Kaksosten todennäköisyys

Kikkakuusi

Moikka!
Kertokaahan minulle, että kuinka tdennäköistä minun on saada kaksoset kun;
-Minulla on kaksoisveli
-Isälläni on kaksois veli
-Isäni kaksoisveljellä on kaksoset
-Kahdet pikkuserkkuni (smasta perheestä) ovat kaksoset.
-Kaikki kaksoset ovat siis isäni puolelta
-Puolisollani ei ole suvussa kaksosia

Kiitos jos joku viitsi vastata, tämä on tärkeä. Haluaisimme niin kovasti kaksosia. (tai pääasia että tulisi, edes yksi, mutta ei haittaa vaikka tulisikin kaksoset)

Ikäkin kuulemma vaikuttaa... olen 17 vuotias, mutta lastenteko ei ole ihan viellä ajankohtaista (kamala vauvakuume vaan molemmilla, mutta päätettiin odottaa kuhan koulut on käyty ja on töitä, eli n. 2 vuotta)

15

5754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksonen

      niin kaksoset periytyvät juuri isän puolelta(en ole varma).
      Mutta olen kuullut,että kaksosraskaus "hyppäisi" aina yhden sukupolven ohi,mutta teillä ei ole niin käynyt jos isäsi ja sinäkin olette kaksoset.
      Jaa-a varminta sanoa,että 50% mahdollisuus.

    • Kaksonen

      Sitähän ei voi mitenkään tietää, saatko kaksoset vai et. Todennäköisyys on kuitenkin melko suuri. Kaksosten periytyvyys menee näin: Nyt puhutaan siis epäidenttisistä kaksosista. Identtiset kaksoset ovat paljon harvinaisempia, eikä perinnöllisyydellä ole identtisten kaksosten kanssa mitään tekemistä. Epäidenttiset kaksoset eivät ole yhtään sen samankaltaisempia kuin tavalliset sisarukset. Eli siis ovat syntyneet kahdesta eri munasolusta.

      Kaksosraskaushan(epäidenttiset) syntyy, kun naiselta irtoaa kaksi munasolua. Eli naisesta on kiinni, tuleeko kaksoset vai ei. Sinun isälläsi on suvussaan kaksosuutta. Mutta koska hän on mies, hän ei ole voinut vaikuttaa siihen, onko hän saanut äitisi kanssa kaksoset. Sinulla on kaksoisveli, eli äidilläsi on irronnut kaksi munasolua. Olet siis perinyt "kaksosuusgeeniä" myös äidiltäsi. Eli olet perinyt sen molemmilta vanhemmiltasi. Sinun veljesi kyky saada kaksoset siis riippuu hänen vaimonsa kyvystä irrottaa hedelmöitettäväksi kaksi munasolua. Ymmärrätkös nyt? Jos veljesi ja hänen vaimonsa saavat lapsia, heidän tyttärillään voi olla taas puolestaan suuri todennäköisyys saada kaksosia. Täällä tuntuvat nuo perinnöllisyysasiat olevan suloisesti sekaisin. Esimerkiksi netistä voi löytää faktaa kaksosuudesta ja sen perityvyydestä.

      Itselläni on:

      -Minulla on kaksoisveli
      -Isälläni oli kaksoissisarukset
      -Äidilläni oli kaksoissisarukset
      -Isänisäni oli kaksonen
      -Siskollani on kaksoispojat

      eli riskini saada kaksoset on hemmetin suuri! Sukuni on pieni eli aika monta sukuni jäsenistä(%) on kaksosia.

      • kikkakuusi

        Kiitos sinule selvennyksestä. Eli mahdollisuutemme saada kaksoset on aika suuri, mikä on mukava kuulla =)


      • identtisten kaksosten äiti

        Sen verran korjaisin tekstiäsi, että on todettu, että identtiset kaksoset voivat periytyä isän puolelta, tai sitten olla vain "luonnon oikku". Siittiöissä voi olla tekijä, joka jakaa hedelmöittyneen munasolun kahdeksi. Eli mies voi siirtää kaksosuutta(identtistä) pojalleen tai tyttären kautta "piilogeeninä" (siis jakautumisominaisuutta siittiöissä) tyttärenpojalleen. Ja eivät identtiset kaksoset niin kauhean paljon harvinaisempia ole, 1/3 kaksosista on identtisiä. Lisäksi kun ei-identtisten kaksosten lukumäärää nostavat hedelmöityshoidot, on "luomukaksosraskauksien" prosentit aika tasan...
        Itselläni on identtiset kaksoispojat, uskon sen periytyneen mieheni puolelta, hänellä on isä, jolla on identtinen kaksoisveli, sekä identtiset kaksoisserkut, nämä tyttöjä.


    • ....vain....

      ...vaikka suvussa on paljon kaksosia, niin on laskennallisesti vain 1%:n mahdollisuus saada kaksosraskaus.

      Jos asiat mietityttää kannattaa käydä tutustumassa Monikkoperheet ry:n nettisivuihin, joissa on asiallista ja asiantuntevaa tietoa.

    • Äiti -69

      Todennäköisyys on tottakai suuri mutta itse sain kaksoset,vaikkei kummankaan lähisuvussa ole kaksosia. Jos ja kun haluatte ja olette "valmiit"lapsen hankintaan,toteutatte asian ja ultrassa selviää,odotatteko vauvaa,vai kahta. Sitä annetaan,mikä tarkoitettu on.
      Nauttikaa vielä nuoruudestanne rauhassa,sillä se kestää niin vähän aikaa. Lapset ovat täysi-ikään asti vanhempien vastuulla ja vielä senkin jälkeen heistä varmasti kantaa huolta.

      • meillä

        Meilläkin on kaksost, vaikka ei lähisuvussa olekaan. Itse asiassa ensimmäinen raskauteni oli tuulimunaraskaus, jossa todettiin kaksi sikiöpussia, mutta ei sikiöitä.
        Saimme sitten pari yksöslasta, ja viimeiseksi kaksoset, mistä olemme edelleen ylen onnellisia.
        Isäni vaarin perheessä oli kahdet kaksoset, isäni tädin pojalla (siis isän serkulla)on kaksoset. Isälläni ei ole siskoja, eikä veljillään ole kaksosia. Äitini puolella ei ole kaksosia.
        Mieheni äiti odotti kaksosia ensiraskaudessaan, mutta raskaus meni kesken.


      • Kikkakuusi

        Niin, ihan mielenkiinnosta kyselin, että mitkä mahdollisuudet meillä on saada kaksoset, ja kuten viestissä kirjoitinkin, että emme vielä ole hankkimassakaan lapsia (vaikka vauvakuume onkin kova) ja tottakai ymmärrän että lapset ovat vanhempien vastuulla 18-vuotiaaksi saakka ja tottakai heistä silti pitää huolta senkin jälkeen. Tietysti olen onnellinen kaikista tulevista lapsista (mitä luoja suo, jos suo) olkoon he sitten "yksösiä" tai kaksosia. Kiitos kuitenkin vastauksestasi ja aurinkoista kesän odotusta.


      • Kikkakuusi
        Kikkakuusi kirjoitti:

        Niin, ihan mielenkiinnosta kyselin, että mitkä mahdollisuudet meillä on saada kaksoset, ja kuten viestissä kirjoitinkin, että emme vielä ole hankkimassakaan lapsia (vaikka vauvakuume onkin kova) ja tottakai ymmärrän että lapset ovat vanhempien vastuulla 18-vuotiaaksi saakka ja tottakai heistä silti pitää huolta senkin jälkeen. Tietysti olen onnellinen kaikista tulevista lapsista (mitä luoja suo, jos suo) olkoon he sitten "yksösiä" tai kaksosia. Kiitos kuitenkin vastauksestasi ja aurinkoista kesän odotusta.

        edellinen viestini oli tarkoitettu nim. Äiti -69


    • näin on

      No kyllähän se on hyvin todennäköistä saada kaksoset teidän perheessä, sillä kaksosuus periytyy nimen omaan äidin puolelta. Toisaalta "kaksosriski" lisääntyy iän myötä.

    • reeta

      Moikka,

      minä olen ymmärtänyt, että yleensä kaksosuus kulkeutuu äidin suvun puolelta. Ainakin eräs lääkäri minulle niin sanoi. Se vielä yleensä hyppää sukupolven yli. Mutta ei kai kaikki sanottua.
      Mun kaverini mummo sekä täti oli kaksonen ja kaverin i sai esikoisen jälkeen kaksoset. Mun täti on kaksonen ja äitiniäiti ja esikoisen jälkeen oisin saanut kaksoset, mutta toinen alkio oli jäänyt kehittymättä alkuvaiheessa, joka todettiin toisen lapsen syntymän yhteydessä, kun huomattiin, että oli kaksi istukkaa.

      • Mervi82

        Itse odotan esikoisiani,kaksosia. Omassa suvussani ei kaksosia ole mutta mieheni pikkuserkulla on,joten aika kaukaa haettua..Lääkärit sanoivat että isän puolelta tulisi,(siis jos identtiset).


    • tuplaäiti myös

      Olen kanssa kuullut että kaksosraskaus periytyy äidin puolelta.

      Itselläni on kaksoset, äitini on kaksonen ja lisäksi miehen veljet ovat kaksosia. Muitakin löytyy perheestä mutta eivät ole näin läheisiä, esim pikkuserkkuja ym.

    • JKä

      vaikka sanovat että ne yleensä hyppäävät yhden sukupulven yli, mutta tuntuu teillä olevan ihan peräkkäsissä sukupolvissa.

    • tuplamami06

      itelläni kaksoset ja isäni puolen suvussa kaksosia. epäidentisyys periytyy yleensä äidin puolelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe