opintorahan verotus

linda123

montako prosenttia opintorahasta menee veroa? onko se kaikille sama? vai onko veroprosentti se, joka lukee verokortissa?

8

2046

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neiti...X

Opintorahasta peritään lähtökohtaisesti veroa 10% mutta käymällä verotoimistossa tai soittamalla sinne prosenttia voi muuttaa.

• ..hmh...

Vaikuttaako opintoraha verotukseen silloin, kun käy ansiotyössä? Jos esim. verokortissa vuosituloraja on 15 000 ja veroprosentti 13,5 % niin otetaanko opintoraha tuloina huomioon? Vai meneekö siitä vain oma ennakonpidätyksensä?

• neiti...X

Opintorahaa ei lasketa verokortissasi olevaan tulorajaan. Kortissakin lukee että se "koskee palkkatuloa". Jos haluaa muuttaa opintorahan veroprosenttia (joka on siis automaattisesti 10 ja jota ei normaalisti ole tarvetta muuttaa) niin saa opintorahaa varten erillisen verokortin (jossa lukee "koskee opintorahaa"), joka tulee toimittaa Kelaan tai yliopiston opintotoimistoon.

• kellarimummu

..veronalaista tuloahan se opintotuki on siinä missä muutkin veronalaiset tulot. Ja lopullisen veron määränhän (ja sitä kautta oikean ennakonpidätys-%) ratkaisevat viime kädessä se paljonko on muita veronalaisia tuloja opintorahan lisäksi, missä kunnassa asut, kuulutko ev.lut kirkkoon jne.

Kannattaa laskea verohallinnon verolaskurilla onko omat ennakonpidätysprosentit riittävät:
      http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2006.asp

Jos näyttää siltä, että maksat liian vähän veroa suhteessa tuloihisi tällä hetkellä, niin voit ilmoittaa työnantajallesi (palkanlaskijalle), että ottaa veroa enemmän kuin verokortissa on veroprosentiksi laskettu. Tähän ei tarvitse mitään muutosta (uutta verokorttia) verotoimistosta hakea. Yleensä kyllä ennakonpidätyksen lisäprosentti, joka voi olla huomattavan korkea, pitää huolen siitä, että riittävästi veroja tulee vuoden aikana maksettua. Tosin voi olla ikävää loppuvuodesta maksaa yli 40 % veroja, mieluummin tasaa sitä veroprosenttia koko vuodelle.

Sen sijaan, jos haluat pienentää ennakonpidätysprosenttiasi, niin pidätysprosentin muutos pitää hakea verotoimistolta.

• linda123

ei opintotuki ole veronalaista tuloa, opintoraha kylläkin. asumistuki ei ole siis. työpaikan palkkakonttorista kysyin siitä veroprosentinmuutoksesta, ja sanoivat että kandee hakee verotoimistosta, koska ne ei voi sitä tulorajaa muuttaa tms. halusin vaan tietää, et mikä se opintorahan veroprosentti on, koska sinne pitää ilmottaa kun soittaa, niin kaikki jo saadut palkat ja niistä menneet verot.. nojaa, ehkä odotan huomiseen, jolloin nään sen pankkitililtäni.

• kellarimummu
        linda123 kirjoitti:

ei opintotuki ole veronalaista tuloa, opintoraha kylläkin. asumistuki ei ole siis. työpaikan palkkakonttorista kysyin siitä veroprosentinmuutoksesta, ja sanoivat että kandee hakee verotoimistosta, koska ne ei voi sitä tulorajaa muuttaa tms. halusin vaan tietää, et mikä se opintorahan veroprosentti on, koska sinne pitää ilmottaa kun soittaa, niin kaikki jo saadut palkat ja niistä menneet verot.. nojaa, ehkä odotan huomiseen, jolloin nään sen pankkitililtäni.

..en ollut riittävän yksityiskohtainen kirjoittaessani, että "opintotuki on veronalaista". Siis kuten sanoit, niin opintotuen opintorahaosuus nimenomaan on veronalaista, asumislisäthän ovat tavallaan verottomia kulukorvauksia, kansanomaisesti ajatellen.

Opintorahan ennakonpidätysprosentti on tavanomaisesti oletuksena tuo 10%.

Se, että törmäät työpaikallasi siihen ongelmaan, että eivät pelkän ilmoituksesi perusteella suostu NOSTAMAAN ennakonpidätysprosenttiasi, ei ole minulle mikään uutinen, kun samaan ongelmaan olen itsekin törmännyt. Viimeksi edes verotoimiston virkailija ei ollut tästä tietoinen, kun paikalliseen verotoimistoon olin puhelimella yhteydessä. Ko. tieto on kuitenkin suoraan verohallinnon sivuilta saatu ja hyvinkin järkeenkäypä.

Verottajahan on vain mielissään, jos ihmiset suostuvat ennakkoon maksamaan enemmän veroa (=antavat rahaa valtiolle hyvin pientä korkoa vastaan), kuin että maksaisivat osan veroistaan vasta mätkyinä (=ottavat valtiolta lainaa melko pientä korkoa vastaan). Valtiolle tämä (mieluummin liian suuret kuin liian pienet ennakonpidätykset) on edullista. Siksi ennakonpidätysprosentin nostaminen ei vaadi mitään viranomaistoimia, laskeminen sen sijaan vaatii.

• linda123
        kellarimummu kirjoitti:

..en ollut riittävän yksityiskohtainen kirjoittaessani, että "opintotuki on veronalaista". Siis kuten sanoit, niin opintotuen opintorahaosuus nimenomaan on veronalaista, asumislisäthän ovat tavallaan verottomia kulukorvauksia, kansanomaisesti ajatellen.

Opintorahan ennakonpidätysprosentti on tavanomaisesti oletuksena tuo 10%.

Se, että törmäät työpaikallasi siihen ongelmaan, että eivät pelkän ilmoituksesi perusteella suostu NOSTAMAAN ennakonpidätysprosenttiasi, ei ole minulle mikään uutinen, kun samaan ongelmaan olen itsekin törmännyt. Viimeksi edes verotoimiston virkailija ei ollut tästä tietoinen, kun paikalliseen verotoimistoon olin puhelimella yhteydessä. Ko. tieto on kuitenkin suoraan verohallinnon sivuilta saatu ja hyvinkin järkeenkäypä.

Verottajahan on vain mielissään, jos ihmiset suostuvat ennakkoon maksamaan enemmän veroa (=antavat rahaa valtiolle hyvin pientä korkoa vastaan), kuin että maksaisivat osan veroistaan vasta mätkyinä (=ottavat valtiolta lainaa melko pientä korkoa vastaan). Valtiolle tämä (mieluummin liian suuret kuin liian pienet ennakonpidätykset) on edullista. Siksi ennakonpidätysprosentin nostaminen ei vaadi mitään viranomaistoimia, laskeminen sen sijaan vaatii.

kyllä ne olisi työpaikalla sitä prosenttia nostaneet, mutta eivät voi kuulemma sitä tulorajaa nostaa tai jotain. nojaa pitää soittaa sinne verotoimistoon niiden kiskurihintainen puhelu.

• Ilmari
        linda123 kirjoitti:

kyllä ne olisi työpaikalla sitä prosenttia nostaneet, mutta eivät voi kuulemma sitä tulorajaa nostaa tai jotain. nojaa pitää soittaa sinne verotoimistoon niiden kiskurihintainen puhelu.

Opintotukeen voi saada jopa nollaveroprosentin, jos ei ole koko vuodelta mitään muita tuloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe