Mohandas Karamchand Gandhi(1869-1948)tunnetaan maailmalla nimellä Mahatma (suuri sielu).Totuutta etsiessään hän omaksui ajatteluunsa aineksia monista erilaisista uskonnollisista traditioista.
Ja hänen poliittinen aktivisminsa oli suureksi osaksi hindulaisuuden opetusten innoittamaa.Gandhi oli saanut syvällisiä vaikutteita Bhagavad-gitasta,ja sen mukaisesti hän uskoi epäitsekkään toiminnan merkitykseen.
Hän puolsi erityisesti väkivallasta pidättäytymistä (ahimsa),joka on hindulaisuuden keskeisimpiä hyveitä.Omalla esimerkillään hän osoitti,ettei väkivallattomuus merkinnyt passiivisuutta.
Vaan kurinalaista,aktiivista ja vastuuntuntoista toimintaa maailmassa.Gandhille ahimsa ei merkinnyt pelkkää moraalioppia,vaan hän uskoi siihen myös poliittisena ja yhteiskunnallisena ohjelmana.
Gandhi uskoi,että nimenomaan totuuden etsiminen johtaa vapautumiseen(moksha).Juuri tämä näkemys sai hänet osallistumaan aktiivisesti politiikkaan.
Omaelämäkerrassaan hän selittää oppineensa omasta kokemuksestaan että "ei ole muuta Jumalaa kuin totuus".Tämä uskonnollinen oivallus johti hänet ilman muuta politiikkaan. "Ne jotka väittävät,ettei uskonnolla ole mitään tekemistä politiikan kanssa,eivät tiedä mitä uskonto on.
Gandhi
4
624
Vastaukset
Yksi asia, joka minua on puhutellut paljon Gandhin elämässä on se, että hän itse vahvasti pyrki elämään ihanteensa todeksi. Kunnioitan häntä tietynlaisena yksinkertaisuuden, hyveellisyyden ja väkivallattomuuden sanansaattajana, jonka sanoma on edelleen äärimmäisen ajankohtainen.
Vaikka Gandhi korosti totuuden etsimistä, se yhdistyi hänellä väkivallattomuuden ja rakkauden ideaaleihin. Totuus yksinään voi olla kova, kylmä ja lannistava, mutta yhdistettynä rakkauteen se ei sitä koskaan ole.
Vaikka Gandhi olikin "hindu" maailmankatsomukseltaan, myös esimerkiksi Jeesuksen vuorisaarna merkitsi hänelle paljon. Gandhi uskoi kaikkien uskontojen yhteiseen päämäärään ja keskinäisen vuoropuhelun merkitykseen. Samoin kuin maallisella puolella, Gandhi toivoi suvaitsevaisuuden ja keskinäisen kunnioituksen voivan rakentaa siltoja myös eri uskontoja tunnustavien ihmisten välille.
Tuntuu, että tuollaista vuoropuhelua käydään nykyään hirvittävän vähän. Silloin tällöin saatetaan keskustella jostain ajankohtaisesta aiheesta niin, että paikalle kutsutaan eri uskontojen edustajia. Noissa tilanteissa kuitenkaan harvoin on aikaa ja mahdollisuutta oikeaan keskusteluun, jossa vaihdetaan ajatuksia, kuunnellaan toisen esittämiä näkökohtia ja puntaroidaan omia ajatuksia suhteessa niihin. Puhumattakaan erilaisista kohtaamisista kadulla, joissa vuorovaikutus on useinkin enemmän tai vähemmän yksisuuntaista totuuden toitottamista...
Joskus melkein tuntuu, että me ihmiset pelkäämme niitä erilaisia mielipiteitä. Täällä Suomi24:n keskusteluissakin tuntuu että teemoja pyritään rajaamaan yhä selkeämmin yhteen tiettyyn asiaan keskittyväksi. Sillä on toki puolensa, mutta se ei välttämättä rohkaise toisenlaisten maailmankatsomusten kohtaamiseen. Tai jos noita kohtaamisia lähtee hakemaan, ne eivät varsinaisesti tapahdu neutraalilla maaperällä... ;)- juuri siksi
...Vaikka Gandhi olikin "hindu" maailmankatsomukseltaan, ...
Mieluumminkin juuri siksi, että hän oli hindu, hän ei vieroksunut muidenkaan uskontojen sanomaa. Hinduille toisin uskovat eivät ole vääräuskoisia. Heille muut uskonnot eivät ole ongelma. Kaikki me omine uskontoimenne olemme osa hindulaisuuden yhtä ja samaa suurta kokonaisuutta. juuri siksi kirjoitti:
...Vaikka Gandhi olikin "hindu" maailmankatsomukseltaan, ...
Mieluumminkin juuri siksi, että hän oli hindu, hän ei vieroksunut muidenkaan uskontojen sanomaa. Hinduille toisin uskovat eivät ole vääräuskoisia. Heille muut uskonnot eivät ole ongelma. Kaikki me omine uskontoimenne olemme osa hindulaisuuden yhtä ja samaa suurta kokonaisuutta.Niin, en tiedä... Onhan se totta, että hindulaisuus ei ole tullut tunnetuksi uskonsodistaan ja pakkokäännytyksistään. Toisaalta myös hindulaisuuden sisältä löytyy ahdasmielisyyttä ja fanaattisuutta.
Ainakin yhden tulkinnan (ks. M. S. Deshpanden jälkikirjoitus Gandhin teokseen Rauhan ja rakkauden tie) mukaan tuo eri uskontojen yhteys ei ollut Gandhille alusta asti itsestään selvää, vaan hän joutui pohtimaan sitä hyvinkin paljon. Pitkän sisäisen kamppailun, rukouksen ja mietiskelyn jälkeen hän tuli siihen johtopäätökseen, että kaikki uskonnot palvovat samaa Jumalaa vaikka nimet ja muodot vaihtelevatkin...Heh, onpas mukavaa päästä väittämään itselleen vastaan... :)
Pian sen jälkeen kun olin purkanut mielipahaani uskontojen välisen vuoropuhelun vähyydestä, törmäsin erääseen Kumppani-lehden (5/2006) artikkeliin. Artikkelissa kerrottiin kuinka ainakin Helsingissä ja Turussa joukko eri uskontojen edustajia kokoontuu säännöllisesti saman pöydän ääreen keskustelemaan ja hiljentymään yhdessä. Ryhmät kuuluvat kansainväliseen United Religions Initiative -järjestöön.
Vaikka toiminta olisikin pienimuotoista, on rohkaisevaa huomata että edes jotakin on olemassa.
Kansainväliseen järjestöön voi tutustua osoitteessa: http://www.uri.org
Kumppanin artikkeli toivottavasti löytyy tulevaisuudessa lehden verkkosivuilta: http://www.kumppani.fi (Tänä aamuna sivua ei ainakaan vielä oltu päivitetty, eli siellä oli luettavissa edellinen numero.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372290
- 551327
- 841303
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...361256- 631181
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39904Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.121788- 31741
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi22588Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55565