hääpari haluaa vain rahaa lahjaksi

minä

Ystäväni on menossa heinäkuussa naimisiin, heillä ei ole lahjalistaa ja ovat antaneet eräälle sukulaiselle tehtäväksi ilmoittaa kaikille kyselijöille (sukulainen tuntee suurimman osan ystävistä ja kaikki kutsut sukulaiset morsiamen puolelta), että ainoa haluttu lahja on raha. Pari lähtee syksyllä Aasiaan ja kerää kuulemma sitä varten rahaa.

Jotenkin minua kaihertaa, että he haluavat rahaa, vaikka morsian juuri on tilannut mm. kultasepältä neljäntuhannen euron sormuksen...

Vähän tulee sellainen olo, että ystävyyden hinta mitataan rahalla. Toki monista lahjoistakin voisi päätellä minkä hintaisia ne ovat, mutta rahan pyytäminen on mielestäni jotenkin mautonta etenkin kun kyseessä on hyvin toimeentuleva pari.

Itse emme missään nimessä halunneet rahaa, varsinkaan ystäviltä, omissa häissämme. Emme laittaneet lahjalistaakaan, vaan ilmoitimme, ettemme mene rahan ja lahjojen takia naimisiin. Toki saimme kuitenkin lahjoja ja kaikki olivat oikein hyviä ja harkiten ajateltuja. Ja tulihan sitä rahaakin, vanhemmilta.

41

7292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Ei siinä mitään pahaa ole. Myös me haluamme vain rahaa. Syy: koti on jo tavaraa pullollaan, emme HALUA enää yhtään lakanoita, astioita, koriste-esineitä.... Mieluummin nekin rahana, jotta voi säästää tulevaa varten asioihin, jota TODELLA tarvitsee. Niin yksinkertaista se on.

      • minä

        Olen lukenut vastauksenne, kiitos vaan keskustelusta. Nyt näyttää siltä, että sitä rahaa olisi sitten annettava... Kun kerran olette rahalahjaa puolustaneet, kertokaa mikä mielestänne on sopiva summa yli kolmekymppisiltä työssä käyviltä vierailta yli kolmekymppisille hyvin toimeentuleville?


      • minttuli
        minä kirjoitti:

        Olen lukenut vastauksenne, kiitos vaan keskustelusta. Nyt näyttää siltä, että sitä rahaa olisi sitten annettava... Kun kerran olette rahalahjaa puolustaneet, kertokaa mikä mielestänne on sopiva summa yli kolmekymppisiltä työssä käyviltä vierailta yli kolmekymppisille hyvin toimeentuleville?

        Minä sanoisin että 50euroa ois ihan hyvä


      • morsmaikku-06
        minttuli kirjoitti:

        Minä sanoisin että 50euroa ois ihan hyvä

        mekin toivomme pääasiassa rahaa, mutta on meillä myöskin lahjalista olemassa mistä löytyy vaihtoehtoja jokaiselle kukkarolle. Syy miksi olemme päätyneet tähän raha-juttuun on yksinkertainen, kaikkea tarpeellista on jo tuplakappaleet emme halua enää kolmansia...Rakennamme taloa joten on sanomattakin selvää että rahalle on käyttöä (voihan sitä sitten ajatella että uusi koti on osittain "häälahja" rahalahjan antajilta). Tarkoitus ei ole missään nimessä rahastaa vieraita ja minulle onkin aivan sama vaikka joku ei lahjaa toisi ollenkaan... Minusta 20€ henkilöltä on jo ihan mukava summa kun miettii mitä markka-aikana annettin (yleensä 50-100mk henkilöltä) mutta tietenkin jos on hyvin toimeentuleva ja haluaa antaa enemmän niin se tuskin haittaa hääparia...


    • on kaikkea

      Meilläkin on koti täynnä kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta. Kun menemme naimisiin, haluamme lahjaksi, jos joku lahjan haluaa antaa, rahaa. Rahat voisimme käyttää juurikin häämatkaan. Järkevää, eikö?
      Kukaan tuskin haluaa viidettä paistinpannua tms? Summa on jokaisen oma asia eikä sillä mitata ystävyyttä! Melkoisia ystäviä jos näin on... Toki jonkin muunkin lahjan SAA antaa jos välttämättä haluaa.

    • minä

      ...mutta kyseessä on varsin leveästi elävä pari, joka syö parhaissa ravintoloissa, ajaa isoilla autoilla ja matkustelee paljon. Tosin kyseessä voi olla julkisivun ylläpitokin, eikä rahaa olekaan niin paljon kuin elämäntyyli antaa ymmärtää!?!?

      Kyllähän heillä on kaikkea jo valmiiksi eikä kukaan varmastikaan olisi ostamassa paahtimia tms., mutta ehkä olisi kannattanut nähdä vähän vaivaa ja tehdä esim häälahjalista-tyyppinen pyyntö "drinkki aulabaarissa 5 eur/kpl, vesiskootterin vuokra 25 eur, ratsastus auringonlaskun aikaan 30 eur, aurinkovoidetta 10 eur, illallinen rantabaarissa 40 eur, illallinen hotellin ravintolassa 100 eur, jne." josta jokainen olisi voinut valita jotain sopivaa. Nyt tuntuu vain rahastukselta kun pyyntönä on vain "haluamme rahaa".

      Tiedän hyvin, että häät ovat vaatimattomamminkin järjestettynä kalliit ja mielelläni annan arvokkaammankin lahjan, mutta suora rahan pyytäminen YSTÄVILTÄ on MINUN mielestäni hieman arveluttavaa.

      Muutaman ystävän kanssa aioimme ostaa kimpassa tunnetun taiteilijan taidetta, joka varmasti olisi pariskunnan makuun, mutta nyt monet ovat vetäytyneet tästä kun sukulaistäti on hokenut "antakaa rahaa"...

      • kommentoida!!!

        Itse tein hauskan runon jossa pyysimme rahaa. Pelkäsin ihmisten reaktiot, kun kaikki eivät halua rahaa antaa ja sitä pitää myös kunnioittaa!

        Mietimme pitkään mitä tehdä kun nykyisetkään tavarat eivät mahdu, ja meillä ei ole häämatka varattu, koska ei ole varaa!

        Ratkaisimme mielestäni asian hienosti tekemällä runon. Se on hauska, kertoo koko juhlan ohjelmasta ja siinä mainitaan myös että meillä on lahjalista niille ketkä vierastavat rahalahjoja.

        No, entä palaute? UPEA!!!! Kaikki olivat hämmästyneitä siitä, miten huomaamattomasti ja fiksusti asia oli esitetty, ja oli kaikkea otettu huomioon, humoristisella tavalla...

        Joten minusta voi hyvin pyytää rahaa, kunhan tekee sen oikealla tavalla ja huomioi myös vieraita! Kenellekään ei saa tulla sellainen "rahastuksen maku". Meille tärkein on todella se naimisiin meno, eikä lahjat!!! Mutta realisti pitää olla ja jos osaa runoilla pireitä ja keventäviä runoja niin se on kyllä oiva keino viestittää raoista asioista!


      • tuo olikin jo paljon parempi
        kommentoida!!! kirjoitti:

        Itse tein hauskan runon jossa pyysimme rahaa. Pelkäsin ihmisten reaktiot, kun kaikki eivät halua rahaa antaa ja sitä pitää myös kunnioittaa!

        Mietimme pitkään mitä tehdä kun nykyisetkään tavarat eivät mahdu, ja meillä ei ole häämatka varattu, koska ei ole varaa!

        Ratkaisimme mielestäni asian hienosti tekemällä runon. Se on hauska, kertoo koko juhlan ohjelmasta ja siinä mainitaan myös että meillä on lahjalista niille ketkä vierastavat rahalahjoja.

        No, entä palaute? UPEA!!!! Kaikki olivat hämmästyneitä siitä, miten huomaamattomasti ja fiksusti asia oli esitetty, ja oli kaikkea otettu huomioon, humoristisella tavalla...

        Joten minusta voi hyvin pyytää rahaa, kunhan tekee sen oikealla tavalla ja huomioi myös vieraita! Kenellekään ei saa tulla sellainen "rahastuksen maku". Meille tärkein on todella se naimisiin meno, eikä lahjat!!! Mutta realisti pitää olla ja jos osaa runoilla pireitä ja keventäviä runoja niin se on kyllä oiva keino viestittää raoista asioista!

        Asiat (ne rahapyynnötkin) voi esittää monella tavalla ja te olitte ratkaisseet asian ilmeisen fiksusti runollanne.


      • Koo
        kommentoida!!! kirjoitti:

        Itse tein hauskan runon jossa pyysimme rahaa. Pelkäsin ihmisten reaktiot, kun kaikki eivät halua rahaa antaa ja sitä pitää myös kunnioittaa!

        Mietimme pitkään mitä tehdä kun nykyisetkään tavarat eivät mahdu, ja meillä ei ole häämatka varattu, koska ei ole varaa!

        Ratkaisimme mielestäni asian hienosti tekemällä runon. Se on hauska, kertoo koko juhlan ohjelmasta ja siinä mainitaan myös että meillä on lahjalista niille ketkä vierastavat rahalahjoja.

        No, entä palaute? UPEA!!!! Kaikki olivat hämmästyneitä siitä, miten huomaamattomasti ja fiksusti asia oli esitetty, ja oli kaikkea otettu huomioon, humoristisella tavalla...

        Joten minusta voi hyvin pyytää rahaa, kunhan tekee sen oikealla tavalla ja huomioi myös vieraita! Kenellekään ei saa tulla sellainen "rahastuksen maku". Meille tärkein on todella se naimisiin meno, eikä lahjat!!! Mutta realisti pitää olla ja jos osaa runoilla pireitä ja keventäviä runoja niin se on kyllä oiva keino viestittää raoista asioista!

        Voisitko laittaa tänne sen runon vinkiksi muille runoja suunnitteleville.


      • sinivilkku

        ajattelet noin nurinkurisesti?

        Koska heillä ei ole puutetta, heillä ilmeisesti on tarpeeksi kaikenlaista TAVARAA.
        Ehkäpä he ajattelivat niin päin, että jokainen voi antaa pienen summan rahaa ja he voivat ajatella häämatkallaan, että ystävät ja sukulaiset ovat tämän meille (ainakin osin) lahjoittaneet.

        Vaikka heillä kenties ei ole rahasta puutetta (minkä arvioiminen ei mielestäni kuulu lainkaan asiaan), he varmaankin ymmärtävät, että kaikilla ei olisi varaa niin arvokkaisiin lahjoihin ja siksi ottavat ilolla vastaan pikkuisenkin rahalahjan mieluummin kuin jotakin turhaa krääsää.


      • hhhhhh
        sinivilkku kirjoitti:

        ajattelet noin nurinkurisesti?

        Koska heillä ei ole puutetta, heillä ilmeisesti on tarpeeksi kaikenlaista TAVARAA.
        Ehkäpä he ajattelivat niin päin, että jokainen voi antaa pienen summan rahaa ja he voivat ajatella häämatkallaan, että ystävät ja sukulaiset ovat tämän meille (ainakin osin) lahjoittaneet.

        Vaikka heillä kenties ei ole rahasta puutetta (minkä arvioiminen ei mielestäni kuulu lainkaan asiaan), he varmaankin ymmärtävät, että kaikilla ei olisi varaa niin arvokkaisiin lahjoihin ja siksi ottavat ilolla vastaan pikkuisenkin rahalahjan mieluummin kuin jotakin turhaa krääsää.

        Olemme menossa syyspuolella häihin ja morsiuspari on selkeästi ilmoittanut ettei tarvitse ainuttakaan tavaraa. Häämatkakassaan he toivovat lisäystä. Ovat siitä erikoinen pari, ettei kumpikaan ole koskaan lentänyt, joten aikovat häämatkailla eteläiseen Eurooppaan. Jää kaupoissa juoksemiset pois kun siirtää 100 e omalta tililtä nuoren parin tilille.


    • Ritu

      Mulla kanssa alussa oli vähän nihkeä suhtautuminen, jos pyydetään rahaa lahjaksi. Jotenkin olin vanhanaikainen ja ajattelin, että se ei ole soveliasta. Ja raha tuntuu kylmältä jne. Mutta nykyään tuo taitaa olla aika yleistä. Itse olin häissä jossa oli lahjalista ja vaihtoehtona raha (mainitsivat kohteen mihin rahat menisi mikä minusta oli mukava asia, että on joku konkreettinen kohde mihin tietää osallistuneensa).

      Tämän jälkeen sain kutsun häihin, jossa pyydettiin vain rahaa (lahjashekkejä). Mun mielestä se oli ihan ok. Koska pariskunta on asunut monta vuotta yhdessä ja muutenkin ovat jo yli 40 vuotiaita joten heillä on jo kaikkea mahdollista. Rahat menevät häämatkaan. Joka tapauksessa ostaisin lahjan joten sama kai tuo. Ja pääseepähän helpommalla, kun ei tarvitse miettiä mitä ostaa ja onko se mieleinen ja tarpeellinen.

      Rahatoive oli myös ilmaistu hauskasti, ei siitä voinut tykätä kyttyrää...

      Eivät he varmaan kerjää rahaa tai tee sitä rikastuakseen vaan ajattelevat, että moni kuitenkin tuo lahjan. Voisihan sitä tietysti laittaa, että lahja ei ole pakollinen, mutta jos haluat antaa lahjan niin mieluiten rahana.

      Itse kuitenkin myönnän, että omiin häihini yritän keksiä joitakin tavaralahjoja listaan mitä tarvitsisin. Kyllä sitä jotain löytyy. Jos joku ei halua antaa rahaa.

      • Aino

        Me tehdään omien häitten kohdalla niin että lahjalistassa on ykkösenä raha ja sitten muutama astia. Ja lahjaliastaahan ei ole pakko orjallisesti noudattaa!!! Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee!

        Ja "minä", jos noin kovasti kadehdittaa ystävän rahat niin ole menemättä häihin ollenkaan!!! Viestistäsi sai sen kuvan että olet hieman katkera... Mutta toivottavasti nautit juhlasta(jos sinne päädyt)!!!


      • turhaa tavaraa
        Aino kirjoitti:

        Me tehdään omien häitten kohdalla niin että lahjalistassa on ykkösenä raha ja sitten muutama astia. Ja lahjaliastaahan ei ole pakko orjallisesti noudattaa!!! Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee!

        Ja "minä", jos noin kovasti kadehdittaa ystävän rahat niin ole menemättä häihin ollenkaan!!! Viestistäsi sai sen kuvan että olet hieman katkera... Mutta toivottavasti nautit juhlasta(jos sinne päädyt)!!!

        olen koettanut raivata säännöllisesti. Kun pyydämme rahalahjoja häissä, vältymme yhdeltä kirpparikierrokselta. En niinkään halua rahaa lahjaksi, vaan sitäkin enemmän välttyä saamasta tavaroita lisää.


    • kysymys, anteeksi?

      Huom: ilmoittaa kaikille KYSELIJÖILLE. Itsekin korostat, että kyseessä on hyvin toimeentuleva pari. Heillä todennäköisesti on kaikkea mitä he tarvitsevat. Mitä heidän olisi kyselijöiden varalle pitänyt mielestäsi keksiä? Kyselijöitä nimittäin on ja tulee aina olemaan.

      Mikään ei estä sinua viemästä juuri sitä mitä haluat. Se voi olla ihana persoonallinen yllätys, jota pari muistelee vielä vuosienkin päästä. Mutta älä vaadi parilta häästressin keskellä sitä, että he kaikkien vieraiden puolesta keksisivät lahjaideat, jos heillä ei niitä valmiina ole.

      Minulla on valmistujaiset ja yo-juhlat parin viikon päästä. Joka toinen sukulainen läähättää niskaan, että mitäs saisi olla lahjaksi. Olen yrittänyt vääntää rautalangasta, että tyhjin käsin saa tulla tai kirjekuoren kanssa, mutta miulla ei todellakaan ole tällä hetkellä aikaa kierrellä kaupoissa etsimässä sitä täydellistä maljakkoa... anteeksi kovasti, rakkaat sukulaiset. Älkää vaatiko liikaa. Ja kuten sanoin, kyselijöitä on ja tulee aina olemaan, jotain heidän varalleen on keksittävä. Raha.

      • minä

        Minä ja useampi muu ystävä olimme aikeissa hankkia yhdessä grafiikan taiteilijalta, josta hääpari pitää, mutta nyt kun se sukulaistäti hokee ettei sellaista pidä antaa, monet ovat vetäytyneet hankkeesta...

        Muissa häissä olen usein lyöttäytynyt yhteen muiden vieraiden kanssa (meitä on ollut 5-12) ja olemme hankkineet yhdessä eri pareille taidetta, digikameran ja lahjakortin ratsastuvaellukselle.


      • mitään grafiikkaa!
        minä kirjoitti:

        Minä ja useampi muu ystävä olimme aikeissa hankkia yhdessä grafiikan taiteilijalta, josta hääpari pitää, mutta nyt kun se sukulaistäti hokee ettei sellaista pidä antaa, monet ovat vetäytyneet hankkeesta...

        Muissa häissä olen usein lyöttäytynyt yhteen muiden vieraiden kanssa (meitä on ollut 5-12) ja olemme hankkineet yhdessä eri pareille taidetta, digikameran ja lahjakortin ratsastuvaellukselle.

        On kivaa, että joku vaivautuu keksimään ja miettimään ja näkemään vaivaa sen eteen, mitä haluaa antaa toiselle lahjaksi. Mutta alan heti nähdä punaista, kun kuulen näistä taiteen tms ostamisista. Mistä kukaan voi tietää, pitääkö toinen (häiden ollessa kyseessä kaksi ihmistä) juuri siitä taulusta tai veistoksesta tai ryijystä jonka vieras on aikonut hankkia? Varsinkin jos tällainen kallis taidelahja ostetaan kysymättä saajalta. Jos on aivan pakko moinen lahja ostaa, niin kysykää edes parin/sankarin mielipidettä etukäteen! Mikään ei ärsytä lahja-asioissa niin paljon kuin se, että annetaan joku omasta mielestä hieno, toisen mielestä aivan hirveä koriste lahjaksi, (yleensä vieläpä tosi kallis) sitä ei kehtaa olla laittamatta seinälle ja sitten tympii katsella sitä joka ikinen päivä. Tähän sarjaan kuuluvat myös aivan turhat "diplomit" ja kehystetyt runot, mökille ne ehkä sopisivat, mutta kaikilla ei ole mökkiä. Eräs sukulaiseni on mielestään avulias ja hyödyllinen ostellessaan minulle ja miehelleni kaikkea kodin sisustuskamaa uusista vessan naulakoista alkaen, hän ei vain kertakaikkiaan tajua, että emme kaipaa kenenkään muun käden jälkeä sisustukseemme, ja tällaiset lahjat tuntuvat tunkeilulta. En haluaisi olla kiittämätön, mutta lahjakortti olisi tuhat kertaa kivempi. En ole kehdannut hänelle tästä huomauttaa, koska hän varmasti ihan hyvää tarkoittaen on ollut iloinen ja tyytyväinen löytäessään niin paljon ihania esineitä meidän kotiimme ja meidän arkeamme ilahduttamaan. Joten miettikää ennen kuin ostatte näitä taidejuttuja!


      • kelli
        minä kirjoitti:

        Minä ja useampi muu ystävä olimme aikeissa hankkia yhdessä grafiikan taiteilijalta, josta hääpari pitää, mutta nyt kun se sukulaistäti hokee ettei sellaista pidä antaa, monet ovat vetäytyneet hankkeesta...

        Muissa häissä olen usein lyöttäytynyt yhteen muiden vieraiden kanssa (meitä on ollut 5-12) ja olemme hankkineet yhdessä eri pareille taidetta, digikameran ja lahjakortin ratsastuvaellukselle.

        JOS tuntee hääparin ja heidän tyylinsä, ei grafiikanlehdessä lahjana ole mitään vikaa - päin vastoin. Tämä on juuri sellainen lahja, johon itse ei raaski pennosiaan sijoittaa ja on aivan ihana saada - me saimme lahjaksi tällaisen taulun ja olemme siitä tosi iloisia! :)


      • S*J
        mitään grafiikkaa! kirjoitti:

        On kivaa, että joku vaivautuu keksimään ja miettimään ja näkemään vaivaa sen eteen, mitä haluaa antaa toiselle lahjaksi. Mutta alan heti nähdä punaista, kun kuulen näistä taiteen tms ostamisista. Mistä kukaan voi tietää, pitääkö toinen (häiden ollessa kyseessä kaksi ihmistä) juuri siitä taulusta tai veistoksesta tai ryijystä jonka vieras on aikonut hankkia? Varsinkin jos tällainen kallis taidelahja ostetaan kysymättä saajalta. Jos on aivan pakko moinen lahja ostaa, niin kysykää edes parin/sankarin mielipidettä etukäteen! Mikään ei ärsytä lahja-asioissa niin paljon kuin se, että annetaan joku omasta mielestä hieno, toisen mielestä aivan hirveä koriste lahjaksi, (yleensä vieläpä tosi kallis) sitä ei kehtaa olla laittamatta seinälle ja sitten tympii katsella sitä joka ikinen päivä. Tähän sarjaan kuuluvat myös aivan turhat "diplomit" ja kehystetyt runot, mökille ne ehkä sopisivat, mutta kaikilla ei ole mökkiä. Eräs sukulaiseni on mielestään avulias ja hyödyllinen ostellessaan minulle ja miehelleni kaikkea kodin sisustuskamaa uusista vessan naulakoista alkaen, hän ei vain kertakaikkiaan tajua, että emme kaipaa kenenkään muun käden jälkeä sisustukseemme, ja tällaiset lahjat tuntuvat tunkeilulta. En haluaisi olla kiittämätön, mutta lahjakortti olisi tuhat kertaa kivempi. En ole kehdannut hänelle tästä huomauttaa, koska hän varmasti ihan hyvää tarkoittaen on ollut iloinen ja tyytyväinen löytäessään niin paljon ihania esineitä meidän kotiimme ja meidän arkeamme ilahduttamaan. Joten miettikää ennen kuin ostatte näitä taidejuttuja!

        Taiteen ostaminen toisen kotiin voi mennä mönkään, vaikka tuntisikin hääparin ja heidän mieltymyksensä.
        Lahjakortti kyseiseen galleriaan (tai johonkin muuhun) voisi olla mukavampi vaihtoehto, jossa hääpari voi sitten valita (varmasti) mieleistä taidetta.


    • rahalahjalle

      Olen ollut muutamissa häissä, joissa "lahjalistalla" (eli kutsukirjeessä mainittuna) on ollut vain raha ja tilinumero. Periaatteesta olemmme kuitenkin keksineet lahjat, joiden toivomme lahjansaajaa ilahduttavan. Ihan vain periaatteesta. Lahja on symbolinen ele - eikä lahjalista keino kerätä vierailta osallistumismaksua.

      Itse keksimme keksimällä lahjalistalle omiin häihimme toiveita; ja kun hetkeksi pysähtyy miettimään, on aina jotakin, mitä toivoisi omaavansa, mutta ei itse ole raskinut ostaa. Eikä listalla ole pakko olla vain lautasia ja kattiloita - kokeilkaa vaikka teatterilippuja tai lautapelejä!

      • minä vain

        On niin erilaisia makuja, monesti ystävälläni on niiin mahtava ajatus jostain sen antamasta lahjasta. Mulla kuitenkin on eri ajatus... useimmiten en pidä lahjasta periatteesta ystävä sen osti, ei voinut kysyä, että tarvitsenko jotain muuta... olenhan kuitenkin iloinen, koska ajatus on tärkein.. mutta useimmiten nämä lahjat lojuvat eteisen laatikoissa.

        Eli joskus kannattaa miettiä toisia, eikä vain omia "periaatteja"

        Tämä oli näköjään periaate kysymys :o)


      • Nina

        Ehdottomasti pitää kunnioittaa hääparin lahjatoivetta. Täytyy olla aika idiootti jos tuossa tilanteessa tuo tavaralahjan. Raha on parasta aina!


      • vieraaksi
        minä vain kirjoitti:

        On niin erilaisia makuja, monesti ystävälläni on niiin mahtava ajatus jostain sen antamasta lahjasta. Mulla kuitenkin on eri ajatus... useimmiten en pidä lahjasta periatteesta ystävä sen osti, ei voinut kysyä, että tarvitsenko jotain muuta... olenhan kuitenkin iloinen, koska ajatus on tärkein.. mutta useimmiten nämä lahjat lojuvat eteisen laatikoissa.

        Eli joskus kannattaa miettiä toisia, eikä vain omia "periaatteja"

        Tämä oli näköjään periaate kysymys :o)

        Jos on häihin vieraaksi menossa tuntee kyllä usein parin niin hyvin, ettei tule ostaneeksi mitään aivan älytöntä, joka jää eteisen laatikkoon - onhan mahdollisuuksina myös lippupalvelulahjakortit taikka muut "eirumaatavaraa" - vaihtoehdot.
        Jos hääpari listan laittaa saa pienemmällä todennäköisyydellä tavaraa, joka kammoksuttaa. Rahalahja tuntuu minustakin siltä, että peritään paikkalipusta maksua hääväeltä.


      • lahjaksi

        Olen menossa naimisiin parin kuukauden kuluttua, mieheni työskentelee Meksikossa ja muutamme sinne... Kutsuihin painettiin tilinumeromme ja maininta, että jos haluaa ostaa "oikean" lahjan, se saisi olla mielellään "suomalaista, kevyttä ja matkalaukkuun mahtuvaa". Luulisin, että on itsestään selvyys, ettemme tarvitse kattiloita,silitysrautoja tai mikroja kun emme Suomeen jää. Muuten olisimme mielellämme toivoneet perinteisiä lahjoja.


    • minttuli

      siskoni häihin ostin lahjan, mutta nyt veljeni on menossa naimisiin ja he haluavat rahaa.. aijon myös laittaa rahaa ja noin suurinpiirtein saman verran kuin laitoin siskoni lahjaankin..
      toisaalta antaisin mielummin lahjan, mutta heillä on jo kaikkea mahdollista ja mahdotonta.. jos keksin vielä hyvän iden niin ostan kyllä, mutta muuten laitan rahaa

    • ouna

      Itse olin helpottunut kun kutsu kolahti postiluukusta jossa toivottiin rahaa häämatkaan. Ei tartte sen enenpää miettiä mitä hankkii tai käydä kyselemässä lahjalistan perään. Saan istua kotona ja nettipankista siirtää rahat lahjatilille.
      En koe rahan pyytämistä mitenkään pahana. Se on nykyajan tapa. Ehkä tässä on nähtävissä sukupolvien välinen ero. En kyllä tosin tiedä mitä ikäluokkaa olet mutta kuiteskin.
      Varmasti hääpari ei pane pahakseen jos annat lahjan rahapyynnöstä huolimatta. Mutta silloin lahjan kannattaa olla jotain persoonallista. Vaikka itsetehtyä. EI mitään leivänpaahdinta tai hyllyyn pölyttymään jäävää Aalto-maljakkoa.

    • ~naikkonen~

      ...kutsun välissä oli lappu, jossa luki: LAHJATOIVE -RAHA ..ja morsiamen tilinro. --asia oli meidän kaikkien mielestä (4 pariskuntaa tulossa samoihin häihin) niin tökerösti esitetty kun muutenkin on mielikuvitusköyhää viedä rahaa..
      joten, päätös tuli heti ettei kukaan meistä anna rahaa. (kuulemamme mukaan tuo ainoan lahjatoiveen esille tuonti on kismittänyt useita muitakin, joten taitaa jäädä rahat saamatta)
      -ne jotka muutenkin yleensä vievät rahaa, vievät sitä nytkin. mutta meitä on paljon jotka eivät rahaa vie ja se on jo periaatejuttukin.

      rahatoiveen esittäminen pitäisi edes sitten olla fiksua. -perustella mihin tarkoitukseen tms. minun mielestä lappu kutsun välissä jossa lukee kissan kokoisin tikkukirjaimin -RAHA, ja tilinro on tod. mautonta.

      sanokaa vaan vanhanaikaiseksi...

      • ei ihmetytä

        kuulostaa pääsymaksun perimiseltä. tökeröä.


    • Laululintu

      Voi laittaa jo kutsukorttiin että toivomme kaikki häälahjat osoitettavan tilille ..........

      Esim. meillä on niin paljon kaikkea tavaraa kertynyt ettei kaappeihin enää kohta mahdu, mutta se jos saa rahaa niin sen voi sitten käyttää oman harkinnan mukaan juuri sellaiseen mihin on tarvetta.

    • bb

      Ihmisten itsekkyys nousee inhottavasti esille tässä aihepiirissä. "Voi apua, jos saamani lahja ei ole juuri oikeaa merkkiä, tyyliä ja väriä". Mitähän ne tuttunikin sanovat, jos laitan saamani lahjan esille ja se ei kuvaa yhtään persoonallisuuttani ja elämänarvojani!
      Lahjat ovat muistoja läheisistä ja niitä tulisi edes yrittää arvostaa. Vaatii vain mielikuvitusta, niin varmasti kaikki tavara tulee käyttöön. Ja tuovathan ihmiset nykyisin pyytämättäkin rahalahjoja, mutta niistä ei sitten jää mitään muistoja.
      Onneksi sentään häitä juhlitaan vielä ja saadaan viettää mukavaa yhdessäolon aikaa sukulaisten ja tuttujen kesken. Varsin usein vain häihin pistetään suuret summat rahaa, vain näyttääkseen varakkuutensa, ja pönötetään jossain nurkassa arvokkaan näköisinä ja unohdetaan kokonaan vieraiden kanssa seurustelu.

      • ei kiitos roinalle

        Vai vaatii mielikuvitusta, että saa sen viidennen leivänpaahtimen käyttöön ja kaikki 20 paria pussilakanoita. Tiskirättejäkö niistä lakanoista pitää tehdä?


    • normi summa

      Kaverini taustat ja omaisuuden tuntien en todellakaan aio omasta vähästäni paljon veistää. 10 euroa on ehdoton maksimi.

    • priviledge

      Rahalahjan toivominen on mielestäni jotenkin mautonta. Ymmärrän jos on nuori hääpari joilla paljon hankintoja, mutta kun ilmoitetaan että "meillä on jo kaikkea, tuokaa rahaa".. niin se kuullostaa aika ahneelta. Voihan häissä kerätä rahaa vaikka hyväntekeväisyyteen tms.

    • juuh

      pentuja tehdään ,sitten mennään naimisiin valkoisessa hääpuvussa,haloo jotainrajaa,älypäät

    • lahjaraha

      Minä en anna rahaa lahjaksi ikinä. Jos ei muu kelpaa, voi saada lahjakortin, jossa kerron tukeneeni vaikka SPRn toimintaa lahjansaajan nimissä. Lahja voi kyllä olla myös vaikka hääjärjestelyihin osallistuminen tms.

    • onksheilkaikkee

      Hmmm, täällä on perusteltu rahan pyytämistä sillä, että pariskunnalla on jo kaikkea.

      No mihin he sitten sitä rahaakaan enää tarvitsevat, kun kerran kaikkea jo on?

      Olisi kiva tietää, mihin rahaa sitten muka tarvitaan ja mihin se oikeasti käytetään, kun kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin jo on? Ihmiset, joiden ei tarvitse mihinkään hankintoihin enää rahaa laittaa, voivat ne ulkomaanmatkansa aivan hulppeasti maksaa itsekin.

      Olen ollut monenlaisissa häissä eloni aikana, nyt jo sen ikäinen, että tuskin enää saan kutsua kenenkään häihin, kummipojan häät olivat viimeiset joitakin vuosia sitten. Kaikki häät on olleet sellaiset aika tavalliset ja pienet, niistä on ihan hyvillä mielin lähtenyt kotiin ja jäänyt mukava muisto. Paitsi yhdet, missä nuori pari biletti ja ryyppäsi kavereitten kanssa ja unohti täysin, että muitakin vieraita oli olemassa. Morsiamen vanhemmat yritti kovasti pitää pakkaa kasassa, mutta lopulta alkoi hekin näyttää siltä, että eiköhän lähdetä pois ja jätetä nämä nuoret keskenään. Yksi vanha ihminen kuului puhuvan lähtiessä, että odotti niin kovasti vielä kerran elämässään näkevänsä kuinka nuori pari tanssii häävalssia, mutta ei sellaista tullutkaan. Ja rahaa näillekin piti tilille laittaa, ei mitään tavaraa. Jäi vähän sanoisinko huono mieli. Miksi piti kutsuakaan ketään muita kuin ne kaverit, kun kerran heidät vain huomioitiin ja koko juhla oli pelkkää nuorten rälläämistä. Ilmeisesti vain tarvittiin niitä maksajia, siksi kutsuttiin kaikki mahdolliset ihmiset, vaikkei heistä muuten välitetty yhtään mitään.

      • sitäsaamitätilaaa

        Nämä kerjuuhäät (lahjatoiveet ja tilille rahaa) on kyllä ihan out. Jotkut laittaa ehkä vielä sinisilmäisesti rahaa tilille, mutta aika moni näkee homman vain pelkkänä mauttomana kerjäämisenä. Muotiin näyttää tulleen ns. v##tuilulahjat vastavetona tälläisiin kerjäyksiin, eli jos pyydetään rahaa häämatkaan, niin annetaan sitten se matkalahja, jota ei voi muuttaa rahaksi ja pitää vielä laittaa omaa rahaa lisäksi, kohdekin on sitten eksoottinen...
        Toinen näyttää olevan suuntaus, että hankitaan arvolahja, jota ei voi muuttaa suoraan rahaksi ja jolla ei tee käytännössä mitään. Kaikki tämä tietysti niin hyvällä maulla toteutettuna, että hääpari ei tajua vielä mitään ja osa vieraistakaan ei aina ymmärrä ihan heti. Parasta näyttää olevan, kun osa vieraista tajuaa tuon heti ja siitäkin tulee hauskaa, kun osa porukasta on ihan pihalla.


      • iirikseenlirutettu

        Kyllä meni maku noista tilinumerohäistä, kun oltiin muutama vuosi sitten puolisoni sukulaisten tilinumerohäissä. Ensinnäkin pariskunta oli ollut jo avoliitossa vuosikaudet ja toisekseen jälkeenpäin osoittautui, että näillä tilinumerohäillä kerättiin vain rahaa oman talouden kohentamiseksi tai niillä ostettiin kaivinkone ja muut lahjatoiveetkin näyttivät menevän yrityksen käyttöön. Häämatkaa vartenhan sitä rahaa mukamas kerättiin ja kun sitä häämatkaa ei sitten alkanut kuulumaan, niin viimein tekivät sellaisen ilmaisen Turkin valtion sponssaaman matkan, että saivat kuvia fb-sivuille. Ei osallistuta enään näihin keräyksiin!


    • hienoidea

      Loistava idea rahan kerjääjille:

      Tee hääparin nimissä lahjoitus Pelastusarmeijalle, Kunalliselle Vanhusten Kodille, Pakolais Keskuskselle tjms todella tarvitsevalle.

    • hienoidea

      Loistava idea rahan kerjääjille:

      Tee hääparin nimissä lahjoitus Pelastusarmeijalle, Kunalliselle Vanhusten Kodille, Pakolais Keskuskselle tjms todella tarvitsevalle.

    • hienoidea

      Loistava idea rahan kerjääjille:

      Tee hääparin nimissä lahjoitus Pelastusarmeijalle, Kunalliselle Vanhusten Kodille, Pakolais Keskuskselle tjms todella tarvitsevalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe