Tupavuori-niminen tankkeri jysähti tyystin päreiksi Naantalin jalostamon rannassa joskus vuosikymmeniä sitten. Irti repeytynyt pala aluksen keulasta on pysytytetty muistoksi jalostamon rantaan, ikään kuin tehostamaan tupakointikieltomerkkiä. Arvatenkin ollut aikamoinen pamaus.
Osaako kukaan kertoa mistä löytyisi tarkempaa tietoa ja kuvia itse aluksesta, eli sen mitat ja tekniset tiedot, valmistanut telakka ym., ja jonkinlaista kuvausta kyseisestä tapahtumasta?
Tupavuori
18
10906
Vastaukset
- semmoseen
kun www.tupauuno.fi niin kyllä ne sut sitt neuvoo
- Vähätieto
»Naantalin öljynjalostamo aloitti 26.6.1957 toimintansa, kun tankkeri Tupavuori toi Neste Oy n laituriin 14 940 tonnin maaöljylastin Novorossiskista.»
http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-2rxl.htm
»Säiliöalus Tupavuori räjähti Naantalin satamassa 5.10.1958.»
http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/Uutiset2000/Marraskuu/Uutiset17112000/viiskytl.htm
Tarkempaa tietoa en lyhyellä hakemisella löytänyt.- Vulkan
Internetissä on todella yllättävän vähän tietoa asiasta, mutta Turun Sanomien arkistosta löytyi tällainen ote Veli Junttilan kolumnista:
"Turun Sanomain uutinen kertoi 13. tammikuuta 1954, että uusi jättiläismäinen säiliölaiva Tupavuori on luovutettu Neste Oy:n haltuun.
Tupavuoren luovutti van der Giessen et Sons laivaveistämö Rotterdamin lähistöllä. Aluksen vastaanotti Nesteen johtaja Eino Erho.
Tupavuori oli laskettu vesille jo edellisen syyskuun lopussa. Uutisen mukaan se lähtee neitsytmatkalleen torstaina 14. tammikuuta. Kapteeni O.A. Barck kieltäytyi lähtemästä matkaan 13. päivänä.
Neitsytmatka suuntautui 2.4.1954 julkaistun uutisen mukaan Amerikkaan, josta alus toi pellavasiemenöljylastin Rotterdamiin. Turkuun Tupavuori saapui 3.4. Romaniasta bensiini- ja kaasuöljylastissa.
Tupavuori oli aikanaan maamme kauppalaivaston suurin alus. Se tuhoutui lokakuun 5. päivänä 1958 tankkiräjähdyksessä Naantalin varustamon laiturissa. Onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä."
Eli Hollannissa tehty.
Näköjään on oltu vielä silloin niin taikauskoisia ettei kippari uskaltanut lähteä neitsytmatkalle 13. päivänä.
Kuvia ja teknisiä tietoja en vieläkään löytänyt. - Vähätieto
Vulkan kirjoitti:
Internetissä on todella yllättävän vähän tietoa asiasta, mutta Turun Sanomien arkistosta löytyi tällainen ote Veli Junttilan kolumnista:
"Turun Sanomain uutinen kertoi 13. tammikuuta 1954, että uusi jättiläismäinen säiliölaiva Tupavuori on luovutettu Neste Oy:n haltuun.
Tupavuoren luovutti van der Giessen et Sons laivaveistämö Rotterdamin lähistöllä. Aluksen vastaanotti Nesteen johtaja Eino Erho.
Tupavuori oli laskettu vesille jo edellisen syyskuun lopussa. Uutisen mukaan se lähtee neitsytmatkalleen torstaina 14. tammikuuta. Kapteeni O.A. Barck kieltäytyi lähtemästä matkaan 13. päivänä.
Neitsytmatka suuntautui 2.4.1954 julkaistun uutisen mukaan Amerikkaan, josta alus toi pellavasiemenöljylastin Rotterdamiin. Turkuun Tupavuori saapui 3.4. Romaniasta bensiini- ja kaasuöljylastissa.
Tupavuori oli aikanaan maamme kauppalaivaston suurin alus. Se tuhoutui lokakuun 5. päivänä 1958 tankkiräjähdyksessä Naantalin varustamon laiturissa. Onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä."
Eli Hollannissa tehty.
Näköjään on oltu vielä silloin niin taikauskoisia ettei kippari uskaltanut lähteä neitsytmatkalle 13. päivänä.
Kuvia ja teknisiä tietoja en vieläkään löytänyt.Suomen meripelastusseuralla on Porvoossa melkoinen pelastusristeilijä Ossi Barck. Kuulunee seuran suurimpiin aluksiin.
http://www.ossibarck.org/
Voisikohan Tupavuoren neitsytmatkan päälliköllä O.A. Barckilla ja tuolla Ossi Barckilla olla mitään tekemistä keskenään? - Vähätieto
Vulkan kirjoitti:
Internetissä on todella yllättävän vähän tietoa asiasta, mutta Turun Sanomien arkistosta löytyi tällainen ote Veli Junttilan kolumnista:
"Turun Sanomain uutinen kertoi 13. tammikuuta 1954, että uusi jättiläismäinen säiliölaiva Tupavuori on luovutettu Neste Oy:n haltuun.
Tupavuoren luovutti van der Giessen et Sons laivaveistämö Rotterdamin lähistöllä. Aluksen vastaanotti Nesteen johtaja Eino Erho.
Tupavuori oli laskettu vesille jo edellisen syyskuun lopussa. Uutisen mukaan se lähtee neitsytmatkalleen torstaina 14. tammikuuta. Kapteeni O.A. Barck kieltäytyi lähtemästä matkaan 13. päivänä.
Neitsytmatka suuntautui 2.4.1954 julkaistun uutisen mukaan Amerikkaan, josta alus toi pellavasiemenöljylastin Rotterdamiin. Turkuun Tupavuori saapui 3.4. Romaniasta bensiini- ja kaasuöljylastissa.
Tupavuori oli aikanaan maamme kauppalaivaston suurin alus. Se tuhoutui lokakuun 5. päivänä 1958 tankkiräjähdyksessä Naantalin varustamon laiturissa. Onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä."
Eli Hollannissa tehty.
Näköjään on oltu vielä silloin niin taikauskoisia ettei kippari uskaltanut lähteä neitsytmatkalle 13. päivänä.
Kuvia ja teknisiä tietoja en vieläkään löytänyt.Suomen merenkulku -lehden vuoden 1954 numerossa 2 lienee juttua Tupavuoresta. En tiedä, mistä arkistosta tuon lehden voisi saada käsiinsä – Helsingin yliopiston kirjastosta varmaan ainakin.
- Otsoni
Vähätieto kirjoitti:
Suomen meripelastusseuralla on Porvoossa melkoinen pelastusristeilijä Ossi Barck. Kuulunee seuran suurimpiin aluksiin.
http://www.ossibarck.org/
Voisikohan Tupavuoren neitsytmatkan päälliköllä O.A. Barckilla ja tuolla Ossi Barckilla olla mitään tekemistä keskenään?Oli Nesteen ensimmäinen kippari, kun Uolevi Raade oli Meripelastusseuran valtuuskunnassa hänen aikanaan Neste tilasi Saksata ko. risteilijän, joka nimettiin tämän legedaarisen kipparin nimiseksi.
- ei päreiksi
Päreiksi ei tupavuori "pamahtanut", sen näin seuraavana päivänä. Silloisen nesteen alue ei ollut aidattu, viereen en päässyt, mutta rannansa olevalle kalliolle pääsi. Sieltä näkyi kyljellään oleva tupavuori "yhres koos" eikä päreinä. Kallion laella oli ainakin yksi selvästi oleva laivan osa noin 3-5 m pitkä vääntynyt kaide, ehkä lehmänsillalta. Räjähdys tapahtui muistaakseni pumppuhuoneessa.
- VÄHÄN JOTAIN
TUPAVUORESTA VOI OSTAA KUVIA:ANTIKVARIAATTI ARWO PAPERI PUUTARHAKATU46 20100 TURKU
ALUS OLI 152 M PITKÄ,AIKANSA SUURIN SUOMESSA.
RÄJÄHDYKSEN SATTUESSA KANNELLA OLI PUOLIMATRUUSI,JOKA KUOLI ,SEKÖ POOSU JOKA LOUKKAANTUI.
HYTISSÄ OLEVA KONEMIES HUKKUI.
RÄJÄHDYKSEN JÄLKEEN,KYLJESSÄ OLEVAA AUKKOA HITSATTIIN UMPEEN,ALUS NOSTETTIIN PYSTYYN JA VIETIIN ROMUTTAMOLLE.
JOTENKIN NÄIN ON ISÄNI KERTONUT,JOKA KAHDEN TUPAVUORI- VUODEN JÄLKEEN OLIVAIN KAKSIKUUKAUTTA AIKAISEMMIN VAIHTANUT PAATTIA.
AIRISMAA OLI VIELÄ EDELLISENÄ ILTANA OLLUT VIEREISESSÄ KAIJASSA.
OLIVAT OLLEET MATKALLA VAASAAN ,KUN RADIOMIES OLI TULLUT KERTOMAAN TUPAVUOREN RÄJHDYKSESTÄ.
. - Laivatyttö Kerttu
ALUKSEN YLEISKUVAUS:
Yksikantinen Moottoritankkeri
TUPAVUOREN TEKNISET TIEDOT:
Kutsukirjaimet: OFTU Jääluokka I C
GRT x NRT x DWT: 10.214 x 5.580 x 15.225
Pituus x Leveys x Syväys: 159.20 x 19.85 x 8.78
TELAKKA:
N.V.C. Van der Giessen & Zonen´s Scheepswerven, Krimpen a/d Ijssel
RAKENNUSNUMERO:
766
ALUKSEN PÄÄKONE:
Diesel 2 SA 9 sylinterinen MAN K9Z 70/120
ALUKSEN PÄÄKONEEN VALMISTAJA:
Maschinefabrik Augsburg-Nürnberg A.G, Augsburg
4.100 kW / 5.540 BHP,
Aluksen nopeus: 14 Solmua
ALUKSEN OMISTAJA:
Neste Oy ( c/o Oy Baltic Chartering Ab) Helsinki
ALUKSEN KOTIPAIKKA:
Helsinki ( Rekisterinumero 1132)
HISTORIAA:
29.09.1953: Vesillelaskettiin Hollannissa
12.01.1954: Valmistui ja luovutettiin aluksen omistajalle.
01.04.1954: Aluksen manageriksi merkittiin Oy Finnlines Ltd
05.10.1940 sitten tapahtui tuo mainittu jysähtäminen kun rahtitankissa ( Rahtisäiliössä) numero 6 räjähti siellä tapahtuneessa siivouksessa. Aluksen rahtitankit olivat tyhjiä (Onneksi). 3 ihmistä kuitenkin menetti henkensä räjähdyksessä syntyneessä paineaallossa.
Tässäpä jotakin tietoa
terv: Kerttu- karpostaasi
Siis kalikka poksahti n 13 vuotta ennen vesillelaskua? mielenkiintoista..
- Laivatyttö Kerrtu
karpostaasi kirjoitti:
Siis kalikka poksahti n 13 vuotta ennen vesillelaskua? mielenkiintoista..
piti olla tietenkin 05.10.1958.....
migreeni perkele sotkee auralla silmiä joten lukeminen on vähemmän hauskaa.
Sitäpaitsi Lähde josta tiedot otin eli:
THE FINNLINES FLEET 1947-1997 Tekijä Matti Pietikäinen kirjassa se kirjoitusmoka löytyy myös joe ei lue tekstiä tarkemmin. - Merimiehen tytär
Isäni on ollut tällä aluksella jossain vaiheessa töissä.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28t59 drakan-isani-laivat.html - merimiehen tytär
Merimiehen tytär kirjoitti:
Isäni on ollut tällä aluksella jossain vaiheessa töissä.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28t59 drakan-isani-laivat.htmlja laiva lehdestä löytyy artikkeli
- Brandheim
Minulla on yksi kuva räjähtäneestä Tupavuoresta. Kerrotiin että kannella ollut polkupyörä löytyi Turun satamasta mutta se on vain muisti kuva.
Itse olen ollut Airismaan messipoikana 14 vuotiaana ja ei siellä silloin muistaakseni 1963 keskusteltu tupavuoresta. - Tupavuoresta tietoa etsivä
Setäni oli Tupavuorella. Hän kuuli varoituksen joltakulta, joka lähti juoksemaan kantta pitkin lujaa. Pillit rupesivat huutamaan huoneessa, jossa setäni oli. Hänen täytyi kiivetä tikkaita pitkin pois huoneesta pelkkien käsien varassa, koska alus oli kallistunut niin paljon. Hän hyppäsi mereen, joka paloi ympärillä. Sormista lähtivät kynnet hänen kiivetessään rantakallioille. Rannalla puhuttiin hänen kuolleen, koska hän lähti alukselta ehkä viimeisenä.
Tupavuori ehti tienata hintansa.- "maakrapu"
tuollaisessa tapauksessa vakuutukset toimivat. Varmaankaan 100%:sta syytä räjähdykseen ei löytynyt ja oliko Nesteen alukset yleensäkään vakuutettu koska se oli valtion yritys.
- pumppumies
Isoisäni Juhani Kuokka. Oli pumppumies Tupavuoressa. Ukki nostettiin seuraavana kesänä meren pohjasta. Kuolleet saivat hiljattain jatko-aikaa haudoilleen. Kiitos siitä
- Tiedoksi_vain_kaikille
Seura-lehdessä oli aikoinaan artikkeli Tupavuoresta, toimittajan matkasta laivalla paarlastina ja kapteeni O.A.Barckista joka oli melkoinen persoona. Juttu on siis ollut 50- luvun puolivälin vaiheilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822