Tupavuori

Vulkan

Tupavuori-niminen tankkeri jysähti tyystin päreiksi Naantalin jalostamon rannassa joskus vuosikymmeniä sitten. Irti repeytynyt pala aluksen keulasta on pysytytetty muistoksi jalostamon rantaan, ikään kuin tehostamaan tupakointikieltomerkkiä. Arvatenkin ollut aikamoinen pamaus.

Osaako kukaan kertoa mistä löytyisi tarkempaa tietoa ja kuvia itse aluksesta, eli sen mitat ja tekniset tiedot, valmistanut telakka ym., ja jonkinlaista kuvausta kyseisestä tapahtumasta?

18

11300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmoseen

      kun www.tupauuno.fi niin kyllä ne sut sitt neuvoo

    • Vähätieto
      • Vulkan

        Internetissä on todella yllättävän vähän tietoa asiasta, mutta Turun Sanomien arkistosta löytyi tällainen ote Veli Junttilan kolumnista:

        "Turun Sanomain uutinen kertoi 13. tammikuuta 1954, että uusi jättiläismäinen säiliölaiva Tupavuori on luovutettu Neste Oy:n haltuun.

        Tupavuoren luovutti van der Giessen et Sons laivaveistämö Rotterdamin lähistöllä. Aluksen vastaanotti Nesteen johtaja Eino Erho.

        Tupavuori oli laskettu vesille jo edellisen syyskuun lopussa. Uutisen mukaan se lähtee neitsytmatkalleen torstaina 14. tammikuuta. Kapteeni O.A. Barck kieltäytyi lähtemästä matkaan 13. päivänä.

        Neitsytmatka suuntautui 2.4.1954 julkaistun uutisen mukaan Amerikkaan, josta alus toi pellavasiemenöljylastin Rotterdamiin. Turkuun Tupavuori saapui 3.4. Romaniasta bensiini- ja kaasuöljylastissa.

        Tupavuori oli aikanaan maamme kauppalaivaston suurin alus. Se tuhoutui lokakuun 5. päivänä 1958 tankkiräjähdyksessä Naantalin varustamon laiturissa. Onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä."

        Eli Hollannissa tehty.

        Näköjään on oltu vielä silloin niin taikauskoisia ettei kippari uskaltanut lähteä neitsytmatkalle 13. päivänä.

        Kuvia ja teknisiä tietoja en vieläkään löytänyt.


      • Vähätieto
        Vulkan kirjoitti:

        Internetissä on todella yllättävän vähän tietoa asiasta, mutta Turun Sanomien arkistosta löytyi tällainen ote Veli Junttilan kolumnista:

        "Turun Sanomain uutinen kertoi 13. tammikuuta 1954, että uusi jättiläismäinen säiliölaiva Tupavuori on luovutettu Neste Oy:n haltuun.

        Tupavuoren luovutti van der Giessen et Sons laivaveistämö Rotterdamin lähistöllä. Aluksen vastaanotti Nesteen johtaja Eino Erho.

        Tupavuori oli laskettu vesille jo edellisen syyskuun lopussa. Uutisen mukaan se lähtee neitsytmatkalleen torstaina 14. tammikuuta. Kapteeni O.A. Barck kieltäytyi lähtemästä matkaan 13. päivänä.

        Neitsytmatka suuntautui 2.4.1954 julkaistun uutisen mukaan Amerikkaan, josta alus toi pellavasiemenöljylastin Rotterdamiin. Turkuun Tupavuori saapui 3.4. Romaniasta bensiini- ja kaasuöljylastissa.

        Tupavuori oli aikanaan maamme kauppalaivaston suurin alus. Se tuhoutui lokakuun 5. päivänä 1958 tankkiräjähdyksessä Naantalin varustamon laiturissa. Onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä."

        Eli Hollannissa tehty.

        Näköjään on oltu vielä silloin niin taikauskoisia ettei kippari uskaltanut lähteä neitsytmatkalle 13. päivänä.

        Kuvia ja teknisiä tietoja en vieläkään löytänyt.

        Suomen meripelastusseuralla on Porvoossa melkoinen pelastusristeilijä Ossi Barck. Kuulunee seuran suurimpiin aluksiin.
        http://www.ossibarck.org/

        Voisikohan Tupavuoren neitsytmatkan päälliköllä O.A. Barckilla ja tuolla Ossi Barckilla olla mitään tekemistä keskenään?


      • Vähätieto
        Vulkan kirjoitti:

        Internetissä on todella yllättävän vähän tietoa asiasta, mutta Turun Sanomien arkistosta löytyi tällainen ote Veli Junttilan kolumnista:

        "Turun Sanomain uutinen kertoi 13. tammikuuta 1954, että uusi jättiläismäinen säiliölaiva Tupavuori on luovutettu Neste Oy:n haltuun.

        Tupavuoren luovutti van der Giessen et Sons laivaveistämö Rotterdamin lähistöllä. Aluksen vastaanotti Nesteen johtaja Eino Erho.

        Tupavuori oli laskettu vesille jo edellisen syyskuun lopussa. Uutisen mukaan se lähtee neitsytmatkalleen torstaina 14. tammikuuta. Kapteeni O.A. Barck kieltäytyi lähtemästä matkaan 13. päivänä.

        Neitsytmatka suuntautui 2.4.1954 julkaistun uutisen mukaan Amerikkaan, josta alus toi pellavasiemenöljylastin Rotterdamiin. Turkuun Tupavuori saapui 3.4. Romaniasta bensiini- ja kaasuöljylastissa.

        Tupavuori oli aikanaan maamme kauppalaivaston suurin alus. Se tuhoutui lokakuun 5. päivänä 1958 tankkiräjähdyksessä Naantalin varustamon laiturissa. Onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä."

        Eli Hollannissa tehty.

        Näköjään on oltu vielä silloin niin taikauskoisia ettei kippari uskaltanut lähteä neitsytmatkalle 13. päivänä.

        Kuvia ja teknisiä tietoja en vieläkään löytänyt.

        Suomen merenkulku -lehden vuoden 1954 numerossa 2 lienee juttua Tupavuoresta. En tiedä, mistä arkistosta tuon lehden voisi saada käsiinsä – Helsingin yliopiston kirjastosta varmaan ainakin.


      • Otsoni
        Vähätieto kirjoitti:

        Suomen meripelastusseuralla on Porvoossa melkoinen pelastusristeilijä Ossi Barck. Kuulunee seuran suurimpiin aluksiin.
        http://www.ossibarck.org/

        Voisikohan Tupavuoren neitsytmatkan päälliköllä O.A. Barckilla ja tuolla Ossi Barckilla olla mitään tekemistä keskenään?

        Oli Nesteen ensimmäinen kippari, kun Uolevi Raade oli Meripelastusseuran valtuuskunnassa hänen aikanaan Neste tilasi Saksata ko. risteilijän, joka nimettiin tämän legedaarisen kipparin nimiseksi.


    • ei päreiksi

      Päreiksi ei tupavuori "pamahtanut", sen näin seuraavana päivänä. Silloisen nesteen alue ei ollut aidattu, viereen en päässyt, mutta rannansa olevalle kalliolle pääsi. Sieltä näkyi kyljellään oleva tupavuori "yhres koos" eikä päreinä. Kallion laella oli ainakin yksi selvästi oleva laivan osa noin 3-5 m pitkä vääntynyt kaide, ehkä lehmänsillalta. Räjähdys tapahtui muistaakseni pumppuhuoneessa.

    • VÄHÄN JOTAIN

      TUPAVUORESTA VOI OSTAA KUVIA:ANTIKVARIAATTI ARWO PAPERI PUUTARHAKATU46 20100 TURKU

      ALUS OLI 152 M PITKÄ,AIKANSA SUURIN SUOMESSA.
      RÄJÄHDYKSEN SATTUESSA KANNELLA OLI PUOLIMATRUUSI,JOKA KUOLI ,SEKÖ POOSU JOKA LOUKKAANTUI.
      HYTISSÄ OLEVA KONEMIES HUKKUI.
      RÄJÄHDYKSEN JÄLKEEN,KYLJESSÄ OLEVAA AUKKOA HITSATTIIN UMPEEN,ALUS NOSTETTIIN PYSTYYN JA VIETIIN ROMUTTAMOLLE.
      JOTENKIN NÄIN ON ISÄNI KERTONUT,JOKA KAHDEN TUPAVUORI- VUODEN JÄLKEEN OLIVAIN KAKSIKUUKAUTTA AIKAISEMMIN VAIHTANUT PAATTIA.
      AIRISMAA OLI VIELÄ EDELLISENÄ ILTANA OLLUT VIEREISESSÄ KAIJASSA.
      OLIVAT OLLEET MATKALLA VAASAAN ,KUN RADIOMIES OLI TULLUT KERTOMAAN TUPAVUOREN RÄJHDYKSESTÄ.
      .

    • Laivatyttö Kerttu

      ALUKSEN YLEISKUVAUS:
      Yksikantinen Moottoritankkeri
      TUPAVUOREN TEKNISET TIEDOT:
      Kutsukirjaimet: OFTU Jääluokka I C
      GRT x NRT x DWT: 10.214 x 5.580 x 15.225
      Pituus x Leveys x Syväys: 159.20 x 19.85 x 8.78
      TELAKKA:
      N.V.C. Van der Giessen & Zonen´s Scheepswerven, Krimpen a/d Ijssel
      RAKENNUSNUMERO:
      766
      ALUKSEN PÄÄKONE:
      Diesel 2 SA 9 sylinterinen MAN K9Z 70/120
      ALUKSEN PÄÄKONEEN VALMISTAJA:
      Maschinefabrik Augsburg-Nürnberg A.G, Augsburg
      4.100 kW / 5.540 BHP,
      Aluksen nopeus: 14 Solmua
      ALUKSEN OMISTAJA:
      Neste Oy ( c/o Oy Baltic Chartering Ab) Helsinki
      ALUKSEN KOTIPAIKKA:
      Helsinki ( Rekisterinumero 1132)

      HISTORIAA:
      29.09.1953: Vesillelaskettiin Hollannissa
      12.01.1954: Valmistui ja luovutettiin aluksen omistajalle.
      01.04.1954: Aluksen manageriksi merkittiin Oy Finnlines Ltd
      05.10.1940 sitten tapahtui tuo mainittu jysähtäminen kun rahtitankissa ( Rahtisäiliössä) numero 6 räjähti siellä tapahtuneessa siivouksessa. Aluksen rahtitankit olivat tyhjiä (Onneksi). 3 ihmistä kuitenkin menetti henkensä räjähdyksessä syntyneessä paineaallossa.


      Tässäpä jotakin tietoa

      terv: Kerttu

      • karpostaasi

        Siis kalikka poksahti n 13 vuotta ennen vesillelaskua? mielenkiintoista..


      • Laivatyttö Kerrtu
        karpostaasi kirjoitti:

        Siis kalikka poksahti n 13 vuotta ennen vesillelaskua? mielenkiintoista..

        piti olla tietenkin 05.10.1958.....

        migreeni perkele sotkee auralla silmiä joten lukeminen on vähemmän hauskaa.

        Sitäpaitsi Lähde josta tiedot otin eli:

        THE FINNLINES FLEET 1947-1997 Tekijä Matti Pietikäinen kirjassa se kirjoitusmoka löytyy myös joe ei lue tekstiä tarkemmin.


      • Merimiehen tytär

      • merimiehen tytär

    • Brandheim

      Minulla on yksi kuva räjähtäneestä Tupavuoresta. Kerrotiin että kannella ollut polkupyörä löytyi Turun satamasta mutta se on vain muisti kuva.
      Itse olen ollut Airismaan messipoikana 14 vuotiaana ja ei siellä silloin muistaakseni 1963 keskusteltu tupavuoresta.

    • Tupavuoresta tietoa etsivä

      Setäni oli Tupavuorella. Hän kuuli varoituksen joltakulta, joka lähti juoksemaan kantta pitkin lujaa. Pillit rupesivat huutamaan huoneessa, jossa setäni oli. Hänen täytyi kiivetä tikkaita pitkin pois huoneesta pelkkien käsien varassa, koska alus oli kallistunut niin paljon. Hän hyppäsi mereen, joka paloi ympärillä. Sormista lähtivät kynnet hänen kiivetessään rantakallioille. Rannalla puhuttiin hänen kuolleen, koska hän lähti alukselta ehkä viimeisenä.

      Tupavuori ehti tienata hintansa.

      • "maakrapu"

        tuollaisessa tapauksessa vakuutukset toimivat. Varmaankaan 100%:sta syytä räjähdykseen ei löytynyt ja oliko Nesteen alukset yleensäkään vakuutettu koska se oli valtion yritys.


    • pumppumies

      Isoisäni Juhani Kuokka. Oli pumppumies Tupavuoressa. Ukki nostettiin seuraavana kesänä meren pohjasta. Kuolleet saivat hiljattain jatko-aikaa haudoilleen. Kiitos siitä

    • Tiedoksi_vain_kaikille

      Seura-lehdessä oli aikoinaan artikkeli Tupavuoresta, toimittajan matkasta laivalla paarlastina ja kapteeni O.A.Barckista joka oli melkoinen persoona. Juttu on siis ollut 50- luvun puolivälin vaiheilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      135
      4625
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      164
      3821
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      112
      3550
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2881
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      136
      1816
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1628
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1269
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1241
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      43
      1184
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1183
    Aihe