Minulla on Biolanin pikakompostori joka talvella jäätyi mutta nyt sain sen sulatettua ja käymään taas. (n.40 astetta) Möyhensin, laitoin herätettä ja kompostikuiviketta. Mikä meni vikaan kun komposti on aivan homeessa vaikka kuiviketta laitoin paljon. Alaosa haisee ja on todella tiivistä, ei siis "möyheää" multaa.Mitä voin tehdä??
Vastaukset 1
- pms68
ensiavuksi avaa vaikka se alaluukku jotta pääsee kuivumaan. Jos on mahdollista niin tyhjennä alta osa vaikka päälle uudelleen ja lisää sitä haketta sinne sekaan. Ilmeisesti ollut liian tiivistä tai/ja märkää jolloin ei maadu kunnolla vaan alkaa käydä ja homehtua liiassa kuumassa ja kosteassa. Jos biolaaniin lisää tavaraa viikoittainkin niin se ei jäädy kyllä toimiessaan millään.. Niin ja jos pinnastakin homeessa niin avaa sieltäkin kansi. Lämmin kevätpäivä kuivattaa mukavasti ja homma alkaa toimia.
Miten lisäät kuivikkeen? laitatko sen sekaisin tuoreeseen jätteeseen vai kerroksena jätteen päälle? Jälkimmäistä tapaa käytän itse ja silloin kerrosket eivät pääse liian tiiviiksi vaan ilmarako jää aina väliin. Toki sitä sekoitellan aina ennen kuin uutta tavaraa laitetaan, mutta sitten uusi päälle.
Harvoin pikakompostorista saa todella kunnon multaa toisesta päästä, se on vähän väärä käsitys.. Vuoden vanha komposti pitää laitaa vielä jälkikompostoitumaan vuodeksi jotta siitä tulee multamaista masssaa. Asia riippuu vielä paljon siitä mitä tavaraa sinen on laitettu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa912116Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as391373Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1381034Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.226991- 82856
- 95843
- 79741
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215734Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,53717- 92690
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79638- 46622
- 35611
- 55517
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.27503Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14470- 35464
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28462- 40437
- 33433