Aurallinen migreeni mutta ilman särkyä??

Henriikka

Onko kellään kokemusta aurallisesta migreenistä
ilman päänsärkyä?
Kohtaus yllättää pari kertaa vuodessa. Yhtäkkiä
tajuan, etten näe ( yleensä vasemmalla ) silmällä
kunnolla, samassa iskee sahanlaita tms. häiriö.
Otan yhden Miranaxin 550 mg niin pian kuin mahdollista. Sahanlaita häipyy n. puolessa tunnissa, päänsärkykin tulee vain harvoin. Mutta
jos tulee, tuo mukanaan pahoinvoinnin.
Sahanlaita voi mennä itsekseen ohi myös ilman lääkettä eikä särkyä tule. Näköhäiriö itsessään on kamala enkä pysty normaaliin toimintaan, vaikkei särkyä tulisikaan.
Kirkas valo on pahasta, joskus joudun sisälläkin kulkemaan aurinkolasit päässä. Muuta altistavaa tekijää en ole keksinyt.

Onkohan kuitenkin kyse migreenistä?

12

14269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moi

      Kuulostaa klassiselta auralliselta migreenikohtaukselta.

      • vuosikausia sairastanut

        Minulla on ollut vuosikausia aurallinen migreeni ja kaikkea olen kokeillut, ottanut lääkettä ja ollut ottamatta,aina sahalaita näkyy 25-30 min.
        Sen kanssa vaan on PAKKO elää mitä muutakaan voi. Inhottavinta on kohtauksen pelko joka on aina alitajunnassa, vai miten teillä?
        Voimia meille kaikille!


      • kohtalotoveri
        vuosikausia sairastanut kirjoitti:

        Minulla on ollut vuosikausia aurallinen migreeni ja kaikkea olen kokeillut, ottanut lääkettä ja ollut ottamatta,aina sahalaita näkyy 25-30 min.
        Sen kanssa vaan on PAKKO elää mitä muutakaan voi. Inhottavinta on kohtauksen pelko joka on aina alitajunnassa, vai miten teillä?
        Voimia meille kaikille!

        Itselleni on käynyt niin että sairastettuani 25 vuotta aurallista migreeniä, on alkanut tapahtua näitä että tuleekin pelkät sahalaitakuviot, muttei sitten tulekaan särkyä, kestää jotain 20-30 min. Tosin vaikka aina ei tule särkyä, niin nuo näköhäiriöt on pahentuneet paljon voimakkaammiksi kuin aikaisemmin, niin että jos on vaikka just liikenteessä, tulee enempi vaikeuksia kun aikaisemmin. Otan tietysti lääkkeen mahdollisimman pian, mutta ennen kun se särky sitten tuli näköhäiriöiden jälkeen, ei ollut mistään kipulääkkeistä mitään apua, nyt niitä kipuja siis tulee harvemmin. Joku työkaveri sanoikin kerran että iän myötä migreenikivut voi hieman hellittää. Näin näyttää omalla kohdallani tapahtuneen.


    • Eema

      Minulla on samanlainen tilanne kuin sinulla. Minulla tulee auravaihe (kova väsymys, näköhäiriö ym.) ja usein päänsärky jää väliin, mutta aamulla ylös noustessa alkaa pahoinvointi (minulle aura tulee yleensä aina illalla ja siksi menen silloin suoraan nukkumaan).

    • ilman päänsärkyä?

      Voiko migreeni aiheuttaa toisen silmän näön sumentumisen 2-3 tunniksi? Mulla ei näy mitään sahalaitoja eikä muutakaan, vain näkö sumentui toisesta silmästä. Ensin tuntui silmän takana kipua ja seuraavana päivänä sumentui näkö toisesta silmästä. Myös kasvojen toispuoleista puutumista on ollut silloin tällöin.
      Voiko olla migreenin oireita vaikkei mulla ole mitään päänsärkyjä ??

    • Simo

      Itselläni on kokemuksia samanlaisesta aurallisesta migreenistä ilman päänsärkyä tai korkeintaan lievällä jomotuksella.
      Nyt niitä on esiintynyt melkein päivittäin, johtuukohan auringonpaisteesta? Työpaineita ja muitakin kiireitä on ollut.
      Minulla se menee ohi ilman lääkitystäkin noin puolessa tunnissa.

    • Uljaska

      Hei!
      Itselläni on aivan samanlainen migreeni. Ensin en näe oikealla silmällä kunnolla ja sen jälkeen tulee sahalaita ja sen jälkeen noin tunnin päästä alkaa lihasheikkous oikealla puolen kehoa. Päänsärkyä ei välttämättä tule ollenkaan. Olen ottanut Buranaa... Täsmälääkkeet eivät ole koskaan tepsineet mulle. Sinun kannattaa käydä lääkärissä jotta saat parhaan mahdollisen hoidon migreeniisi. Nykyään on hyviä lääkkeitä olemassa. Oikein mukavaa kevvättä!

    • Migreenistä masis

      moi.
      on kyllä todella huojentavaa huomata etten ole tämän asian kanssa yksin.
      Olen 34 vuotias mies ja kärsinyt tästä piinasta 20 vuotta. Ennen kohtauksia tuli noin kerran vuodessa mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana kerran kuussa on ollut kohtaus.
      Lysti alkaa kun sahalaita kuvio alkaa laajeta toiselle puolelle näkökenttää ja tätä kestää noin puolituntia seuraavana päivänä kohtaus uusiutuu. Kipu ei ole kovinkaan kummoista ja on hallittavissa normaaleilla särkylääkkeillä. Olen nyt harkinnut estolääkkeiden hankkimista josko niistä olisi jotain apua. Tämä sairaus masentaa minua todella.

      Onko kellään kokemuksia estolääkityksestä että miten tehoaa auralliseen migreeniin?

    • Poutapilviä

      Minulla on diagnosoitu aurallinen migreeni pari vuotta sitten. Pahinta ovat näköhäiriöt ja raajojen sekä suun puutuminen. On kuin halvaantuisi siihen paikkaan. Näkö on sumea, kirkkaat pallot hyppivät silmissä ja äänet loittonevat. Meinaa iskeä paniikki kun oireet tulevat. Lääkkeinä atagand estoon ja almogran kohtaukseen. Pelko kohtauksista suurenee ja rajoittaa elämää. Töistä on ollut lähdettävä kesken kotiin kun kädet ovat tunnottomat, puhe takeltelee eikä näe kunnolla.

    • Kuivuus iski

      Kyllä melko varmasti on. Oma migreenini on yleensä auratonta, mutta muutama aurallinen kohtaus on ollut.

      Vastaavasti säryttömiä kohtauksia on muistaakseni ollut kolme (muisti tosiaan näiden kohdalla pätkii, koska ilmeisesti myös aivot sammuu tuolloin :D)... Itselläni tällaisen kohtauksen laukaisee valo, kuumuus, hajut ja nestehukka. Ainakin kaksi näistä tekijöistä on joka kerta ollut läsnä, viimeisimmällä kerralla kaikki. Itselläni tämä kohtaus on erittäin vaikea siksi, että kyky kommunikoida menee saman tien, olen kaiken aikaa vähemmän tietoinen omasta tilastani. Näkö menee, kaikki on valkoista. Toisaalta minulla on myös muistikuvia siitä, mitä näin samaan aikaan, joten tämä on äärimmäisen häiritsevää. Tarkoitan siis, että mielestäni näin valkoista koko ajan ja ehdottomasti vain valkoista, mutta minulla on myös muistijälki siitä, mitä olisin nähnyt jos en olisi nähnyt valkoista. Menen ilmeisesti vielä kalpeammaksi kuin yleensä, saatan täristä ja hikoilla, toimin epäloogisesti (esim. nousen seisomaan vaikka heikottaa), minulla ei ole kykyä hallita tilannetta, mutta olen kuin robotti, minua voi tosiaan taluttaa tässä tilanteessa.

      Onneksi kohtaus ilmenee vain ääriolosuhteissa, joita alan oppia välttämään. Kun kohtaus iskee on jo liian myöhäistä, sillä kuten sanoin, en kykene tilaani ilmaisemaan. Näin ollen laukasevien tekijöiden välttäminen on kaiken A ja O.

      Tähän muuten muutkin voivat vaikuttaa: koittakaa jo hyvät ihmiset takoa kaaliinne, että hajuvedessä kylpeminen saattaa ihan oikeasti saattaa muut hengenvaaraan! Niin ja tarjotkaa vesipullostanne kaverille, joka ei mielestänne juo tarpeeksi, sillä nestehukka on vakava asia.

      • migreeniä sairastanut

        minullakin on nyt sellaisia ihmeellisiä tunteita mutta ei pään särkyä eikä sahalaitoja vain välähtäviä asioita silmän kulmassa ja hermostutaa saati väsyttää puhkesi migreeni taudin aikana. Kuka tietää että onko migreni vai ei???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2088
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      155
      1616
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe