain siitä hiivan ja myöskään ei poistanut virtsarakon kuivuutta. Ehkäpä niitä luetteloita pitää sitte varoiksi laittaa, kun niitä näkyy olevan Buranassa ja Panadolissakin ihan mitä merkillisimpiä. Vilkaise vaikka piruuttas Panadolin luetteloa haitoista, mutta älä pelästy:(


      • koko totuus
        koko totuus kirjoitti:

        Niin se reseptillä saatavakin Vagifem taisi olla, niin itse sain siitä hiivan ja myöskään ei poistanut virtsarakon kuivuutta. Ehkäpä niitä luetteloita pitää sitte varoiksi laittaa, kun niitä näkyy olevan Buranassa ja Panadolissakin ihan mitä merkillisimpiä. Vilkaise vaikka piruuttas Panadolin luetteloa haitoista, mutta älä pelästy:(

        Buranassa ne pahemmat olivatkin haitat olivatkin. Välttämättä ei tule mieleen edes lukea noin tutusta särkkäristä mahd. haittavaikutuksia. Oikein pisti miettimään, kun 1/100 voi saada sekavuustiloja:(


      • Vesikasvitatar
        koko totuus kirjoitti:

        Buranassa ne pahemmat olivatkin haitat olivatkin. Välttämättä ei tule mieleen edes lukea noin tutusta särkkäristä mahd. haittavaikutuksia. Oikein pisti miettimään, kun 1/100 voi saada sekavuustiloja:(

        Olen käyttänyt 75 mikrog Estradot-laastaria yli kymmenen vuotta. Minulta on kohtu poistettu.
        Laastari on toiminut erinomaiseti. Gynekologini on sitä mieltä (tekee itse tutkimuksia asiasta), että hyödyt laastarista on suuremmat kuin mahdolliset haitat ja sitä voi käyttää vaikka loppuelämän.
        Jos se lisääelämänlaatua, kun muutenkin minulla on masennusta, niin takuulla jatkan. Mammogariassa käyn joka toinen vuosi. Olen nyt 58v.
        Taitaa olla nuo mieslääkärit enempi sillä kannalla, että pitää lopettaa. Näin kävi ystävättärelleni. Nyt hän sinnittelee kuumien aaltojen kanssa sairaanhoitajan työssä.


      • 58 VUOTIAS MUMMELI
        Vesikasvitatar kirjoitti:

        Olen käyttänyt 75 mikrog Estradot-laastaria yli kymmenen vuotta. Minulta on kohtu poistettu.
        Laastari on toiminut erinomaiseti. Gynekologini on sitä mieltä (tekee itse tutkimuksia asiasta), että hyödyt laastarista on suuremmat kuin mahdolliset haitat ja sitä voi käyttää vaikka loppuelämän.
        Jos se lisääelämänlaatua, kun muutenkin minulla on masennusta, niin takuulla jatkan. Mammogariassa käyn joka toinen vuosi. Olen nyt 58v.
        Taitaa olla nuo mieslääkärit enempi sillä kannalla, että pitää lopettaa. Näin kävi ystävättärelleni. Nyt hän sinnittelee kuumien aaltojen kanssa sairaanhoitajan työssä.

        LOPETIN HORMOONITAPLETTIEN SYÖMISEN KUN PAINO NOUSI JA NOUSI,LÄÄKÄRISSÄ KÄVIN JA PYYSIN LAASTARIT,NYT MINULLA ON 25 MG LAASTARIT JA JONKIN VERRAN ON YÖLLÄ TULLUT KUUMA,PAINO ON LASKENUT 3 KILOA NYT KOLMEN VIIKON AIKANA JA SYYKSI OLEN LAITTANUT KUN LOPETIN KAPSELIT JOSSA OLI 1 MG JA EHKÄ MINUN PITÄISI LÄÄKÄRILLENI ILMOITTAA ETTÄ TARVITSISIN 50 MG LAASTARIT MUTTA KÄYTÄN NÄMÄ ENSIN JOTKA OLEN HAKENUT APTEEKISTA,SIVU OIREITA EI AINAKAAN VIELÄ OLE OLLUT.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe