puhelimessa puhuminen

pelkuripukki

onglemani on se että jännitän ihan hirveen paljon, jos mun pitää soittaa jollekin muulle kuin kaverille tai muulle tutulle. esim jos pitää soittaa kampaajalle, pomolle, ihastukselle, puolitutulle, työpaikkaa hakiessa, matkatoimistoon, ihan mihin vaan. se on kauheeta. kun puhelin rupeaa tuuttaamaan, sydämeni alkaa hakkaamaan ja usein kun sitten vastataan niin änkytän ja menen sekaisin. voi olla, usein onkin, etten uskalla soittaa jonnekin ollenkaan jollei ole IHAN pakko. Onko kellään samaa ongelmaa, tai osaako joku auttaa minua pääsemään tästä eroon????

11

2016

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valse triste

mieheni joutuu soittamaan puolestani.jos itse joudun puhumaan otan ensin vähän konjakkia.

• joo mutta..

mä uskallan soittaa vieraille esim. ajanvaraukset, mutta en tosiaankaan tutuille! en keksi mitään sanomista enkä osaa sanoa mitään..

• joskus apeinempänä,,

Kuulostaa NIIN tutulta. Minuakin aiemmin vaivasi sama ongelma. Kaikkein kauheinta oli soittaa esim. työpaikasta tiedustellessa ym.Pelkäsin siinä kai sitä etten olisi osannut ilmaista asiaani oikein tai kuulostanut jotenkin typerältä. koen että olen kuitenkin kokemusten myötä päässyt tästä vaivasta oikeastaan kokonaan. Lähinnä kai sen asian oivaltaminen ettei se todellakaan ole iso juttu on auttanut minua. Mitä siinä pahimmassa tapauksessa voisi käydä? Mitä väliä? Rennosti vaan. Sun pitää vaan soittaa niin paljon että et enää jaksa streessata sitä. Soita johonkin ilman että suunnittelet yhtään etukäteen ja kato miten käy.Ota huumorilla omat mokasi. kyllä se siitä, kuhan kohtaat pelkosi etkä yritä luistaa niistä epämiellyttävistä tilanteista.!Tsemiä sulle!

• Hip79

Hei!

Mulla oli sama pelko ja se oli hirveää. Pelkäsin myös esiintyä koulussa ym. Mene lääkäriin ja kysy lääkettä, esim. Propralia. Se tepsi mulla! Nyt uskallan soittaa vaikka minne eikä tee yhtään tiukkaa! Tsemppiä!

• justiinamuori

No tuo on ihan ymmärrettävääkin että vähän jänskättää, jos työpaikasta yms kyselee. Pikku perhoset vatsanpohjassa onkin silloin parempi, kuin että kuulostais yltiörennolta, jauhais purkkaa tai olis liian tuttavallinen..
        Tietenkin on hyvä olla REIPAS siellä langan toisessa päässä.

Ikä ja kokemus auttavat asiaa. Ja valmistautuminen, jos asiaa on paljon, esim just työpaikasta kysyttäessä. Voi tehdä vaikka kysymyksiä paperille valmiiksi, niin ei mee senat sakaisin..;)

Eikä se haittaa, jos vähän menevätkin. Ei ihmiset jää miettimään ja analysoimaan yksittäisiä puheluita. Ja sillehän ei taas mahdeta mitään, mitä joku toinen meistä päässään ajattelee, joten mitäs tuosta. Parhaansa tekee ja sillä siisti.

Ja tokko kukaan sanoo, että jopas oli typerä kysymys että miten sä nyt tollasta..
        Kyllä ihmiset haluaa keskimäärin vastata (jos osaavat) kun joku jotain kysyy.

Melkein toivoisi joskus, että olisi tuollaista ongelmaa edes hiukan. Kun olen hirveä lörpöttelemään puhelimessa..

Niin tosiaan, mikä on pahinta mitä vois puhelimessa tapahtua!..hmm, - se että akku loppuisi? Että painaa vahingossa lopetusta?
        Että hämähäkki kapuaisi yhtäkkiä pitkin säärtä?
        ...Mulle olis tuo viimeinen aika paha:D

ps. nuorena sattui kerran, että ampiainen hööki täysillä kimppuun kun olin soittamassa tärkeetä puhelua, ympärillä porukat vain naureskeli tekemättä mitään, ja.. puhelu meni poikki..!
        (asia saatiin silti järkättyä mutta ei silloin ei just ihan heti kyllä naurattanut)

• --------------------

Puhelin kauniiseen käteen ja alat soittelemaan. Minne tahansa, ja sitten vaan kysyt "anteeksi, onkohan jukka/mikko/tuija... siellä? ai ei, no anteeksi väärä numero!" Käy miten käy, et kuole siihen. Ja sitten seuraavaan paikkaan. Niin monta kertaa, että alkaa kyllästyttämään.

Sen jälkeen soitat kaikkia virallisia puheluita, joissa saatat kuulostaa tyhmältä "Anteeksi, mutta en osaa päivittää tietokoneohjelmiani..." tai ihan mitä vaan vastaavaa, soittele ja kysyele tv-lupamaksu korotuksista, asuntoesittelyjä, vakuutuskilpailua... Lopulta alkaa tuntua tylsältä, ja onkin jo paljon helpompaa.

Kun on tarpeeksi tuota harrastanut, niin pilapuheluita (hyväntahtoisia) :)

Tsemppiä!!

• foobikko...

Mulla on sama juttu.. Vastaan työni puolesta päivittäin 200 - 300 puheluun, mutta en vieläkään pysty soittamaan kampaajalle, verovirastoon, tai yhtään minnekään muualle kuin vanhemmilleni tai läheisille ystäville.

Menen mieluummin käymään paikan päällä itse, tai pyydän jotakuta muuta soittamaan ja esiintymään minuna.

• pelkuri

Mä en ole koskaan erityisemmin pitänyt puhelimessa puhumisesta, etenkään itse soittamisesta, mutta nykyään siitä on tullut suorastaan neuroosi. Menen mieluummin paikan päälle selvittämään asian, enkä enää kykene edes itse vastaamaan puhelimeen jos en tiedä kuka soittaa, enkä aina sittenkään vaikka tietäisin.

• ex-puhelinmyyjä

Hyviä neuvoja olet saanut!! Itse olen ujo, ja soittaminen jännittää, jos kyseessä tärkeä puhelu. Myös silloin, kun soitan tutuille mietin usein, mitä keksin sanottavaa. Aina välillä tulee jätettyä soittamatta, ja menen mieluummin käymään.

Mä luulen, että soittamispelko johtuu siitä, ettei voi kontrolloida tilannetta täysin. Et tiedä, millainen ilme toisella on siellä langan päässä, et tiedä mitä hän ajattelee yms. Soittaminen kysyy itsevarmuutta. Varsinkin kun on kyseessä tärkeä puhelu, esim. työnhaussa, sinun pitää olla vakuuttava, selkeä ja itsevarma.

Itse päätin mennä viime kesänä puhelinmyyjäksi ihan sen takia, että saisin varmuutta ja esiintymistaitoa soittamiseen. Olin 1,5 kk puhelinmyyjänä ja tein yritykseille suunnattua puhelinmyyntiä. 1,5 kk aikana en ehtinyt päästä kokonaan eroon puhelinjännityksestä, mutta sain rentoutta soittamiseen. Itsevarmuutta tuli onnistumisista. Epäonnistumisiakin tuli, mutta ne eivät olleetkaan maailmanloppu, kuten olin etukäteen pelännyt. Mulle puhelinmyynti opetti sen, ettei tarvitse olla täydellinen, voi tehdä virheitä, saa tehdä virheitä, ei tarvitse pelätä ihmisiä, eikä omia epäonnistumisia. Suosittelen! Lyhytkin aika riittää.

P.s. Yksi työkaverini, joka oli tehnyt jo lähemmäs kymmenen vuotta kys. duunia, tunnusti pelkäävänsä aina toimeksiantajan vaihtuessa jokaista ensimmäistä puhelua.

• Kilppinen

Ihanaa... Mä en tunne yhtään ihmistä jolla olisi sama juttu kuin mulla. Olen kova puhumaan, kovaääninenkin jopa ja tykkään esiintyä. Lampsin helposti mihin tahansa paikan päälle ja pistän asiat järjestymään. Itsetunto on mielestäni kohtalaisen vankka. Mutta puhelin.. Soittaminen mihin tahansa virastoon, ajanvaraus.. ihan mikä vaan tuntematon ihminen langan päässä.. Kamalaa. Siviilissä nakitan mieheni soittamaan (esim. vaikka nyt hiljattain vuokra-asuntoja tai autokorjaamolle) ja töissä luistan soittohommista parhaan kykyni mukaan tai nakitan jonkun muun tekemään vaikeat puhelut puolestani. Työskentelen sosiaalialalla joten voitte uskoa että niitä puheluja on..

Olen puhunut pomoni kanssa asiasta, ja hän on luvannut työnantajan maksaa kohtuuhintainen kurssi jossa kammolleni voisi saada helpotusta. Olisiko ehdotuksia? Olen yrittänyt googlettaa mutta tulokset ovat olleet aika heikkoja. Mielellään pääkaupunkiseudulta olisi tämä kurssi.

• Anonyymi

Kansallismeijäri Kaija minä puhun.
      Työpaikat kenelle vastataan, keneltä vain tiedot lypsetään.
      Rötös hunaja ihokuorinta.
      Pyhäjärvi , Kärsämäki

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      118
      5596
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      457
      1791
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      20
      1209
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1193
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1073
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      985
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      951
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      906
    9. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      856
    10. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      23
      837
    Aihe