Yökastelu!

bseat

Heräsin viime yönä siihen, että pissasin sänkyyn. Olen kuitenkin jo 18-vuotias tyttö, enkä yleensä koskaan herää öisin vessaan. Muistan, että näin unta kuinka olen vessassa ja seuraavassa hetkessa heräsin märkänä.
Olikohan koko juttu vain sattumaa vai liittyykö tilanne mahdollisesti johonkin sairauteen?

26

16505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaJu

      Samoilla linjoilla olen "Paten" kanssa. Vaihtoehtoja toki on moniakin. Voihan se olla vain kylmettymisestä johtuvaa tai tulehdusperäistä ja ohimenevää.

    • Nimetön

      Hei.Jos näit unta että olit menossa vessaan...niin tuollainen satunnainen yökastelu on lähinnä pikku harmia elämän kiemuroissa! Mutta jos kastelu toistuu niin sitten lääkäriin tarkempia tutkimuksia varten...(virtsatientulehdus,kilpirauhsn sairaudet,muut hermoston sairaudet..)

    • karkailija

      Olen kärsinyt virtsan yökarkailusta siitä lähtien, kun sain aivovamman pari vuotta sitten. Aina alkoholia ottaessani päästän alleni. En tiedä mistä johtuu, kiinnostaisi kyllä kovasti tietää.

      • !!!!

        Mulla joskus alkoholia ottaessa tulee kanssa pissat housuun ja tää on alkanut joskus noin vuos sitten, ylikin ehkä. Aikasemminei ikinä mitään tollasta vaikka ois ollu kännissä ku käki mutta nyt.... Nykyään rajotan juomista ettei vahinkoa pääsis käymään, etenkin jos yöpyy muuaalla ku kotona.. Onhan se noloa, todella.


      • todella
        !!!! kirjoitti:

        Mulla joskus alkoholia ottaessa tulee kanssa pissat housuun ja tää on alkanut joskus noin vuos sitten, ylikin ehkä. Aikasemminei ikinä mitään tollasta vaikka ois ollu kännissä ku käki mutta nyt.... Nykyään rajotan juomista ettei vahinkoa pääsis käymään, etenkin jos yöpyy muuaalla ku kotona.. Onhan se noloa, todella.

        hyvä tietää, mistä johtuu. Mullakin aina kännissä kuset housussa, joten eipä sitä viitti juodakaan. Rajoittaa sosiaalista elämää. En mä edes uskalla lähteä kyllän yöksi.
        Alkoholi palstaltakin kyselin, mutta ne vaan oli sitä meltä. että oon niin kännissä, että siksi tulee kuset housuun. Ei todellakaan tarvi olla koomassa, että näin tapahtuu!


      • jeps
        todella kirjoitti:

        hyvä tietää, mistä johtuu. Mullakin aina kännissä kuset housussa, joten eipä sitä viitti juodakaan. Rajoittaa sosiaalista elämää. En mä edes uskalla lähteä kyllän yöksi.
        Alkoholi palstaltakin kyselin, mutta ne vaan oli sitä meltä. että oon niin kännissä, että siksi tulee kuset housuun. Ei todellakaan tarvi olla koomassa, että näin tapahtuu!

        Mulla tuli pissaat housuun vaikka olin juonu tasan 3 kaljaa, eli en todellakaan ollut niin juovuksissa että sen takia ois tullu. Hirvittää joskus mennä nukkuman, että jos taas herää peti märkänä...


    • kuslunttu

      Sama vika Rahikaisella, ja minä olen sentään 44v.!!! Mulla on hyvät lihakset ja muutenkin olen terve. Ennen kävin joskus kahdestikin yöllä WC:ssä, mutta opettelin muutamassa yössä, ettei ole pakko. Nykyään näen vessaunia, mutta tinkaan itseni kanssa, että olenko hereillä ja saanko pissata! Tänäkin aamuna heräsin lammikosta. Muistan unessa kiistelleeni jonkun kanssa, että onko nyt luvallista pissata. Kumilakanatko hommattava alle???

      • hui ....

        Olen sairastellut tässä lähiaikana aika reippaasti siis (keski-vaikea masennus,kilpirauhasebrauhasen vajaatoimintaa joka nyt alkanut normalisoitua ylläkin,alkoholiongelma johon otan antabusta paraikaa...jne..)ja nyt parina yöna tai paremminkin aamulla laskenut alleni.Toissa yönä näin tätä "vessaunta",olin kavrin vessassa pissalla ja sitten havahduin siihen että pissaan oikeasti jajuoksin vessaan,lakanat pesuun.
        Tänä aamuna en edes tiedä mitä una näin,heräsin aamulla siihen että laskin kahvikupillisen verran alleni.Auttakaa....alkaa tosissaan häiritä.Googlessakin löysin vain lasten yökasteluta.....


    • lakananvaihtaja

      Aika vanha palsta, mutta ongelma on sama. Parin kuukauden aikana jo kolmesti nähnyt unta siitä että menen vessaan ja pytylle kun ehtii istua, niin herään lämpimään tunteeseen.
      Itse olen 18-vuotias tyttö, enkä ole vaivasta kertonut kellekään.
      Sängyn kastelun jälkeen on todella vaikea enää saada unta, kun pelkään että sama toistuu uudestaan. Muutenkin olen alkanut tulla jo hieman harhaluuloiseksi. Esim. istuessani pitkään sohvalla, sohvan lämpö saa minut tearkastamaan, ettei "kosteusvaurioita" ole syntynyt.
      Sain lähetteen veri- ja virtsakokeisiin väsymyksen ja lisääntyneen virtsaamistarpeen perusteella (kastelusta en kehdannut kertoa). Itse "toivon" että tuloksista selviäisi jotain joka selvittäisi asiaa, kuten pitkittynyt tulehdus tai diabetes :x

      • Anonyymi

        Jos tilanne jatkuu,niin tavallinen yökäyttöön tarkoitettu housuvaippa varmaan hoitaa homman. Ei tarvitse huolehtia


    • satunnainen käyttäjä

      Jos tuollainen jatkuu, kannattaa kokeilla vaippaa. Kunnollinen aikuisten teippivaippa pitää hyvin sängyn kuivana, eikä haittaa jos juot paljonkin ennen nukkumaanmenoa.

      Niihin tottuu aikanaan, mikäli ongelma pitkittyy. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mukavaksi tehty vaippa ei toimi. Vyömallinen ei ole tiivis, naisille tarkoitetut "ladyt" ei toimi ollenkaan!

      Itse käytän vaippaa elokuvissa, festareilla ym. Tena Slip Maxi on ihan pätevä.

    • Vaipankäyttäjä

      Itsellä myös vuoteenkastelua ja myös päiväkastelua. Riittää, kun ottaa 2 lonkeroa, niin jo herään lammikosta. Välillä tulee selvinkin päin. Vaipat saan ilmaisjakelun kautta terkkarista, onneksi. On aikas kalliita ostaa itse. Mutta on se vaan sen verran mukavampaa herätä kuivasta sängystä (vaikka olisikin märkä vaippa), kun alkaa vaihtamaan lakanoita ja pahimmillaan pesemään peittoa ja tyynyä.

      Mutta tämä vain oma henkilökohtainen mielipiteeni. Ei siis todellakaan kaikkien mielipide.

      • katselija77

        Missä päin Suomea olet ja millä diagnoosilla saat vaipat terveydenhuollon kautta? Ilmeisesti tässä asiassa on suuria alueellisia eroja.


    • Anonyymi

      Toistuva uni, kun yöllä tyulee pissahätä. Aina on joku omituinen paikka, mihin pitää pissata. 99,9% tapauksista herään ja menen käymään vessassa. Mutta ei kuitenkaan ihan aina. Esimerkki: Makaan sairaalan sängyssä, hoitaja sanoo, että pitää pissata siihen sänkyyn. Ihmettelen, mutta nyt pissataan sänkyyn, sanoo hoitaja ja käskee rentoutua ja antaa tulla. Ok. eihän tämä niin pahalta tunnukaan, mukavan lämmintä ja helpottaa... ja sitten herään, sänky lainehtii. Sängyssäni on onneksi aina patjansuojus, joka estää patjan kastumisen. Olen jo vanhempi mies, mutta näitä unia olen nähnyt kauan.

    • Anonyymi

      Joos kusin housuun ite ekaa jertaa koko elämässä mut onks normaalia

      • Anonyymi

        Miks kusit housuun?


    • Anonyymi

      Aamulla herättyä olin pissannut sänkyyn jota ei ole sattunut aikoihin .käytän varmuuden vuoksi yöllä vaippa housuja ID paitsi super.usein rakastelun jälkeen saattaa aamulla vaippa olla hiukan pissanen.mut oliko kehoni käynyt ylikierroksilla MM pelin jälkeen kun en ollut havahtunut pissahätään vaippa oli niin täysi et lakanassa oli pissaläntti mut mul aina lakanan alla suoja muovi .et sellaiset muistot voitosta.

    • Anonyymi

      Mäki heräsin tänä yönä märkänä enkä oo ikinä ennen pissannut sänkyyn paitsi en ehkä kerran?oli tosi noloo

      • Anonyymi

        Onko stressiä? Se voi olla yksi syy, että kastelee sängyn unissaan


    • Anonyymi

      Mulla on yliaktiivinen rakko ja kun siihen yhdistyy vielä kova stressi, niin kuivia öitä ei ole. Pahimpina aikoina täytyy käyttää vaippoja myös päivisin, koska pidätyskyky heikentyy niin paljon. Käytän pääsääntöisesti öisin teippivaippoja ja kun tarvitsen niitä myös päivisin, niin vaihtelen vähän tilanteen mukaan teippi-ja housuvaippaa.

      • Anonyymi

        Samoin täällä. Yliaktiivinen rakko vaivaa


    • Anonyymi

      Se on tapahtunut kaikille ihmisille joskus , joten ei huolta eikä ole mikään vika kropassa

    • Anonyymi

      "Muistan, että näin unta kuinka olen vessassa ja seuraavassa hetkessa heräsin märkänä."

      kaikille kai käy tuolla tavalla nuorina tai joskus, minullekin. vaikka mitään ongelmaa ei ole , 75v

      virtsatulehdus kai kirvelee ja voi vaan haista, niin että kun menee takaisin wc niin virtsan haju on vielä. tai pissaa pyyheliinaan niin se haju leviää koko wc.

    • Anonyymi

      entiiä.. itellä yökastelu alko kuukaus sitten (oon 11v poika) joten viikon ajan ku olin kastellu sängyn vessaunien takia nii äiti vei mut lääkäriin sielä sitte tutkittiin kaiken maailman juttuja ja se hiton lääkäri käski mun ottaa housuy pois (kalsarit myös)🥲 siinä sitte se kosketteli mun alaosaa enkä tiiä miks mut jotai se siit kattos mut voin sanoo et oli pikkasen noloo😑😑 kuitenki totes et mun yökastelu johtuu vaan vessaunista eli pitää juoda vähemmän iltasin ja käydä vessassa ennen nukkumaan menoa ja anto meille vielä vaippapaketteja 3klp!! no eihän se auttanu vaa yhä näin vessaunia ja jouduin vaippoihin🙄🙄 kaveri kerran oli yk jolle olin jo kertonu asiasta ni sanos et haluis kans kokeilla joten annoin sille sit yön ajaks vaipan ja se sanos ETTÄ TYKKÄÄ SIITÄ?!?!?! se kans pissas siihen vaippaan tahalleen.

      • Anonyymi

        Kyllä iltajuomista kannattaa rajoittaa varmaan, se voi jo auttaa. Ainakin itsellä tiedän että liika iltateen kittaaminen voi johtaa unissa lorotteluun jos huonosti käy. Ei liity siis välttämättä alkoholiin ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä iltajuomista kannattaa rajoittaa varmaan, se voi jo auttaa. Ainakin itsellä tiedän että liika iltateen kittaaminen voi johtaa unissa lorotteluun jos huonosti käy. Ei liity siis välttämättä alkoholiin ollenkaan.

        Näin on, mutta perussyy on aivojen vireystilassa eli sellasta"koomaa" aiheuttavat jutut ainakin kannattaa huomioida eli glukoosi- ja elektrolyyttihäiriöt (alkuvaiheessa ei välttis 24/7) eli mm. diabetes mellitus ja diabetes insipidus ja tietty se alko. Samoin mahdolliset aivovammat ja -tulehdukset (insipidus voi tulla näinkin). Jos taas herää, mut ei ehdi vessaan, on jotain selkävikaa ym. mutta tällöin on käytännössä aina myös päivisin.

        Olen valitettavasti kokemusasiantuntija, eikä aivovammat ole lainkaan omaa hölmöilyä, eikä oikein selkävammatkaan. Joskus kauan sitten hormonaalinen toiminta ja selkähermot toimi siis normaalisti!😢

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe