kun sanotaan että 4-tahtinen on "hajuton" ja hiljainen, niin onko siinä suuri ero 2-tahtiseen verrattuna? itselläni ei ole kokemusta kummastakaan, vaan aion ostaa ihan seuraavan muutaman päivän sisällä.. kiitos etukäteen kaikista vastauksista :)
2 vai 4-tahti?
35
22631
Vastaukset
- mike
ensinnäkin huoltotoimenpiteet 2-tahtisissa helpommat(yksinkertainen moottorirakenne), 2-tahtisessa yleensä 50-100% kilowatteja/vääntöä enemmän, kuluttaa lisäksi 2-tahtiöljyä :(, ei moottoriöljyjen vaihtoa, mäntä/männänrenkaat kestää n.50% vähemmän kuin 4-tahtisessa
nelitahtisessa huolto monimutkaisempi(venttiilit,nokkahihna,moottoriöljyn vaihto), n.100%pidempi männän/männänrenkaiden kestoikä, ei 2-tahtiöljyn lisäustä, pienempi vääntömömentti/teho, kuluttaa vähemmän kuin 2-tahtinen- 2-tahtisen omistava
Olenko vaihtanut öljyt turhaan???
Miksi ei tarvitse vaihtaa? - pahvi
2-tahtisen omistava kirjoitti:
Olenko vaihtanut öljyt turhaan???
Miksi ei tarvitse vaihtaa?2-tahtisessa ei ole moottoriöljyä, ainoa minkä voit vaihtaa on peräöljy. erillisessä säiliössä oleva 2-tahtiöljyähän ei vaihdeta vaan se kuluu kun pumppu syöttää sitä polttoaineen sekaan
4-tahtisessahan on moottorissa öljyt ja perässä kanssa ja ne kummatkin tulee vaihtaa aika ajoin - Pahvi
pahvi kirjoitti:
2-tahtisessa ei ole moottoriöljyä, ainoa minkä voit vaihtaa on peräöljy. erillisessä säiliössä oleva 2-tahtiöljyähän ei vaihdeta vaan se kuluu kun pumppu syöttää sitä polttoaineen sekaan
4-tahtisessahan on moottorissa öljyt ja perässä kanssa ja ne kummatkin tulee vaihtaa aika ajoinKuten huomaat niin en ymmärrä näiden ajopelien tekniikasta yhtään mitään. Viime kesän ajoin tyytyväisenä. Tankkasin ja lisäsin öljyä ohjeen mukaan.
Nyt vain kaikki sanoivat että öljyt pitää vaihtaa keväällä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En tiennyt että on eri öljyjä.. perä ja mitä lie.
Vaihdoin ja jatkoin tyytyväisenä matkaa.
Tuttavapiirissäni ei ole mopoista kiinnostuneita enkä siksi ole pyytänyt apua muilta.
kiitoa sinulle vastauksesta.
- näin se vain on
vältä ostamasta rihkama skootteria.
- olla
lapsenlapsen mielipide tuo "mummoskootteri" onneksi mummolla on omat rahat jolla ostaa eikä ruinaa niitä isukilta
- setä
olla kirjoitti:
lapsenlapsen mielipide tuo "mummoskootteri" onneksi mummolla on omat rahat jolla ostaa eikä ruinaa niitä isukilta
antaa pian koivunimenherraa pyllylle.
- 2-tahti
ole kiire minnekkään ja tykkää leppoisasta sunnuntai ajelusta ja "mopon haju" häiritsee niin sitten 4-tahti.Muuten suosittelen 2-tahtista!Itselläni on kokemusta molemmista ja todettu on että 2-tahti on mopossa parempi.Mopon moottorin kokoa ajatellen usein 4-tahtiset ovat todella puhdittomia.
- 4-tahtinen
Taas mamman mussukat puhuu ihan lööperiä. Jos tykkää öljynpolttimen katkusta niin tietenkin hankki 2-tahtisen käryyttimen.
- : :
4-tahtinen kirjoitti:
Taas mamman mussukat puhuu ihan lööperiä. Jos tykkää öljynpolttimen katkusta niin tietenkin hankki 2-tahtisen käryyttimen.
Kun kotiin hankitun halpaan Fudeen on petytty pitää ruveta keksimään perusteluja huonoon valintaan.
Naapurin hienoa merkkiskootteria parjataan kateellisena öljypolttimeksi.
Vuoden parin päästä Fude on ongelmajätettä, mutta naapuri ajelee laadukkaalla skootterillaan luotettavasti monta vuotta. - fadle
: : kirjoitti:
Kun kotiin hankitun halpaan Fudeen on petytty pitää ruveta keksimään perusteluja huonoon valintaan.
Naapurin hienoa merkkiskootteria parjataan kateellisena öljypolttimeksi.
Vuoden parin päästä Fude on ongelmajätettä, mutta naapuri ajelee laadukkaalla skootterillaan luotettavasti monta vuotta.Fadle ja fude ja 18 550 km
- testatkaa
Ruisku 2-t ei haise ja kulutus on pienempi,kuin
4-t skootterreilla.
Tehoista en viitsi edes mainita.
Tehkää seuraava testi:
2-t ruisku ja 4-t pelit Paikaltaan lähtö kunnon ylämäkeen,niin huomaatte eron ei tarvitse väitellä.- mutta
nelitahtinen maksaakin vain murto-osan siitä 2-tahti ruiskusta :(
- molemmat on
mutta kirjoitti:
nelitahtinen maksaakin vain murto-osan siitä 2-tahti ruiskusta :(
talous on sit toinen asia.
- terbibojuminäkin...
Entäs 4t ruisku.eihän tämä keskustelu johda mihinkään,joten lopettakaa se.joku kyseli 2t öljyistä:vaihteisto-öljyt kun vaihdat silloin tällöin niin kaiken pitäisi olla hyvin,ihmettelen että mistä peräöljyistä täällä puhutaan?äänenvaimentimessa olevaa öljyä?kö?säätäkää nyt kunnon seokset sinne pikkuterpipojuset.
- ,.,,.,.,.,.
Osta Hondan etuvetoinen sähköskodu.
Vakuutukset ja muut maksut samat kuin tavallisissa, mutta ajoa sikahalpaa, akku noissa on joku 200ah, ja tosiaan etuvanteessa on moottori.
Eli yhellä latauksella ajaa joku 200km matka-ajoo.
Mut ainut ongelma on siinä et toi vaatii 16A sulakkeen, eli ei ihan joka tepselistä latailla.
Mut älä ainakaan mitään pensakootterii osta, ne on takavetosii ja kokoajan pyrkii perä pois- Kikki
se on toikin, pilkku piste iski taas.
- Kiki
Kikki kirjoitti:
se on toikin, pilkku piste iski taas.
Kun et voi enää feikata mua?
- Alceste
Kiki kirjoitti:
Kun et voi enää feikata mua?
2-tahtinen kiihtyy ja kestää. Tuoreöljyvoitelu ei juurikaan haise. Moottori ei tarvitse huoltoa, koska siinä on vain kolme liikkuvaa osaa: mäntä, kiertokanki ja kampiakseli.
Nelitahtiset lelut sopii ruohonleikkureihin. - Retu
Alceste kirjoitti:
2-tahtinen kiihtyy ja kestää. Tuoreöljyvoitelu ei juurikaan haise. Moottori ei tarvitse huoltoa, koska siinä on vain kolme liikkuvaa osaa: mäntä, kiertokanki ja kampiakseli.
Nelitahtiset lelut sopii ruohonleikkureihin.Itselleni merkitsee äänimaisema paljon. Kaksitahtisen hermostunut vinkuna käy hermon päälle. Nelarin rauhallista röpötystä kuuntelee paljon mielummin. Samoin käyttöominaisuudet ovat mukavampia.
Vaikka tehoja on vähemmän, erityisesti pikää matka ajaa nelarilla mielummin. On jotenkin rauhoittavampaa.
Huoltohan ei ole mikään ongelma. Kyllähän miehen on venttilit pystyttävä säätämään ja öljyt vaihtaman. Sehän on itseasiassa ihan mukavaa pikku puuhaa. - : :
Retu kirjoitti:
Itselleni merkitsee äänimaisema paljon. Kaksitahtisen hermostunut vinkuna käy hermon päälle. Nelarin rauhallista röpötystä kuuntelee paljon mielummin. Samoin käyttöominaisuudet ovat mukavampia.
Vaikka tehoja on vähemmän, erityisesti pikää matka ajaa nelarilla mielummin. On jotenkin rauhoittavampaa.
Huoltohan ei ole mikään ongelma. Kyllähän miehen on venttilit pystyttävä säätämään ja öljyt vaihtaman. Sehän on itseasiassa ihan mukavaa pikku puuhaa.Laadukas kaksitahtiskootteri on hiljainen.
Samoin monet muut kaksitahtimoottorit kuten perämoottorit.
Epäilempä, ettei sinulla ollut varaa muuhun kuin halpaan Fudeen. - Retu
Laadukas kaksitahtiskootteri on hiljainen.
Samoin monet muut kaksitahtimoottorit kuten perämoottorit.
Epäilempä, ettei sinulla ollut varaa muuhun kuin halpaan Fudeen.Miksiköhän yhä useampi peräprutku on nelari?
Ja saahan noita kiinureitakin kaksitahtisina. En usko, että valinta on rahasta kiinni. Itse ajan nelarilla, vaikka olisi kalliimpikin. - : :
Retu kirjoitti:
Miksiköhän yhä useampi peräprutku on nelari?
Ja saahan noita kiinureitakin kaksitahtisina. En usko, että valinta on rahasta kiinni. Itse ajan nelarilla, vaikka olisi kalliimpikin.Peräprutkuissa on muutamia nelareita. Suurin osa on kaksitahtisia. Teho, keveys ja toimintavarmuus ratkaisee.
Nelitahtimoposkootterimallit voi laskea yhden käden sormilla. Pösöllä, Kymcolla ja sitten halpaakin halvempi kiinalainen Kymcon Filly kopio.
Kaksitahtisia 90% moposkootterimalleista on.
Vääntö, keveys, luotettavuus ja hiljaisuus ratkaisee. - Retu
Peräprutkuissa on muutamia nelareita. Suurin osa on kaksitahtisia. Teho, keveys ja toimintavarmuus ratkaisee.
Nelitahtimoposkootterimallit voi laskea yhden käden sormilla. Pösöllä, Kymcolla ja sitten halpaakin halvempi kiinalainen Kymcon Filly kopio.
Kaksitahtisia 90% moposkootterimalleista on.
Vääntö, keveys, luotettavuus ja hiljaisuus ratkaisee.Lisää tuohon listaan vielä Vespa. Ja kiinalaisia on toki muitakin, kuin nuo Fillyn kopiot.
Myönnän, että huolettavuudeltaan kaksitahtiset ovat helpompia. Mutta fiilikset ovat nelarissa paremmat. - 2-tahti
Retu kirjoitti:
Lisää tuohon listaan vielä Vespa. Ja kiinalaisia on toki muitakin, kuin nuo Fillyn kopiot.
Myönnän, että huolettavuudeltaan kaksitahtiset ovat helpompia. Mutta fiilikset ovat nelarissa paremmat.Yks lisää listaan ei paljoo meinaa. Tekee se vespa 2-t skopejakin.
Vesijäähdyteinen ruisku 2-t moottori on paras moposkopeen. - weijo
2-tahti kirjoitti:
Yks lisää listaan ei paljoo meinaa. Tekee se vespa 2-t skopejakin.
Vesijäähdyteinen ruisku 2-t moottori on paras moposkopeen.Älkää ostako ruiskuvehkeitä, niistä ei ole kun riesaa!
- YingYing
Retu kirjoitti:
Itselleni merkitsee äänimaisema paljon. Kaksitahtisen hermostunut vinkuna käy hermon päälle. Nelarin rauhallista röpötystä kuuntelee paljon mielummin. Samoin käyttöominaisuudet ovat mukavampia.
Huoltohan ei ole mikään ongelma. Kyllähän miehen on venttilit pystyttävä säätämään ja öljyt vaihtaman. Sehän on itseasiassa ihan mukavaa pikku puuhaa.Itselleni merkitsee äänimaisema paljon. Kaksitahtisen hermostunut vinkuna käy hermon päälle. Nelarin rauhallista röpötystä kuuntelee paljon mielummin. Samoin käyttöominaisuudet ovat mukavampia.
Huoltohan ei ole mikään ongelma. Kyllähän miehen on venttilit pystyttävä säätämään ja öljyt vaihtaman. Sehän on itseasiassa ihan mukavaa pikku puuhaa.
- Peltsi
Siis noi huoltopuheet et 4 tahtisia on vaikee huoltaa on paskaa! siis niitä on helppo huolta.. eikä tarvi sotkee öljyjen kans toisin ku 2 tahtisissa. 2 tahtisten äänikin on todella ärsyttävän kuullosta. Suosittelen kaikille 4 tahtista. ;)
- 2-tahtisen omistava
Yksi väitti aiemmin, että 2-tahtiseen ei tarvitse vaihtaa oljyjä ja sinä taas...
Mikähän mahtaakaan olla totuus? - 2t ajaleva
Olen samaa mieltä. Minulla on 2t ja vaimokkeella 4t skootteri. Eipä tuota 4 tahtisen venttiilikoneistoa ole tarvinnut kuin kerran availla ja sekin tuossa 1000km kohdilla. Sen jälkeen koneeseen on vaihdettu öljyt joka syksy. Mittarilukema on noin 7000km ja kyseessä on paljon mainostettu halpa kiinalainen.
Tosin ei 2t tuoreölyvoitelulla juurikaa öljyn kanssa tarvii sotkee, mutta seuraavan skootterin hankin ehdottomasti 4t, koska mm mainitsemasi ääni on huomattavasti miellyttävämpi ja koneessa on aivan toisella tavalla vääntöä alakierroksilla.
Niin kirjattakoon nyt ne huoltoerot alle mitä 4t vaatii enemmän kuin 2t:
-moottoriöljyn vaihto kerran vuodessa (vie aikaa noin 15min ja maksaa....ei mitään)
-venttiilien säätö pari kertaa 10.000km aikana (säätö vie aikaa noin tunnin ja maksaa....ei mitään)
....siinä se paljon hurskasteltu vaikea 4t huoltaminen
Toisaalta 2t on tai ainakin tuntuu huomattavasti ärhäkkäämmältä, mutta mopo se 2t vain on, joten se siitä. - Bimbo Blondi
2t ajaleva kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Minulla on 2t ja vaimokkeella 4t skootteri. Eipä tuota 4 tahtisen venttiilikoneistoa ole tarvinnut kuin kerran availla ja sekin tuossa 1000km kohdilla. Sen jälkeen koneeseen on vaihdettu öljyt joka syksy. Mittarilukema on noin 7000km ja kyseessä on paljon mainostettu halpa kiinalainen.
Tosin ei 2t tuoreölyvoitelulla juurikaa öljyn kanssa tarvii sotkee, mutta seuraavan skootterin hankin ehdottomasti 4t, koska mm mainitsemasi ääni on huomattavasti miellyttävämpi ja koneessa on aivan toisella tavalla vääntöä alakierroksilla.
Niin kirjattakoon nyt ne huoltoerot alle mitä 4t vaatii enemmän kuin 2t:
-moottoriöljyn vaihto kerran vuodessa (vie aikaa noin 15min ja maksaa....ei mitään)
-venttiilien säätö pari kertaa 10.000km aikana (säätö vie aikaa noin tunnin ja maksaa....ei mitään)
....siinä se paljon hurskasteltu vaikea 4t huoltaminen
Toisaalta 2t on tai ainakin tuntuu huomattavasti ärhäkkäämmältä, mutta mopo se 2t vain on, joten se siitä.Mulla on niiin pitkät rakennekynnet, että mä en oikeesti saa edes mun vetoketjua auki nopeesti, joten käytän vain leveitä hameita. Mun mopo on ainakin 4-tahtinen, mutta mitä venttiilejä siinä oikein on? Millanen mies pitäisi löytää, että se säätäisi niitä moponkin venttiilejä? Ja kenen kanssa mä nyt voisin vaihtaa sitä öljyä ja mistä sitä oikein saa, että vois antaa vaihdossa?
Mun mopossa on nätti avain, kun sitä kääntää niin kyllä lähtee ilman mitään öljyjä!
Mutta ihan kiva sillä on ajella tossa Helsingin Vaasankadun kulmilla, kukahan tänään pääsee säätämään? - weijo the säätäjä
Bimbo Blondi kirjoitti:
Mulla on niiin pitkät rakennekynnet, että mä en oikeesti saa edes mun vetoketjua auki nopeesti, joten käytän vain leveitä hameita. Mun mopo on ainakin 4-tahtinen, mutta mitä venttiilejä siinä oikein on? Millanen mies pitäisi löytää, että se säätäisi niitä moponkin venttiilejä? Ja kenen kanssa mä nyt voisin vaihtaa sitä öljyä ja mistä sitä oikein saa, että vois antaa vaihdossa?
Mun mopossa on nätti avain, kun sitä kääntää niin kyllä lähtee ilman mitään öljyjä!
Mutta ihan kiva sillä on ajella tossa Helsingin Vaasankadun kulmilla, kukahan tänään pääsee säätämään?voin kyllä säätää skobasi kondikseen. Huomaa että alapään tiiviste ja ns huullosten välys on myös tutkittava. Samoin alakanavan liukkaus. :)
- pulsatirkjszjs
weijo the säätäjä kirjoitti:
voin kyllä säätää skobasi kondikseen. Huomaa että alapään tiiviste ja ns huullosten välys on myös tutkittava. Samoin alakanavan liukkaus. :)
ihan oikeesti tarttuuko muka 2tahtisen haju vaatteisiin-en usko! valaiskaa minua
- adaaa
pulsatirkjszjs kirjoitti:
ihan oikeesti tarttuuko muka 2tahtisen haju vaatteisiin-en usko! valaiskaa minua
kyllä tartuu ku ajat vaikka 1km nii ne haisee nii helvetisti ku koiranpaska! ku ajat 4 tahdilla vaikka 100km nii ne ei haise ollenkaa
- Jappeh
ohoh täällä puhutaan siis moposkoottereista vai? :D en kai vaan lukenut kommentteja turhaan sillä olin enduro mallisten mopojen 2-t ja 4-t eroavuuksia vailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669