Minulla on Biolanin pikakompostori joka talvella jäätyi mutta nyt sain sen sulatettua ja käymään taas. (n.40 astetta) Möyhensin, laitoin herätettä ja kompostikuiviketta. Mikä meni vikaan kun komposti on aivan homeessa vaikka kuiviketta laitoin paljon. Alaosa haisee ja on todella tiivistä, ei siis "möyheää" multaa.Mitä voin tehdä??
Home ongelma
1
1741
Vastaukset
- pms68
ensiavuksi avaa vaikka se alaluukku jotta pääsee kuivumaan. Jos on mahdollista niin tyhjennä alta osa vaikka päälle uudelleen ja lisää sitä haketta sinne sekaan. Ilmeisesti ollut liian tiivistä tai/ja märkää jolloin ei maadu kunnolla vaan alkaa käydä ja homehtua liiassa kuumassa ja kosteassa. Jos biolaaniin lisää tavaraa viikoittainkin niin se ei jäädy kyllä toimiessaan millään.. Niin ja jos pinnastakin homeessa niin avaa sieltäkin kansi. Lämmin kevätpäivä kuivattaa mukavasti ja homma alkaa toimia.
Miten lisäät kuivikkeen? laitatko sen sekaisin tuoreeseen jätteeseen vai kerroksena jätteen päälle? Jälkimmäistä tapaa käytän itse ja silloin kerrosket eivät pääse liian tiiviiksi vaan ilmarako jää aina väliin. Toki sitä sekoitellan aina ennen kuin uutta tavaraa laitetaan, mutta sitten uusi päälle.
Harvoin pikakompostorista saa todella kunnon multaa toisesta päästä, se on vähän väärä käsitys.. Vuoden vanha komposti pitää laitaa vielä jälkikompostoitumaan vuodeksi jotta siitä tulee multamaista masssaa. Asia riippuu vielä paljon siitä mitä tavaraa sinen on laitettu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup634963Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1283718Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua483154Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652247Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4491932Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.771598- 621347
- 631271
- 2611107
- 471062