Äidille lyyra - mitä isälle?

tuulen_lapsi

Meikäläinen painaa valkolakin päähänsä nyt tänä keväänä, ja aion muistaa äitiä ostamalla hänelle perinteiseen tapaan äidinlyyran. Mutta entä isä? Lyyrahan on kiitos kaikesta tuesta ja muusta, joten haluaisin antaa jotain isällekin kiittääkseni häntä myös - onhan hän tukenut minua ihan yhäläisesti kuin äitikin. Eli mitä itse aiotte antaa/olette antaneet aikoinaan? Tai ehdottakaa muuten jotain, jos tulee mieleen!    

23

17758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leinikki

      Jostain luin hienon ehdotuksen siitä, miten isälle voi ostaa vaikka samppanjapullon ja askarrella siihen etiketin lyyrineen kaikkineen! Samanhan voisi toteuttaa millä tahansa mukavalla juomalla josta isäsi sattuu pitämään.. (Itse ajattelin isukin lempijuomaa, salmiakkikossua, täytyy vaan pyytää äiti ostamaan kun itsellä e ikä riitä...)

      Ja uusi kravatti juhlia varten voisi myös olla mieleinen lahja... Ja jos omaat taiteellisia lahjoja, voisit piirtää esim. kangastussilla kravattiin lyyran! ;)

      • vanha harakka :)

        mä en isälleni antanu mitää sillo ku pääsin ylioppilaaks, mutta kun nostin niiden kanssa maljan kiitin isää todella paljon tuesta kuin myös äitiäni, jo se riittää monesti, mun isäni se sai ainakin kyyneliin :) mutta sehän ihan riippuu isästä tietenkin :)


    • ylioppilaan

      isänä voin sanoa, että minulle riitti täysin se hymy ja se valkoinen lakki kiitokseksi.

      Isällehän ei ole tapana kai antaa mitään, koska äitihän tässä koulunkäynnissä on kuulemma aina tärkein.

      • tiuhti

        miks ihmeessä vanhempia pitäs kiittää siitä ett ite pääsee ylioppilaaks!? ne ei kyll yhtäkää kirjaa oo lukenu mun puolesta :D ridiculous!


      • no..
        tiuhti kirjoitti:

        miks ihmeessä vanhempia pitäs kiittää siitä ett ite pääsee ylioppilaaks!? ne ei kyll yhtäkää kirjaa oo lukenu mun puolesta :D ridiculous!

        kenties he ovat rohkaisseet ja tukeneet sinua koulunkäynnissä.. Ja kenties maksaneet ne kirjat!!!!eikö siinä ole syytä kiitokseen??


      • minulle tarjottiin
        no.. kirjoitti:

        kenties he ovat rohkaisseet ja tukeneet sinua koulunkäynnissä.. Ja kenties maksaneet ne kirjat!!!!eikö siinä ole syytä kiitokseen??

        vanhempien puolesta ilmaiset kirjat, ilmainen ruoka, ilmaiset vaatteet, ilmaiset opiskeluvälineet, ilmainen asunto, ilmainen käyttövara, ilmainen ajokortti jne ja yleensä sillä lailla huoleton elämä, että minun piti itseni hoitaa vain koulunkäynti moitteitta. Ja lisäksi vanhemmat - siis molemmat - auttoivat minua etsimällä lähdekirjoja, kuulustelemalla asioita ennen kokeita ja yleensä osallistumalla lukionkäyntiini niin, että se tuntui koko perheen yhteiseltä yritykseltä. Oli muuten todella mukava tunne havaita, että se mitä minä tein oli vanhemmilleni tärkeää.

        Ikävä jos joku ei ole kokenut asiaa samalla lailla.


      • sanottu : )
        minulle tarjottiin kirjoitti:

        vanhempien puolesta ilmaiset kirjat, ilmainen ruoka, ilmaiset vaatteet, ilmaiset opiskeluvälineet, ilmainen asunto, ilmainen käyttövara, ilmainen ajokortti jne ja yleensä sillä lailla huoleton elämä, että minun piti itseni hoitaa vain koulunkäynti moitteitta. Ja lisäksi vanhemmat - siis molemmat - auttoivat minua etsimällä lähdekirjoja, kuulustelemalla asioita ennen kokeita ja yleensä osallistumalla lukionkäyntiini niin, että se tuntui koko perheen yhteiseltä yritykseltä. Oli muuten todella mukava tunne havaita, että se mitä minä tein oli vanhemmilleni tärkeää.

        Ikävä jos joku ei ole kokenut asiaa samalla lailla.

        Noin minäkin ajattelen, täytyy vielä kertoa ajatukseni äidille ja iskälle :)


      • ....
        no.. kirjoitti:

        kenties he ovat rohkaisseet ja tukeneet sinua koulunkäynnissä.. Ja kenties maksaneet ne kirjat!!!!eikö siinä ole syytä kiitokseen??

        Itse olen aina myöskin ihmetellyt miten jotkut ihmiset pitävät lyyran ostamista ns.pakollisena. Itse en aio ostaa äidilleni yhtään mitään, miksi ostaisin? Hän ei ole maksanut yhtäkään kirjaa, ei ole tukenut omissa valinnoissani vaan uhkasi jättää minut yläasteikäisenä täysin tyhjän päälle ellen mene lukioon. Itse olisin tahtonut ammattikouluun ja saada äkkiä ammatin ym. äitini onnistui pakottamaan minut lukioon ja koska olen jääräpäinen niin periksi en myöhemmin enää jaksanut antaa ja vaihtaa amikseen.


      • Abi
        .... kirjoitti:

        Itse olen aina myöskin ihmetellyt miten jotkut ihmiset pitävät lyyran ostamista ns.pakollisena. Itse en aio ostaa äidilleni yhtään mitään, miksi ostaisin? Hän ei ole maksanut yhtäkään kirjaa, ei ole tukenut omissa valinnoissani vaan uhkasi jättää minut yläasteikäisenä täysin tyhjän päälle ellen mene lukioon. Itse olisin tahtonut ammattikouluun ja saada äkkiä ammatin ym. äitini onnistui pakottamaan minut lukioon ja koska olen jääräpäinen niin periksi en myöhemmin enää jaksanut antaa ja vaihtaa amikseen.

        Lyyran antaminen äidille on kai vanha perinne, sillä ennen äidit olivat pääasiassa kotona ja huolehtivat lapsista silloin kun isät olivat töissä. Äidit myöskin olivat kotona sekä kasvattamassa ja tukemassa lukiolaista, että keittämässä tälle ruokaa.
        Nykyään kuitenkin äidin "ylivertaisuus" kasvatuksessa on tasaantunut, enkä näe syytä miksi lyyra pitäisi ostaa äidille, eikä isälle esimerkiksi.

        Itse siis aion kuitenkin ostaa lyyran äidilleni, sen perinteen vuoksi.


      • tiuhti
        no.. kirjoitti:

        kenties he ovat rohkaisseet ja tukeneet sinua koulunkäynnissä.. Ja kenties maksaneet ne kirjat!!!!eikö siinä ole syytä kiitokseen??

        No ei todellakaan oo tukenu! mun äite heitti mut kotoo pihalle lukion tokalla ja silti oon lukion hyvin suorittanu!


      • Abi
        tiuhti kirjoitti:

        No ei todellakaan oo tukenu! mun äite heitti mut kotoo pihalle lukion tokalla ja silti oon lukion hyvin suorittanu!

        NO ÄLÄ OSTA SITTEN SITÄ LYYRAA!

        Yritin vain vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen, että miksi äidille annetaan lyyra, eikä isälle.


      • minä vaan..
        Abi kirjoitti:

        Lyyran antaminen äidille on kai vanha perinne, sillä ennen äidit olivat pääasiassa kotona ja huolehtivat lapsista silloin kun isät olivat töissä. Äidit myöskin olivat kotona sekä kasvattamassa ja tukemassa lukiolaista, että keittämässä tälle ruokaa.
        Nykyään kuitenkin äidin "ylivertaisuus" kasvatuksessa on tasaantunut, enkä näe syytä miksi lyyra pitäisi ostaa äidille, eikä isälle esimerkiksi.

        Itse siis aion kuitenkin ostaa lyyran äidilleni, sen perinteen vuoksi.

        milläs hinnalla tuommonen lyyra irtoaa kaupasta?


      • abi
        minä vaan.. kirjoitti:

        milläs hinnalla tuommonen lyyra irtoaa kaupasta?

        Hinnat vaaihtelee, riippuen siitä kuinka hienon haluaa ostaa. Itse ostin halvimman vaihtoehdon; 9,90. kalleimmat oli monta kymppiä.


      • unknowm
        tiuhti kirjoitti:

        miks ihmeessä vanhempia pitäs kiittää siitä ett ite pääsee ylioppilaaks!? ne ei kyll yhtäkää kirjaa oo lukenu mun puolesta :D ridiculous!

        ajattelin vain tuota viestiä lukiessani että oletko jo jniin itsenäinen että olet itse kirjasi ostanut. Minä olen pojalleni kaikki kirjat ostanut hän on kyllä sen varsinaisen työn tenhyt. Mutta ilman vanhempien tukea ei olis tullut lakkiakaan. Kyllä poika on siitä kiitoksensa meille antanut.


      • ole todellakaan
        Abi kirjoitti:

        NO ÄLÄ OSTA SITTEN SITÄ LYYRAA!

        Yritin vain vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen, että miksi äidille annetaan lyyra, eikä isälle.

        pakko ostaa! Mielestäni sen voi ostaa äidille, joka todella on tukenut lastaan niinkuin vanhemman tulisi tehdä. On myös äitejä, jotka eivät sitä ole todellakaan ansainneet! Jokainen itse harkitkoon asian omalta kohdaltaan - kaikki nuoret eivät ole saaneet elää ja kasvaa kannustavassa ja rakastavassa kodissa. Lyyraa ei tarvitse ostaa vain "perinteen" vuoksi. Mielestäni sen voi ostaa myös isälle, jos siltä tuntuu.


      • näin on
        unknowm kirjoitti:

        ajattelin vain tuota viestiä lukiessani että oletko jo jniin itsenäinen että olet itse kirjasi ostanut. Minä olen pojalleni kaikki kirjat ostanut hän on kyllä sen varsinaisen työn tenhyt. Mutta ilman vanhempien tukea ei olis tullut lakkiakaan. Kyllä poika on siitä kiitoksensa meille antanut.

        monet opiskelevat lakin ilman vanhempien tukea.


      • ispå
        tiuhti kirjoitti:

        miks ihmeessä vanhempia pitäs kiittää siitä ett ite pääsee ylioppilaaks!? ne ei kyll yhtäkää kirjaa oo lukenu mun puolesta :D ridiculous!

        oisko ne maksanu kuitenkin kaiken ja iskälle vois ostaa vaikka jallupullon


    • yo.

      Millonkas tuo lyyra pitää sitten äidille antaa? Yo-juhlapäivänä, vai jo aikaisemmin?

      • en tiedä

        muakin kiinnostais toi et koska lyyra on ollut tapana antaa äidille! juhla-aamuna, juhlissa vai jo aiemmin??


      • yo
        en tiedä kirjoitti:

        muakin kiinnostais toi et koska lyyra on ollut tapana antaa äidille! juhla-aamuna, juhlissa vai jo aiemmin??

        Mietin tässä samaa, että kun äidille on tapana ostaa lyyra niin mitä isälle? He ovat kuitenki tukenut minua yhtä paljon. Eikö isällekin voisi ostaa lyyran, vai rikkooko se perinnettä liikaa? Olen ensimmäinen ylioppilas perheessä, joten en nämä asiat ovat hakusessa. vastailkaa :)


      • moror
        yo kirjoitti:

        Mietin tässä samaa, että kun äidille on tapana ostaa lyyra niin mitä isälle? He ovat kuitenki tukenut minua yhtä paljon. Eikö isällekin voisi ostaa lyyran, vai rikkooko se perinnettä liikaa? Olen ensimmäinen ylioppilas perheessä, joten en nämä asiat ovat hakusessa. vastailkaa :)

        Voihan sen lyyran ostaa isällekki, ei pidä olla liian ahdasmielinen noitten perinteitten kanssa.


      • Yo-nyt
        moror kirjoitti:

        Voihan sen lyyran ostaa isällekki, ei pidä olla liian ahdasmielinen noitten perinteitten kanssa.

        Kauppias on rahansa ansainnut! Lyyrat isälle ja aidille ja lapselle lakki kultaisine lyyrinen.


    • Anonyymi

      Itse mietin että kun lyyraa pidetään niin äidin lyyrana, että mitä isälle voisi antaa kun en tiedä olisiko iskällä tämän perinteen vuoksi pokkaa pitää lyyraa. Aivan viimetipassa kuitenkin tajusin, että salon lakkitehtaalta saa kravattineuloja joissa on lyyra! Soitin heille ja tilaus saapui päivässä ja asiakaspalvelu oli erittäin mukava, joten iso suositus myös kyseiselle yritykselle!!🤩 hintaakaan tällä ei ollut kuin 20e!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe