Opiskelu USA:ssa

rahoitus??!!

Olen nyt vuoden paivat ollu jenkeissa au pairina ja ihan kohta pitaa lahtee kotiin. Oon viihtynyt tosi hyvin ja kotiinmeno ahdistaa, tuntuu etta elama on nyt taalla. Olen miettinyt opiskelua taalla, mutta se rahoitusongelma vaan on aika iso. Elikka miten ootte parjanneet te jotka opiskelette jenkeissa koko tutkinnon? kuinka maksatte opinnot? mita mielta olette, oliko ratkaisu oikea? miten parjaatte kun kaikki englanniksi? mista pitaisi aloittaa ja miten loytaa hyva koulu kun niita on niin monta? kiitos tosi paljon asiallisesti vastaaville! =)

20

2792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliopistossa

tällä hetkellä. Tosin suomessa nyt käymässä lomalla.

Englantia osasin puhua jo sujuvasti ennen kuin lähdin ja se on vain parantunut kun on käyttänyt sitä joka päivä ja käytännössä. Vaikka kieltä ei osaisikaan paljon sen oppii paljon tehokkaammin paikanpäällä kuin koulunpenkillä.

Oletan että olet suunnittelemassa yliopisto-opintoja. Itse opiskelen University of California,Berkeley eli koulu on San Franciscossa. En ole katunut hetkeäkään vaan päinvastoin. Ympäristö on paljon kansainvälisempi ja opettajina on asiantuntevia ja alan huippuosaajia. Tunnettuja huippunimi luennoitsijoitakin on paljon kun on suuressa kaupungissa ja yliopisto on tunnettu. Aion jatkaa vielä pidemmälle kouluissa jenkeissä ja todennäköisesti jäädä sinne loppuelämäkseni.

Lukukausimaksuihin menee lukukaudessa keskimäärin 25000 dollaria. Sisältää myös kampuksella asumisen.Jotain vakuutuksia sun muita voi vielä tulla ton lisäksi. Siihen vielä omat menot ja kustannukset päälle joita mulla on about 15000 dollaria vuodessa. (tosin matkustelen aika paljon). Nuo maksut kustannan omilla rahoilla. (Vanhempani ovat rikkaita eli minulla ei ole ollut rahoitusongelmia). Suomen valtiolta saa vissiin opintotukia sun muita joilla voi auttaa rahoituksessa. Kannattaa myös käydä läpi kaikki järjestöt. Muistaakseni suomi-amerikan yhdistys myöntää jotain apurahoja jenkeissä opiskelijoille.

Ehdoton edellytys koulun valinnassa on se että se on akkreditoitu. hyvää tietoa saa http://www.fulbright.fi/ jossa on yhdysvalloissa opiskelun opas.

Minä suosittelen ehdottomasti jenkkeihin opiskeluun lähtöä!

• suunnitelmissa

olen miettinyt paljon yliopisto-opiskelua kaliforniassa. vielä olen lukiossa, mutta aika varmasti olen kaliforniaan lähdössä. vielä minulla ei ole tietoa minne päin kaliforniaa haluaisin ja siinä haluaisinkin apua. ja lisäksi kaikki informaatio olisi hienoa. oliko sinulla helppoa hakea/päästä sinne opiskelemaan? mitä opiskelet?

• muista jutuista
        suunnitelmissa kirjoitti:

olen miettinyt paljon yliopisto-opiskelua kaliforniassa. vielä olen lukiossa, mutta aika varmasti olen kaliforniaan lähdössä. vielä minulla ei ole tietoa minne päin kaliforniaa haluaisin ja siinä haluaisinkin apua. ja lisäksi kaikki informaatio olisi hienoa. oliko sinulla helppoa hakea/päästä sinne opiskelemaan? mitä opiskelet?

Kannattaa varata paljon aikaa haku ja lähtöprosesseihin.

Mun tapauksessa yliopistoon pääsyyn vaikutti seuraavia asioita eli nämä olivat vaatimuksena kouluun missä opiskelen: lukio piti olla käytynä eli se on vissiin yleisestikin niin (jenkkeihin yliopistoon pääsyvaatimus) että pitää olla myös mahdollisuudet päästä kotimaassa yliopistoon. Siis sillä tavalla että on koulutus jolla sinne on mahdollista päästä eli sun tapauksessa tämä toteutuu kun olet lukion käynyt.

Armeija oli pakko olla käynyt (tohon kai sisältyy myös siviilipalvelukset jne). Muuten siis miten armeijassa on pärjännyt ei vaikuttanut millään tavalla, vain se että koska se on suomessa lain mukaan pakollinen. Ja onhan se muutenkin hyvä hoitaa pois alta ennen lähtöä..ei siinä hirveetä motivaatioo ois tulla opintojen jälkeen kaliforniasta suomen metsiin kaivaan poteroita.

SAT testi on edellytys mihin tahansa yliopistoon haetkaan. Testataan englanninkielen taitoa ja matikkaa. SATin korvaava on myös ACT. Se kumman ne vaatii selviää yliopistojen sivuilta. Testin pystyy tekeen myös suomessa..fulbright.fi antaa lisää tietoa. Huippu yliopistoihin vaatii aika hyvän tuloksen testistä mutta jos oot pärjänny hyvin lukiossa niin ei oo pelkoo että jäis ton testin takia pääsy kiinni. Testin matikkaosuus oli aika pitkälti ihan perusmatikkaa mihin lukion opit riittää varsin hyvin.

Toinen vaadittava testi on todistus englannin kielen osaamisesta jos tulee non-english speaking maasta. Minä tein TOEFL testin joka käy kaikkiin yliopistoihin.

Tärkeä osa hakuvaatimuksissa on henkilökohtainen kirje jossa pitää kertoa itsestä,harrastuksista,mitä on tehny,saavutuksia jne.

Minun piti myös todistaa että minulla on ensimmäiseen vuoteen tarvittava rahoitus kunnossa sekä pystyy elättään itsensä. Summa oli 40000 dollaria.

Eipä siinä muistaakseni kummempia ollut. Noista rahajutuista sen verran että on paljon yliopistoja jotka eivät ole läheskään niin kalliita kuin minun. Monissa lukukausimaksut jäävät alle kymppitonnin. Monet ei-rikkaat ovat hyvin pystyneet rahoittamaan opintonsa.

Kannattaa ottaa yhteyttä fulbright centeriin www.fulbright.fi jotka auttaa selvittään kaikki itseä koskevat asiat ja auttaa koulun löytämisessä ja hakuprosessissa.

Minä opiskelen businesstä. Pääsin kohtalaisen helposti sisään osittain johtuen hyvistä lukion papereista sekä minulla oli paljon kokemusta bisnesjutuista.

Minulle kalifornia oli ainut vaihtoehto mihin lähdin. San Franciscoon halusin siksi koska kaupunki on aivan uskomattoman hieno. Jos pelkkää aurinkoa haluaa niin kannattaa mennä losin seuduille ja siitä alaspäin. Tosin ei pakkasta ja lunta San Franciscossakaan ole.

Paikka kannattaa valita sen perusteella mistä pitää. Los angeles on tosi laaja alue. Itse en siitä pitänyt. San Diegossa en ole käynyt. Yksi tosi hieno opiskelupaikka kaliforniassa on Santa Barbara jossa on myös hyviä yliopistoja. Santa Barbara on loistava valinta jos ei pidä suurkaupungeista ja sieltä on myös lyhyt matka Los Angelesiin.

Mieti ensimmäiseksi ympäristöä jossa haluat asua ja sen jälkeen etsiä yliopistoja sieltä. Katso yliopistoja California State University (http://www.calstate.edu/datastore/campus_map.shtml) ja University of California (http://universityofcalifornia.edu/campuses/welcome.html)

Kannattaa oikeasti lähteä ettei tarvitse myöhemmin katua. Takuuvarmasti saa semmoisia kokemuksia joita ei tule koskaan unohtamaan ja niistä on myös hyötyä myöhemmin elämässä.

• SATtiin
        muista jutuista kirjoitti:

Mun tapauksessa yliopistoon pääsyyn vaikutti seuraavia asioita eli nämä olivat vaatimuksena kouluun missä opiskelen: lukio piti olla käytynä eli se on vissiin yleisestikin niin (jenkkeihin yliopistoon pääsyvaatimus) että pitää olla myös mahdollisuudet päästä kotimaassa yliopistoon. Siis sillä tavalla että on koulutus jolla sinne on mahdollista päästä eli sun tapauksessa tämä toteutuu kun olet lukion käynyt.

Armeija oli pakko olla käynyt (tohon kai sisältyy myös siviilipalvelukset jne). Muuten siis miten armeijassa on pärjännyt ei vaikuttanut millään tavalla, vain se että koska se on suomessa lain mukaan pakollinen. Ja onhan se muutenkin hyvä hoitaa pois alta ennen lähtöä..ei siinä hirveetä motivaatioo ois tulla opintojen jälkeen kaliforniasta suomen metsiin kaivaan poteroita.

SAT testi on edellytys mihin tahansa yliopistoon haetkaan. Testataan englanninkielen taitoa ja matikkaa. SATin korvaava on myös ACT. Se kumman ne vaatii selviää yliopistojen sivuilta. Testin pystyy tekeen myös suomessa..fulbright.fi antaa lisää tietoa. Huippu yliopistoihin vaatii aika hyvän tuloksen testistä mutta jos oot pärjänny hyvin lukiossa niin ei oo pelkoo että jäis ton testin takia pääsy kiinni. Testin matikkaosuus oli aika pitkälti ihan perusmatikkaa mihin lukion opit riittää varsin hyvin.

Toinen vaadittava testi on todistus englannin kielen osaamisesta jos tulee non-english speaking maasta. Minä tein TOEFL testin joka käy kaikkiin yliopistoihin.

Tärkeä osa hakuvaatimuksissa on henkilökohtainen kirje jossa pitää kertoa itsestä,harrastuksista,mitä on tehny,saavutuksia jne.

Minun piti myös todistaa että minulla on ensimmäiseen vuoteen tarvittava rahoitus kunnossa sekä pystyy elättään itsensä. Summa oli 40000 dollaria.

Eipä siinä muistaakseni kummempia ollut. Noista rahajutuista sen verran että on paljon yliopistoja jotka eivät ole läheskään niin kalliita kuin minun. Monissa lukukausimaksut jäävät alle kymppitonnin. Monet ei-rikkaat ovat hyvin pystyneet rahoittamaan opintonsa.

Kannattaa ottaa yhteyttä fulbright centeriin www.fulbright.fi jotka auttaa selvittään kaikki itseä koskevat asiat ja auttaa koulun löytämisessä ja hakuprosessissa.

Minä opiskelen businesstä. Pääsin kohtalaisen helposti sisään osittain johtuen hyvistä lukion papereista sekä minulla oli paljon kokemusta bisnesjutuista.

Minulle kalifornia oli ainut vaihtoehto mihin lähdin. San Franciscoon halusin siksi koska kaupunki on aivan uskomattoman hieno. Jos pelkkää aurinkoa haluaa niin kannattaa mennä losin seuduille ja siitä alaspäin. Tosin ei pakkasta ja lunta San Franciscossakaan ole.

Paikka kannattaa valita sen perusteella mistä pitää. Los angeles on tosi laaja alue. Itse en siitä pitänyt. San Diegossa en ole käynyt. Yksi tosi hieno opiskelupaikka kaliforniassa on Santa Barbara jossa on myös hyviä yliopistoja. Santa Barbara on loistava valinta jos ei pidä suurkaupungeista ja sieltä on myös lyhyt matka Los Angelesiin.

Mieti ensimmäiseksi ympäristöä jossa haluat asua ja sen jälkeen etsiä yliopistoja sieltä. Katso yliopistoja California State University (http://www.calstate.edu/datastore/campus_map.shtml) ja University of California (http://universityofcalifornia.edu/campuses/welcome.html)

Kannattaa oikeasti lähteä ettei tarvitse myöhemmin katua. Takuuvarmasti saa semmoisia kokemuksia joita ei tule koskaan unohtamaan ja niistä on myös hyötyä myöhemmin elämässä.

kannattaa valmistautua huolella.

Esim. tuolla http://www.amazon.com/gp/search/ref=br_ss_hs/002-3766096-9863227?platform=gurupa&url=index=blended&keywords=sat on paljon kirjoja jotka todella auttavat tutustumaan kokeeseen. on myös isoja oppaita joissa on oikeita testejä eli niitä kannattaa tehdä. Minua auttoi myös paljon kirjat joissa oli sanoja jotka ovat tärkeitä kokeessa. Ja niissä oli paljon semmosia sanoja joita ei ihan jokapäiväisessä käytössä tuu vastaan eli kannattaa ehdottomasti päntätä niitä ennen testiä.

Noita kirjoja pystyy tilaan kans akateemisen ja suomalaisen kautta.

• suunnitelmissa
        muista jutuista kirjoitti:

kiitos paljon kaikesta infosta! mutta siis tuo armeija? jotenkin kuulostaa ihmeeelliseltä?? :)

• mpnd

Moi! Millaista se siella on UCB:ssa? Kuulin, etta proffat enemman research-orientoituneita ja niin hommat jaa TA:lle hoidettaviksi. Kuulin, etta jos TA:t eivat halua olla opettamassa niin opiskelijat aika kusessa. Se lukukausimaksu muka niin vahan? Itse oon nyt Santa Claran community collegessa ja suunnittelen transfer pian. Aattelin UCB tai UCD. Olisko sulla neuvoja?

• ex-TA
        mpnd kirjoitti:

Moi! Millaista se siella on UCB:ssa? Kuulin, etta proffat enemman research-orientoituneita ja niin hommat jaa TA:lle hoidettaviksi. Kuulin, etta jos TA:t eivat halua olla opettamassa niin opiskelijat aika kusessa. Se lukukausimaksu muka niin vahan? Itse oon nyt Santa Claran community collegessa ja suunnittelen transfer pian. Aattelin UCB tai UCD. Olisko sulla neuvoja?

Miten niin TAt ei halua olla opettamassa? Niiden on pakko, tai tulee kenkää koko jatko-opinto-ohjelmasta, jos siihen on sisään mennyt TA-rahoituksella. Olen itse ollut TA, eikä taatusti kunnon yliopistossa TA voi lintsata opetusvelvollisuuksista.

• mpnd
        ex-TA kirjoitti:

Miten niin TAt ei halua olla opettamassa? Niiden on pakko, tai tulee kenkää koko jatko-opinto-ohjelmasta, jos siihen on sisään mennyt TA-rahoituksella. Olen itse ollut TA, eikä taatusti kunnon yliopistossa TA voi lintsata opetusvelvollisuuksista.

Juuri se et TA:t on PAKKO olla opettamas kun niiden PITAIS olla opettamassa. Useimmat mieluummin olisi labrassa tekemassa research kuin opettamassa undergrad opiskelijoita. Pointti on se, etta jos TA:t eivat nauti/pida opettamisesta niin opiskelijat olis aika kuses - sellaista siis kuulin. En tieda mika on totuus...?

• ex-TA
        mpnd kirjoitti:

Juuri se et TA:t on PAKKO olla opettamas kun niiden PITAIS olla opettamassa. Useimmat mieluummin olisi labrassa tekemassa research kuin opettamassa undergrad opiskelijoita. Pointti on se, etta jos TA:t eivat nauti/pida opettamisesta niin opiskelijat olis aika kuses - sellaista siis kuulin. En tieda mika on totuus...?

Kuka tahansa TA ottaisi mieluummin full fellowshipin, jossa saa rahaa tekmättä mitään. Myös proffan rfesearch assistantship on iisimpi työmäärältään. TAt joutuu tekemään helvetixti töitä, tein yleensä aina yli sen 20 viikkotunnin mistä mulle maksettiin. Lisäksi on aika turhauttavaa yrittää päntätä asioita päähän idioottilaumalle, joka mieluiten nukkuisi. Ne muutamat motivoituneet opiskelijat siellä joukossa olivat syy, miksi opettaminen kannatti.

Vinkki sulle: jos haluat, että TA auttaa sua oikeasti opiskeluissasi, ramppaa ahkerasti hänen toimistossaan, juttele ja kysele ongelmapaikoista opintomateriaalissa, näytä eka luonnosta esseestä ja pyydä korjausvinkkejä. Mikään ei ilahduta TAta niin paljon, kuin opiskelija, joka oikeasti haluaa oppia. TAt ovat usein motivoituneempia auttamaan oikeasti parhaansa tekeviä opiskelijoita kuin proffa, jota kiinnostaa enemmän oman tutkimuksen tekeminen.

• ex-TA
        mpnd kirjoitti:

Kyllähän sä silti saat sen normaalin proffan massaluennon, mutta siihen päälle vielä pienryhmäopiskelun TAn kanssa. Eli tuo TA on tavallaan plussaa Suomen yliopistoihin verratuna, joissa vain kuunnellaan proffan luentoa.

• mpnd
        ex-TA kirjoitti:

Kyllähän sä silti saat sen normaalin proffan massaluennon, mutta siihen päälle vielä pienryhmäopiskelun TAn kanssa. Eli tuo TA on tavallaan plussaa Suomen yliopistoihin verratuna, joissa vain kuunnellaan proffan luentoa.

Kiitos vinkeista. Ehka haen sittenkin sinne UCB:hin. Jos saan kysya, missa olit TA:na?

• ex-TA
        mpnd kirjoitti:

Kiitos vinkeista. Ehka haen sittenkin sinne UCB:hin. Jos saan kysya, missa olit TA:na?

tein mastersin yhdessä UC-systeemin yliopistossa, jossa TAsin yhden quarterin. PhDtä teen keskilännessä TA-rahoituksella. Vaan nyt kun ajattelen, UCssa oli tosiaan TAt välillä vähän niin ja näin, keskilännen yliopistoissa heidän tekemisiään valvotaan yliopiston toimesta aika tarkkaan, ja töitä joutui tekemään enemmän kuin UCssa. Voi siis vaihdella yliopistoittain.

Mutta UCB on todella hyvä ja arvostettu yliopisto, joten kyllä sinne kannattaa hakea. Jos taas haluat lähiopetusta proffilta, kannattaa hakea arvostettuun pieneen collegeen esim. Wellesleyyn.

• mpnd
        ex-TA kirjoitti:

tein mastersin yhdessä UC-systeemin yliopistossa, jossa TAsin yhden quarterin. PhDtä teen keskilännessä TA-rahoituksella. Vaan nyt kun ajattelen, UCssa oli tosiaan TAt välillä vähän niin ja näin, keskilännen yliopistoissa heidän tekemisiään valvotaan yliopiston toimesta aika tarkkaan, ja töitä joutui tekemään enemmän kuin UCssa. Voi siis vaihdella yliopistoittain.

Mutta UCB on todella hyvä ja arvostettu yliopisto, joten kyllä sinne kannattaa hakea. Jos taas haluat lähiopetusta proffilta, kannattaa hakea arvostettuun pieneen collegeen esim. Wellesleyyn.

Missaspain sellainen on? Oon ajatellut myos univ. of Washington tuolla Seattlessa. Entas UC Davis? Mitas mielta olet siita? UCB:han on se arvostetuin kaikista niista.
        Millaista se on siella keskilannessa: opiskelu, elama? Olen ajatellut myos itarannikolle muuttoa. Niin paljon vaihtoehtoja enka vain tieda mika niista on se mahdollinen oikea.
        Kiitos neuvoistasi!

• ex-Ta
        mpnd kirjoitti:

Missaspain sellainen on? Oon ajatellut myos univ. of Washington tuolla Seattlessa. Entas UC Davis? Mitas mielta olet siita? UCB:han on se arvostetuin kaikista niista.
        Millaista se on siella keskilannessa: opiskelu, elama? Olen ajatellut myos itarannikolle muuttoa. Niin paljon vaihtoehtoja enka vain tieda mika niista on se mahdollinen oikea.
        Kiitos neuvoistasi!

Kyllä kaikki UCt ovat arvostettuja. U. of Washington olisi siitä mukava, että Seattle on todella kiva paikka.

Wellesley on jossain itärannikolla, olisiko Conneticutin hujakoilla tai siellä päin?

• Jenkkeihin

Suomesta voit hakea Fulbright Centeristä ekaksi lukuvuodeksi $10 000 stipendiä. Yliopistolta voi myös saada rahoitusta. Kelalta saat yhteensä opintolainoineen per kk n.900€.

Missä olet ollut au pairina? Oletko suomalaisessa perheessä vai miksi kysyt pärjäämisestä kaiken ollessa englanniksi? Luulisin, että vuodessa tottuisi jo siihen, että kaikki on englanniksi?

Oletko ajatellut tehdä SAT-koetta? Sen perusteellakin voi saada stipendejä yliopistoilta. Ja jos mietit mitä yliopistoja, miten valita: http://www.petersons.com/
      Sitten kannattaa tietysti ottaa huomioon, mistä itse on kiinnostunut, missä haluaa asua (isossa vai pienessä kaupungissa), haluaako yliopiston tarjoavan tiettyjä asioita (esim mahdollisuutta liittyä sisarkuntaan) jne.
      Kannattaa tsekata myös www.fulbright.fi ja www.collegeboard.com

Itsellä tiedossa (kait) opiskelu syksyllä Jenkeissä :) IIK! Stipendit/rahoitus selviää tarkemmin tossa kesäkuun alussa...vähän jänskättää!

• kolmas vuosi canadassa

Aloita siitä minkä koet itselle tutuimmaksi tai helpommaksi. Onko se joku paikka mihin haluat (USA kun on iso!) vai onko opiskelupaikan maineella väliä, harrastusmahdollisuuksilla, alueen asuntojen hinnalla (California sekä suuret rannikkokaupungit on ainakin sikakalliita) jne. Minä pääsin sukulaisten nurkkiin, niin se oli suurin kriteeri, että sain säästää asumisessa. Olen Canadassa, missä opiskelu ehkä hiukan erilaista kuin Jenkeissä. Tsemppiä! Kannattaa lähteä, ettei tartte myöhemmin katua! Voihan sitä keskeyttääkin!

• Berkleyhin pian

Mä halusin ulkomaille opiskelemaan mutta rahoitus oli ongelma, joten aloitin opiskelun TKK:ssa. Menin vuodeksi Sveitsiin vaihtariksi. Valmistumisen jälkeen oli Sveitsiin jatko-opiskelijaksi helppo päästä, kun tunsi ihmisiä. Ja nyt sitten vihdoin Berkleyhin.

Eli oma reissuni onnistui kun aloitin opiskelut korkeekoulussa, joka tunnetaan ulkomailla (on helpompi päästä esim. jatko-opiskelijaksi). Sitten vaihto-opiskelijaksi ns. euroopan huippu-yliopistoon, joka tunnetaan myös USA:ssa. Ja sitten lopulta USAaan jatkamaan.

Pitkä tie, mutta toimii rahattomana. Sveitsin vaihtarivuotta varten sain ERASMUS stipendin. Joten ihan opintotuella on selvitty :D.

• aloita sieltä

Yksi keino on aloittaa opiskelu community collegessa (n. 4000 $ vuosi asuminen), ja siirtyä 2 vuoden jälkeen vaikkapa huippuyliopistoon. Itse tähtään UCLA:an / Berkeleyyn.

• ???
        aloita sieltä kirjoitti:

Yksi keino on aloittaa opiskelu community collegessa (n. 4000 $ vuosi asuminen), ja siirtyä 2 vuoden jälkeen vaikkapa huippuyliopistoon. Itse tähtään UCLA:an / Berkeleyyn.

Entä jos opiskelee vuoden tai pari community collegessa ja sitten menee suomeen amk:hon, niin hyväksytäänkö niitä opintoja mitenkään siellä, vai sivutetaanko kokonaan eikä oteta huomioon???

• tohon
        ??? kirjoitti:

Entä jos opiskelee vuoden tai pari community collegessa ja sitten menee suomeen amk:hon, niin hyväksytäänkö niitä opintoja mitenkään siellä, vai sivutetaanko kokonaan eikä oteta huomioon???

osaa vastata on itse se amk-koulu suomessa. Joka amk hyväksyy ja korvaa muualla suoritettuja muita opintoja eri tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      3060
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      771
    Aihe