Radon

torjunta

Olen rakentamassa omakotitaloa maavaraisella laatalla.
Radon kaasujen torjumiseksi suunnittelin laittaa kattohuopaa kivijalan ja maanvaraisen laatan liitokseen.
Yleisesti radonin torjuntaan suositellaan käytettäväksi kumibitumikermiä.

Ajaisiko kattohuopa saman asian?

Millaisia ratkaisuja on teillä tai onko kysymykseen tietoa/ mielipidettä?

Kiitokset asiallisista vastauksista!

11

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy rak.tarkastajalta vaad...

      lisäksi kapilaarikatkokseen peltosalaoja-putkea
      ja jostain kohtaa tiivis putki ylös esim vinttiin.
      Voit parin vuoden kuluttua mittauttaa nouseeko radonia kuinka paljon ja tarvittaessa lisätä huipparin siihen putkeen.
      Kannattaa tiivistää myös laatan ja seinän saumat.

      • tekisin

        ja rakentaja.fi on aiheesta lisää. Tuota vaan että millä se seinän ja laatan sauma tulee tiivistää ?


      • Sivusta seurannut
        tekisin kirjoitti:

        ja rakentaja.fi on aiheesta lisää. Tuota vaan että millä se seinän ja laatan sauma tulee tiivistää ?

        ns. uiva laatta niin valukaistan tilalle vaikka uretaanivaahtoa tai jotain massaa.

        Ehkä joku taitavanpi tietää paremmin...


    • huopa

      ajaa saman asian, tosin teet pienen virheen jos poikkeat rakennesuunnitelmista ja talon ostaja voi vaatia korjausta.

    • heikki

      tee rossipohja!

    • konnari

      ja kumibitumikermi ovat molemmat yleisnimityksiä. Eli kysymyksesi ei kerro mitään. Ei voi verrata. Jokaiselle vedeneristystuotteelle löytyy tarkka tuotenimi ja luokitellut ominaisuudet. Ja jos ei löydy niin älä koske tikullakaan.

    • Akio

      Käy vaikkapa kirjastossa lukaisemassa radonin torjuntaa käsittelevä RT-kortti. Siitä löytyy vastaus useimpiin tätä asiaa koskeviin kysymyksiin.

    • torjunta

      Kiitoksia vastauksista!
      Perinnäisenä tarkoituksena oli siis VERRATA virallista, esim Lemminkäisen valmistamaa kerabit patokaistaa (mikä asetetaan perusmuurin ja betonilattian liittymäkohtaan) ja "EPÄVIRALLISTA" huopakatto materiaalia (esim. Lemminkäisen valmistamaa kerabit K, S tai L ym. vastaavaa).

      Onko näillä käytännössä mitään eroa, torjuuko molemmat käytännössä samaten radonkaasun?

    • Radon pois

      Radon on kaasu jolle on tehtävä helpoin tie purkautua pois rakenteista. Se hoituu Radon tuuletus putkistolla talon alta ulkoilmaan.
      Kunnon sepelikerros puhdasta sepeliä ja kokoomaputkisto, tiivis hormi katolle ja pelittää. Tehostaa voi myös kanavapuhaltimella, joka imee sepelikerroksesta.

    • Hyvä tietää

      Uusia pohjoismaisia suosituksia asuntojen sisäilman radonista

      "Vanhoille asunnoille radonpitoisuuden suositusrajan tulisi olla välillä 100–200 Bq/m3. Korjaustoimenpiteitä tulee vauhdittaa. Tavoitteena on saada sisäilman radonpitoisuus korjausten avulla niin alas kuin se käytännöllisin toimin on mahdollista, mieluiten alle 100 Bq/m3. Radonkorjaukset tulee suorittaa menetelmillä, jotka ovat kustannustehokkaita, hyvin ohjeistettuja sekä toimiviksi todettuja."


      http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/radon/fi_FI/pohjoismainen_radonsuositus/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe