Elikkä kaivataan kikkoja miten sais hemoglobini nousemaan.Eli onko jotain ruokaa missä paljon rautaa?
Rautatabletit kyllä on mutta maha menee sekaisin.
Kikkoja miten hemoglobini nousemaan?
5
4268
Vastaukset
- Greeneyes
Kopsasin tämän netistä:
Rauta imeytyy parhaiten c-vitamiinin kanssa, joten pillerit kannattaa huuhtoa alas esimerkiksi vastapuristetulla appelsiinimehulla tai mustaviinimarjamehulla. Maitovalmisteita ei tulisi ottaa neljään tuntiin ennen tai jälkeen raudan nauttimisen. Myös kahvi heikentää raudan imeytymistä.
Rautaa voi hakea muualtakin kuin purkista. Tarpeeksi rautapitoinen ruokavalio on tärkeä erityisesti naisille, joiden vatsa ei kestä rautatabletteja. Tujun rautaruiskeen saa esimerkiksi veriruoista, kuten verisyltystä tai veriletuista, joita voi kyydittää puolukkahillolla. Myös maksa sisältää paljon rautaa, mutta sitä ei suositella, koska siinä on niin paljon A-vitamiinia. Maksapasteijaa voi kuitenkin syödä.
Ylipäänsä liharuoat, kuten riista ja lammas, sisältävät paljon rautaa. Hyviä raudan lähteitä ovat niin ikään ravut, katkaravut, simpukat sekä täysjyväleipä. Rautaa on myös munan keltuaisessa, vehnänalkiossa ja jopa tummassa siirapissa. Rautaa saa lisäksi vihanneksista, erityisesti pinaatista, nokkosesta, parsakaalista, brysselinkaalista, fenkolista ja vihreistä yrteistä.
Kokeile myös valkoisia papuja, keltaisia herneitä, linssejä, mustajuurta, kurpitsaa, persiljaa ja avokadoa. Myös monet hedelmät, marjat ja pähkinät sekä siemenet sisältävät rautaa: mustat ja punaiset viinimarjat, mustikat, lakat, hasselpähkinät, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet, banaanit ja passionhedelmät sekä kuivatut aprikoosit ja taatelit. - Tapuli
Jos sulla ei ole mitään esteitä (uskonnollisia, eettisiä tm.) syödä mustaamakkaraa tai verilättyjä niin niissä kuulemma on hyvin rautaa.
Maksaruuissa on hyvin rautaa, mutta niitähän ei raskaana oleville suositella (minä oon silti kyllä syönyt harvoin mutta säännöllisesti maksalaatikkoa).
Vehnäleseissä on ihan mukavasti rautaa, ja ainahan sanotaan että vihreissä kasviksissa olisi, pinaatti yms. Vissiin ruisleivässäkin pitäisi olla. Raudassa on sellainen juttu, että se ei sitten imeydy jos syöt samaan aikaan maitotuotteita, kofeiinipitoisia tuotteita ja fytaatit esim kanssa estävät raudan imetymistä. Mutta sen sijaan jos lisäät c-vitamiinipitoisia tuotteita se auttaa raudan imeytymiseen.
Ohessa linkkejä:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=20&from=top&portion=100g&lang=fi
http://www.fineli.fi/component.php?compid=2160&lang=fi
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rautaesite.pdf
(kasvisruokavalion rautaesite, mutta kyllä siitä sekaruuan syöjäkin vinkkejä saa) - ...
Kannattaa kokeilla muita rautatabletteja. Minulla Retafer laittaa mahan sekaisin mutta Obsidan ei. Mutta kannattaa muistaa että joillakin hemoglobiinitaso on luontaisesti matala ja siihen ei rautatablettien tms. syöminen auta kuin tilapäisesti.
- Minea
luontaistuotepuolella on Krauterbluesaft, en tiedä onko kirjoitettu oikein mutta se nostaa hemoglobiinia tabletteja paremmin ja on mahaystävällistä, siis imeytyy hyvin. Saa käyttää raskausaikana, neuvolassa mulle suositeltiin sitä. Kannattaa myös ottaa rauta-annos niin että maitotuotteita ei ole nautittu ainakaan tuntiin tai pariin mielellään
- käyttäjä
Minä ostin luontaistuotekaupasta NEORAUTA-merkkisiä tabuja jotka ovat erittäin vatsaystävällisiä, hyvin imeytyviä ja suunniteltu nimenomaan esim. raskaana oleville, imettäville, toipilaille, urheilijoille jne...
Tarjolla oli myös jotain muuta merkkiä jonka nimeä en nyt enää muista.
Kokeileppa tuota josko toimisi sinulla, minulla ainakin pelaa...:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988