kotilot

neuvoja vailla

Rapsuttaessani kukkapenkkejä käteeni osui takinnapin kokoisia kotiloita, sieviä ja pyöreitä. Ei suinkaan ne vaan ole niitä lehtokotiloita joiden leviämisestä on kauhutarinoita?
Nämä olivat viimevuosia tietenkin. En totisesti tutkinut ovatko elossa vai ei, vaan heitin ne kompostiin.
Miten varjelen pihani niiltä?

9

1975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pms68

      lehtokotiloiden hävittämiseen on yksi ainoa keino, kerää ne pois ja liiskaa, huolehdi ettei muut kotilot pääse niitä syömään eli veskiin tai roskiin. Kompostissasi ne vasta pidot pitävät!

      Koivutisleestä on ilmeisesti apua, saannista en tiedä. Mekaaninen torjunta on toimivin silti. Onko naapurustossasi niitä tai oletko tuonut saastuneelta alueelta taimia? Ne leviävät maata pitkin joten reitti löytyy. Joutomaa ja heinikko ovat otollisia alueita lisääntyä joten leikattu nurmi auttaa asiaa.

      • Uusi tuttavuus

        Minä löysin vain kaksi kpl. Heitin ne itse asiassa taloyhtiön jätesäiliöön, enkä kompostiin. Inhotti ajatella, että liiskaisin ne kiviin.
        Elävätkö ne talven yli, vai miksi löysin vain kaksi? Liekö toivoa vielä, että ne olivat ainoat?
        Täytyypä syynätä penkit uudelleen nyt kun ollut lämmintä.


    • Ekoja vastaan

      Ostin Ferramol-nimistä Kemiran kauppaamaa luontoystävällistä kotilomyrkkyä. On tosin kammottavan kallista, 65 euroa /10 kg, toisissa paikoissa vieläkin kalliimpaa. Meillä ei ole vielä kotilo-ongelmaa, ekat on nähty tontin laitamilla, mutta kävelytiellä jo niitä kulkee päät kenossa ja siksi varustautuminen on aiheellista. Ostin säkin näitä rakeita ja aion heti niitä käyttää, jos yhdenkin näen pihapiirissä. Tuhansia kertovat jotkut niitä keränneensä!!

      • pms68

        tuttavallani kotilotalkoissa sata tulee ihan yhdessä hujauksessa ja keräämällä eivät lopu kun ovat kotiutumaan päässeet alueelle. Oikeastaan kun ämpärillisen saa puolilleen on yleensä jo ihan valmis lopettamaan ja lukumäärä jo varmasti aika suuri..

        Hyökkäys on paras puolustus? Tuo tuttavani joutuu huolehtimaan myös joutomaasta pihansa ympärillä jotta eivät ihan villiinnyt kokonaan suotuisissa pusikoissa rajan takana..


      • ketjun aloittaja
        pms68 kirjoitti:

        tuttavallani kotilotalkoissa sata tulee ihan yhdessä hujauksessa ja keräämällä eivät lopu kun ovat kotiutumaan päässeet alueelle. Oikeastaan kun ämpärillisen saa puolilleen on yleensä jo ihan valmis lopettamaan ja lukumäärä jo varmasti aika suuri..

        Hyökkäys on paras puolustus? Tuo tuttavani joutuu huolehtimaan myös joutomaasta pihansa ympärillä jotta eivät ihan villiinnyt kokonaan suotuisissa pusikoissa rajan takana..

        Minä en ole löytänyt kuin kaksi, joista kirjoitin. Miten ne talvehtivat ja lisääntyvät?
        Kyllä kai kaksikin kpl näitä petoja on ehtinyt munia tai lisääntyä millä tavalla tahansa. Olivat kaukana toisistaan pihan eri puolilla.

        Täytyypä varoa, ettei vaihda enää taimia kenenkään kanssa.


      • pms68
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Minä en ole löytänyt kuin kaksi, joista kirjoitin. Miten ne talvehtivat ja lisääntyvät?
        Kyllä kai kaksikin kpl näitä petoja on ehtinyt munia tai lisääntyä millä tavalla tahansa. Olivat kaukana toisistaan pihan eri puolilla.

        Täytyypä varoa, ettei vaihda enää taimia kenenkään kanssa.

        ne munivat tms koska juuri heinikot ovat niiden lisääntymispaikkoja ja kosteat paikat yleensä..

        ja hyvin ne ainakin tuttavalla talvehtii!! Ei pane pakkanen ei ja jos niin ruumiit pitäisi saada pois heti keväällä jotta eivät syö niitä ekana ruokanaan.


    • mitä tehdä

      on kotiloita melko paljon. äsken keräsin lyhyessä ajassa 45 kpl, laitoin muovipussiin, suljin hyvin ja heitin roskikseen. ikäviä tuttavuuksia. tällä alueella on niitä ollut jo yli kymmenen vuoden ajan. itse muutimme tähän viime syksynä.

      • pms68

        meinaan siellä kun ne alkaa oikein asua ja muhia niin siltä maanvyöryltä kun ne supersyöneet kotilot lähtee liikkeelle ei taida säästyä edes metsän puut! kannattaa vähän ajatella tai luottaa että ehjässä pussissa ne kotilot säilyy sata seuraavaa vuotta..


    • tavattaessa

      Ei auta elävänä roskiin tai kompostiin heittäminen, sieltä ne ryömii lisääntymään.
      Etanat ovat hermafrodiitteja, siis molemmat sukupuolet munivat jopa satoja munia kesän aikana.
      Ämpäriin vaan ja kiehuvaa vettä päälle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe