hampaiden korjaus

onko kellään kokemusta?

Osaako kukaan kertoa, miten paljon kuluneet hampaat saisin korjautettua? Bulimiaa takana 6 vuotta ja kaduttaa helvetisti. Posliinilaminaatit ovat liian kalliit budjettiini.

11

2572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Itselläni on myös alahampaat kulunu ja ylähampaasta lohjennu pala pois. Alahampaiden kulumiin ja lohjenneeseen hampaaseen hammaslääkäri laitto paikat, kun sanoin että niihin vihloo.

• calmato

Näkisin, että hampaat ovat vioittuneet toisen sairauden, eli bulimian takia. Voisiko tähän soveltaa samaa periaatetta, jolla epilepsiaa sairastava ystäväni sai hampaansa korjautetuksi osittain yhteiskunnan tuella. Hampaat olivat kuluneet mataliksi ja lohkeilleet öisten epilepsiakohtausten takia. Hän sain Hammaslääketieteen klinikalta hyvän hoidon ja hänelle valmistettiin myös purentakiskot, joita hän pitää öisin uusien hammasvaurioiden estämiseksi.

Jos bulimiaasi on hoidettu joskuns yhteiskunnan tuella, esim sairaalahoidossa, näyttö on minusta ilmeinen. Asiaa kannattaa kysyä Kelasta ja oman kotikunnan terveyskeskuksen hammaslääkäriltä. Luulisin että myös oman kotikunnan sosiaalitoimistosta voisi kysyä, onko mahdollista saada apua korkeisiin kuluihin.

Vihoviimeinen mahdollisuus on, että saat jonkun hammaslääkärin kanssa sovituksi pitemmästä maksuajasta.

Asian selvittäminen vaatii viitseliäisyyttä, mutta hampaat on iso osa terveyttä.

• on sairaus

Bulimia on myös sairaus, mutta itseaiheutettu - näistä kirjoituksista päätellen vielä väkisin. Yhteiskunnan varoilla ei pidä parannella juopottelun pilaamia maksoja, anorektikoiden lapsensaantikykyä, mädäntyneitä lävistyksiä sen enempää kuin vessasta alas vedettyjä hampaitakaan. Muutamalla hampaalla tulee toimeen - omilla varoilla voi sitten rakennella lisää vaikka jalometalleista.

• hoh hoijaa
        on sairaus kirjoitti:

Bulimia on myös sairaus, mutta itseaiheutettu - näistä kirjoituksista päätellen vielä väkisin. Yhteiskunnan varoilla ei pidä parannella juopottelun pilaamia maksoja, anorektikoiden lapsensaantikykyä, mädäntyneitä lävistyksiä sen enempää kuin vessasta alas vedettyjä hampaitakaan. Muutamalla hampaalla tulee toimeen - omilla varoilla voi sitten rakennella lisää vaikka jalometalleista.

Tällaisista kommenteista ei kannata välittää. Huomaa ettei sinulla ole mitään käsitystä syömishäiriöistä. Ne ovat sairaus, viimeinen hätähuutokeino. Kukaan ei toivo itselleen bulimiaa ja huonoja hampaita.

• Ei toivo
        hoh hoijaa kirjoitti:

Tällaisista kommenteista ei kannata välittää. Huomaa ettei sinulla ole mitään käsitystä syömishäiriöistä. Ne ovat sairaus, viimeinen hätähuutokeino. Kukaan ei toivo itselleen bulimiaa ja huonoja hampaita.

Sairaus, kyllä. Itse hankittu, kyllä. Harvoin törmää wannabe-reumaatikkoon tai wannabe-aivohalvauspotilaaseen, mutta wannabe-bulimikkoja on palsta täynnä.

• wannabe... just joo
        Ei toivo kirjoitti:

Sairaus, kyllä. Itse hankittu, kyllä. Harvoin törmää wannabe-reumaatikkoon tai wannabe-aivohalvauspotilaaseen, mutta wannabe-bulimikkoja on palsta täynnä.

kantsii mennä muille palstolle kirjoittelemaan kun ei asioista mitään tajua.

Näkemiin, sua ei tällä palstalla kaipaa kukaan.

• ????
        Ei toivo kirjoitti:

niin.. kuinka sää määrittelet wannabe bulimikon?? mikä tekee wannabe?? en kato ihan tajunnu tätä sun juttua tässä?? eiks sillon ole bulimia ku oksentaa sen ruuan pois?? mitä sitten vaikka joku haluis sen!!! tottakai bulimia itse aiheutetaan!! ei sitä kuka muu voi tehä! bulimia on kun oksentaa ruuan ulos!! ei tässä ole wannabe !! ajattele joskus hei! toisilla voi olla rankaa toisilla ei!! ihmiset reagoi erilailla asioihin!!

voi sua pientä kun et tiedä! :(

• olisit...

miettinyt sitä,ennen kuin alotit sen oksentelun!!!

• rutimiina

tämä menee tähän.. :(

sairauksia on kaikenlaisia..

bulimia saattaa näyttää itseaiheutetulta, myönnettäköön se heti. onkai se nyt ihan hullua syödä niin paljon kun napa vetää (ja vähän vielä enemmänkin)
        aivan, hulluahan se.

onko mielisairaus itseaiheutettua?

ja enpä tiedä.. ehkä se hampaiden hajoaminen on aika pientä, sen ison pahan olon rinnalla.. ihan oikeasti.

• ole siis tärkeitä
        rutimiina kirjoitti:

tämä menee tähän.. :(

sairauksia on kaikenlaisia..

bulimia saattaa näyttää itseaiheutetulta, myönnettäköön se heti. onkai se nyt ihan hullua syödä niin paljon kun napa vetää (ja vähän vielä enemmänkin)
        aivan, hulluahan se.

onko mielisairaus itseaiheutettua?

ja enpä tiedä.. ehkä se hampaiden hajoaminen on aika pientä, sen ison pahan olon rinnalla.. ihan oikeasti.

bulimian rinnalla? Sopii siis vedättää ne pois tai maksella korjaukset itse. Lonksuvilla, lainatuilla tekareillakin pärjää, jos on pakko.

• rutimiina
        ole siis tärkeitä kirjoitti:

bulimian rinnalla? Sopii siis vedättää ne pois tai maksella korjaukset itse. Lonksuvilla, lainatuilla tekareillakin pärjää, jos on pakko.

..tarkoitin lähinnä sitä, että ainakaan minä en pää pöntössä itke hampaitani.

itsen sitä kaikkea pahaa mitä tunnen.. miten inhoan itseäni niin että voisin repiä pääni irti. vihaan sitä pientä ääntä sisälläni, joka sanoo "otaotaotaotaota.. ota vähän tätä ja vähän tuota.. otaotaota, et sinä siihen kuole, korkeintaan taas oksennat loppuillan, itket vessan lattialla ja pyyhit räkää poskelta.. otaota nyt. olethan sinä jo aamupäivän paastonnut, ei nyt yksi munkki hallaa tee.. eikä toinen.. otaota, syö koko pussi!"
        itken sitä, miten pelkään ja tärisen, miten olen yksin oloni kanssa, ei tätä kenellekään tahdo jakaa.. en tahdo että kukaan saa tietää, miten vastenmielinen ja epäonnistunut minä olen. miten olen itseni tälläiseen kuntoon päästänyt.
        itken sitä pientä poikaa joka koputtaa vessan oveen ja kysyy "äiti joko tulet kakalta?"
        itken sitä, miten en pysty syömään oikein, en pysty syömään hyvin.. en edes pysty olemaan oksentamatta, en edes tänään, vaikka tähän asti on mennyt jo ihan hyvin. minä tunnen sen, se on tulossa tänäänkin. enkä minä paska pysty edes sen päätä kääntämään, niinkuin en omaanikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe