Spirometria

Potilasparka

Muistaako kukaan minkälaisia lukemia olette puhaltaneet spirometriassa ? Eikös ne olekin erilaisia lukemia kuin PEF-mittarilla puhalletut ?
Niin ja paljonko tulokset pitäisi parantua avaavan lääkkeen jälkeen ? Kiitos jos joku viitsii vastata.
Saan lääkäriltä tulokset vasta reilun viikon päästä ja jännittää....

13

36628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parka minäkin

      Hei Hauskaa Vappua!Älä murehdi ei niitä tuloksi ainakaan minulle kerrottu,se PEF puhallushan tehdään koti oloissa ja itse merkataan tulos ylös.Spinometriahan puhalletaan tietokoneelle, eipä siitä saa tietoa ennen kuin keuhkolekuri on tutkinut tulokset.

      • eri asia kuin pef

        Mulla on pef vaihteluiden (yli 20%) mukaan astma.

        Spirometriassa on alenemaa,,
        jotain 74 ja avaavan lääkkeen jälkeen 86, eroa siis on, mutta spiron mukaan ei ehkä astma.

        Pef arvon vaihtelu antaa selkeimmin vastauksen.
        Astmassa yleensä.. tai mulla siis ainakin klassinen...
        Aamu arvo pienempi kuin illalla.

        Lisäksi sulle tehdään? histamiinialtistus. Siinä nähdään onko keuhkoputkissa supistumisherkkyyttä. Se on juuri astman oire.

        Mutta.. Ettei menis liian helpoksi.. kertoi lääkärikin..
        Sekään ei ole ehdoton joo, ei.. Jos on lievä tulos..

        No, sitten otetaan NO arvo- Eli katsotaan typpiarvo hengityksestäsi..
        Se on yleensä alle 12.

        Astmaatikoilla tämä NO arvo usein nousee. (typen määrä)

        Toivottavasti sait jotain neuvoa.


      • potilasparka
        eri asia kuin pef kirjoitti:

        Mulla on pef vaihteluiden (yli 20%) mukaan astma.

        Spirometriassa on alenemaa,,
        jotain 74 ja avaavan lääkkeen jälkeen 86, eroa siis on, mutta spiron mukaan ei ehkä astma.

        Pef arvon vaihtelu antaa selkeimmin vastauksen.
        Astmassa yleensä.. tai mulla siis ainakin klassinen...
        Aamu arvo pienempi kuin illalla.

        Lisäksi sulle tehdään? histamiinialtistus. Siinä nähdään onko keuhkoputkissa supistumisherkkyyttä. Se on juuri astman oire.

        Mutta.. Ettei menis liian helpoksi.. kertoi lääkärikin..
        Sekään ei ole ehdoton joo, ei.. Jos on lievä tulos..

        No, sitten otetaan NO arvo- Eli katsotaan typpiarvo hengityksestäsi..
        Se on yleensä alle 12.

        Astmaatikoilla tämä NO arvo usein nousee. (typen määrä)

        Toivottavasti sait jotain neuvoa.

        Kiitos vastauksista !
        Tarkoittaako nuo luvut prosentteja ?
        Minä kyllä itse näin näytöstä arvot: aluksi 227 ja avaavan lääkkeen jälkeen 256. Ne käyrätkin varmaan kertoo jotain ? EI jaksais odottaa toista viikkoa, mutta kun lääkäri on lomalla !


      • itsekin odottelen taas
        potilasparka kirjoitti:

        Kiitos vastauksista !
        Tarkoittaako nuo luvut prosentteja ?
        Minä kyllä itse näin näytöstä arvot: aluksi 227 ja avaavan lääkkeen jälkeen 256. Ne käyrätkin varmaan kertoo jotain ? EI jaksais odottaa toista viikkoa, mutta kun lääkäri on lomalla !

        Kun sulla ei tulostettua spirometriakäyrää ole - ei kukaan voi sulle neuvoja antaa. Se käyrä kertoo enemmän kuin nuo luvut.

        Itselleni ei spirometrian mukaan astmaa, mutta loppuviimein astmalääkityksen kuitenkin sain. Eli lääkäri tulkitsi käyrää ja kertoi, ettei näytä astmalta. PEF puhallusten mukaan erittäin epätasapainossa oleva astma ja lääkitys aloitettiin uudelleen heti mukaan otettiin singulair tapletti 1 x päivä, tupla-annos hoitavaa ja tehokkaampi avaava lääke.

        Eli tuon spirometrian lisäksi tutkitaan vielä, kuunnellaan keuhkot yms. - ja silti edes lääkärille diagnoosi ei ole helppo ihan jokaisessa tapauksessa.

        Tärkeintä on sun olo. Jos voit hyvin, ei astmakohtauksia, hengitysvaikeuksia yms. - odottele rauhassa. Jos olossa tapahtuu muutoksia, tunnet tarvitsevasi ilmaa etkä sitä saa - mene päivystykseen ja kerro tutkimuksistasi. Jos tulee paha kohtaus ei saa jäädä miettimään, vaan silloin haetaan apua.

        Jos tilanne on hyvä - odottele, kukaan muu ei sua voi auttaa kun lääkäri joka näkee sun tutkimustulokset.

        Mulla esim. avaava lääke laski puhallusarvoja...


      • poistaa limaa
        itsekin odottelen taas kirjoitti:

        Kun sulla ei tulostettua spirometriakäyrää ole - ei kukaan voi sulle neuvoja antaa. Se käyrä kertoo enemmän kuin nuo luvut.

        Itselleni ei spirometrian mukaan astmaa, mutta loppuviimein astmalääkityksen kuitenkin sain. Eli lääkäri tulkitsi käyrää ja kertoi, ettei näytä astmalta. PEF puhallusten mukaan erittäin epätasapainossa oleva astma ja lääkitys aloitettiin uudelleen heti mukaan otettiin singulair tapletti 1 x päivä, tupla-annos hoitavaa ja tehokkaampi avaava lääke.

        Eli tuon spirometrian lisäksi tutkitaan vielä, kuunnellaan keuhkot yms. - ja silti edes lääkärille diagnoosi ei ole helppo ihan jokaisessa tapauksessa.

        Tärkeintä on sun olo. Jos voit hyvin, ei astmakohtauksia, hengitysvaikeuksia yms. - odottele rauhassa. Jos olossa tapahtuu muutoksia, tunnet tarvitsevasi ilmaa etkä sitä saa - mene päivystykseen ja kerro tutkimuksistasi. Jos tulee paha kohtaus ei saa jäädä miettimään, vaan silloin haetaan apua.

        Jos tilanne on hyvä - odottele, kukaan muu ei sua voi auttaa kun lääkäri joka näkee sun tutkimustulokset.

        Mulla esim. avaava lääke laski puhallusarvoja...

        Mun mielestä se avaava lääke jotenkin nostaa limaa keuhkoista.. Sit se onkin kurkku tukossa. pef laskee??

        Oisko näin?


      • astmakki
        poistaa limaa kirjoitti:

        Mun mielestä se avaava lääke jotenkin nostaa limaa keuhkoista.. Sit se onkin kurkku tukossa. pef laskee??

        Oisko näin?

        Keskustelun keskelle kirjoitan. Huomaa hyvin, että ei astmaan ole niin yksioikoisia määrityksiä - kuin vaikka verenpaineeseen! Tuosta avaavan nostattamasta limasta olet mielestäni oikeassa, siksi PEF:fiä saa joskus puhallella paljonkin, että siitä näkee vertailukelpoisen tuloksen. Keuhkojen toiminta on kovin yksilöllistä. Ja mistä se liman määrä oikein johtuukaan? Toisilla siitä ja toisilla tästä. Kärsivällisyyttä vaativaa on tämä tautimme.

        Spirometriatuloksia en ole koskaan niin kovasti vahdannut, lääkäri selittää jotain, jota en muista. Kun nyt olen käynyt siinä keuhkojen toimintakokeena tulevaa leikkausta varten, sain ymmärrettävän selityksen ja näin tuloksen kun se näytettiin koneenn piirtämänä käyränä. Onneksi tulos oli hyvä.


    • astmaa vai ei

      Heippa! Mulla on tutkimukset käynnissä mahdollisen astman takia. Pef-arvot olivat 320-395 välillä ilman lääkettä, Ventoline nosti aamuarvoja max. 75 litraa, ilta-arvoihin ei ollut suurtakaan vaikutusta. Viitearvot ikäiselläni ja kokoisellani ovat lähempänä 500..

      Nyt kävin spirometriassa, arvot hiukan kai alhaiset viitearvoihin verrattuna, mutta avaava lääke ei tuonut kuin pienen muutoksen arvoihin. Jännityksellä odotan, mitä lekuri sitten sanoo, mutta eikös ole niin, että välttämättä spirometriassa ei näy muutoksia, vaikka astma todettaisiinkin? Hoitaja tosiaan sanoi, että astmaan viittavaa ei näyttäisi olevan, mutta aina avaavan lääkkeen jälkeen limaa nousee ja olo on muutenkin aina tukkoinen ja jatkuvista flunssista kärsin. Mutta kokemuksia kiitos :))

      • tukkoinen

        Hei!

        Itsekin olen menossa huomenna spirometriaan ja rupesin ottamaan asioista selvää ennen sitä. Löysin työterveyslaitoksen sivuilta tiedon, että bronkodilataatiokokeessa (avaavan lääkkeen jälkeisessä spirometriassa) puhallusarvojen pitäisi parantua arvosta riippuen 12-36% että olisi diagnostisesti astma. PEFin osalta luku oli vähintään 23% ja vähintään 1,0 l/s.

        Itse puhalsin päivällä lekurissa PEFiä yli 500, mutta minulla on aina ollut iso puhallus!


      • tutkittu jo
        tukkoinen kirjoitti:

        Hei!

        Itsekin olen menossa huomenna spirometriaan ja rupesin ottamaan asioista selvää ennen sitä. Löysin työterveyslaitoksen sivuilta tiedon, että bronkodilataatiokokeessa (avaavan lääkkeen jälkeisessä spirometriassa) puhallusarvojen pitäisi parantua arvosta riippuen 12-36% että olisi diagnostisesti astma. PEFin osalta luku oli vähintään 23% ja vähintään 1,0 l/s.

        Itse puhalsin päivällä lekurissa PEFiä yli 500, mutta minulla on aina ollut iso puhallus!

        Ensinnäkin pyytäkää aina kaikki tulokset ja lausunnot itsellenne AINA . Tässä tietoa Spirometriasta:
        Viitearvot
        Spirometria-tuloksia verrataan terveestä väestöstä määritettyihin viitearvoihin ja tulokset ilmoitetaan usein prosentteina samanikäisten ja samaa sukupuolta olevien viitearvoista. Suomessa on yleensä käytössä aikuisten kohdalla Viljasen ym. vuonna 1982 julkaisemat viitearvot. Näiden perusteella arvioidaan, onko mahdollinen keuhkofunktion alenema lievä, keskivaikea, vaikea, vai erittäin vaikea. Käyteyt prosentti-rajat vaihtelevat mitatun suureen mukaan. Alla esimerkkkinä FEV1:n ja FVC sekä FEV%:n vaikeusasteen luokittelu perustuen %:iin viitearvosta:
        Tärkeimmät spirometriassa mitatut suureet ovat:
        VC = hidas vitaalikapasiteetti
        FVC = nopea vitaalikapasiteetti
        FEV1 = uloshengityksen sekunttikapasiteetti
        FEV% = FEV1/VC tai FEV1 /FVC
        PEF = uloshengityksen huippuvirtaus
        MMEF = uloshengityksen keskivaiheen virtausnopeus
        MEF50 =uloshengityksen puolivälin virtausnopeus
        Tutkittavalle on syytä antaa tarkat lääkitysohjeet ennen spirometriatutkimusta. Ohjeet ovat riippuvaisia siitä, mikä on spirometriatutkimuksen indikaationa, ja ohjeet onkin syytä miettiä tapauskohtaisesti. Tutkimus tehdään yleensä täydellä lääkityksellä selvitettäessä työkykyä, leikkauskelpoisuutta ja lääkehoitovastetta
        Viitearvot
        Spirometria-tuloksia verrataan terveestä väestöstä määritettyihin viitearvoihin ja tulokset ilmoitetaan usein prosentteina samanikäisten ja samaa sukupuolta olevien viitearvoista. Suomessa on yleensä käytössä aikuisten kohdalla Viljasen ym. vuonna 1982 julkaisemat viitearvot. Näiden perusteella arvioidaan, onko mahdollinen keuhkofunktion alenema lievä, keskivaikea, vaikea, vai erittäin vaikea. Käyteyt prosentti-rajat vaihtelevat mitatun suureen mukaan. Alla esimerkkkinä FEV1:n ja FVC sekä FEV%:n vaikeusasteen luokittelu perustuen %:iin viitearvosta:
           Erittäin vaikea   Vaikea   Keski-vaikea   Lievä   95 % viitearvoalue
        FVC   


    • tyttö maalta

      moi

    • Tyttökaupungista

      Moi Moi

    • pef

      Pef-puhallus 380-410 välillä. Mitä kertoo?

    • spirokeetta

      Spirometriatestiä tehdään mielestäni myös väärin. Olen itse aikoinaan saanut työperäisen astman. Tuolloin testi tehtiin niin, että ensin otettiin spiroarvot, sitten juostiin tietyn ajan verran ulkona pakkasilmassa. Sitten tultiin sisälle, odotettin minuutti pari ja puhallettiin uudestaan. Tämän jälkeen otettiin Ventolinea ja odotettiin 15 minuuttia ja jälleen mittaus. Sitten keuhkojen kuuntelu. Keuhkot myös kuvattiin.

      Lisäksi mulle tehtiin kokeita niin että piti hengittää pieniä määriä allergiatestiaineita ja sitten mitattiin spirolla niidén vaikutuksia. Tutkimus oli hyvin tarkkaa ja antoi hyvän kokonaiskuvan tilanteesta.
      Nykyisin kun käytän meidän monioireista homesairasta lasta (hienompaa nimeä ei ole) spirossa, istutaan odotussalissa puolituntia, sitten päästään hoitajalle joka keskustelee, sitten aletaan puhaltamaan ja mittaamaan. Sen jälkeen otetaan ventolinea ja odotetaan vartista puoleen tuntiin ja mitataan taas. Sitten lääkäri kuuntelee keuhkot ja sanoo "ompas hyvällä mallilla". Kirjottaa pitkän epikriisin kuinka hienosti menee.Unohtaen kokonan, mistä sairaus sai alkunsa ja mistä ne oireet tulevat, vaikka on ne kymmenet kerrat kerrottu aina samat asiat ja oireet on olemassa välillä lievempänä välillä kovempina. Ja me vanhemmat viemme lapsen kotiin jatkamaan homekoulujaan ja sairastamistaan. (jos lääkärit saisi päättää, ei homeallergioita ilmeisesti ole, kun ne tulevat kunnille kalliiksi) Eli nykymeno on suoraan sanoen paskaa.

      Olen asiantuntijoilta kysynyt kuinka tuo pitäisi tehdä oikein, ja todellakin yli 10 vuotta sitten vielä osattiin. Nyt pelataan mustaa pekkaa mitä mittari näyttää. Luotetaan pöljänä tietokoneeseen joka mittaa suhteellisen puhtaan vakiotilan arvoa ilman rasituksia ja altistuksia. Ja tutkimusten sijaan höpötetään ja mentalisoidaan. Sitten ollaan ihmeissään kuinka "jostain tyhjästä" on tullut tuhansia lapsia kummine oireineen?
      Fakta siis on että laitteet on varmasti hyviä, mutta tapa jolla niitä käytetään näitten mututulosten tulkitsemiseen on väärä ja voi sanoa että ehkä vaarallinenkin. Jos ajatellaan että esim tehdään testiä selkeälle homesyndroomapotilaalle ja sanotaan Jes! Sä oot terve ja sitten vanhemmat laittaa tämän aiemmin useaan kertaan anafylaksian saaneen lapsen takaisin sinne homekouluunsa, niin kuka vastaa oikeasti siitä, jos lapsi saa minuuteissa anafylaksian ja henki veks? Mielestäni jos joku sairaala on korvamerkinnyt osastonsa keuhko tai allergiaosaston nimen alle, kyllä sen pitää kyetä parempaan, kuin vain arpomaan sitä kumman etu on tärkeämpi kunnan vai potilaan. Ja tämä on vain henk. kohtanen mielipide siitä, mitä nykyään kehutaan osaamiseksi. Sillä kyllä se mitä näiden menneiden vuosien aikana on saanut seurata, on kummaa näytelmää,josta voisi kirjottaa vaikka TV -lääkäri saippuasarjan. Niin paljon on eri mielipiteitä ja kaikki muuttuu aina "seuravassa jaksossa". Saako herr tai frau doktor sinisen vai punaisen audin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe