Näön huononeminen

hmmm..

Oon vasta 16-vuotias ja mulla on jo nyt molemmissa silmissä tosi huono näkö, -5. Mietin vaan, että kuinkakohan kauan näköni vielä huononee. Eihän sitä tietenkään varmasti voi tietää mutta haluisin kuulla teidän kokemuksia. Näön huononeminen on kyllä jo hidastunut mutta ei loppunut. Pituutta en luultavasti enää kasva kuin korkeintaan sentin tai pari. Ekojen lasien vahvuus oli -4 (tiedän, menin aika myöhään silmälääkärille) ja sitten meni 2 ja puoli vuotta ja näkö oli -5. Siitäkin on nyt vuosi kun näkö viimeksi tasrkastettiin mutta vielä pärjään oikein hyvin näillä laseilla.

Sitten olisi vielä kysymys piilareista, käytän niitä satunnaisesti ja tuntuu, että toinen silmä jotenkin ärsyyntyisi välillä niiden käytöstä, voiko jotua silmän kuivuudesta?

17

11477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

Mikään ei viittaa siihen, että näkösi enää kauheasti huononisi. Jos omien kokemusteni perusteella pitäisi veikata sanoisin, että näkösi huononeminen pysähtyisi näihin lukemiin.

Aikaa myöhään tosiaan menit silmälääkärille. Mulla oli ekat lasit -1.75 ja -2.5, mikä on jo aika huono sekin. Mutta toisaalta tiedän kyllä omasta myöhemmästä kokemuksesta, että kyllä tuollaisella -4.0 näöllä yllättävän hyvin pärjää ilman rillejä tai piilareita kun on vain motivoitunut siihen. Koulussa ei toki taululle näe. Onneksi piilarien myötä sokeusongelmat on poissa.

Piilariongelmastasi on vaikea sanoa. Onko optikkosi huomannut mitään ongelmaa?

• Verkkokalvo

...on luvata toiselle, että näkösi huononeminen pysähtyy! Ei sellasta voi luvata. Mä sain lasit vasta yläasteelle siirryttyäni ja näkö on huonontunu aina näihin päiviin asti ja sentään olen jo 38 vee...Ja miinuslasit mullakin, nyt -8 molemmat silmät.

• -6 JA -7

Mulla loppu vasta kun täytin 28-29v.käytin piilolaseja päivittäin sitä ennen n.12v.Nyt käytän vain muutaman kerran viikossa, en tiedä onko sillä ollut osuutta asiaan.

• bzzzZ

Olen 21-vuotias ja ekat lasit sain 12-vuotiaana, ne olivat n. -3, en muista tarkalleen.

Aika kauheaa oli, kun näkö heikkeni vuosittain aina -8.75 asti (seitsemässä vuodessa)..
      Ilkeää oli kun ei suht uusillakaan laseilla sitten kunnolla nähnyt ja piti mennä optikoille tai silmälääkäreille ja tiesi että taas tulee vahvemmat lasit/piilarit ja taas on hiukan "sokeampi". Olihan se sellainen stressitekijä kun oikein odotti ja pelkäsi että koska ei enää laseilla kunnolla nää ja tarvii uudet hommata.

Mutta 18-19.v mulla pysähtyi kokonaan tuo näön heikkeneminen, muutenkin se jo hidastui kun ikää tuli lisää. Kaipa se on ihan henkilökohtaista milloin se pysähtyy, ei voi varmasti sanoa.
      Mua peloteltiin että näkö heikkenee tuota vauhtia vielä kolmekymppiseksi asti, onneksi ei näin käynyt. Vuosi sitten kävin lasik-leikkauksessa ja nyt näkö on täydellinen.

Jos sulla 2.5 vuodessa on näkö mennyt -4 --->
      -5, niin on se jo hidastunut aika paljon, ainakin siltä vaikuttaa.
      Ja herkät silmät ärtyy ja kuivuu aika helposti varsinkin näin keväisin kun hiekka pöllyää ja kun vielä piilarit siinä lisäksi, niin ja mulla ainakin kuivui silmät entisestään e-pillereiden takia piilareiden käyttöaikoina.

Apteekin kosteuttavia silmätippoja ja -geelejä kannattaa kokeilla, niistä ainakin itse olen saanut apua ennen leikkausta kun oli kanssa ongelmia piilareiden kanssa (tosin tippojen laiton jälk. täytyy odottaan noin 15min- ½h ennenkuin voi piilarit laittaa) ja nyt leikkauksen jälkeen käytän öisin geeliä ja päivisin 2-3krt tippoja.

Jep, mutta hyvää kevättä!

• -9.0

Itselläni oli 16-vuotiaana muistaakseni toisessa silmässä -5.5 ja toisessa -8.0, eli kyllä nuorillakin ihmisillä saattaa olla suhteellisen vahvat lasit. Kyllähän tuota stressasi ja varsinkin kun jo vuotta myöhemmin oli uudet linssit -7.0 ja -9.0. Ennen tuota olin jo siinä uskossa, että se kehittyminen olisi tasaantunut ja sitten yhtäkkiä se huononi noin paljon! Melko yksinkertainen vastaus/selitys tähän kuitenkin löytynee: en koskaan oiken nähnyt hyvin noilla laseilla, jotka sain 16-vuotiaana, joten oikeat arvot saattoivat olla astetta vahvemmat.

Sain lasit yksitoista vuotta sitten jolloin miinusta oli 1,5-2, jotain sitä luokkaa, eli aika kauanhan tämä on jatkunut. Nyt on päässä edelleen syksyllä 2004 hankitut lasit ja tuntuu, että ei ole ainakaan hirveästi huonontunut enää. Jonkin verran varmasti, mutta uskoisin kuitenkin, että ei se tästä enää hirveästi voi jatkua.

• vastauksista

En ole optikolle puhunut tuosta silmän ärsytyksestä piilarien käytön jälkeen. Olin viimeksi optikolla sillon kun sain piilarini. Täytyy varmaan kesällä taas mennä uudestaan.

• piilarimies
        vastauksista kirjoitti:

En ole optikolle puhunut tuosta silmän ärsytyksestä piilarien käytön jälkeen. Olin viimeksi optikolla sillon kun sain piilarini. Täytyy varmaan kesällä taas mennä uudestaan.

Se voi olla yhtä hyvin jotain vaaratonta "luulotautia" - itselläni on ainakin joskus ollut vastaavia tuntemuksia, vaikka optikon mukaan silmät ovat olleet kunnossa.

• paksulinssimies

Ittellä oli jo 11 vuotiaana noin -4,5, ja 15-vuotiaana -6 ja jotakin. Vasta aikuisiällä huononeminen alkoi laantua, nyt arvot laseissa -9,75 ja -10, optikko tietenkin haluaisi että korjauttaisin täydellisen ns. haukankatseen jolloin reaalivahvuudet olisivat jo yli -11 dptr. Koska pärjään näillä vahvuuksilla erinomaisesti myös autolla ajaessa, en ota ylivahvoja laseja. Nyt on tärkeää pyrkiä säilyttämään tämä vahvuustaso. Siksi käytän aina kotosalla, päätetyössäni sekä lukiessa astetta heikompia laseja, ne estävät ns. akkomodaatiospasmia eli valelikinököisyyttä, silmän rasituksesta johtuvaa kramppia joka heikentää näköä tilapäisesti, ja moni luulee näkönsä pysyvästi huonontuneen ja tilaa aina vain vahvemmat linssit. Myös luontaistuote Visomaxi on auttanut näkööni yllättävästi; tarkkuus hyvä myös hämärässä, silmät ei väsy yhtä nopeasti ja auringonpaiste ei häikäise entiseen tapaan. Uute sisältää jotakin mäntykuoriainetta ja mustikkaa, suositan.

Eli huonoimmillaan näköis voi heiketä vielä pari kolme diopteria, mutta edellä mainitut keinot auttavat kummasti. Ai niin, myös Rosen -terapian mukainen silmäjumppa auttaa (silmien yhtäaikainen sivulta sivulle kääntäminen vaaka-, pysty- ja poikittaissuunnissa hitaasti edes takaisin, venyttää silmälihaksia ja estää osaltaan akkomodaatiospasmia).

• made

moi...mitä tuo Visomaxi oikein on...mihin sitä laitetaan ja miten se vaikuttaa...mistä sitä saa???

• Paksulinssimies
        made kirjoitti:

moi...mitä tuo Visomaxi oikein on...mihin sitä laitetaan ja miten se vaikuttaa...mistä sitä saa???

Kirjoitusvirhe oli, se on Visiomaxi, tabletteja, saa apteekeista tai luontaistuotekaupoista, 2 tabl/vrk. Huippujuttu likinäköiselle.

• made
        Paksulinssimies kirjoitti:

Kirjoitusvirhe oli, se on Visiomaxi, tabletteja, saa apteekeista tai luontaistuotekaupoista, 2 tabl/vrk. Huippujuttu likinäköiselle.

ok...mutta mtä se tabletti tekee näölle...parantaako se näköä vai mitä???

• aulikki

MOI!

Itse sain lasit 5-vuotiaana(törmäilin esineisiin ja kävelin päin seiniä), vahvuuksia en muista.

8-vuotiaana oli jo molemmissa silmissä -5.50, nyt 30-vuotiaana vahvuudet ovat oikeassa -12.75 ja vasemmassa -17,75(tässä silmässä on silmäsairaus). Pistääkö joku paremmaksi? :)

Ja vieläkin tuntuu siltä että näkö huononee jatkuvasti, vuosittain saa käydä silmälääkärissä, koska optikot eivät saa minulle laseja lain mukaan määrätä(en saavuta normaalia näöntarkkuutta).

Toistaiseksi saan vielä pitää ajokorttini, mutta paljon ei saa näkö enää huonontua.

Piilolinsseillä (puolikovilla) saan todella hyvän näön, mutta en voi niitä kuivien silmien vuoksi pitää.

• sonjukka

Hei

Mulla on näkö vain -8,5. Korvataanko sinulle lasit apuvälineenä? Tiedätkö mitkä ovat rajat valtava -laissa?

Sonjukka

• aulikki
        sonjukka kirjoitti:

Hei

Mulla on näkö vain -8,5. Korvataanko sinulle lasit apuvälineenä? Tiedätkö mitkä ovat rajat valtava -laissa?

Sonjukka

MOI!

En saa niitä suoralla korvauksella mistään, vaan itse ne on aina maksettava. Hintaa tulee ilman tarjouksia voimakkaammalla hionnalla(muuten laseista tulee todella painavat ja vaikeat pitää) n. 750 euroa.

Näkövammaisuuden raja on "tiukka", siis pitää nähdä alle 0,3 sieltä näkötaululta. En tosin muista montako riviä tuo tarkoittaa. Itsellä näöntarkkuus oli viimeksi omilla laseilla 0.5/0.6, eli en täytä näkövammaisuuden rajoja. Normaali näontarkkuus taitaa olla 1.0.

Tosin viimeksi lasit korvattiin kokonaan toimeentulotukena sosiaalitoimistosta, kun olen työtön, ja pienituloinen (paikkakuntaisia eroja). Jouduin tosin hakemaan kustannusarvion kaikista lähikaupungin optikkoliikkeistä(meni koko päivä) ja viemään ne sitten sosiaalitoimistoon, jossa sitten tehtiin virallinen maksumääräys. Ja tämän maksumääräyksen vein sitten halvimman tarjouksen tehneeseen optiikkoliikkeeseen, ja lasit tilattiin.

En tiedä mitkä ovat miinuslasien rajat, uskoakseni näöntarkkuus ratkaisee, saako jotain korvausta.

• sonjukka
        aulikki kirjoitti:

MOI!

En saa niitä suoralla korvauksella mistään, vaan itse ne on aina maksettava. Hintaa tulee ilman tarjouksia voimakkaammalla hionnalla(muuten laseista tulee todella painavat ja vaikeat pitää) n. 750 euroa.

Näkövammaisuuden raja on "tiukka", siis pitää nähdä alle 0,3 sieltä näkötaululta. En tosin muista montako riviä tuo tarkoittaa. Itsellä näöntarkkuus oli viimeksi omilla laseilla 0.5/0.6, eli en täytä näkövammaisuuden rajoja. Normaali näontarkkuus taitaa olla 1.0.

Tosin viimeksi lasit korvattiin kokonaan toimeentulotukena sosiaalitoimistosta, kun olen työtön, ja pienituloinen (paikkakuntaisia eroja). Jouduin tosin hakemaan kustannusarvion kaikista lähikaupungin optikkoliikkeistä(meni koko päivä) ja viemään ne sitten sosiaalitoimistoon, jossa sitten tehtiin virallinen maksumääräys. Ja tämän maksumääräyksen vein sitten halvimman tarjouksen tehneeseen optiikkoliikkeeseen, ja lasit tilattiin.

En tiedä mitkä ovat miinuslasien rajat, uskoakseni näöntarkkuus ratkaisee, saako jotain korvausta.

Aika niinkös se menee. Mulla on lasit vain -8.5. Mutta näkö sinne taululle 0.8. Ja kun pidän itseänä aikas huononäköisenä. Siis tarkkuutta ei saada paremmaksi vaikka mitä linssiä laitettaisi. Juu lasien hinnat ovat mulla vain noin 600 euroa. Itse yritän aina kytätä sellaista tarjousta että toinen linssi kaupanpäälle. Tulee pikkusen edullisimmaksi. Vaikka ottaisi kaupan halvimmat kehykset.

• sonjukka
        aulikki kirjoitti:

MOI!

Ajokortin saa pittä jos toisen silmän näöntarkkuus on vähintään 0.6.

• made

oon 15-vuotta ja mull on silmälasit -3.00.
      mua pelottaa jo nyt et mun näkö vaan huononee eikä parane pitkään aikaan. Jos mä en nää lukee kännyy ilman laseja läheltä nii sull taitaa olla kyl aika huono näkö. miten pystyt oleen ilman laseja...tuleeko sulle pää kipeeks tai jotain... miten näät jos oot uimassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2313
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      236
      1739
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1267
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      34
      666
    Aihe