Auton seisottamisesta: Kosteuden kerääjä?

W126

Mulla olis tuolla karkeeta merisuolaa.

Riittääkö, että kaataa suolaa tyhjään hillopurkkin ja laittaa purkin ilman kantta autoon, vai pitääkö tehdä pussi vaikka sukkahousuista ja laitta se roikkumaan purkin päälle?

Joskus oli puhetta täällä semmosista kosteuden kerääjistä.

Sittenkun kerääjät on autossa, kannattaako laittaa ikkunat ihan kiinni vai jättää raolleen. Ilman noita kerääjiä ikkunat on ilman uuta raollaan.

Äsken kävin pienellä lenkillä vihreellä lotjalla, polkemassa jarruja ja ASD:kin joutuin töihin :)

Yhden vian olen huomannut: Hätävilkku ei vilku, vaan vilkut syttyy ja jää palamaan samalla kuuluu surinaa vasemmalta pouolelta rattia. Onko hätävilkun rele siis kojelaudan sisällä ratin vasemmlla puolella? Kun laittaa normaalin vilkun päälle ja sitten hätävilkut, sillon hätävilkku toimii ihan normaalisti.

16

2039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nih

      luulisi, että asiaa autta, mitä laakeammassa astiassa suola on.
      Itse jättäisin ainakin kuivassa tilassa ikkunat raolleen joka tapauksessa. Suola imee ilmasta kosteuden, mutta varsinaista kuivumista ei kyllä tapahdu, mikäli ilma ei pääse kiertämään ikkunoiden ollessa tiukasti kiinni. Oletkos muuten nostanut matot paikoiltaan?

      **
      Hajunpoistoon on muuten siihenkin olemassa luomukonsti, jos autossa alkaa muuten olla seisonnan aikana tunkkaista tuntua. Hajunsyöjään tarvitaan purkki, etikkaa ja grillihiiliä. Etikka ja hiilet purkkiin ja purkki ilman kantta autoon. Toimii kuulemma.

      • W126

        Kitoos!
        Juu, laitan suolaa johonkin purkkiin ja jätän ikkunat auki.

        Noista matoista:

        Kuivattelen autoa ympäri vuoden silloin tällöin ottamalla matot ja takapenkinkin pois :) Matot tuli nyt syksyllä otettua luonnollisesti irti ensimmäisenä :)

        Tuo hajunsyöjä on hieno idea, pitänee kokeilla, jos tulee tarvetta...melkein tekisi mieli kokeilla tuohon 300D:hen. Tuo vihree lotja haisee 1000 kertaa paremmalle, kun tuo 300D :)

        Vihree on muuten avonaisessa katoksessa ajokuntoisena talven yli. Käyn sillä ajamassa lämmitys/jarrunpoljentalenkin vähintään kerran viikossa....salaa :)


    • 200E

      Yleensä auton seisottaminen meidän olosuhteissa on
      aika vaikeaa, koska talvi on kostea ja suolavettä ym. tahtoo
      jäädä alustaan tai sähköliittimiin muhimaan. Oman kokemukseni on, että säännöllisessä
      ajossa sähköpuoli ja liikkuvat osat pysyvät paremmin vireessä.
      Pese ja puhdista ainakin jarrut (pyörä irti) ennen seisomista.

      • W126

        En tiedä luitko aiempaa juttua, mutta autoni on säännööllisessä käytössä talven yli. Viikottainen lenkki pitää paikat vireänä.


      • nih
        W126 kirjoitti:

        En tiedä luitko aiempaa juttua, mutta autoni on säännööllisessä käytössä talven yli. Viikottainen lenkki pitää paikat vireänä.

        se muuten on , missä "lotjasi" seisoo? Lämmin/kylmä, kivi/puurakenteinen, tuuletettu/tiivis?


      • W126
        nih kirjoitti:

        se muuten on , missä "lotjasi" seisoo? Lämmin/kylmä, kivi/puurakenteinen, tuuletettu/tiivis?

        Eli katto päänpäällä. Katso mun sivuilta. Pitäisi olla kuva siellä tarinoita/tapahtumia osiossa.


      • W126
        W126 kirjoitti:

        Eli katto päänpäällä. Katso mun sivuilta. Pitäisi olla kuva siellä tarinoita/tapahtumia osiossa.

        Eli se katos näkyy /omat mersut/-osiossa.


      • nih
        W126 kirjoitti:

        Eli se katos näkyy /omat mersut/-osiossa.

        Kyllähän mä itse asiassa TIESIN että siellä se kuva on. Vielä kun kaiken tietämänsä osaisi käyttää hyväksi, välttyisi monelta turhalta kysymykseltä.

        Katoksessa ainakin ilma kiertää...
        Melkein kyllä kävisin avaamaassa ikkunat aina vaan kuivalla ja tuulisella päivällä. Auto kun seisoo kuitenkin "ulkona", voi sisään päästä raosta turhaan kosteutta.


      • W126
        nih kirjoitti:

        Kyllähän mä itse asiassa TIESIN että siellä se kuva on. Vielä kun kaiken tietämänsä osaisi käyttää hyväksi, välttyisi monelta turhalta kysymykseltä.

        Katoksessa ainakin ilma kiertää...
        Melkein kyllä kävisin avaamaassa ikkunat aina vaan kuivalla ja tuulisella päivällä. Auto kun seisoo kuitenkin "ulkona", voi sisään päästä raosta turhaan kosteutta.

        Juu. Olen pitänyt noita sisäpuolisia ikkunoita 1cm verran auki.

        Tossa on ideaa: Laitan suolapurkin hyttiin ja ikkunat kiinni. Availlaan niitä sitten vaan kuivalla kelillä.

        Miten en tuota itse tullut ajatelleeksi :)

        Kiitti vinkistä!


      • Kolja
        W126 kirjoitti:

        Juu. Olen pitänyt noita sisäpuolisia ikkunoita 1cm verran auki.

        Tossa on ideaa: Laitan suolapurkin hyttiin ja ikkunat kiinni. Availlaan niitä sitten vaan kuivalla kelillä.

        Miten en tuota itse tullut ajatelleeksi :)

        Kiitti vinkistä!

        Kannattaako tuota "Ässää" seisottaa, eikö se oli ihan mukava talviauto?

        Kun kerran ajelet sillä kerran viikossa niin eiköhän se ne suolat silläkin reissulla kerää, jollet sitten ajele vain kuivilla keleillä.
        Seisovassa autossa suola vasta muhiikin, tosin lämmin talli olisi jo aika surma, katos varmaankin paljon parempi. :)


      • Kaapo
        Kolja kirjoitti:

        Kannattaako tuota "Ässää" seisottaa, eikö se oli ihan mukava talviauto?

        Kun kerran ajelet sillä kerran viikossa niin eiköhän se ne suolat silläkin reissulla kerää, jollet sitten ajele vain kuivilla keleillä.
        Seisovassa autossa suola vasta muhiikin, tosin lämmin talli olisi jo aika surma, katos varmaankin paljon parempi. :)

        Nyt sitä saatiin sitten Pirkanmaallekin viikonlopusta alkaen. Pitää myöntää, että S on talviautona vallan kelpo. Käytös on johdonmukaista ja rauhallista ja etenemiskyky yllätti jälleen näin kesäkelien jälkeen.

        Miltei joka valoissa on näitä, jotka eivät pääse liikkeelle sitten millään, tänäkin aamuna 760 Volvo jäi sutimaan eteen - siis vasiten talviautona mainostettu. Samoin kävi etuvetocorollan ja monien muidenkin. Ei kaikilla voi niin huonot renkaat olla.

        S lähtee kyllä tilanteesta kuin tilanteesta ja usein vielä vähääkään sutimatta. Tästä piti itse asiassa laittaa oma juttunsa, mutta menköön tässä kun sopivasti liittyi aiheeseen - otsikko olisi ollut "Menee kuin maasturi"... :)

        Auto on sen verran vakaa ja joutuisa ajettava, että väkisinkin kanssa-autoilijat tuntuvat nutaavan mukamas "ihan hyvällä kelillä". Kun sitten jälkikäteen muistelee muutamia aikaisempia kepoisampia pelejä, niin tulee mieleen ettei se omakaan vauhti puuroisella tiellä mitään rallivauhtia ollut.

        Täytyy vain vältellä näitä pahimpia suolaosuuksia.

        Seisottaminen kannattaa aina, sanoi Jörkka Donner :D Vaan parit talvet aikanaan Poncho lepäsi Pirkkalassa lentokonehallissa. Ei ihan ulkoilman pakkanen ollut sisällä, mutta kuitenkin hieman alta nollan. Hyvin pärjäsi. Lämmin ja kostea talli kyllä syö autoa ja sitten miestä, kevään tullen ja totuuden paljastuessa.

        "nimim. faijan Carina puhki kahdessa vuodessa"


      • W126
        Kolja kirjoitti:

        Kannattaako tuota "Ässää" seisottaa, eikö se oli ihan mukava talviauto?

        Kun kerran ajelet sillä kerran viikossa niin eiköhän se ne suolat silläkin reissulla kerää, jollet sitten ajele vain kuivilla keleillä.
        Seisovassa autossa suola vasta muhiikin, tosin lämmin talli olisi jo aika surma, katos varmaankin paljon parempi. :)

        Eipä ole suolaa siellä missä sillä ajelen :)

        Ja tietysti kuivalla kelillä, sehän likaantuu märässä :)

        Onhan se hyvä talviauto, mutta hemmetin kallis. 20 litraa sadalla, ei ole harvinaista lyhyillä työmatkoilla. Vakuutusmaksut olis kahdella autolla turhan isot. Eikä tule tosiaan niitä suolakylpyjä.

        Ne mun viikottaiset ajelut on kilometrin lenkkejä siinä lähimaastossa rauhallisilla korpiteillä. Kuitenkin niin, että kone lämpiää kunnolla ja akussa virta liikkuu.

        Vapusta elojuhliin on sitten kiva ajella tuolla Ässällä ja kesäaikaan kahdelle autolle on todellista käyttöä. Kalaan on päästävä ja loma-aikaan vaimon ja lasten on päästävä mummolaan yms., kun isi jää kaupunkiin töihin.

        Talvella pärjätään yhdellä.
        Diiselille oli taas tarvetta noin muuten, eli luonnollisesti lotja seisomaan.

        Toisaalta tuota ässää ei kannata myydäkkään, koska ei siitä kukaan maksaisi tarpeeksi.

        Tuo ei muuten kerennyt keräämään yhtään suolaa tänä syksynä..oikeastaan tuuriakin oli, sillä loskakelit oli jo päällä, kun tuota diiseliä etsittiin.


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Nyt sitä saatiin sitten Pirkanmaallekin viikonlopusta alkaen. Pitää myöntää, että S on talviautona vallan kelpo. Käytös on johdonmukaista ja rauhallista ja etenemiskyky yllätti jälleen näin kesäkelien jälkeen.

        Miltei joka valoissa on näitä, jotka eivät pääse liikkeelle sitten millään, tänäkin aamuna 760 Volvo jäi sutimaan eteen - siis vasiten talviautona mainostettu. Samoin kävi etuvetocorollan ja monien muidenkin. Ei kaikilla voi niin huonot renkaat olla.

        S lähtee kyllä tilanteesta kuin tilanteesta ja usein vielä vähääkään sutimatta. Tästä piti itse asiassa laittaa oma juttunsa, mutta menköön tässä kun sopivasti liittyi aiheeseen - otsikko olisi ollut "Menee kuin maasturi"... :)

        Auto on sen verran vakaa ja joutuisa ajettava, että väkisinkin kanssa-autoilijat tuntuvat nutaavan mukamas "ihan hyvällä kelillä". Kun sitten jälkikäteen muistelee muutamia aikaisempia kepoisampia pelejä, niin tulee mieleen ettei se omakaan vauhti puuroisella tiellä mitään rallivauhtia ollut.

        Täytyy vain vältellä näitä pahimpia suolaosuuksia.

        Seisottaminen kannattaa aina, sanoi Jörkka Donner :D Vaan parit talvet aikanaan Poncho lepäsi Pirkkalassa lentokonehallissa. Ei ihan ulkoilman pakkanen ollut sisällä, mutta kuitenkin hieman alta nollan. Hyvin pärjäsi. Lämmin ja kostea talli kyllä syö autoa ja sitten miestä, kevään tullen ja totuuden paljastuessa.

        "nimim. faijan Carina puhki kahdessa vuodessa"

        Aamulehdessä viikonvaihteessa oikein kansikuvassa tämä Tampereen lumisade. Että pelko pois, ei puhu Kaapo palturia, heh.

        Mitä tulee tuohon etenemiskykyyn... pitää taas muistella VW Caravelle 1,6 Syncroa. Tietyissä tilanteissa silläkin pääsi elvistelemään ja liukkaat risteykset olivat juuri niitä. Vaikka volsulle luvattiin 0-100km/h ajaksi jotain 30 sekunnin ja minuutin väliltä, aina sillä sai revittyä kaulaa liikennevaloista talvisaikaan, oli rinnalla mikä vaan turbosaabi hyvänsä. Viereisellä kaistalla vaan nastat lentelivät ja niskat punoittivat, kun meikäläinen jätätti "kuutiovolkkarilla".
        Nessevää oli se.


      • Kolja
        Kaapo kirjoitti:

        Nyt sitä saatiin sitten Pirkanmaallekin viikonlopusta alkaen. Pitää myöntää, että S on talviautona vallan kelpo. Käytös on johdonmukaista ja rauhallista ja etenemiskyky yllätti jälleen näin kesäkelien jälkeen.

        Miltei joka valoissa on näitä, jotka eivät pääse liikkeelle sitten millään, tänäkin aamuna 760 Volvo jäi sutimaan eteen - siis vasiten talviautona mainostettu. Samoin kävi etuvetocorollan ja monien muidenkin. Ei kaikilla voi niin huonot renkaat olla.

        S lähtee kyllä tilanteesta kuin tilanteesta ja usein vielä vähääkään sutimatta. Tästä piti itse asiassa laittaa oma juttunsa, mutta menköön tässä kun sopivasti liittyi aiheeseen - otsikko olisi ollut "Menee kuin maasturi"... :)

        Auto on sen verran vakaa ja joutuisa ajettava, että väkisinkin kanssa-autoilijat tuntuvat nutaavan mukamas "ihan hyvällä kelillä". Kun sitten jälkikäteen muistelee muutamia aikaisempia kepoisampia pelejä, niin tulee mieleen ettei se omakaan vauhti puuroisella tiellä mitään rallivauhtia ollut.

        Täytyy vain vältellä näitä pahimpia suolaosuuksia.

        Seisottaminen kannattaa aina, sanoi Jörkka Donner :D Vaan parit talvet aikanaan Poncho lepäsi Pirkkalassa lentokonehallissa. Ei ihan ulkoilman pakkanen ollut sisällä, mutta kuitenkin hieman alta nollan. Hyvin pärjäsi. Lämmin ja kostea talli kyllä syö autoa ja sitten miestä, kevään tullen ja totuuden paljastuessa.

        "nimim. faijan Carina puhki kahdessa vuodessa"

        Samaa on sanottava tuosta W124 farkusta, todella tasapainoinen ajettava ja rauhallinen luistoissakin (jos niitä harrastaa).

        ASD:llä ja automaattilootalla talviliikkuminen on helppoa ja leppoisaa, liikkeelle kyllä pääsee, osa ansiosta kuuluu mainiolle painojakaumalle. Toki ensimmäistä kertaa kitkarenkailla liikkeellä, eikä pahimpia kelejä ole vielä täällä lounais-suomessa koettu.

        Edellistalvet nastoilla ainakin pitivät hymyn huulilla, on se mainio talviauto tuo mersu. Muutaman maasturin omistaneena täytyy sanoa että sitkeästi tämäkin mönkii pahassakin paikassa. Asun nääs maalla :)


      • Kolja
        W126 kirjoitti:

        Eipä ole suolaa siellä missä sillä ajelen :)

        Ja tietysti kuivalla kelillä, sehän likaantuu märässä :)

        Onhan se hyvä talviauto, mutta hemmetin kallis. 20 litraa sadalla, ei ole harvinaista lyhyillä työmatkoilla. Vakuutusmaksut olis kahdella autolla turhan isot. Eikä tule tosiaan niitä suolakylpyjä.

        Ne mun viikottaiset ajelut on kilometrin lenkkejä siinä lähimaastossa rauhallisilla korpiteillä. Kuitenkin niin, että kone lämpiää kunnolla ja akussa virta liikkuu.

        Vapusta elojuhliin on sitten kiva ajella tuolla Ässällä ja kesäaikaan kahdelle autolle on todellista käyttöä. Kalaan on päästävä ja loma-aikaan vaimon ja lasten on päästävä mummolaan yms., kun isi jää kaupunkiin töihin.

        Talvella pärjätään yhdellä.
        Diiselille oli taas tarvetta noin muuten, eli luonnollisesti lotja seisomaan.

        Toisaalta tuota ässää ei kannata myydäkkään, koska ei siitä kukaan maksaisi tarpeeksi.

        Tuo ei muuten kerennyt keräämään yhtään suolaa tänä syksynä..oikeastaan tuuriakin oli, sillä loskakelit oli jo päällä, kun tuota diiseliä etsittiin.

        Hyvä jos voit autosi suojata talvisin.

        Kyllä minä en tajua sitä suolanlevittämisen uskomatonta intoa, ennakoidaan todella vahvasti ja useimmiten väärään aikaan. Toki on niin että jos sillä henkiä pelastetaa niin hyvä mutta eiväthän suomalaiset enää osaa ajaa oikeissa talvikeleissä kun aina on kesäkelit. Kyllähän sen näkee että aina kun tulee pääkallokelit (eikä ehdi suola-autot hätiin) niin on joukkokolaria jne. kun ei tajuta että voi olla oikeasti liukastakin.

        Oikein itkettää ajaa omalla autolla suolavedessä, auto kun on siltä kohtalolta tähän asti säästynyt täysin. Äkkiä vahaa pintaan ja paljon :))


    • Seiska(E32)

      Mää kyllä ite jättäisin ikkunat kiinni, ainakin kosteudenhallinnan kannalta. Taas toisaalta, jos ikkunat kiinni, saattaa tunkkaisuus iskeä...
      Kaksiteräiseltä miekalta vaikuttaa.

      Yleisesti ottaen, kaksi eri kosteutta pyrkivät tasaantumaan keskenään; jos ulkona kosteampaa ku sisällä, kosteus pyrkii siirtyymään sisälle ja päinvastoin tilanteen ollessa toisinpäin. Ja sen lisäksi vielä, lämpötilaerot nopeuttavat kosteuden siirtymistä, vrt. löylyä heitettäessä ikkunat huurtuu, jne.

      Tuo suolajuttu toimii värmästi.

      t: rakennusfysiikkaa lukenut...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe