Ikkunan pesu ja etikka

sohvi

olisin kysellyt että voiko/kannattaako ikkunanpesuveteen jossa on etikkaa, niin laittaa ikkunanpesuainetta ?

17

31472

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja fairyä

Mitä vaan voi tehdä, mutta en ymmärrä miksi etikkaa pitäisi lisätä pesuveteen..? Vai ovatko ikkunasi (ulkopinnat) jääneet pesemättä vuosikausiksi?
      Jos ovat, niin etikka happamana aineena periaatteessa liuottaa kalkkeutumia ja saostumia, mutta vain periaatteessa.
      Tällaisiin ikkunoihin ei etikan teho riitä, vaan tarvitaan oikea happopesu ja siihen on tehokkaitakin aineita, esim. fosforihappopohjaiset pesuaineet.

Ainoat aineet, mitä normaalissa ikkunanpesussa tarvitaan, on vesi ja tilkka fairyä.

• neuvoja

älä laita fairya sekaan jos peset ikkunat etikkavedellä. edellinen kisjoittaja ei varmaan tiennyt, että tuo on ihan yhtä tehokas tapa pestä ikkunat kuin fairyvesi, ja on sitäpaitsi vielä helpompi, kun ei tarvitse huuhteluvettä erikseen. ikkunanpielet kannattaa tietenkin puhdistaa ennen itse pesua juuri vaikka vedellä, jossa on tilkka astianpesuainetta.

• kirjoittaja

Kyllä tietää miten ikkunat pestään. Fairyvettä ei tarvitse huuhdella, vaan ikkunat kuivataaan lastalla ja reunat esim. sideharsolla. Fairyä laitetaan pesuveteen tilkka, ei kahvikupillista.

Likaa ja pölyähän normaali ikkunoissa on ja fairy liuottaa sellaisen lian paremmin kuin etikka ja on varmasti miellytävämpi käyttääkin.

Etikkakin soveltuu moneen tarkoitukseen, parhaina esimerkkeinä kahvinkeittimen ja ilmankostuttimen kalkinpoisto (liuotus!) ja vaikkapa emäksisten pesuainejäämien neutralointi.
        Etikka on laimennettuna jopa hyvä "lääke" vahinkoon, jossa on saanut emäksistä ainetta (esim. viemärinavaausainetta) käsilleen.

• neuvoja
        kirjoittaja kirjoitti:

Kyllä tietää miten ikkunat pestään. Fairyvettä ei tarvitse huuhdella, vaan ikkunat kuivataaan lastalla ja reunat esim. sideharsolla. Fairyä laitetaan pesuveteen tilkka, ei kahvikupillista.

Likaa ja pölyähän normaali ikkunoissa on ja fairy liuottaa sellaisen lian paremmin kuin etikka ja on varmasti miellytävämpi käyttääkin.

Etikkakin soveltuu moneen tarkoitukseen, parhaina esimerkkeinä kahvinkeittimen ja ilmankostuttimen kalkinpoisto (liuotus!) ja vaikkapa emäksisten pesuainejäämien neutralointi.
        Etikka on laimennettuna jopa hyvä "lääke" vahinkoon, jossa on saanut emäksistä ainetta (esim. viemärinavaausainetta) käsilleen.

juu, en vähättele osaamistasi. vastasin kuitenkin vain sohvin kysymykseen, kun hän kysyi kannattaako fairya laittaa etikkaveteen. vastaus on: EI.
        JOKO pesee ikkunat fairyvedellä TAI etikkavedellä, mutta niitä ei sekoiteta keskenään. kukin toimii tavallaan, eikä toisen tapaa tarvitse tuomita vääräksi menetelmäksi, koska oma tapa ei aina ole se parhain tai oikein. itse olen käyttänyt molempia menetelmiä ja kummallakin tavalla saan mielestäni yhtä hyvän lopputuloksen.

• luu
        neuvoja kirjoitti:

juu, en vähättele osaamistasi. vastasin kuitenkin vain sohvin kysymykseen, kun hän kysyi kannattaako fairya laittaa etikkaveteen. vastaus on: EI.
        JOKO pesee ikkunat fairyvedellä TAI etikkavedellä, mutta niitä ei sekoiteta keskenään. kukin toimii tavallaan, eikä toisen tapaa tarvitse tuomita vääräksi menetelmäksi, koska oma tapa ei aina ole se parhain tai oikein. itse olen käyttänyt molempia menetelmiä ja kummallakin tavalla saan mielestäni yhtä hyvän lopputuloksen.

tuolla kyllä neuvotaan käyttämään molempia samassakin.

• diipadaapa
        kirjoittaja kirjoitti:

Etikka -vesi on paras ikkunanpesuaine...vuosiin en ole enää muuta käyttänyt ja jälki on kirkas ja puhda ja etikkaa löytyy aina kotoa...suosittelen muillekkin, oppi mennyt perille jo omalle tyttöärellenikin :)

• Etikkavinkkejä

• cleanservice.finland

Turhia läträyksiä etikat ja fairyt ja kaikki poppakonsit höyrypesukoneineen ilman tietoa.
      Ammattikouluttajana haluan infota teitä hieman..
      Lasin pinta on ensinnäkin karhea.. siitä hapan etikka( jos riittävän hapan, ei rajamäen valmisetikka) titysti poistaa mahdollisia kalkkisaostumia sekä Fairy liotta rasvajäämät. Fairyn ongelmana kuitnkin on moninkertainen huuhtelu, jotta ei jää "fairykalvoa".
      Itse pesen ikkunat Tampereen alueella alkoholilla,
      jolloin pesutulos on kirkas ja virheetön. Mahdolliset maali ja lahonsuojaylijäämät (jotka jääneet maalareiksi itseään nimittäviltä suttareilta) poistan tehtävään tarkoitetuilla erikoisvälineillä.
      Neuvon kyllä mistä saat oikeat aineet ja tekniikastakin vähän jos haluat...Hyvää kevättä

• AA.

niin mitä alkoholia?Kossu on turhan tyyristä ikkunoiden pesuun..Voiko lantrata kokiksella?

• ainetta se
        AA. kirjoitti:

niin mitä alkoholia?Kossu on turhan tyyristä ikkunoiden pesuun..Voiko lantrata kokiksella?

väkiVIINAetikka on? Ettei vaan alkoholia ;=D

• matti viinamäki
        ainetta se kirjoitti:

väkiVIINAetikka on? Ettei vaan alkoholia ;=D

Vaan eipä se ole enää alkoholia, se etikaksi muuttunut väkiviina.

• toinen rotunainen

Menin peseen ikkunat ulkoa fairyvedellä pikkupakkasella ( /-0 c), no ne on nyt kauhean näköiset, kun ikkunlasi jäätyi. Millä saan ne nyt puhtaaksi? Apua!!!

• Ikkunanpesijä ihmettelijä
        matti viinamäki kirjoitti:

Vaan eipä se ole enää alkoholia, se etikaksi muuttunut väkiviina.

Veikkaisin että tenttu korvaa kalliin alkoholin ikkunanpesussa.

• Pesuliisa
        toinen rotunainen kirjoitti:

Menin peseen ikkunat ulkoa fairyvedellä pikkupakkasella ( /-0 c), no ne on nyt kauhean näköiset, kun ikkunlasi jäätyi. Millä saan ne nyt puhtaaksi? Apua!!!

Pakkasella ikkunanpesuveteen laitetaan AINA isohko loraus Sinolia tai Marinolia, spriikeittimiin tarkoitettua halpaa alkoholia. Voi sitä alkoholia laittaa ikkunanpesuveteen muulloinkin, mutta pakkasella alkoholi estää veden jäätymisen ennen ikkunan kuivausta (lastalla).

• jari-mies

hei ammattilainen,

millä saisin suihkukaapin lasit kirkkaiksi, kun ei mitkään lasinpesuaineet auta?
        iso kiitos jos voit auttaa.

• clubsoda
        jari-mies kirjoitti:

hei ammattilainen,

millä saisin suihkukaapin lasit kirkkaiksi, kun ei mitkään lasinpesuaineet auta?
        iso kiitos jos voit auttaa.

Itse olen ropauttanut kosteaan sieneen tai kankaaseen ruokasoodaa ja hangannut pilkut ja pisteet pois hetkessä. Uskomattoman helppoa. Älä kostuta märäksi vaan nahkeaksi, niin sooda ei sula samantien. Kaakelista onnistuin samalla tavalla.

• Siivous jkl

Etikkaa ja emäksisiä pesuaineta ei saa sekoittaa keskenään etikka on happoa., Fairyn ph taas noin 9- 10 (emäksinen) eli irroittaa rasva ja nokilikaa. Etikan ph taas yleensä alle 3 eli syövyttävää, irroittaa kovaalikaa esim. ruoste ja kalkki.

Kun sekoitat happoa ja emästä siitä tulee myrkkyä myös kaasuina hengitettynä.

EI IKINÄ SAA HAPANTA JA EMÄKSINTÄ LAITTAA SAMAAN PESUVETEEN.

Alla pikaohje pesuaineista mitä mihin.
      http://www.heli.fi/default.asp?docid=48115

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe