koska voi ruiskuttaa?

Heli

Kun omenapuun on leikannut niin kuinka kauan odotetaan että sen saa ruiskuttaa tuholaisia vastaan vai tehdäänkö sitä leikkauksen jälkeen ollenkaan? Olemme ruiskuttaneet sen yleensä sun 7 E:llä? Kiitos vastauksista.

10

13276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaus

      poistaa kokonaan ruiskutustarpeen. muutoin tukevat vaikutukseltaan toisiaan. tiedäthän miksi omenapuita leikataan.

      • Heli

        tasapainoinen latvus, omenat on helpompi poimia, leikkaus lisää satoaym.ym Minua voi kuitenkin valaista vielä. Eli siis omenapuuta ei pidä ruiskuttaa jos se on leikattu. Kirjoissa kun neuvotaan leikkaamaan joka vuosi vähäsen.. tarkoittaako se sitten että ei voi ikinä ruiskuttaa jos leikkaa? Olen ihan hukassa?!


      • Vauhtia!
        Heli kirjoitti:

        tasapainoinen latvus, omenat on helpompi poimia, leikkaus lisää satoaym.ym Minua voi kuitenkin valaista vielä. Eli siis omenapuuta ei pidä ruiskuttaa jos se on leikattu. Kirjoissa kun neuvotaan leikkaamaan joka vuosi vähäsen.. tarkoittaako se sitten että ei voi ikinä ruiskuttaa jos leikkaa? Olen ihan hukassa?!

        Kyllä saa ruiskuttaa tuolla mainitsemallasi kevätruiskutuksella vaikka samana päivänä kun leikkaa. Ko. ainehan on lähinnä öljyä. Mutta tärkeää on se, että silmut ovat vielä kokonaan kiinni kun ruiskutat.


      • Asserix
        Vauhtia! kirjoitti:

        Kyllä saa ruiskuttaa tuolla mainitsemallasi kevätruiskutuksella vaikka samana päivänä kun leikkaa. Ko. ainehan on lähinnä öljyä. Mutta tärkeää on se, että silmut ovat vielä kokonaan kiinni kun ruiskutat.

        Omenapuut ruiskutetaan maalis-huhtikuussa kun päivälämpötila on ainakin 7 astetta lämmintä. Ei siis vielä hoppua ainkaan keski- ja pohjoissuomessa.


    • Susanna

      Miten ruiskutus tapahtuu, mistä aineita saa, mihin auttaa?

      • Mari-82

        En oikeastaan tiedä kun en ole ikinä ruiskuttanut. Aineita saa puutarhamyymälöistä ja ne auttaa ötököihin.


      • tapahtuu

        nyt kiireen vilkkaa !

        Ennen kun silmut aukeavat (lehtisilmut siis), kevätruiskute on aine ja sitä valmistetaan parilla eri kauppanimellä. Ruiskulla ruiskutellaan esim omppupuut kosteaksi (liuos pakkauksen ohjeen mukaan), myös marjapensaat ja kirvojen suosimat koristepensaat...Estää puussa/pensaassa talvehtineita öttiäisten munia kuoriutumasta ja siten helpottaa tilannetta.


      • utelias
        tapahtuu kirjoitti:

        nyt kiireen vilkkaa !

        Ennen kun silmut aukeavat (lehtisilmut siis), kevätruiskute on aine ja sitä valmistetaan parilla eri kauppanimellä. Ruiskulla ruiskutellaan esim omppupuut kosteaksi (liuos pakkauksen ohjeen mukaan), myös marjapensaat ja kirvojen suosimat koristepensaat...Estää puussa/pensaassa talvehtineita öttiäisten munia kuoriutumasta ja siten helpottaa tilannetta.

        Eivätkös kirvat ja monet muut ötiäiset liiku tuulen mukana puusta puuhun suurimman osan kesästä eli käytännössä hedelmäpuu on niitä täynnä tietyn ajan jälkeen sumuttamisesta, vaikka kuinka keväällä sumuttelisi puutarhassaan. Itteä kiinnostaa lähinnä tiettyjen mittariperhosten torjuminen: nämähän käyvät kiinni vastapuhkeaviin kukka- ja lehtisilmuihin ja syövät ne sisältä päin ja lopputuloksena saattaa olla tiettynä keväinä puhtaaksikaluttu luuranko. Käsittääkseni sama taktiikka pitää ne myös suojassa kaikilta mahdollista myrkyiltä.


      • se on...
        utelias kirjoitti:

        Eivätkös kirvat ja monet muut ötiäiset liiku tuulen mukana puusta puuhun suurimman osan kesästä eli käytännössä hedelmäpuu on niitä täynnä tietyn ajan jälkeen sumuttamisesta, vaikka kuinka keväällä sumuttelisi puutarhassaan. Itteä kiinnostaa lähinnä tiettyjen mittariperhosten torjuminen: nämähän käyvät kiinni vastapuhkeaviin kukka- ja lehtisilmuihin ja syövät ne sisältä päin ja lopputuloksena saattaa olla tiettynä keväinä puhtaaksikaluttu luuranko. Käsittääkseni sama taktiikka pitää ne myös suojassa kaikilta mahdollista myrkyiltä.

        että liikkuvat mutta kevätruiskute todella helpottaa alkukesän tilannetta, jos kirvat ovat puussa jo valmiina heti hiirenkorvien kimpussa niin jälki ei ole kaunista. Eivät tapa puuta mutta pahimmillaan vähentävät satoa jos puu joutuu uusimaan lehtensä...Aikuiset lehdet eivät ole niiden herkkua mutta omenan kaluamisen jälkeen onkin jo kasvimaalla, ruusupenkissä, tomaattipenkissä jne syötävää...Ja kun ko aine on parafiiniöljy niin turvallista käyttää, jälki on luomua.

        Niille silmua sisältäpäin syöville pitäisi torjunta-aineen ruiskutus osua oikeaan aikaan - ainakin osa "täsmäruiskutettavissa", kaikki ei. Muistaakseni maataloustutkimuskeskuksen kautta on ollut mahdollista tarkistaa vuosittain ennusteet esim pihlajanmarjakoin lentoajasta, ehkä sieltä löytyisi myös muita ? Jonkinlainen lisääntymiskiertohan niilläkin elukoilla on eli ovat jossain ajankohdassa "tavattavissa" suojaamattomina...


    • Anonyymi

      Miten olette torjuneet kotipuutarhan OMENAPUITA pihjalanparja kääriäiseltä?Menneinä vuosina oli hyvä torjunta aine COOPERIN CYPER ruiskute,mutta tuote on ilmeisesti poistettu markkinoilta.Mikä neuvoksi,auttaako ansat.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe