Pitäisikö meidän Ruuneperi?

M75*

Pitäisikö meidän, hyvä Ruuneperi, arvokkaasti suhtautua palstamme hyvinvointiin? Tarkoitan sitä, että kun sheriffimme BilManin toimesta palsta on rauhoittunut asiattomista viesteistä, panettelut ovat jääneet vähiin eikä naisiamme kohdella halventavasti, niin merkinnemme ison plussan tälle asialle.
Ystäväni, näen Sinun harkitsevan syvällisesti tätä palstaelämää - ja muutakin elämää. Kaiketi sellaista on. Itse kaipaan ns. syvällistä pohdintaa elämän arvoista, mutta sellaista ei käy pyytäminen muilta. Pitäisi itse kyetä olemaan syvällinen, mutta kuinkas teet, jos rahkeet eivät riitä. Tämä mitä tarkoitan ei takuulla voinut tulla selväksi.

50

3355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ainoastaan meidän vaan kaikkien palstalaisten tulisi ottaa vastuu viestiensä asiallisuudesta.

Itse en tiedä, osaanko riittävän arvokkaasti suhtautua palstamme hyvinvointiin, yritän kuitenkin.

Keskustelurauhan aikaansaaminen on kyllä edistysaskel mutta joitakin lieveilmiöitäkin on esiintynyt, puutteita, niinkuin inhimillisessä toiminnassa aina.

Annan tunnustukset BilManille mutta olen sinua kriittisempi. Tuon mielipiteitäni esiin tarvittaessa.

Syvälliseen pohdintaan eivät minunkaan taitoni eikä tietoni riitä, ei tahdo olla keskusteluseuraakaan.

Yleisohjeenani toivoisin, että vastattaessa ei moitittaisi kirjoittajaa vaan keskityttäisiin asiavirheisiin.

Ei minunkaan mielipiteitäni varmaan ymmärretä!

• M75*

Minusta näillä palstoilla kirjoittelee uljaita ihmisiä, naisia ja miehiä. (Nyt voi tulla turpaan, kun tämän sanon). Ehkä minusta on tullut pehmo, kun yritän kuunnella kaikkia ihmisiä. Itseäni kohtaan voin olla kriittinen, mutta enpä juuri muita kohtaan. Ei minulla ole edellytyksiä muiden arvosteluun.

Sitä toivoisi, että ihmiset rohkaistuisivat kirjoittelemaan, mitä todella ajattelevat asioista. Ilman että kukaan mollaa, käy kimppuun tai halventaa.

Että itse kukin saisi olla sellainen kuin on.

• M75* kirjoitti:

Minusta näillä palstoilla kirjoittelee uljaita ihmisiä, naisia ja miehiä. (Nyt voi tulla turpaan, kun tämän sanon). Ehkä minusta on tullut pehmo, kun yritän kuunnella kaikkia ihmisiä. Itseäni kohtaan voin olla kriittinen, mutta enpä juuri muita kohtaan. Ei minulla ole edellytyksiä muiden arvosteluun.

Sitä toivoisi, että ihmiset rohkaistuisivat kirjoittelemaan, mitä todella ajattelevat asioista. Ilman että kukaan mollaa, käy kimppuun tai halventaa.

Kriittisyys itseään kohtaan on tärkeää. Muita ei pidäkään kritisoida ihmisinä mutta heitä voi kritisoida väärien tai t.m.s. mielipiteiden perusteella.

Toki jokainen saa olla oma itsensä, mutta jos tähän "omaan itseen" liittyy kaikkien muiden aliarvioiminen ja halventaminen, niin se pitää vähentää "omasta itsestä". Erotus on ihminen.

• virheiden etsintä
        M75* kirjoitti:

Jos jonkin asian pystyy ymmärtämään niin miksi ihmeessä pitäisi tarttua epäolennaisuuksiin.
        Mikään ei ole mielestäni niin ärsyttävää kun se että joku puuttuu jokaiseen pilkun paikkaan, spontaanisuus kirjoittamisesta häviää.
        Jos jotain asiaa ei ymmärrä voihan sitä asiallisesti pyytää tarkentamaan ilman kritiikkiä.

• fiiuliN
        M75* kirjoitti:

Osallistunpa minäkin vaikka Ruuneberille sanasi osoititkin.
        Oman mielipiteeni sanoisin eikä sitä kannata vakavasti ottaa.

Olen niitä jotka kaikkein huonommin osaavat kirjoituksia tulkita, omiaan sekä toisten.

Tuosta lauseesta (ilman että kukaan mollaa, käy kimppuun tai halventaa) minulle vain syntyi ajatus että halventamisen huomaa ilman sanojakin.

Kuten live-elämässä sen huomaa katseesta, niin täällä sen huomaa siitä kun joittenkin mielipiteitä ei noteerata juuri mitenkään.

Kaikki me olemme erilaisia ulkomuodoiltamme ja sisäisesti, sekä myös taidoistamme.
        Mutta jokainen meistä on yhtä arvokas mielipiteinensä, enkä oikein jaksa uskoa että joukossamme olisi joku, joka ei kaipaa vastausta kirjoitukseensa, vaikka niin olen huomannut väitettävän.

Sama ilmiö esiintyy myös noitten useasti mainittujen poistojen kohdalla.
        On kirjoittajia jotka väittävät "en yhtään välitä vaikka viestini poistetaankin", kuitenkin toisinaan kuuluu "älä vastaa häirikköviesteihin, sillä omakin viestisi katoaa".

Mitä siis ajattelisi.

Toiselta kannalta katsottuna on taas maininta nappiin osunut "joka paljon puhuu, ei sen laatu voi olla täydellistä". Niin että tietenkin ne jotka enemmän kirjoittavat tuottavat sekä huonoa että laadukasta viestitystä.

• ii-li
        fiiuliN kirjoitti:

Olen niitä jotka kaikkein huonommin osaavat kirjoituksia tulkita, omiaan sekä toisten.

Tuosta lauseesta (ilman että kukaan mollaa, käy kimppuun tai halventaa) minulle vain syntyi ajatus että halventamisen huomaa ilman sanojakin.

Kuten live-elämässä sen huomaa katseesta, niin täällä sen huomaa siitä kun joittenkin mielipiteitä ei noteerata juuri mitenkään.

Kaikki me olemme erilaisia ulkomuodoiltamme ja sisäisesti, sekä myös taidoistamme.
        Mutta jokainen meistä on yhtä arvokas mielipiteinensä, enkä oikein jaksa uskoa että joukossamme olisi joku, joka ei kaipaa vastausta kirjoitukseensa, vaikka niin olen huomannut väitettävän.

On kirjoittajia jotka väittävät "en yhtään välitä vaikka viestini poistetaankin", kuitenkin toisinaan kuuluu "älä vastaa häirikköviesteihin, sillä omakin viestisi katoaa".

Mitä siis ajattelisi.

Toiselta kannalta katsottuna on taas maininta nappiin osunut "joka paljon puhuu, ei sen laatu voi olla täydellistä". Niin että tietenkin ne jotka enemmän kirjoittavat tuottavat sekä huonoa että laadukasta viestitystä.

Joku voi kokea halventamiseksi sellaisen asian, jota ei ollenkaan tarkoitettu halventavaksi.

Olen pari kertaa täällä joutunut sellaiseen tilanteeseen, ja olen ollut aivan ällikällä lyöty.

Sama juttu se on elävässä elämässäkin. Sattaa hyvin olla, että joku kokee halventavaksi tai ilkeäksi jonkin pikkuasian, jonka syy voi olla aivan toisaalla.

Nuorena minulla oli työtoveri, nuori nainen, jolla oli tapana siristää toista silmäänsä puhuessaan. Se antoi sellaisen vaikutelman, että hän on ilkeä ihminen. Mutta mitä vielä! Se oli vain hänen maneerinsa. Monet torjuivat hänet heti kättelyssä tuon tavan takia. Todellisuudessa hän oli hyvin sydämellinen ja ystävällinen, ja hyvin suosittu sen jälkeen, kun ihmiset tutustuivat häneen.

Itse olen saanut kärsiä samantapaisesta asiasta nuoruudesta lähtien. Minulla on sukuni perintönä rypyt otsassa ja juonteet suupielissä. Olen monen monta kertaa törmännyt siihen, että minua pidetään vihaisena tai huonotuulisena, vaikka olen ihan iloisella mielellä. - Armeijassa minua jopa rangaistiin siitä.

Ensimmäisen kerran törmäsin asiaan lukiossa. Eräs tyttö sanoi yhtäkkiä: "Etkö saa naamaasi enää happamamman näköiseksi?" - Yli 20 vuotta sitten kasvatin parran, joka peitti juonteet. Sen jälkeen minua ei ole enää pidetty automaattisesti vihaisena ja huonotuulisena.

Koska olen huono ilmaisemaan itseäni suullisesti, niin olen tosiaankin harjoitellut peilin edessä halveksivan katseen. Yleensä paljonkaan puolustele itseäni tai vastaa riitaan riidalla. Se katse päästä jalkoihin raivostuttaa hyökkääjää paljon enemmän kuin mitkään sanat ja yleensä tukkii hänen suunsa. (Olen myös harjoitellut peilin edessä, miten haukotellaan suu kiinni. Siitä on ollut paljon hyötyä asiakastapaamisissa.) :)

• Etköhän nyt
        fiiuliN kirjoitti:

Mitä siis ajattelisi.

Suhtaudu liian vakavasti tähän kirjoitus hommaan. Joskus kirjoituksistasi paistaa masennus joskus pilkistää iloisuus. Eihän tässä ole kysymys kuin täytää jouto-aikaa, silloin harvoin, kun sitä eläkkeläisenä sattuu olemaan. Aivan yhtälailla kuin muutkin voit tänne kirjoittaa ja mieltäsi keventää. Jokseenkin kaikki kirjoitelmasi olen lukaissut. Vaikken niihin ole aina vastaillut. Vietä sinä fiuuliN vaan hyvä kesä ja keiluttele jalkoja siellä pihatuolissa. Kyllä se tästä.

• kirjoittaa
        Etköhän nyt kirjoitti:

Suhtaudu liian vakavasti tähän kirjoitus hommaan. Joskus kirjoituksistasi paistaa masennus joskus pilkistää iloisuus. Eihän tässä ole kysymys kuin täytää jouto-aikaa, silloin harvoin, kun sitä eläkkeläisenä sattuu olemaan. Aivan yhtälailla kuin muutkin voit tänne kirjoittaa ja mieltäsi keventää. Jokseenkin kaikki kirjoitelmasi olen lukaissut. Vaikken niihin ole aina vastaillut. Vietä sinä fiuuliN vaan hyvä kesä ja keiluttele jalkoja siellä pihatuolissa. Kyllä se tästä.

iloisia viestejä tai masentuneita, en kysy siihen keneltäkään lupaa.
        ja suhtaudun miten suhtaudun näihin kirjoitus hommeleihin, se ei kuulu kenellekään.

Jokaisen on syytä pitää huolta vain omista tavoistaan ja suhtautumisistaan.

• kylläpäs
        kirjoittaa kirjoitti:

iloisia viestejä tai masentuneita, en kysy siihen keneltäkään lupaa.
        ja suhtaudun miten suhtaudun näihin kirjoitus hommeleihin, se ei kuulu kenellekään.

Jokaisen on syytä pitää huolta vain omista tavoistaan ja suhtautumisistaan.

Sinä olet pahantuulinen. Kuinka luulet sinun kanssa syntyvään keskustelua. Eihän kukaan halua seurustella tuollaisen äkäpussin kanssa. Huumosrista ei tietoakaan. Kyllä nyt sitten saat syyttää vain itseäsi jos joudut nurkassa kyykkimään.

• etpäs
        kylläpäs kirjoitti:

Sinä olet pahantuulinen. Kuinka luulet sinun kanssa syntyvään keskustelua. Eihän kukaan halua seurustella tuollaisen äkäpussin kanssa. Huumosrista ei tietoakaan. Kyllä nyt sitten saat syyttää vain itseäsi jos joudut nurkassa kyykkimään.

tiedä kenelle vastailet ja kuka sinulle hahaa kun naurattaa

• M75*

Osoitin avaukseni Ruuneperille siksi, että hän ymmärtää paitsi runoja, myös formuloita. Vitsi vitsi!
      Tarkoitan arvostamista yleensä. Jos sinä fiiulin sepität riimejä, minä luen ja kuuntelen sanomaasi. Tarkoitan, että ottaa hatun päästä ja pokkaa. Sellainen näyttää typerältä, mutta se on kaunista.

Oikeastaan haluan sanoa, että tunnen näillä palstoilla monia, joille olen kiitoksen velkaa heidän ajatuksistaan. Lisään tähän sen, että uskallan todella kehua teitä.

• uzma-m

on mukavaa kun molemmat olette mukana annatte sisaltoa keskusteluihin.

• M75*
        uzma-m kirjoitti:

on mukavaa kun molemmat olette mukana annatte sisaltoa keskusteluihin.

Jatkan siis kehumista. Sinä uzma olet yksi näiden palstojen valopilkuista. Tuot viestin jostakin kaukaa, joka on olemassa, joka on todellinen, mutta tietenkin meille vieras. Sinä uzma muistutat meille pimeässä kulkeville, että valoa on sittenkin, kiitos!

• fiiuliN

Sain kai vääränlaisen kuvan kirjoituksesta jonka hienotunteisesti osoitit Ruuneberin viestiin mainiten siinä minustakin.

Käsityksekseni jäi kuten erään "häirikön" viittaus joissakin viesteissään että joku nimeltä mainitsematon saisi pysyä omassa "tuvassaan".

Minulla ei ole omaa tupaa tällä palstalla, joten ohjaatko tuonne runoketjuun? Sekin on tosin Ruuneberin avaus.

Tällaisia hassuja vääristymiä saattaa saada joistain viesteistä jos omaa minunlaiseni päättelykyvyn.

• fiiuliN kirjoitti:

Sain kai vääränlaisen kuvan kirjoituksesta jonka hienotunteisesti osoitit Ruuneberin viestiin mainiten siinä minustakin.

Käsityksekseni jäi kuten erään "häirikön" viittaus joissakin viesteissään että joku nimeltä mainitsematon saisi pysyä omassa "tuvassaan".

Minulla ei ole omaa tupaa tällä palstalla, joten ohjaatko tuonne runoketjuun? Sekin on tosin Ruuneberin avaus.

Tällaisia hassuja vääristymiä saattaa saada joistain viesteistä jos omaa minunlaiseni päättelykyvyn.

tupaani käsketty ja häiriköksi nimitetty.
        En piittaa, ja myös noista poistoista en todella
        välitä.
        Myös sellaisen ilmiön olen tullut huomaamaan, että kun johonkin ketjuun työnnyn ,jälkeeni ei useasti kukaan sitten kirjoitakkaan.
        Myönnän, että minulla ei ihmeitä ole kerrottavana, mutta kun lupa on kirjoittaa, kerron sitä mikä minulta syntyy.
        Jos jollakin on jotakin hampaankolossa minua vastaan, sekin on vain yritettävä ymmärtää.

Luen kyllä kaikki (melkein) ketjut, väliin menee yli ymmärryksen, mutta jätän asian sikseen.

• fiiuliN
        SkillaN kirjoitti:

tupaani käsketty ja häiriköksi nimitetty.
        En piittaa, ja myös noista poistoista en todella
        välitä.
        Myös sellaisen ilmiön olen tullut huomaamaan, että kun johonkin ketjuun työnnyn ,jälkeeni ei useasti kukaan sitten kirjoitakkaan.
        Myönnän, että minulla ei ihmeitä ole kerrottavana, mutta kun lupa on kirjoittaa, kerron sitä mikä minulta syntyy.
        Jos jollakin on jotakin hampaankolossa minua vastaan, sekin on vain yritettävä ymmärtää.

Luen kyllä kaikki (melkein) ketjut, väliin menee yli ymmärryksen, mutta jätän asian sikseen.

Tuntuu olevan muillakin samanlaisia kuvitelmia kuin itselläni, joten on kai parasta lopettaa kuvittelut ja työntyä vain väkisin useampaan ketjuun.

Kuvittelemme vain luultavasti miten itseemme kohdistetaan (tai ei kohdisteta) huomiota, emme huomaa toisia.
        Pitäisi ehkä sitäkin kuvitelmaamme korjata, ja kovettaa mieltämme.

Mutta hymyillään (*;*)

• merimona1
        fiiuliN kirjoitti:

Tuntuu olevan muillakin samanlaisia kuvitelmia kuin itselläni, joten on kai parasta lopettaa kuvittelut ja työntyä vain väkisin useampaan ketjuun.

Kuvittelemme vain luultavasti miten itseemme kohdistetaan (tai ei kohdisteta) huomiota, emme huomaa toisia.
        Pitäisi ehkä sitäkin kuvitelmaamme korjata, ja kovettaa mieltämme.

Mutta hymyillään (*;*)

Tälläiseen ketjun avaajan "syvällisyyttä keskusteluun" - hakuisessa ketjussa voi syvämietteisyyden ohella hymyilläkin. Ei sitä tarvitsekaan aina niin haudanvakava olla.
        Mukavastihan tässä syntyjä syviä pohdiskellessamme taas muistellaan menneitä ja katsotaan toivorikkaana tulevaisuuteen.
        Että siitä se taas avautuu ikuisuuskysymus puntaroitavaksi:D

• uzma-m
        M75* kirjoitti:

Jatkan siis kehumista. Sinä uzma olet yksi näiden palstojen valopilkuista. Tuot viestin jostakin kaukaa, joka on olemassa, joka on todellinen, mutta tietenkin meille vieras. Sinä uzma muistutat meille pimeässä kulkeville, että valoa on sittenkin, kiitos!

on aihe iltasanomien keskustelu palstalla,mielenkiintonen aihe ja maltillisesti meita nuoremmat aiheesta keskustelevat.Uskooko kukaan taalla jalleen syntymiseen?

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

on aihe iltasanomien keskustelu palstalla,mielenkiintonen aihe ja maltillisesti meita nuoremmat aiheesta keskustelevat.Uskooko kukaan taalla jalleen syntymiseen?

Taisin kerran lukea tältä palstalta seuraavan ajatelman uudelleen syntymisestä. Miten sen logiikka teidän mielestänne toimii. Minun aivoni menevät tuosta solmuun. Uskomisen asiahan tuokin on.

"Nykyään on elossa enemmän ihmisiä kuin koko ihmiskunnan historiassa on kuollut. Siispä uudelleen syntyneistä vain pieni osa on entisiä ihmisiä. Sikoja, koiria käärmeitä jne onkin ihmisiksi opettelemassa - ja sen huomaa."

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Taisin kerran lukea tältä palstalta seuraavan ajatelman uudelleen syntymisestä. Miten sen logiikka teidän mielestänne toimii. Minun aivoni menevät tuosta solmuun. Uskomisen asiahan tuokin on.

"Nykyään on elossa enemmän ihmisiä kuin koko ihmiskunnan historiassa on kuollut. Siispä uudelleen syntyneistä vain pieni osa on entisiä ihmisiä. Sikoja, koiria käärmeitä jne onkin ihmisiksi opettelemassa - ja sen huomaa."

en tieda asiasta tarpeeksi uskoakseni mutta aihe kiinnostaa,jalleen syntymien kai tarkoittaa kun ihminen kuolemansa jalkeen syntyy jalleen jonkinlaisena oliona,hm,yks kerta olis tarpeeksi minulle.
        Uudelleen syntyminen tarkoittaa kun ihminen tekee parannuksen ,katuu syntejaan ja saa anteeksi annon Jeesukselta,nainko se menee?
        Ihminen aloittaa uuden uskovaisen elaman?

• M75*
        uzma-m kirjoitti:

Minun on mahdotonta uskoa vanhakantaiseen Raamatun selitykseen jälleensyntymisestä. Harrastuksiini kuuluu tieteiskirjallisuuden lukeminen. Viime aikoina on tullut ulos suomeksi käännettynä mielenkiintoisia kirjoja. Viimeksi olen lueskellut laajaa Bill Brysonin "Lyhyt historia lähes kaikesta" teosta. Siinä vyörytetään tietoa maailmankaikkeuden synnystä ja miks´ei oletetusta lopustakin.

Eivät tiedemiehet välttämättä ole Jumalan kieltäjiä. Einsteinilta jäi elämään lause: "Jumala ei pelaa noppaa." Se lienee ollut vastaveto monien tiedemiesten esittämään käsitykseen elämän syntymisestä sattumalta.

• mirjamarja evk.
        M75* kirjoitti:

Minun on mahdotonta uskoa vanhakantaiseen Raamatun selitykseen jälleensyntymisestä. Harrastuksiini kuuluu tieteiskirjallisuuden lukeminen. Viime aikoina on tullut ulos suomeksi käännettynä mielenkiintoisia kirjoja. Viimeksi olen lueskellut laajaa Bill Brysonin "Lyhyt historia lähes kaikesta" teosta. Siinä vyörytetään tietoa maailmankaikkeuden synnystä ja miks´ei oletetusta lopustakin.

Eivät tiedemiehet välttämättä ole Jumalan kieltäjiä. Einsteinilta jäi elämään lause: "Jumala ei pelaa noppaa." Se lienee ollut vastaveto monien tiedemiesten esittämään käsitykseen elämän syntymisestä sattumalta.

Onko jäälleensyntymisoppi Raamatusta?
        Minä ole kuvutellut, että se on jokin itämainen usko, hundulaisuus tms. missä pelätään, että joku maanmatonenkin on esi-isän nykyinen olomuoto, ja sen vuoksi vältetään kaiken elävän surmaamista.

Se, että he kuitenkin sotivat ja tappavat verisesti toisuskoisia, kuten sen kultaisen temppelin puolustajat, ei taas mene minun kaaliini.
        Mielikuvitukseton ev.lut.

• ii-li
        M75* kirjoitti:

...halaistua sanaa jälleensyntymisestä! Sehän on täysin kristinuskon vastainen käsitys.

Steinerilaiset kyllä uskovat sellaiseen, mutta et kai sinä ole ikäsi puolesta Steiner-koulua käynyt?

• M75*
        ii-li kirjoitti:

...halaistua sanaa jälleensyntymisestä! Sehän on täysin kristinuskon vastainen käsitys.

Steinerilaiset kyllä uskovat sellaiseen, mutta et kai sinä ole ikäsi puolesta Steiner-koulua käynyt?

Anteeksi ja kiitos oikaisusta! Sekoitin jälleensyntymisen vainajien ylösnousemukseen.

• uzma-m kirjoitti:

ja käsitykseni jälleensyntymisestä on aivan omaa uskomustani :D
        Kuvittelen nimittäin että ruumiini jää mätänemään tänne maan päälle, mutta minä (tai henkeni) siirtyy johonkin muuhun ulottuvuuteen.
        Minulla on ollut erään pitkän leikkauksen yhteydessä sellainen kokemus, että vaikka olenkin ateisti enkä usko Raamatun kertomuksiin muuta kuin filosofisina ajatuksina, niin käsitykseni tuonpuoleisesta muuttuivat todella radikaalisti.

• M75*
        uzma-m kirjoitti:

Vaikka olen jonkin verran lukenut itämaista filosofiaa ja uskontoja käsittelevää kirjallisuutta, huomaan aina sujuvasti sivuttaneeni kysymyksen sielunvaelluksesta ja jälleensyntymisestä. Ne kysymykset eivät yksinkertaisesti näytä meikää kiinnostavan.

Taannoin lukiessani Konfutsen "Keskusteluja" panin merkille, kuinka oppilaan pyytäessä mestaria kertomaan kuolemasta, tämä sanoi, että kuinka hän tietäisi kuolemasta mitään, kun ei tiedä elämästäkään.

• Minusta tuntuu, ettemme omilla keinoillamme pysty parantamaan palstan henkeä, asiallisuutta tai tasoa, voimme vain tavallamme kirjoittaa.

On olemassa vieläkin eräs kummallisuus: Kaikki, jotka palstalla uskaltavat esiintyä ystävinäni, joutuvat asiattomasti kohdelluksi. MDK ja Sinä, M75, esimerkkeinä, muitakin on. Kaikkea se huono maineeni teettääkin.

Jo yksi henkilö pystyy kirjoituksillaan telomaan parannusehdotukset, jo yrityksetkin.

• M75*
        Ruuneperi kirjoitti:

Minusta tuntuu, ettemme omilla keinoillamme pysty parantamaan palstan henkeä, asiallisuutta tai tasoa, voimme vain tavallamme kirjoittaa.

On olemassa vieläkin eräs kummallisuus: Kaikki, jotka palstalla uskaltavat esiintyä ystävinäni, joutuvat asiattomasti kohdelluksi. MDK ja Sinä, M75, esimerkkeinä, muitakin on. Kaikkea se huono maineeni teettääkin.

Jo yksi henkilö pystyy kirjoituksillaan telomaan parannusehdotukset, jo yrityksetkin.

"...voimme vain tavallamme kirjoittaa." Näin on asianlaita, mitäpä muuta haluammekaan. Tiettyihin rajoituksiin on tyytyminen, näin on kaikissa yhteisöissä. Eiköhän sittenkin sananvapaus suurin piirtein vallitse näillä sivuilla. -Maailma on aina ollut hullu, sanoi Voltaire, mutta hulluista hulluin on hän, joka sitä yrittää parantaa.

Kyllä minä (enkä ole ainoa) mielelläni purjehdin samoilla sanan vesillä kuin Sinäkin. Tuulee mukavasti ja pärskyykin, joskus laidat ryskyvät kuin jääkiekkokaukalossa, mutta eteenpäin mennään... Mitähän Ruuneperillä mielessä, ajattelen, kun mitään ei kuulu. Sitten taas kuuluu, sanan säilä viuhahtaa, antaa mennä vaan! Värikkyyttä se on veliseni, mitä sinä käsität huonoksi maineeksesi.

• uzma-m kirjoitti:

en tieda asiasta tarpeeksi uskoakseni mutta aihe kiinnostaa,jalleen syntymien kai tarkoittaa kun ihminen kuolemansa jalkeen syntyy jalleen jonkinlaisena oliona,hm,yks kerta olis tarpeeksi minulle.
        Uudelleen syntyminen tarkoittaa kun ihminen tekee parannuksen ,katuu syntejaan ja saa anteeksi annon Jeesukselta,nainko se menee?
        Ihminen aloittaa uuden uskovaisen elaman?

se on intialaisten ja budhalaisten juttu.Eihän niistä ikinä tule loppua jos tulevat vielä uudestaan.Kertasyntymälläkin tulee liikaa sinne porukka.

• mirjamarja evk. kirjoitti:

Onko jäälleensyntymisoppi Raamatusta?
        Minä ole kuvutellut, että se on jokin itämainen usko, hundulaisuus tms. missä pelätään, että joku maanmatonenkin on esi-isän nykyinen olomuoto, ja sen vuoksi vältetään kaiken elävän surmaamista.

Se, että he kuitenkin sotivat ja tappavat verisesti toisuskoisia, kuten sen kultaisen temppelin puolustajat, ei taas mene minun kaaliini.
        Mielikuvitukseton ev.lut.

sen varran jäljillä että Raamatussa ei ole jällensyntymisoppia.Ihmisellä on yksi ainutkertainen sielu.Kun sielu joskus palaa sinne mistä se on lähtenyt Jumalan luokse.Se menee sinne ilman niitä eläimiä keitten kanssa jälleeensyntymisoppi jakaisi ihmisen sielun.

Varmaan se sopii budhalle että ihminen menee sinne lehmän kanssa.Ei meille eikä meidän Raamatun Jumalalle.

• Ajomies
        ii-li kirjoitti:

Anteeksi kirjoitusvirheeni.
        Tässä linkki kirkkomme tunnustuskirjoihin, joista on Raamatun ohella hyvä aloittaa:
        http://www.myrri.fi/Teologia/Tunnustuskirjat.html

• uzma-m
        Ajomies kirjoitti:

Anteeksi kirjoitusvirheeni.
        Tässä linkki kirkkomme tunnustuskirjoihin, joista on Raamatun ohella hyvä aloittaa:
        http://www.myrri.fi/Teologia/Tunnustuskirjat.html

otin sen talteen,muistan ku me kaikki eriuskon suunnista olevat kristityt luimme uskon tunnuksen omalla kielellamme vuoren huipulla paasiaaamun auringon noustessa.,ohitin tuon ja astui tuonelaan,koska en usko tuonelaan enka tieda missa se on,lausuin: kuoli ja haudattiin,nousi kuolleista jne,,,
        Huomaan sinulla on paljon tietoa ja edellinen asiallinen viesti Irakin sodasta ym on poistettu,piti vastata siihen,asiallisia viesteja ei saisi poistaa.
        Ajomies unohda vanhat jutut ala nimittele muita,olis kiva ihan asiallisesti keskustella kanssasi.

• pääsky kirjoitti:

se on intialaisten ja budhalaisten juttu.Eihän niistä ikinä tule loppua jos tulevat vielä uudestaan.Kertasyntymälläkin tulee liikaa sinne porukka.

Raamatussa nimenomaan puhutaan uudestisyntymisestä ja kasteen uudistavasta voimasta.

Hindulaisuudessa ja buddhalaisuudessa taas jälleensyntymisestä uudestaan ja uudestaan.

Minä en vaan käsitä mikä ero on maatuneitten vainajien ylösnousemuksella, heräämisellä, ja
        esim. buddhalaisten jälleensyntymisellä...

• pääsky kirjoitti:

http://www.teolinst.fi/luennot/ph020319.html

asiaa uudelleensyntymisestä ja jälleensyntymisestä.

• uzma-m

• joita olet varmaan
        uzma-m kirjoitti:

otin sen talteen,muistan ku me kaikki eriuskon suunnista olevat kristityt luimme uskon tunnuksen omalla kielellamme vuoren huipulla paasiaaamun auringon noustessa.,ohitin tuon ja astui tuonelaan,koska en usko tuonelaan enka tieda missa se on,lausuin: kuoli ja haudattiin,nousi kuolleista jne,,,
        Huomaan sinulla on paljon tietoa ja edellinen asiallinen viesti Irakin sodasta ym on poistettu,piti vastata siihen,asiallisia viesteja ei saisi poistaa.
        Ajomies unohda vanhat jutut ala nimittele muita,olis kiva ihan asiallisesti keskustella kanssasi.

täällä kokenut. Anna mennä ohitse. Kuten Lyylikin sanoi, kirjoitat viisaasti, ja mielelläni luen viestejäsi, paitsi silloin, jos alat puhua jostain entisistä viesteistä. Nyt = nyt.

• ii-li

Jotkut tuntemattomat epäviralliset nikit ovat kirjoittaneet ketjuun monta viestä luullen, että kaikki kioirjoittajat viittaavat heihin. Mitähän siitä pitäisi ajatella?

Psykologiassa sellaista kutsutaan mm. suhteuttamiseksi. Se tarkoittaa sitä, että henkilö suhteuttaa kaikki tapahtumat itsensä ympärille. - Samalle asialle on olemassa myös monta muuta termiä. Tämä suhteuttaminen tuli ensimmäisenä mieleen, koska en ole ollut työssäni tekemisissä kliinisen psykologian kanssa.

• M75*

Minäkin luin ketjun läpi vielä aamusella yrittäen selvittää itselleni, mikä olisi hienosti sanottuna tällaisen leppoisan kahvikeskustelupalstan funktio (tehtävä). Meillä on takanamme hyvinkin erilaiset taustat, tehtävät ja kokemukset. Ikämme on yhdistävä tekijä, olemme syntyneet ja eläneet samassa maailmassa.

Harvemmalla lienee enää tarvetta riehua niin kuin nuoret vappuyönä Helsingissä. Olisi houkuttelevaa osata ilmaista mielipiteensä sivistyneesti. Kaiketi olisi silloin tällöin hyvä nollata omat käsityksensä eikä ainakaan mollata toisten.

• aupA
        M75* kirjoitti:

Minäkin luin ketjun läpi vielä aamusella yrittäen selvittää itselleni, mikä olisi hienosti sanottuna tällaisen leppoisan kahvikeskustelupalstan funktio (tehtävä). Meillä on takanamme hyvinkin erilaiset taustat, tehtävät ja kokemukset. Ikämme on yhdistävä tekijä, olemme syntyneet ja eläneet samassa maailmassa.

Harvemmalla lienee enää tarvetta riehua niin kuin nuoret vappuyönä Helsingissä. Olisi houkuttelevaa osata ilmaista mielipiteensä sivistyneesti. Kaiketi olisi silloin tällöin hyvä nollata omat käsityksensä eikä ainakaan mollata toisten.

Rakentavia, kypsiä ajatuksia on mukava lukea. Kun saisikin Baabelin sekoituksen kaltaisen tilan tasoittumaan. Ihmisikä ei näytä riittävän. Tulos jää pettymyksen puolelle varsinkin silloin, kun ei nollata omia käsityksiä milloinkaan. Kun kasvua ei tapahdu itsessä, ei sallita sitä muillekkaan.

• M75* kirjoitti:

Haluaisin uskoa, että tämän viestiketjun mielipiteet, avaisivat sellaisen ajatusten virran, jonka varassa me, elänkokemuksiemme ja kärsimyksiemmekin varassa, voisimme purjehtia eteenpäin kohti ystävällisyyden tyyntä merta.

• tulenlieskat
        Ruuneperi kirjoitti:

Haluaisin uskoa, että tämän viestiketjun mielipiteet, avaisivat sellaisen ajatusten virran, jonka varassa me, elänkokemuksiemme ja kärsimyksiemmekin varassa, voisimme purjehtia eteenpäin kohti ystävällisyyden tyyntä merta.

Jokaisella meillä oma elämä on. Katsoin peiliin. Näin siellä naisen, kuka hän on? Miksi hän näyttää niin erilaiselta kuin vuosia sitten. Miten muistan hänet hoikalta ja sievältä. On tuossakin jotakin tuttua. Häntä hymyillyttää. Miksi? Muisteleeko mennyttä tai tulevaako? Ehei, hän miettii mitä oppinut on menneestä. Rakkautta, ystävyyttä,iloisuutta ja toisen kuulemista. Silloin joskus, hän kuuli muttei kuunnellut.Vielä joskus sama vaiva on olemassa. Mistähän tuo johtuu? Olisiko lääkärillä siihen reseptiä? Hyvä ystävä voi olla paras lääkäri, kun tunteet seilaa. No, nyt olen nähnyt sinut peilissä ja huomaan pitää oppia paljon vielä itsestään. Luulin suotta olevani upea luomus, no jos katsoo sillä silmällä niin...Ei, oppia ikä kaikki sanoi mummuni aikanaan, ja se on tosi. Vai mitä? Vieläkö on mahdollista tutustua itseensä? Jospa olenkin ikävä ihminen? Opiskelua?

• uzma-m
        tulenlieskat kirjoitti:

Jokaisella meillä oma elämä on. Katsoin peiliin. Näin siellä naisen, kuka hän on? Miksi hän näyttää niin erilaiselta kuin vuosia sitten. Miten muistan hänet hoikalta ja sievältä. On tuossakin jotakin tuttua. Häntä hymyillyttää. Miksi? Muisteleeko mennyttä tai tulevaako? Ehei, hän miettii mitä oppinut on menneestä. Rakkautta, ystävyyttä,iloisuutta ja toisen kuulemista. Silloin joskus, hän kuuli muttei kuunnellut.Vielä joskus sama vaiva on olemassa. Mistähän tuo johtuu? Olisiko lääkärillä siihen reseptiä? Hyvä ystävä voi olla paras lääkäri, kun tunteet seilaa. No, nyt olen nähnyt sinut peilissä ja huomaan pitää oppia paljon vielä itsestään. Luulin suotta olevani upea luomus, no jos katsoo sillä silmällä niin...Ei, oppia ikä kaikki sanoi mummuni aikanaan, ja se on tosi. Vai mitä? Vieläkö on mahdollista tutustua itseensä? Jospa olenkin ikävä ihminen? Opiskelua?

en harrasta,suuntaan katseeni ulospain muihin ihmisiin ja mita voin tehda heille ja samalla kasvan itsekin,mita enemmaan antaa itsestaan sita enemman saa takaisin.

• uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

en harrasta,suuntaan katseeni ulospain muihin ihmisiin ja mita voin tehda heille ja samalla kasvan itsekin,mita enemmaan antaa itsestaan sita enemman saa takaisin.

kas mokoma kun karkasi kasista ennen oiko lukua,anteeksi virheet,aamulla sattuu naita nako harhoja.

• tulenlieskat kirjoitti:

katsella, mutta katsominen masentaa.

Voisi olla että tarkkaan katsoen, huomaisi että täydellinen en ole, paljon itsekkyyttä ja arvojen vähyyttä on tuolla pääkopassa.
        Jospa peiliin tuijottaen, näkisi paremmin puutteet,oppisi tuntemaan oikean minänsä ja sen jälkeen pystyisi olemaan avoin ja vilpitön ystävillekin.

Oikeassa olet uzma-m, kun pystyy antamaan itsestään, saa monin verroin takaisin.
        Siinä pystyykö olemaan avuksi, ymmärtämään ihmisen hädän, pahan olon, siinä on tärkeää tuntea omat rajat, mihin pystyy, mihin on valmis heittäytymään.
        Yritystä aina parempaan, se on hyvä lähtökohta ja siitä sitä pikkuhiljaa omat voimavaratkin pystyy arvioimaan.

Olla hyvä ihminen,ystävä, se on tavoite mihin tulisi pyrkiä, harvalla se täysin onnistuu.
        Olkapää tahtoisin minäkin olla, ja sitä pyrin opettelemaan,ja toivon löytäväni sen tien, missä voin olla avuksi, mutta toivon myös löytäväni ystäviä, joiden kanssa pystyn omat murheeni lievittämään.

Vuorovaikutusta elämä kaikenkaikkiaan on.

• SkillaN kirjoitti:

Voisi olla että tarkkaan katsoen, huomaisi että täydellinen en ole, paljon itsekkyyttä ja arvojen vähyyttä on tuolla pääkopassa.
        Jospa peiliin tuijottaen, näkisi paremmin puutteet,oppisi tuntemaan oikean minänsä ja sen jälkeen pystyisi olemaan avoin ja vilpitön ystävillekin.

Oikeassa olet uzma-m, kun pystyy antamaan itsestään, saa monin verroin takaisin.
        Siinä pystyykö olemaan avuksi, ymmärtämään ihmisen hädän, pahan olon, siinä on tärkeää tuntea omat rajat, mihin pystyy, mihin on valmis heittäytymään.
        Yritystä aina parempaan, se on hyvä lähtökohta ja siitä sitä pikkuhiljaa omat voimavaratkin pystyy arvioimaan.

Olla hyvä ihminen,ystävä, se on tavoite mihin tulisi pyrkiä, harvalla se täysin onnistuu.
        Olkapää tahtoisin minäkin olla, ja sitä pyrin opettelemaan,ja toivon löytäväni sen tien, missä voin olla avuksi, mutta toivon myös löytäväni ystäviä, joiden kanssa pystyn omat murheeni lievittämään.

koska on joutilasta aikaa.Kyllä oikeasti pitää peilin edessä tehdä välttämättömät huulipunat ja rasvaukset.Hiuksien kiinni laittamiset ja loppusilauset kun tarttee mennä toisten eteen.

Mökillä saatan olla kampaamattakin vaikka viikon enkä paljon katsele peiliin.Sellaisissa ajatuksissa kun itsensä tutkistelu en tee peilin edessä.
        Peiton sisällä mieteiskelen aamuisin herätessä ja silloin kun olen valveilla ja nautin elämästä olemalla vain.
        Mietiskeluhetket ovat kaikista ylellisintä ajankulua.Kun istahdan milloin vain ja katselen kauas harvemmin alan potimaan vikojani omia ihmissuhteita,,,enemmänkin.

• ylikypsa
        SkillaN kirjoitti:

katson peiliin, se tuskin kestää halkeamatta. Mutta jos katson itseäni silmiin peilistä, näen, tai ainakin toivon näkeväni miehen joka on mies paikallaan. Otta toisen mielipiteet huomioon, varsinkin naisten. Minulla on myös erittäin hyviä naiststäviä jotka eivät ole karanneet minunkään minua vaikeudet kohdatessa. Samoin on miehiä. Todellinen ystävä on sellainen, joka pysyy vierellä silloinkin kun asiat ei olekaan hyvin.

Olen varma, että meillä jokaisella on hetkiä, että tarvitaan ystävää, joka tarjoaa tukeaan, sitä turvallista olkapäätä. Se tuntuu hyvältä, kun saa tuntea, että sinusta todella välitetään. Usein ns. ystävät kaikkoaa silloin kuin niitä kipeimmin kaipaa.

En mainitse nimeltä ketään, mutta jos joku tunnistaa itsensä ketä tarkoitan, koska täälläkin heitä on. Kerron suuret kiitokset heille, kun olette tukeneet, kun minulla on ollut vaikeaa. Ei ihmisellä aina mene hyvin, vaikka niin luulee. Tulee surullisia yllätyksiä.

Toivottavasti kukaan ei ota tätä loukkauksena, se ei ainakaan minulla ole tarkoitus. On vaan ihanaa olla ja elää kun tietää, että joku vielä välittää minustakin. Taisi olla sekavasti kirjoitettu, mutta tarkoitus oli kyllä hyvä.

• reetta2
        ylikypsa kirjoitti:

katson peiliin, se tuskin kestää halkeamatta. Mutta jos katson itseäni silmiin peilistä, näen, tai ainakin toivon näkeväni miehen joka on mies paikallaan. Otta toisen mielipiteet huomioon, varsinkin naisten. Minulla on myös erittäin hyviä naiststäviä jotka eivät ole karanneet minunkään minua vaikeudet kohdatessa. Samoin on miehiä. Todellinen ystävä on sellainen, joka pysyy vierellä silloinkin kun asiat ei olekaan hyvin.

Olen varma, että meillä jokaisella on hetkiä, että tarvitaan ystävää, joka tarjoaa tukeaan, sitä turvallista olkapäätä. Se tuntuu hyvältä, kun saa tuntea, että sinusta todella välitetään. Usein ns. ystävät kaikkoaa silloin kuin niitä kipeimmin kaipaa.

En mainitse nimeltä ketään, mutta jos joku tunnistaa itsensä ketä tarkoitan, koska täälläkin heitä on. Kerron suuret kiitokset heille, kun olette tukeneet, kun minulla on ollut vaikeaa. Ei ihmisellä aina mene hyvin, vaikka niin luulee. Tulee surullisia yllätyksiä.

Toivottavasti kukaan ei ota tätä loukkauksena, se ei ainakaan minulla ole tarkoitus. On vaan ihanaa olla ja elää kun tietää, että joku vielä välittää minustakin. Taisi olla sekavasti kirjoitettu, mutta tarkoitus oli kyllä hyvä.

Täällä Kaakonkulmilla on ilma siniharmaan savun peittämä. Naapurimaat kulottavat maitaan ja ilmavirrat tuovat savun tänne, ulkoillessani aamulla silmiäni miltei kirveli. Lämmintä riittää ja sydämessä sykkivät kevään sävelet lintujen viserrysten siivittämänä.

Niinpä, kopioin tähän vitsin jonka luin Taben elämänkerrasta, Tabe valitti, elämäni suurin munaus oli tavata Erik. Johon Erik vastasi lehden seuraavassa numerossa...Tabe on ollut munieni suurin elämys. Mennyt on mennyttä, sananlaskukin sanoo; työlästä on potkia tutkainta vastaan. Miksi hautoa menneitä, eteenpäin on elävän mieli.

Niin muna on lintukodeissakin uuden elämän alku. Elämä alkaa ns puhtaalta pöydältä. minkälaiseksi se muodostuukin on meille arvoitus.

Miksi emme mekin voi löytää uutta sykettä päiviimme kesän kynnyksellä, sitä toivon että kirjoittajien sydämissä puhkeaisi kukkaan uudet versot, joista kehkeytyisi lopun elämän mittainen yhteiselo, hetkellä jolla kaunis kukkaniitty puhkeaa ihastuttavaan loistoonsa. Jos toiveeni toteutuu kohdallanne, käyttäkää tilaisuus hyväksenne.

• reetta2 kirjoitti:

Täällä Kaakonkulmilla on ilma siniharmaan savun peittämä. Naapurimaat kulottavat maitaan ja ilmavirrat tuovat savun tänne, ulkoillessani aamulla silmiäni miltei kirveli. Lämmintä riittää ja sydämessä sykkivät kevään sävelet lintujen viserrysten siivittämänä.

Niinpä, kopioin tähän vitsin jonka luin Taben elämänkerrasta, Tabe valitti, elämäni suurin munaus oli tavata Erik. Johon Erik vastasi lehden seuraavassa numerossa...Tabe on ollut munieni suurin elämys. Mennyt on mennyttä, sananlaskukin sanoo; työlästä on potkia tutkainta vastaan. Miksi hautoa menneitä, eteenpäin on elävän mieli.

Niin muna on lintukodeissakin uuden elämän alku. Elämä alkaa ns puhtaalta pöydältä. minkälaiseksi se muodostuukin on meille arvoitus.

Miksi emme mekin voi löytää uutta sykettä päiviimme kesän kynnyksellä, sitä toivon että kirjoittajien sydämissä puhkeaisi kukkaan uudet versot, joista kehkeytyisi lopun elämän mittainen yhteiselo, hetkellä jolla kaunis kukkaniitty puhkeaa ihastuttavaan loistoonsa. Jos toiveeni toteutuu kohdallanne, käyttäkää tilaisuus hyväksenne.

Tiedän kyllä, että ei elämä tähän lopu, eikä sen saa loppua. On uusi kevät ja uusi kesä tulossa. Mitä sitten tuoneekaan tullessaan. Toivossa on hyvä elää, sanoi satiainen kirpulle.

Hyvän ja rakkaan ystävän löytäminen ei vaan ole ihan yksinkertainen asia. Pakko van toivoa, että se tulla putkahtaa jostakin, jos on tullakseen.

Uskon, että Jumala näkee tilanteeni ja se kyllä löytää minulle sopivan kumppanin. On löytynyt ennenkin.

• uzma-m
        ylikypsa kirjoitti:

Tiedän kyllä, että ei elämä tähän lopu, eikä sen saa loppua. On uusi kevät ja uusi kesä tulossa. Mitä sitten tuoneekaan tullessaan. Toivossa on hyvä elää, sanoi satiainen kirpulle.

Hyvän ja rakkaan ystävän löytäminen ei vaan ole ihan yksinkertainen asia. Pakko van toivoa, että se tulla putkahtaa jostakin, jos on tullakseen.

Uskon, että Jumala näkee tilanteeni ja se kyllä löytää minulle sopivan kumppanin. On löytynyt ennenkin.

heila,eiks se jotenkin niin mene,milloin on helluntai,no olen juhannuksena Suomessa silloin olis kiva juhlia ylikypsan uutta.

• ystäväiseni
        ylikypsa kirjoitti:

Tuntuu kuin sinulla olisi pakonomainen tarve saada, juuri ja nyt "sydänkäpynen." Muistathan, hiljaa hyvää tulee. Usein on niin että, asioilla on tapana järjestyä itsestään.

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      779
    5. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      735
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    Aihe