kenelläkään katkennut solisluu? millaista hoitoa annettu? kuinka kauan parantuminen kestää? luu on siis kokonaan poikki, ei lievästi murtunut. pitäisi lähteä ulkomaille töihin kuun lopussa...
Kiitoksia.
solisluu poikki
37
24270
Vastaukset
- lyyliriina
Hei!Poikani,14v. loukkasi juuri sunnuntaina solisluunsa jalkapallopelissä.Se meni poikki.Kävimme Mehiläisessä näyttämässä sitä urheiluvammoista erikoistuneelle ortopedille.Se leikataan kuntoon vielä tällä viikolla.Että näin meillä.
- pettynyt
tyttöni 10v. kaadui ja diagnosi oli lihasrevehdys. 2viikkoa jälkeen ei hyvin parantannut ja pyydän röntgen kuvia.Lääkeri on vihainen(ja ilkeä) mutta saimme ne kuvat: solisluu murtaus.
Vaikka maksamme veroa, hoitopalvelu ei ole, voi sanoa avoimesti että kela rahatilanne ei ole hyvä siksi he säästävät vai ovatko lääkeri niin huono???!!! Jos en maksaisi veroa olisi varaa mennä yksityslääkeri, ehkä auttaisi?
- sam_1983
hei. minulla meni kesällä 2006 solisluu poikki ja se leikattiin melkein samantien itse "tulikoura" töölööstä leikkasi solisluuni. leikkauksen jälkeen solisluuni oli koholla näkyvästi noin 2cm kysyin ennen kotiin menoa onko se normaalia ja silloin ortopedin erikoislääkäri ja tulikoura vannotti että se on ok ja turvotus laskee.. aikaa meni noin 3kk kunnes olka kipeytyi uudelleen ja kuului napsahdus olkapäästä. kävin työpäikka lääkädillä diacorissa ja siellä he kuvasivat olkapääni uudelleen ja sano että se on noin 1.5 cm irti vielä. tammikuusta asti olen ollut sairaslomalla ja odottanut jatko hoitoa nytten 4.4 vihdoin pääsen uudelleen hoitoon täytyy toivoa että leikkaus olisi mahdollisimman nopee ettei tarvii kovin kauaa enään sairaslomalla olla. aika turhauttavaa kun ei voi mitään oikein tehdä. mut kaikesta päätellen aika heikkoa paraneminen ja aikaa vievää. kärsivällisyyttä kaikille jotka on kokenut saman.
- chee-r
Hei.
Minulla murtui tuossa reilu kuukausi sitten solisluu kahdesta kohdasta kun kaaduin lautaillessa.
Olen sitten ravannut röntgenissä ja ortopedilla. Nyt en enää käytä mitellaa mutta luu on kipeä, ja toinen pää on koholla. Eli olkapäässä on semmoinen pallo, kuin myös tuossa keskellä luuta missä ne murtumat on.
Kahden viikon päästä olisi esitys jossa täytyisi olla mukana, saa nyt nähdä pystynkö tekemään sitä.
Mutta onko muilla tuommoista "palloa" olkapäässä, että se toinen luun pää olisi ikäänkuin koholla selvästi? - sam_1983
chee-r kirjoitti:
Hei.
Minulla murtui tuossa reilu kuukausi sitten solisluu kahdesta kohdasta kun kaaduin lautaillessa.
Olen sitten ravannut röntgenissä ja ortopedilla. Nyt en enää käytä mitellaa mutta luu on kipeä, ja toinen pää on koholla. Eli olkapäässä on semmoinen pallo, kuin myös tuossa keskellä luuta missä ne murtumat on.
Kahden viikon päästä olisi esitys jossa täytyisi olla mukana, saa nyt nähdä pystynkö tekemään sitä.
Mutta onko muilla tuommoista "palloa" olkapäässä, että se toinen luun pää olisi ikäänkuin koholla selvästi?Hei. kävin tossa 4.4 nyt tuolla herttoniemen sairaalassa tapaamassa kirurgi savolaista todella asiantunteva ihminen. minulla on edelleen solisluu toisesta päästä koholla 1.5 cm siitä on nivelsiteet mennyt ja kun se aikaisemmin leikattiin niin se ei toiminut ja leikkauksen jälkeen ollut koholla. nyt savolainen teki leikkaus suunnitelman ja hän kertoi että se rakentaa "ns uuden nivelsiteen" ottamalla polven takaa jänteitä ja niistä sitten sitoo solisluun kiinni. ja jos ei silloinkaan parane niin enään sen jälkeen ei voi tehdä mitään. rassaavaa olla vaan sairaslomalla kun periaatteessa kykenis töitä tietyin rajoin tekemään. no mut täytyy toivoa parasta. savolainen kumminkin tietää mitä tekee hän on suomen ainoa girurgi joka leikkaa tolla tavalla ja 2 vuodessa hän on leikannut reilu 20 potilasta ja 2/3 parantunut täysin mitään oireita.
- chee-r
sam_1983 kirjoitti:
Hei. kävin tossa 4.4 nyt tuolla herttoniemen sairaalassa tapaamassa kirurgi savolaista todella asiantunteva ihminen. minulla on edelleen solisluu toisesta päästä koholla 1.5 cm siitä on nivelsiteet mennyt ja kun se aikaisemmin leikattiin niin se ei toiminut ja leikkauksen jälkeen ollut koholla. nyt savolainen teki leikkaus suunnitelman ja hän kertoi että se rakentaa "ns uuden nivelsiteen" ottamalla polven takaa jänteitä ja niistä sitten sitoo solisluun kiinni. ja jos ei silloinkaan parane niin enään sen jälkeen ei voi tehdä mitään. rassaavaa olla vaan sairaslomalla kun periaatteessa kykenis töitä tietyin rajoin tekemään. no mut täytyy toivoa parasta. savolainen kumminkin tietää mitä tekee hän on suomen ainoa girurgi joka leikkaa tolla tavalla ja 2 vuodessa hän on leikannut reilu 20 potilasta ja 2/3 parantunut täysin mitään oireita.
No voihan. En millään haluaisi tätä leikattavan. Mulla on vielä vajaan kahden viikon päästä röntgen. Mietin että pitäisiköhän jo ennen sitä käydä tätä näyttämässä vai vasta silloin siitä kysellä.
Onko teillä muilla muuten muhkurainen se luu? Mulla se on semmoinen vähän kuin mukulakivitie, kuoppia ja kohoumia. - sam_1983
chee-r kirjoitti:
No voihan. En millään haluaisi tätä leikattavan. Mulla on vielä vajaan kahden viikon päästä röntgen. Mietin että pitäisiköhän jo ennen sitä käydä tätä näyttämässä vai vasta silloin siitä kysellä.
Onko teillä muilla muuten muhkurainen se luu? Mulla se on semmoinen vähän kuin mukulakivitie, kuoppia ja kohoumia.kännättää ilman muuta käydä näyttämässä he pystyy jo silloin alkaa suunnittelee jatkoa. todennäköisesti leikkaavan ja itse suosittelen että kannattaa suostua levyttämiseen siin on vaan pidempi paranemis prosessi mut varmempi onnistuminen. mulla on toi solisluu olkapään uloimmastapäästä irti se on sellainen mäkihyppy hyppyri =) ei muuten vaivaa mut kun tekee fyysistä työtä ja nostelee tulee vihlontaa ja särkyä. sulla on todennäköisesti mennyt solisluu myös keskeltä poikki eikä vain nivelpäästä irti lähtenyt että todennäköisesti sulla tehdään tuki solisluuhun ja laitetaan kiinni. mut kaikkea onnea sulle että saat käden kuntoon. itse joutunut jo kärsimään olkapäästä elokuusta lähtien kun se poikki meni ja ekasta leikkauksesta ei ollut hyötyä täytyy toivoa että toinen onnistuu.
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
kännättää ilman muuta käydä näyttämässä he pystyy jo silloin alkaa suunnittelee jatkoa. todennäköisesti leikkaavan ja itse suosittelen että kannattaa suostua levyttämiseen siin on vaan pidempi paranemis prosessi mut varmempi onnistuminen. mulla on toi solisluu olkapään uloimmastapäästä irti se on sellainen mäkihyppy hyppyri =) ei muuten vaivaa mut kun tekee fyysistä työtä ja nostelee tulee vihlontaa ja särkyä. sulla on todennäköisesti mennyt solisluu myös keskeltä poikki eikä vain nivelpäästä irti lähtenyt että todennäköisesti sulla tehdään tuki solisluuhun ja laitetaan kiinni. mut kaikkea onnea sulle että saat käden kuntoon. itse joutunut jo kärsimään olkapäästä elokuusta lähtien kun se poikki meni ja ekasta leikkauksesta ei ollut hyötyä täytyy toivoa että toinen onnistuu.
Mulla se on siis murtunut niin että ne luun päät oli kohdakkain kuitenkin, mutta se oli yhdestä kohtaa kunnolla poikka ja toisesta kohtaa jotenkin murtunut, mutta ei niin pahasti. ja ne siis tuossa keskellä luuta.
ei se mun käsittääkseni ole lähtenyt irti tuolta toisesta päästä.
voisin kyllä ehkä käydä siellä jo, saisi sitten tietoa jo siihenkin että voinko mennä siihen esitykseen mukaan vai täytyykö se siirtää kunnes tämä paranee.
miten sulla muuten meni se poikki? toivottavasti saat sen nyt kuntoon. - sam_1983
cheer- kirjoitti:
Mulla se on siis murtunut niin että ne luun päät oli kohdakkain kuitenkin, mutta se oli yhdestä kohtaa kunnolla poikka ja toisesta kohtaa jotenkin murtunut, mutta ei niin pahasti. ja ne siis tuossa keskellä luuta.
ei se mun käsittääkseni ole lähtenyt irti tuolta toisesta päästä.
voisin kyllä ehkä käydä siellä jo, saisi sitten tietoa jo siihenkin että voinko mennä siihen esitykseen mukaan vai täytyykö se siirtää kunnes tämä paranee.
miten sulla muuten meni se poikki? toivottavasti saat sen nyt kuntoon.ahaa.. siis sillain sul poikki on.. no ainoo mitä ne tekee niin joko ne poraa luiden väliin reiän ja kiinnittää sen siten tai sit luun reunaan tulee tuki. luulin et sul oli pahemmin menny se.. kyl sä voit osallistua näytelmään ihan normaalisti mut jo se sisältää päinoa olkapäähän tai kaatumisia niin kannattaa miettiä. ei tarvii kovin isoa painetta siihen et menee pahemmin. ja miks ei vois osallistua jos käsi toimii suht normaalisti. mut kannattaa kyl silti käydä kuvaa se käsi ja kysyä onko sopivaa osallistua näytelmään.
mulla solisluu meni kun kaaduin illan jatkeeksi pituutta mulla on 205 eli korkeelta tuli suoraan kyljelleen ja siitä johtuen nivelsiteet meni olkapäästä ja solisluu lähti paikaltaan kokonaan. aika huonoa tuuria ollu. ekan leikkauksen jälkeen meni hiljattain vasemmasta polvesta kierukka paskaks ja se sit leikattiin. et aika pitkällä sairaslomalla ollu. mitä lääkäri sulle silloin sano kun sulla käsimeni? - cheer-
sam_1983 kirjoitti:
ahaa.. siis sillain sul poikki on.. no ainoo mitä ne tekee niin joko ne poraa luiden väliin reiän ja kiinnittää sen siten tai sit luun reunaan tulee tuki. luulin et sul oli pahemmin menny se.. kyl sä voit osallistua näytelmään ihan normaalisti mut jo se sisältää päinoa olkapäähän tai kaatumisia niin kannattaa miettiä. ei tarvii kovin isoa painetta siihen et menee pahemmin. ja miks ei vois osallistua jos käsi toimii suht normaalisti. mut kannattaa kyl silti käydä kuvaa se käsi ja kysyä onko sopivaa osallistua näytelmään.
mulla solisluu meni kun kaaduin illan jatkeeksi pituutta mulla on 205 eli korkeelta tuli suoraan kyljelleen ja siitä johtuen nivelsiteet meni olkapäästä ja solisluu lähti paikaltaan kokonaan. aika huonoa tuuria ollu. ekan leikkauksen jälkeen meni hiljattain vasemmasta polvesta kierukka paskaks ja se sit leikattiin. et aika pitkällä sairaslomalla ollu. mitä lääkäri sulle silloin sano kun sulla käsimeni?Sanoi, että näyttää hyvältä ja pitäis parantuu täysin ennalleen. Ja kun sattui luun päät pysymään kohdakkain. Mutta itseäni epäilyttää tuo pallo olkapäässä.
Ei siinä näytelmässä muuten mutta suurin osa minun rooleista on tanssia, mikä voi tuottaa pientä ongelmaa. Jouduin lopettamaan tanssin täksi kevääksi muutenkin jo tämän solisluun takia.. - sam_1983
cheer- kirjoitti:
Sanoi, että näyttää hyvältä ja pitäis parantuu täysin ennalleen. Ja kun sattui luun päät pysymään kohdakkain. Mutta itseäni epäilyttää tuo pallo olkapäässä.
Ei siinä näytelmässä muuten mutta suurin osa minun rooleista on tanssia, mikä voi tuottaa pientä ongelmaa. Jouduin lopettamaan tanssin täksi kevääksi muutenkin jo tämän solisluun takia..kurjaa. kyllä uskon että saat solisluun täysin kuntoon kun ei se loppupeleis kovin pahasti ole menny. aikaa toisin voi mennä. oletko kauan harrastanut tansia/ näyttelemistä?
- sam_1983
cheer- kirjoitti:
Sanoi, että näyttää hyvältä ja pitäis parantuu täysin ennalleen. Ja kun sattui luun päät pysymään kohdakkain. Mutta itseäni epäilyttää tuo pallo olkapäässä.
Ei siinä näytelmässä muuten mutta suurin osa minun rooleista on tanssia, mikä voi tuottaa pientä ongelmaa. Jouduin lopettamaan tanssin täksi kevääksi muutenkin jo tämän solisluun takia..kurjaa. kyllä uskon että saat solisluun täysin kuntoon kun ei se loppupeleis kovin pahasti ole menny. aikaa toisin voi mennä. oletko kauan harrastanut tansia/ näyttelemistä?
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
kurjaa. kyllä uskon että saat solisluun täysin kuntoon kun ei se loppupeleis kovin pahasti ole menny. aikaa toisin voi mennä. oletko kauan harrastanut tansia/ näyttelemistä?
niin, toivottavasti tulee pian kuntoon.
Tanssia olen harrastanut jotain 4-5 vuotta, nyt olis ollut sellainen isompi balettinäytös mutta täytyi skipata :/
Ja se näytelmä on semmonen kaveriporukan juttu. Ei sillee mikää suurempi harrastus. päätettiin vaan tehä näytelmä ja kerätä rahaa reissuun, ja nyt päästiin sillä valtakunnallisen kisan finaaliin et sillee ihan iso juttu siitä tuli. et harmittaa kyllä jos en nyt voi tehä sitä osaani. - sam_1983
cheer- kirjoitti:
niin, toivottavasti tulee pian kuntoon.
Tanssia olen harrastanut jotain 4-5 vuotta, nyt olis ollut sellainen isompi balettinäytös mutta täytyi skipata :/
Ja se näytelmä on semmonen kaveriporukan juttu. Ei sillee mikää suurempi harrastus. päätettiin vaan tehä näytelmä ja kerätä rahaa reissuun, ja nyt päästiin sillä valtakunnallisen kisan finaaliin et sillee ihan iso juttu siitä tuli. et harmittaa kyllä jos en nyt voi tehä sitä osaani.mahtaa jonkun verran harmittaa. varsinkin jos kaikki suunnitelmat menee uusiksi. oletko minkä ikäinen? mietin vain kun aika paljon solisluu vaivoja on nuorilla aktiivisilla ihmisillä. teil on ollut hyvät suunnitelmat ja loistavat kun olette pitkälle päässyt siin mielessä varmaan tosi kova pettymys jos joudut jäämään sivuun.
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
mahtaa jonkun verran harmittaa. varsinkin jos kaikki suunnitelmat menee uusiksi. oletko minkä ikäinen? mietin vain kun aika paljon solisluu vaivoja on nuorilla aktiivisilla ihmisillä. teil on ollut hyvät suunnitelmat ja loistavat kun olette pitkälle päässyt siin mielessä varmaan tosi kova pettymys jos joudut jäämään sivuun.
Ei siinä silleen sen kisan kannalta enää oo merkitystä jos sitä ei saada pidettyy, se on vaan meille itselle pettymys kun ollaan sitä suunniteltu ja näin. toi on niinkun nyt kakkosversio, ensimmäinen on jo esitetty ja sillä päästiin finaaliin.
Olen kohta puoliin 18. Niin, multakin taitaa jo löytyä kaikki nuo yleisimmät lautailuvammat. Tekevälle sattuu. - sam_1983
cheer- kirjoitti:
Ei siinä silleen sen kisan kannalta enää oo merkitystä jos sitä ei saada pidettyy, se on vaan meille itselle pettymys kun ollaan sitä suunniteltu ja näin. toi on niinkun nyt kakkosversio, ensimmäinen on jo esitetty ja sillä päästiin finaaliin.
Olen kohta puoliin 18. Niin, multakin taitaa jo löytyä kaikki nuo yleisimmät lautailuvammat. Tekevälle sattuu.aika kurjaa. mut se mikä ei tapa vahvistaa =) jos jotain positiivistä etsii ja onni onnettomuudessa ettei mitään pahempaa ole käyny. sulla on hyvä asenne asiaan kannattaa pitää kiinni ei ainakaan pety pahasti jos jotain rajoitteita tulis mikä on todella epätodennäköistä. harrastuksista kannattaa pitää kiinni vaikkei ihan 100% pystyis kaikkea tekemään. sulla on myös hyvä puoli kun olet nuori niin luiden paraneminen on nopeampaa kun jos vertais keski ikäisiin ihmisiin niin niillä paraneminen on hitaampaa. että on hyvä olla nuori =) mut meethän lekuriin näyttää ennenkun teet mitään?? kurjaa jos menee pahempaan kuntoon.
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
aika kurjaa. mut se mikä ei tapa vahvistaa =) jos jotain positiivistä etsii ja onni onnettomuudessa ettei mitään pahempaa ole käyny. sulla on hyvä asenne asiaan kannattaa pitää kiinni ei ainakaan pety pahasti jos jotain rajoitteita tulis mikä on todella epätodennäköistä. harrastuksista kannattaa pitää kiinni vaikkei ihan 100% pystyis kaikkea tekemään. sulla on myös hyvä puoli kun olet nuori niin luiden paraneminen on nopeampaa kun jos vertais keski ikäisiin ihmisiin niin niillä paraneminen on hitaampaa. että on hyvä olla nuori =) mut meethän lekuriin näyttää ennenkun teet mitään?? kurjaa jos menee pahempaan kuntoon.
Kelasin et kävisin ens viikon lopulla lääkäris näyttämäs. Pitäs kahden viikon päästä käydä kuvat mutta täytyy viikon päästä tietää voinko olla mukana näytelmäs vai en niin ehkä kannattaa sitä ennen käydä lääkärissä ja kuvauksissa..
cheer- kirjoitti:
Kelasin et kävisin ens viikon lopulla lääkäris näyttämäs. Pitäs kahden viikon päästä käydä kuvat mutta täytyy viikon päästä tietää voinko olla mukana näytelmäs vai en niin ehkä kannattaa sitä ennen käydä lääkärissä ja kuvauksissa..
kyllä kannattaa =) tietää varmuudella sitten mitä voi tehdä ja mitä ei. itsellä on nosto rajoitus ettei mene pahempaan kuntoon. ja leikkauksen jälkeen ei saa nostaa mitään kädellä ja 6kk ei saa harrastaa minkään näköistä aktiivista liikuntaa. ehkä pääsen tammikuussa takaisin töihin =)
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
kyllä kannattaa =) tietää varmuudella sitten mitä voi tehdä ja mitä ei. itsellä on nosto rajoitus ettei mene pahempaan kuntoon. ja leikkauksen jälkeen ei saa nostaa mitään kädellä ja 6kk ei saa harrastaa minkään näköistä aktiivista liikuntaa. ehkä pääsen tammikuussa takaisin töihin =)
Mulla on kauhee hinku liikkua koko ajan. Ahdistaa nyt kun ei voi mennä lenkille, eikä tanssia ja näin. Ja sit on vaan muutamat vaatteet mitkä saa päälle ilman tuskaa.
Huomaa kyl miten riippuvainen on tosta toisesta kädestä kun joutunu yhdellä kädellä taituroimaan. Ja miten avuton! Koko ajan saa joku olla auttamassa, varsinkin sillon ihan alusas. cheer- kirjoitti:
Mulla on kauhee hinku liikkua koko ajan. Ahdistaa nyt kun ei voi mennä lenkille, eikä tanssia ja näin. Ja sit on vaan muutamat vaatteet mitkä saa päälle ilman tuskaa.
Huomaa kyl miten riippuvainen on tosta toisesta kädestä kun joutunu yhdellä kädellä taituroimaan. Ja miten avuton! Koko ajan saa joku olla auttamassa, varsinkin sillon ihan alusas.mut kyllä se siitä kun on itsevarmuutta ja positiivinen asenne =) alku on vaikee aina. mut sitten jonkun ajan kuluttua sitä kipua ei oikein huomaa mut kannattaa sitten paranemis vaiheessa venytellä mahdollisuuksien mukaan tietty lääkärin ohjeen mukaan. ei tule jäykistymisiä sitten ja paranee nopeammin. ei kannata ahdistua kokonaan voi vaikka ajatella positiivisesti että nyt saat lomaa saat nauttia ulkona olosta kauniissa keväs säässä auringon lämmössä =) kyl se siitä usko pois.
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
mut kyllä se siitä kun on itsevarmuutta ja positiivinen asenne =) alku on vaikee aina. mut sitten jonkun ajan kuluttua sitä kipua ei oikein huomaa mut kannattaa sitten paranemis vaiheessa venytellä mahdollisuuksien mukaan tietty lääkärin ohjeen mukaan. ei tule jäykistymisiä sitten ja paranee nopeammin. ei kannata ahdistua kokonaan voi vaikka ajatella positiivisesti että nyt saat lomaa saat nauttia ulkona olosta kauniissa keväs säässä auringon lämmössä =) kyl se siitä usko pois.
Niin, pitää yrittää sitä pyöritellä ja venytellä. Naksuuko sulla muuten se luu? Tai muljahteleeko se vielä?
cheer- kirjoitti:
Huomaa kyl miten riippuvainen on tosta toisesta kädestä kun joutunu yhdellä kädellä taituroimaan. Ja miten avuton! Koko ajan saa joku olla auttamassa, varsinkin sillon ihan alusas.Ei onneksi naksu ekä muljahtele =) välillä joku hermo menee väärään paikkaan ja käsi alkaa puutumaan mut pienen venyttelyn jälkeen alkaa helpottaa. toi solisluu liikkuu kyl paikalleen kun painaa päältä mut se ei ole suositeltavaa liikutella sitä varsinkin jos joku hermo menee väliin niin voi olla vakavia seurauksia. onneks on kaikkiin vaivoihin tottunut kun vuona 2005 alku keväästä mulla vasen keuhko puhkesi ja se leikattiin ja nyt sit toi solisluu ja sit polvi niin odottaa jo periatteessa et mitä seuraavaksi =) joillekkin tapahtuu enemmän kun toisille =) mut kaikkeen tottuu. mut sais nyt itsensä terveeksi pääsis nauttimaan elämästä normaalisti =) onkos sulle paljon tapaturmia sattunut?
- cheer-
sam_1983 kirjoitti:
Ei onneksi naksu ekä muljahtele =) välillä joku hermo menee väärään paikkaan ja käsi alkaa puutumaan mut pienen venyttelyn jälkeen alkaa helpottaa. toi solisluu liikkuu kyl paikalleen kun painaa päältä mut se ei ole suositeltavaa liikutella sitä varsinkin jos joku hermo menee väliin niin voi olla vakavia seurauksia. onneks on kaikkiin vaivoihin tottunut kun vuona 2005 alku keväästä mulla vasen keuhko puhkesi ja se leikattiin ja nyt sit toi solisluu ja sit polvi niin odottaa jo periatteessa et mitä seuraavaksi =) joillekkin tapahtuu enemmän kun toisille =) mut kaikkeen tottuu. mut sais nyt itsensä terveeksi pääsis nauttimaan elämästä normaalisti =) onkos sulle paljon tapaturmia sattunut?
Kyllähän noita jotain on tullut. Muutamat varpaat murtunut. Ja ranteessa ja nilkassa rasitusvammat. Viime kesänä menin töihin Viroon ja jouduin leikkaukseen paikalliseen sairaalaan kun umpisuoli tulehtui. (ei ollut kiva kokemus)
Ei onneks mitään isompia. cheer- kirjoitti:
voit kirjoitella mulle osoitteeseen [email protected] helpompi niin jutustella ja kertoa kokemuksia. ja voit ilmoitella mitä se lääkäri sano sitten. se viron sairaala kuulostaa vähän töölön sairaalalta yhdistettynä meilahden sairaalaan =) ainoo poikkeus et saa äidinkielellä hoitoa =)
- nööö
joo mul meni nyt solisluu poikki oon 15 toivottavasti ei mee kokokesä siihr kesäduuni ja kesätreenit jäis siihe sit... -.-
no onneksi ei mitään vakavampaa ole käyny. oliko viron sairaala kovin erinlainen?
- cheer-
Se oli aika mielenkiintoinen. :D Jotain pientä kielimuuria. Ne yritti puhuu mulle viroo ja venäjää.
Ja aika erilaisia systeemejä. Esim tutkimushuone oli siellä sellainen sali jossa kaikki oli ja siel oli vaa verhot välis.
- mudguard
joo rikoin sen eilises lätkäpelis ku otin kaverin taklauksen huonosti vastaa....
muljahtelee inhottavasti ja särkee iha riittävästi. - 1/7
52v vejeni kaatui pyörälenkillä ollessaan ja solisluu katkesi, ei saanut aluksi edes mitellaa vaan lääkäri antoi buranaa. Kun hänellä oli alkava parkinson tauti, kaikki myöhemmät kipu valitukset ja asennon virheet ovat
parkinsonin syytä. Lääkärilausunnon mukaan solisluu on huonosti luutunut luunpäät ei ole vastakkain ja koko luu on 2,5cm aikaisempaa lyhyempi. En ole lääkäri, mutta kansakoulupohjalta sanoisin varmuudella, että asentovirhe on solisluusta johtuva, ainakin suurimmaksi osaksi. HUSin lääkärit eivät ota vakavasti potilaan pyyntöjä päästä leikkaukseen, siksi täytyy kai mennä jonnekin yksityiselle, esim urheilu lääkärille.
Onhan noita "valelääkäreitäkin" oisko niistä apua. - törppöjä riittää
miltei neljässä vuodessa parantunut, niin sitten on tosi paha tilanne.
Kuun lopussako menit ulkomaille - kirjoitit 30.4.06....
Kyllä, mitella pidetään, jos ei leikkaushoitoa tarvita. Mitellaa sellainen kolme viikkoa, sen jälkeen kiputiloja ihmisestä riippuen kuukausia tai vuosia, jäykkyyttä ja aristusta. Mutta liikehoidolla lihakset, jänteet yms. palautuvat suht normaaliin tilaan............... Murtunut ei koskaan palaudu ennen vammautumista edeltävään tilaan, aina jää jotain, vaikka vain pientäkin.
Ja tuolle, joka kertoi 52v veljensä onnettomuudesta. No, itse en ollut vielä lähellekään 50v ja perusterve, samoin pyöräilyonnettomuuden yhteydessä meni solisluu (kuten varmaan monella muullakin solisluunsa murtaneella), ja ihan samoin ei lääkäri edes ajatellut luunmurtumaa, oli ihan jotain muuta tarjoamassa syyksi, venähdystä, revähdystä. Ja sinänsä ihme juttu tämä lääkäreiden taito, kun senhän näkee jo paljaalla silmällä että solisluu on poikki, kun "hengari" on toispuolisesti aika vinossa. Itse piti minunkin kinuta, että se käsi kuvattiin, ja murtumahan siellä oli, kuten itse epäilin pelkästään siitä (tietenkin sen lisäksi, että kättä nyt ei paljon pystynyt edes nostamaan) että solisluun keskipaikkeilla ihon alla tuntui ylimääräinen, aiemmin tuntumaton, nypylä. Että sellaista. Ja vielä: Sitten kun se murtuma siis todettiin, mitella laitettiin, mutta ei mitään hoito-ohjeita, ei ohjeita jumpasta sitten kun käsi sitä sietää, ei kuntoutuksesta ja kun ei jälkikontrollejakaan tavallisessa tapauksessa kai määrätä, niin ihan oman avun nojaan jäi. Vai olisikohan tarkoitus ollut ohjeistamattomuudess se, että sitten kun käsi on aina vaan jäykkä ja kipeä, niin mentäisiin uudelleen sinne lekurille hakemaan Buranaa (niin, mulle ei edes määrätty alun perin kipulääkkeitä, en tarkoita että olisin halunnut tai tarvinnut jotain Panacodia tms., mutta kun ei edes Paratabsia - heh) ja valittamaan sitä kipua ja jäykkyyttä ja sitten ehkä todettu jo frozen shoulder! Ja tuleeko näistä solisluun murtumista yleensä sitten kiertäjäkalvosimen repeämiä - taitaa tulla - nooo, olisko tärkeätä se kuntouttaminen ja siihen ohjeistaminen. Vaan tätä en ainakaan minä saanut!
No joo. - jebarutsi
mun solis luu irtos olkapäästä eli katkes jotenki toissapäivänä. meen leikkaukseen huomenna on ihan sairaan kipee..
- allahiman
mulla murtu solisluu kaatuessa joskus 2007 kävin mariassa jossa laitettiin kantoside ja sanottiin et menee pari viikkoa niin käsi on kunnossa.
pari kolmeviikkoa meni mutta käsi oli vieläkin lähes toiminta kyvytön.
otin uudestaan yhteyttä mariaan missä mulle sanottiin että ota yhteys omaan terveysasemaan.
otin yhteyttä omalle lääkärilleni jonka luona kävin valittamassa kipuja noin kolme/ neljä kertaa. lääkäri totesi vain että kyllä se siitä eikä suostunut lähettämään jatkotutkimuksiin.
aikaa kului sitten jonkun aikaa ennen kun viittin uudestaan mennä lääkäriin sillä odotin heidän vaan sanovan taas että kyllä se siitä.
sain sitten ajan samalle omalle lääkärilleni joka sitten tällä kertaa kysyi että:
mitä sun kädelles on oikein käynyt. näyttää aika pahalta. miks et ole aijemmin tullut. lääkäri vihastui kuin kerroin tulleeni jo useita kertoja tapaamaan häntä asiasta. Sain kumminkin tällä kertaa lähetteen jatkotutkimuksiin. kävin hermorata tutkimuksissa joista ei selvinnyt mitään. jouduin taas menemään omalle lääkärille joka sitten lähetti minut herttoniemeen ortopedille ja röntgen kuvauksiin. kuvauksissa näkyis selvästi ettei luuni ole luutuneet yhteen vaan että ne ovat selvästi erillään ja että välissä on nivelkudosta. kävin leikkauksessa viime keväänä ja syksyllä käsi kipeytyi uudestaan, toiminta kyky on huono ja toisinaan tulee pistävä kipu jonka jälkeen seuraa puutuminen eikä kättä voi enään hetkeen käyttää. varmaan joku hermorata vierhe. nyt käsi on taas siinä kunnossa ettei muuta voinut kun hakeutua lääkärille sain soitto ajan, mutta soittoa ei kuulu. vituttaa tämmönen sairaitten ihmisten päähän potkiminen ja laimilyönti kun ei viittitä käyttää rahaa ihmisten ongelmien selvittämiseksi. nyt ollut siis käsi kipeänä jo 3vuotta ilman kunnon hoitoa - samanni
Meikällä meni solisluu kahteen osaan intissä marraskuussa 2007. Ei tarvi leikata ku näytti siistiltä murtumalta. Just joo. No sain viis viikkoa vapaata ja sitte normaaliin palvelukseen loput pari viikkoa. Kantositeessä oli ehkä 6-7 viikkoa. Menin jo sitte helmikuussa kantelemaan sohvia huonekalutehtaaseen, eikä oo sen jälkeen särkeny eikä ollu haitolla vaikka luu törröttää pahannäköisesti.
- outiminerva
Moi. Kylkikolarissa marraskuun 6 päivänä, katkesi solisluu "irtipoikki", 4 kylkiluuta murtui, olin sairaalassa 10 päivää, siellä ei TAPAHTUNUT MITÄÄÄN, lähtiessäni mulle sanottiin,; mitään jälkitarkastusta ei tarvita. Nyt on jo neljäs kuukausi menossa, fysioterapeutti ei tee mitään kun on niin pois kohdaltaan luun päät, ja uudet kuvat ortopedin näen perjantaina. Vakuutusyhtiö haluaa jo E-tod. ja tää HaSan U3 (medone) peasi kätensä koko jutusta, ETTÄ TÄLLAISTA HOITOA T;REELLA.
- Liikunta on pop&rock
Joo mulla meni solisluu irti poikki marras joulukuun vaihteessa ku kaatusin pyörällä ,ohjaus tanko "keihästä"solisluun ja kävin vasta kuukaus takaperin röntgenissä ja siellähän se selvis et ei oo ainakaan luutunut.
Tässä sitä odotellaan TYKS:in lääkärin yhteyden ottoa?Ei ole harmainta aavistustakaan tämänhetkisestä hoidosta tai tulevasta hoidosta.- kuke1
1.4 meni luu poikki. antovat kaikkiaan 7 vkoa saikkua, sitten takas töihin( olen siivooja). käsi ei oo kipee ja toimii suht normaalisti. lokakuussa tarkistus onko luutunu (kesäkuussa vielä luunpäät oli erillään monta senttiä).mitä mieltä,kannattaako leikkuutta jos ehottavat? vai antaa olla, ikääkin on jo liki 40?
- herra on jumala
No kuka on niin hullu että pyöräilee talvella.Sehän on ihan itsemurhatouhua.Autot vaan ei ehdi jarruttaa liukkaalla,voit joutua vaikka pyörätuoliin tai kuolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740