Pieni Karhunkierros (12 km)

kuutti

Onko joku käynyt ko. vaellusreitillä? Mitä kannattaa ottaa huomioon ennen retkeä? Varusteet? Kulkuyhteydet? Itse olen jo pitkään miettinyt meneväni ensi kesänä vaeltamaan Kuusamoon.

14

10801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdaasasd

      Siis 12km? Ei noin lyhyellä lenkillä tarvi kyllä mitää erityistä ottaa huomioon. Kato ikkunasta ulos ennen kuin lähdet niin tiedät sataako seuraavan parun tunnin aikana. Jos erikseen meinaat Kuusamoon lähteä 12km vaelluksen takia, niin haloo!!
      Mieti mielummin sitä "oikeaa" karhun kierrosta. Pituutta sillä taitaa olla jotakin 80km. Ottaa muutaman päivän etkä tarvitse mitään erityistä tavallisten retkeilykamojen lisäksi.

      • önnikkä

        Minä olen menossa Kuusamoon kesällä. Pääasiallinen tarkoitus on kiertää tuo pieni karhunkierros. Toki aiomme tehdä muutakin, mutta tuo on se pääsyy jonka takia valitsimme Kuusamon tämän kesän lomakohteeksi. Että haloo vaan sinnekin!!


      • dfeaera

        miksi ei saisi kuusamoon lähteä 12 km takia.. hei haloo ?????????
        ne maisemat on upeat ja miksi niuhottamaan siitä jos joku haluaa kävellä 12 km siellä?


    • Karhunkierroksen kiertäjä

      Olen kiertänyt sekä ison että pienen Karhunkierroksen. Tosi upeita maisemia. Kamera mukaan! Pieni Karhunkierros on mahdollista kulkea päivässä, jolloin kantamusta ei kannata ottaa mukaan kuin päivärepun verran siis tarpeeksi syötävää päiväksi ja erityisesti juotavaa, joku suklaapatukka tai rusinoita energiaa antamaan.

      Kengät ovat kaiken a ja o, ettei tarvi itkeä metsässä niinkuin minun on pitänyt, kun jalat olivat kunnon rakoilla ja iho kuoriutui varpaista (isolla karhun kierroksella). Nyt hymyilyttää, mutta silloin ei. Sukat ovat yhtä tärkeät, ettei kengät ole liian ahtaat paksujen sukkien vuoksi. Kannattaa kokeilla kengät ja sukat jo kotona vähän pidemmällä lenkillä, että ei tule yllätyksiä.

      Pikku kierroksen voi kiertää myös hitaammin ja yöpyä Jyrävällä metsähallituksen kämpässä, jolloin tarvitset mukaasi enemmän varustuksia. Makuualusta ja makuupussi sekä sadeasu ja enemmän ruokaa ja WC-paperia. Otsalamppu sekä varaparistot auttavat, kun tulee pimeää. Ulkona ei tarvi olla kovinkaan hämärää, kun kämpän sisällä on jo melkein pimeää. Ilta toimet sujuvat paremmin lampun valossa kuin "käsikopelolla".

      Pienellä karhunkierroksella alku ja loppu ovat samassa paikassa, joten voit jättää auton Juumaan ja käydä vaelluksesi palaten takaisin lähtöruutuun. Myös linja-autot liikkuvat harvakseltaan ja taksit ovat käytössä kellonympäri. Onnea matkaan.

    • Jermu

      Kyseessä on ehkäpä 3-4 tunnin päivälenkki.Selviät parilla litralla vettä.

      • Hiski

        ollaan menossa karhunkierrokselle kesä-heinäkuun vaihteessa? Onko silloin turistiryysistä vai saammeko vaeltaa noiden pienten inisijöiden (hyttysten) kanssa? Niitä siellä taitaa olla.. Mites Kuusamon seutu muuten kesällä (Ruka yms.), onko paljon turisteja? Mitä muita aktiviteettejä Kuusamosta päin kesällä löytyy?


      • Kesävieras
        Hiski kirjoitti:

        ollaan menossa karhunkierrokselle kesä-heinäkuun vaihteessa? Onko silloin turistiryysistä vai saammeko vaeltaa noiden pienten inisijöiden (hyttysten) kanssa? Niitä siellä taitaa olla.. Mites Kuusamon seutu muuten kesällä (Ruka yms.), onko paljon turisteja? Mitä muita aktiviteettejä Kuusamosta päin kesällä löytyy?

        hiljaista aikaa.Vaikka onhan siellä kesähiihtoakin mahdollisuus kait harrastaa ja Golf-kenttäkin löytyy.
        Luontoa ja koskia Kuusamossa sitävastoin riittää. Koskenlaskua voi harrastaa kumiveneellä Käylästä Juuman suuntaan,melontaan, kalastukseen jne on oivat mahdollisuudet. Julma Ölkky kaupungin eteläpäässä on ainakin kertavierailun väärti. Karhunkierroksella kyllä tapaa väkeä, tuo ajankohta voi olla hiljaisempaa juuri niiden siivekkäiden "ystävien" ansiosta. Yleensä räkkä hellittää elokuulla kylmien öitten myötä, vaikka on tässä ollut monia kesiä ettei ininää ole juuri havainnutkaan.
        Karhunkierroksen varteen sattuvat monet Kuusamon parhaat maisemat, kannattaa kokea. Hyvää reissua.


      • MiHa00
        Kesävieras kirjoitti:

        hiljaista aikaa.Vaikka onhan siellä kesähiihtoakin mahdollisuus kait harrastaa ja Golf-kenttäkin löytyy.
        Luontoa ja koskia Kuusamossa sitävastoin riittää. Koskenlaskua voi harrastaa kumiveneellä Käylästä Juuman suuntaan,melontaan, kalastukseen jne on oivat mahdollisuudet. Julma Ölkky kaupungin eteläpäässä on ainakin kertavierailun väärti. Karhunkierroksella kyllä tapaa väkeä, tuo ajankohta voi olla hiljaisempaa juuri niiden siivekkäiden "ystävien" ansiosta. Yleensä räkkä hellittää elokuulla kylmien öitten myötä, vaikka on tässä ollut monia kesiä ettei ininää ole juuri havainnutkaan.
        Karhunkierroksen varteen sattuvat monet Kuusamon parhaat maisemat, kannattaa kokea. Hyvää reissua.

        Karhunkierroksen kiertää kaudessa n. 10.000 - 15.000 henkilöä, joten yksin ei tarvitse olla, päinvastoin. Itse meinaan myös mennä vaimon kanssa Pienen Karhunkierroksen alkukesästä. Joten nähdään siellä.


    • vegetra 13

      Mää meen huomenna ton pienen karhunkierrosken.Oon nyt kalastellu täällä rukalla viikon kuusinkijoella.Pieni karhunkierros on kiva pääte lomalle(=.

    • 2 + 19

      Suoraan sanoen Pieni Karhunkierros oli aika tylsä lukuunottamatta riippusiltoja ja koskia. Isolla Karhunkierroksella taas on hienoja maisemia, esim. pätkillä Ristikallio-Taivalköngäs-leirintäalue ja leirintäalue- Taivalköngäs-Oulangan kanjoni.

    • Pate....

      onko kellään kokemuksia lasten kanssa pikku-karhun kierroksesta? lapset 5-8-10v....

      • Joe`s29

        Kyllä lapset tuon jaksaa kun pitää taukoja. Varovainen pitää olla Kallioportin portaissa ja Kitkajoen jyrkänteellä.


    • 10vaeltaja01

      Mää oon 10 v ja meni aivan leikiten helppo ja kiva.

    • kiertäjä

      oon käyny ison että pienen kierroksen monesti. mukavia molemmat. pienelle kierrokselle riittää tosiaan joumapullo jos et halua sinne enempi kantaa.lasten kannsa tietenkin on hyvä olla jotain syömistäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe