Vilja-allergia

tietoa?

Kävin allergiatesteissä ja tulos oli muuten odotettu paitsi että ruoka-ainetesti näytti yhden plussan sekä vehnälle, ohralle että rukiille. Olin todella yllättynyt, sillä minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa viljatuotteiden kanssa. Tuo yksi plussa on tietysti vähän, mutta huolestuttaa kun viimeksi tehdyssä testissä 7 vuotta sitten vilja-allergiaa ei ollut. Voiko tuo kehittyä esim. keliakiaksi, vai voinko jatkossakin huoletta syödä viljatuotteita? En usko että pystyisin koskaan jättämään kaikkia viljoja pois. Olen nyt 20-vuotias ja käsivarteen tehdystä pistotestistä on siis kyse. Aiemmasta testistä myös muut allergiat olivat hieman lisääntyneet, mutta tuo vilja huolestuttaa todella.

26

23662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viljattomalla dietillä

Hei,

Minä olen viljattomalla ja vähäsokerisella dietillä ja allergiaoireet on helpottaneet HUOMATTAVASTI. Ei ole edes vaikeaa. Katso www.karpit.net. Lisäät vaan hedelmiä ja muita hiilareita (vaikka bataattia tai perunaakin)niin hyvin menee. Parissa viikossa tai kuukaudessa elimistö tottuu ja kutinat on poissa :-))

• minä

Vilja-allergia ja keliakia ovat kaksi aivan eri asiaa. Keliakihan ei ole allergia, vaan sairaus. Eli en usko, että allergiatesteissä ilmestyneet plussat viittaavat keliakiaan tai sen kehittymiseen. Itseltäni on otettu vilja-allergiatestit verikokeella. Se on kai varmempi tapa. Katso myös vastaukseni essicalle.

• Pivi

Minä olen käynyt samanlaisessa viljatestissä vehnä oli 5 ja ruis oli 3. En tiedä olisiko vehnätestistä tullut huonompi tulos jos olisin silloin vähän ennen syönyt vehnää. Mutta en ollut. Vehnää en pysty käyttämään tulee vatsaoireita sekä limaa keuhkoihin. Ruista käytän edelleen. Käytän luontaisesti gluteenittomia tuotteita, ruis, ohra ja kaurajauhoja, maissi, riisi ja tattarijauhoja. Toisilla näkyy verikokeessa onko allergiaa minun ei näy.

• vilja-allergia

Varmaan tiedätkin jo että ruis ja ohra eivät ole gluteenittomia ja kaurakin vain siinä tapauksessa jos se on sertifioidusti viljelty ja käsitelty ilman muiden viljojen kontaktia. Ja sitten vielä gluteeniton on eri kuin luontaisesti gluteeniton, ensimmäisessä on gluteenia jäljellä alle sallitun raja-arvon ja toisesessa ryhmässä on muut kuin vehnä ohra ja ruis peräiset viljatuotteet.

• suosittele

vehnän ym muiden jättämistä pois ruokavaliosta, ennen kuin edes oireilee. Toi tulos ei kyllä sulla taida viitata vilja-allergiaan. Ruokavaliota ei pidä turhaan kaventaa.

• -ironhead-

"vehnän ym muiden jättämistä pois ruokavaliosta, ennen kuin edes oireilee. Toi tulos ei kyllä sulla taida viitata vilja-allergiaan. Ruokavaliota ei pidä turhaan kaventaa."

Kiinnostaisi tietää millä auktoriteetilla "et suosittele", vai perustuuko tämä virallisiin ravintosuosituksiin? Viljoissa kun ei ole yhtään mitään tarpeellista, mitä ei saisi eläinkunnan tuotteita, vihanneksia ja hedelmiä syömällä. Ennen maanviljelystä esi-isämme pärjäsivät ilman viljaa miljoonia vuosia. Puutoksia ja lyhytkasvuisuutta alkoi esiintyä vasta kun useimpien (ei esim. yläluokka) ruokavaliossa viljat saivat tukevan jalansijan.
        Suomessa lähes jokaisella on taloudellinen mahdollisuus syödä suurin piirtein niin kuin esi-isämme aina 2.5 miljoonaan vuoteen saakka, eli lihaa, mereneläviä, vihanneksia, hedelmiä, munia, pähkinöitä ja siemeniä. Koostipa näistä aineksista minkälaisen ruokavalion tahansa, lopputuloksesta on miltei mahdotonta saada sellaista ettei se sisältäisi kaikkia välttämättömiä ravintoaineita - vieläpä moninkertaisia määriä virallisiin suosituksiin nähden!

• eneri

Aikuisiän vilja-allergian oireet ovat alussa hyvin lieviä ja saattavat sekoittua lievään nuhakuumeeseen tai esiintyy vain ripulia, usein aluksi vehnää syötyä. Myöhemmin mukaan tulee muut viljat ja oireetkin tulevat selvemmiksi. Usein jatkuvan flunssakierteen takana onkin vilja-allergia, jos oireet menevät ohi antihistamiinilla. Syy jatkuvaan sairasteluuni selvisi seitsemän vuotta sitten. Jo sitä ennen minulla todettiin Laktoosi-intoleranssi. Ulkomuodoltani olin turpeinen ja iholla oli nokkosrokkotyyppistä ja vesirokkotyyppistä ihottumaa, joka parani aina, kun jostain syystä jouduin olemaan pitempään syömättä ja palasi heti normaalin syömisen aikana. Vatsa oli aina turvoksissa ja ilmavaivoja esiintyi maitotuotteitten lopettamisen jälkeenkin. Paras tapa toteamiseen on jättää viljat pois kymmeneksi päiväksi ja ottaa ne sitten uudelleen käyttöön laji kerrallaan. Jos siinä vaiheessa esiintyy käheyttä, nuhaoireita, vatsaoireita tai ihottumaa, jätetään kyseinen vilja pois kokeen ajaksi. Tällä hetkellä olen allerginen kaikille viljoille ja niistä valmistetuille lisäaineille. Myös vehnä-, ohra- ja maissitärkkelykselle. Korvaan viljat B-vitamiinivalmisteella ja banaanilla. En halua pelotella, mutta aikuisiässä todettu vilja-allergia ei parane, vaan kuten alussa mainitsin, pahenee. Olen 57 vuotias ja hoitanut vaivaani jo pitkään. Aina, jos ja kun hairahdun "herkuttelemaan, saan oireita. Iän myötä aina pahempia ja nopeammin. Yksi leipäpala aiheuttaa oireet jotka vaikuttavat vatsainfulenssan alkuoireilta. Vatsakipua, korvasärkyä, nuhaa, vilutusta ja voimakasta väsymystä. Jotkut viljat aiheuttavat myös runsasta aivastelua, kuin heinänuha kohtaus. Lisäksi kutinaa, ihottumaa ja nivelkipua, joka muistuttaa reumaa, turvottaen nivelet. Aamuisin esiintyy silmien rähmäisyyttä ja nenän tukkoisuutta ja aivastelua, vanhemmalla iällä myös virtsankarkailua. Jos joutuu jättämään viljat pois, ravintoterapeutti antaa ohjeita. Ilman viljaa voi elää.

• st1978

Onko mitään havaintoa, että jos altistuu/altistetaan homeiselle viljalle, niin ovatko prick:it ym:t sillä hetkellä positiiviset?
        On elimistön tapakin reagoida homeiseen viljaan allergeenisin tavoin..., kuten vatsa ja keho oksentaa, kun on toksinen.

• ALLERGEGGO :)

Isälläni siis on vilja-allergia, hän ei voi syödä mitään suomalaisille ns. tuttuja viljakasveja, eli ohraa, kauraa, ruista eikä vehnää. Isä jos isä syö yhden ruisleivän tai pari vehnäpullaa, niin hänen pitää mennä nukkumaan ja nukkuukin kauan aikaa, eikä kuule jos ympärillä metelöidään. Kun isä menee puimaan (kasvattaa ohraa ja kauraa), niin isälleni tulee hengitysvaikeuksia. Isälläni oli oireina myös sydänkipuja joskus kun söi vilja -tuotteita, mutta oli tuossa pari vuotta sitte sydämen pallolaajennuksessa, niin ne oireet ovat paha muisto vain - paitsi jos erehtyy syömään liikaa leipää tai pullaa...
      Itselläni on siis suklaa-allergia...kun syön pari palaa Fazerin joulusuklaata (paksumpia kuin normaalit), niin alan kutisemaan hullun lailla ja korvanlehdet tulevat todella kipeiksi, jos syön tuosta vielä vähän lisää jotain suklaata, niin alkaa voimakkaasti väsyttämään (kuten isän oireet), jos tuosta vielä syön lisää suklaata niin sydäntäni alkaa särkemään kuin olisi sydänkohtaus tulossa...puristaa kunnolla rinnasta ja vasen käsivarsi kipeytyy kummallisesti.

• Gliadiini

Minulle on ollut vilja-allergia viimeiset 17 vuotta, tarkoittaen että en syö vehnää, ruista, ohraa enkä kauraa. On tutkittava kaikki pakkausmerkinnät huolellisesti, ettei tuote sisällä mitään em. viljojen tärkkelystäkään, ei siis gluteenittomia jauhoja tai ohrakasta. Kaiken ruoan tulee olla luontaisesti gluteenitonta.

Mitä tapahtuu jos syön? Saan anafylaktisen shokin, joka alkaa ensin niskan, korvien ja nielun järjettömällä kutinalla, heti kohta alkaa nousta urtikariaa, (nokkorokkoa), ensin niskaan, kaulaan käsien ja reisien sisäpinnoille, jos viimeistään tässä vaiheessa en saa antihistamiinia ja kortisonia, oireet etenevät siten että nokkosrokko leviää koko kehoon, korvakäytävät alkavat turvota ja hengitys käy vaikeaksi. Sydämen toiminta alkaa lamaantua ja tajunta hämärtyä. Tälläisessa vaiheessa minut on viety vilja-allergian alkuvaiheessa muutaman kerran sairaalaan. Sairaalassa olen saanut adrenaliinia ja kortisonia suoneen. Nykyään jos vahinko pääsee sattumaan niin otan heti ensimmäisen kutinaoireen ilmaannuttua antihistamiinia, jota kanna aina mukanani, kuten myös kortisonia ja yleensä mukana on myös Epipen -kynä, (= adrenaliiniruisku).

Tänään viimeksi kun olin ravintolassa syömässä ja keskusteltuani tarjoilijan kanssa ruoan gluteenittomuudesta, kävi jälleen kerran "inhimillen erehdys" ravintolan henkilökunnalle ja ruoassani oli vehnäjauhoa. Ei muuta ku lääkettä suuhun ja kotiin. Onneksi ei tarvinnut tällä kertaa mennä sairaalaan koska otin lääkettä riittävän ajoissa. Seurauksena oli kyllä sydämen tykytystä ja kohtauksen laannuttua järjetön väsymys.

Se mikä tässä eniten v...ttaa on ympäristön välinpitämättömyys, huonot pakkausmerkinnät ja sosiaalinen epätasa-arvo. Keliaatikkona minulla olisi oikeus kela-korvaukseen, mutta vilja-allergikkona en ole korvaukseen oikeutettu. Kelan tulkinta asiasta on, että vilja-allergiasta voi parantua. Lasten kohdalla näin voi ollakin, mutta aikuisiällä alkaneeseen allergiaan en usko saavani helpostusta jatkossakaan sillä oireet päinvastoin ilmaantuu nykyään herkemmin kuin ennen. Alunperin allergia ilmeni viivästyneenä reaktiona, eli oireet ilmaantuivat vasta kun ruoka oli jo suolistossa, nyt oireet alkavat välittömästi kun vilja on nielaistu. Viivästynyt reaktion viivästytti diagnoosin selkenemistä. Onneksi Allergiasairaalassa on todella ammattitaitoista henkilökuntaa testauksessa, jossa "tautini" paljastui. Jos siis on pienikin epäily, että tämän lukijalla on vilja-allergia, selvitä asia. Sekä Pirck -testit, että verestä otettava Rast -testi kertoivat anakin minulla selkeästi vilja-allergian. Sen sijaan iholle tehdyt Epikutaani testit eivät näyttäneet mitään reaktiota.

Ilman viljaakin voi elää oikein hyvin ja syödä monipuolisesti, mutta luontaisesti gluteeniton ruokavalio tarkoittaa sitä, että siitä ei lipsuta yhtään.

• viljojen vihollinen
        Gliadiini kirjoitti:

Minulle on ollut vilja-allergia viimeiset 17 vuotta, tarkoittaen että en syö vehnää, ruista, ohraa enkä kauraa. On tutkittava kaikki pakkausmerkinnät huolellisesti, ettei tuote sisällä mitään em. viljojen tärkkelystäkään, ei siis gluteenittomia jauhoja tai ohrakasta. Kaiken ruoan tulee olla luontaisesti gluteenitonta.

Mitä tapahtuu jos syön? Saan anafylaktisen shokin, joka alkaa ensin niskan, korvien ja nielun järjettömällä kutinalla, heti kohta alkaa nousta urtikariaa, (nokkorokkoa), ensin niskaan, kaulaan käsien ja reisien sisäpinnoille, jos viimeistään tässä vaiheessa en saa antihistamiinia ja kortisonia, oireet etenevät siten että nokkosrokko leviää koko kehoon, korvakäytävät alkavat turvota ja hengitys käy vaikeaksi. Sydämen toiminta alkaa lamaantua ja tajunta hämärtyä. Tälläisessa vaiheessa minut on viety vilja-allergian alkuvaiheessa muutaman kerran sairaalaan. Sairaalassa olen saanut adrenaliinia ja kortisonia suoneen. Nykyään jos vahinko pääsee sattumaan niin otan heti ensimmäisen kutinaoireen ilmaannuttua antihistamiinia, jota kanna aina mukanani, kuten myös kortisonia ja yleensä mukana on myös Epipen -kynä, (= adrenaliiniruisku).

Tänään viimeksi kun olin ravintolassa syömässä ja keskusteltuani tarjoilijan kanssa ruoan gluteenittomuudesta, kävi jälleen kerran "inhimillen erehdys" ravintolan henkilökunnalle ja ruoassani oli vehnäjauhoa. Ei muuta ku lääkettä suuhun ja kotiin. Onneksi ei tarvinnut tällä kertaa mennä sairaalaan koska otin lääkettä riittävän ajoissa. Seurauksena oli kyllä sydämen tykytystä ja kohtauksen laannuttua järjetön väsymys.

Se mikä tässä eniten v...ttaa on ympäristön välinpitämättömyys, huonot pakkausmerkinnät ja sosiaalinen epätasa-arvo. Keliaatikkona minulla olisi oikeus kela-korvaukseen, mutta vilja-allergikkona en ole korvaukseen oikeutettu. Kelan tulkinta asiasta on, että vilja-allergiasta voi parantua. Lasten kohdalla näin voi ollakin, mutta aikuisiällä alkaneeseen allergiaan en usko saavani helpostusta jatkossakaan sillä oireet päinvastoin ilmaantuu nykyään herkemmin kuin ennen. Alunperin allergia ilmeni viivästyneenä reaktiona, eli oireet ilmaantuivat vasta kun ruoka oli jo suolistossa, nyt oireet alkavat välittömästi kun vilja on nielaistu. Viivästynyt reaktion viivästytti diagnoosin selkenemistä. Onneksi Allergiasairaalassa on todella ammattitaitoista henkilökuntaa testauksessa, jossa "tautini" paljastui. Jos siis on pienikin epäily, että tämän lukijalla on vilja-allergia, selvitä asia. Sekä Pirck -testit, että verestä otettava Rast -testi kertoivat anakin minulla selkeästi vilja-allergian. Sen sijaan iholle tehdyt Epikutaani testit eivät näyttäneet mitään reaktiota.

Ilman viljaakin voi elää oikein hyvin ja syödä monipuolisesti, mutta luontaisesti gluteeniton ruokavalio tarkoittaa sitä, että siitä ei lipsuta yhtään.

Gliadiini, ihan sama homma. Kuin itse olisin kirjoittanut tekstisi! Paitsi mulla todettiin (ainakin alkuvaiheessa) allergian korreloiminen fyysisen rasituksen kanssa; jouduin alussa monta kertaa päivystykseen ja adrenaliinipiikitykseen lenkillä käytyäni ja anafylaktiseen tilaan päädyttyäni.. sitä ennen olin tietysti syönyt jotakin viljaista. Ensin luulivat että oli kyse kylmäallergiasta kun iski aina ulkona ollessani. Onneksi pääsin allergiasairaalaan ja siellä totesivat kaikkien viljojen olevan koholla testeissä.

Tosin varoituksen sana heistäkin: esimerkiksi itselleni ravintoterapeutti sanoi että nomaalia soijakastiketta voi käyttää, ja suurena sushin ystävänä sain tietysti siitä järjettömät oireet pari kertaa.. esim. Kikkomanissahan on siis selvää vehnää. Minulle sanottiin että voin syödä kaikkea keliaakikoille sopivaa mutta näinhän asia ei siis todella ole; vilja-allergia yllättää useasti ja aina on oltava varuillaan ja lääkkeet mukana. Jos joku vilja on pilkottu kemiallisesti keliaakikolle sopivaksi se ei tarkoita että vilja-allerginen voisi sitä syödä.

Oireet ovat pahentuneet ajan myötä, reagoin herkästi ilman rasitustakin. Aivan samat oikeet kuin sinullakin. Jos jotain positiivista pitää mainita, niin tattaria nykyään siedän, vaikka alussa sekin oli muistaakseni asteikolla 3. Allergiasairaalassa sanoivat, että välillä pitäisi aina yrittää "kokeilla" näitä vähemmän allergisoivia viljoja, josko oireet olisivat lieventyneet. Itse suhtaudun tuohon neuvoon kyllä hyvin varauksella oireiden vakavuudesta johtuen, enkä todellakaan olisi huvikseni kokeillut tattariakaan mutta vahingossa söin sitä eikä oireita tullutkaan.

Paljon tsemppiä sinulle, meitä ei ole paljon, mutta täällä ainakin yksi joka ymmärtää allegiasi vakavuuden ja ainaisen varuillaan olemisen!

• "näin täällä"
        Gliadiini kirjoitti:

Mulla kans vilja-allergia. Sain sen aikuisiällä, ollut nyt n. 7 -vuotta. Alkoi vennästä, nyt en voi syödä vehnää, ohraa enkä ruista. Puhdas kaura käy. Ärsyttää todella paljon kun ei uskalla syödä missään ulkona mitää, vaikka kuinka kyselee ja muka ruoka ei sisällä tärkkelyksiä sun muita niin aina tulee kamalia oireita jos jossain jotain uskaltaa mennä maistamaan. Pariin vuoteen en ole ulkona uskaltanut syödä mitään. Kaikki ruokani teen kotona mitä suuhuni pistän. (kyläänkin otan omat eväät) jotkut jopa sanoo että olen todella vainoharhainen tai että pääkopassa jotain vikaa kun muka aina kaikesta tulee oireita, hermostuttaa kun kukaan ei tajua että oikeasti reagoin voimakkaasti vaikka saisin vain pikkuisen esim. vehnätärkkelystä!Sydän hakkaa, tuntuu et kurkku turpoo huono olo yms. Mut oon jo asian kans sujut, muita tuntuu häiritsevän enemmän allergiani kuin minua itseäni. Kaikkeen tottuu ja nykyään saa jo tosi hyvin luontaisesti gluteenittomia tuotteita. ja itse ku tekee saa kaikkein turvallisinta evästä. Näin täällä.

• Pirttipirkko...
        "näin täällä" kirjoitti:

Mulla kans vilja-allergia. Sain sen aikuisiällä, ollut nyt n. 7 -vuotta. Alkoi vennästä, nyt en voi syödä vehnää, ohraa enkä ruista. Puhdas kaura käy. Ärsyttää todella paljon kun ei uskalla syödä missään ulkona mitää, vaikka kuinka kyselee ja muka ruoka ei sisällä tärkkelyksiä sun muita niin aina tulee kamalia oireita jos jossain jotain uskaltaa mennä maistamaan. Pariin vuoteen en ole ulkona uskaltanut syödä mitään. Kaikki ruokani teen kotona mitä suuhuni pistän. (kyläänkin otan omat eväät) jotkut jopa sanoo että olen todella vainoharhainen tai että pääkopassa jotain vikaa kun muka aina kaikesta tulee oireita, hermostuttaa kun kukaan ei tajua että oikeasti reagoin voimakkaasti vaikka saisin vain pikkuisen esim. vehnätärkkelystä!Sydän hakkaa, tuntuu et kurkku turpoo huono olo yms. Mut oon jo asian kans sujut, muita tuntuu häiritsevän enemmän allergiani kuin minua itseäni. Kaikkeen tottuu ja nykyään saa jo tosi hyvin luontaisesti gluteenittomia tuotteita. ja itse ku tekee saa kaikkein turvallisinta evästä. Näin täällä.

Tuo mua just ärsyttää tuo ihmisten piittaamattomuus.. Ota nyt edes vähän pullaa ja kyllä sinä sitä ennenkin söit, etkä kuollut. Itsellä tämä on alkanut rajoittaa jo sosiaalistakin elämää, kun en jaksa kokoajan kuunnella näsäviisastelua ja suoranaista pilkkaa siitä, että olen vilja-allerginen.

• tri kimittäjä

Keliakia on elinikäinen sairaus, kun taasen vilja-allergiasta voi parantua. Vilja-allergiassa kiellettyjä aineita on enemmän.

• Gliadiini

Hyvä tri kimittäjä kerroppa minulle vilja-allergisella miten voin vilja-allergiasta parantua?

• tri kimittäjä
        Gliadiini kirjoitti:

Hyvä tri kimittäjä kerroppa minulle vilja-allergisella miten voin vilja-allergiasta parantua?

No hyvä (paha) hyvä (paha) hyvä "Gliadiin". Allergiasta voi ajan mittaa parantua. En sanonut, että niin käy, vaan, että voi käydä.

• viljojen vihollinen
        tri kimittäjä kirjoitti:

No hyvä (paha) hyvä (paha) hyvä "Gliadiin". Allergiasta voi ajan mittaa parantua. En sanonut, että niin käy, vaan, että voi käydä.

Minkänlaista tutkimustietoahan tästä ei ole olemassa. Aikuisiän vilja-allergiasta on vähän tietoa ja kaikki tuollaiset väittämät ovat ihan vaan olettamia. On ihan yhtä oikein sanoa että siitä ei koskaan voi parantua. Minulle ainakin informoitiin ihan rehellisesti allergiasairaalassa että he eivät tiedä, parantuvatko tai edes lievenevätkö oireeni ikinä. Myöskään puhkeamisen syistä ei ole tietoa, itselleni sanottiin että mahdollisesti stressin kanssa korreloi.

• kaksonen6

Mulle kyl sanottiin et vilja-allergia ei parane kun se tullut aikuisiällä..tuntuu et pahenee vaan! Itse reagoin jo jauhojen pölyynkin voimakkaasti. Vaikka aluksi pystyin itse leipomaankin jotain , toisille..nyt en todellakaan pysty olemaan ees samassa talossa missä vehnäjauhot pöllyää.

• allergia ja keliakia
        kaksonen6 kirjoitti:

Mulle kyl sanottiin et vilja-allergia ei parane kun se tullut aikuisiällä..tuntuu et pahenee vaan! Itse reagoin jo jauhojen pölyynkin voimakkaasti. Vaikka aluksi pystyin itse leipomaankin jotain , toisille..nyt en todellakaan pysty olemaan ees samassa talossa missä vehnäjauhot pöllyää.

Ollessani noin 5 vuotias, äitini kertoi minun aivastelleen jauhon pölylle ja antoi neuvon ettei minusta ainakaan leipurin uralle lähtijäksi olisi, lapsena oli vaihtelevasti eläin ja siitepöly allergioita, parikymppisenä jo kovan kuumeen kanssa, 23 vuotiaana laktoosi-intorelanssi ja keliakia diagnoosi. Nyt 34 vuotiaana tutkittiin edelleen allergia kutinoita ja löytyi selkeät vilja-allergiat vehnälle, rukiille, ohralle ja kauralle. Tämä oli ensimmäinen kerta kun vilja-allergiaa oli tutkittu. Tiukka keliaatikon ruokavalio 10 vuotta ei ollut poistanut , parantanut tai estänyt vilja-allergiaa. Mietinkin kumpi oli ensin muna vai kana.

Ensimmäisen ammatin valitsin puutarha-alalta mutta valmistumisen jälkeen siitepölyallergiat oli pahentuneet niin että alan vaihto oli tehtävä heti, siedätyksiä ei silloin ollut kuin mehiläisallergiaan ja itsellä kyseessä useampi siitepöly allergia..... Olin käynyt ennen koulutuksen aloitusta allergiatesteissä hakemassa lääkäriltä lausuntoa voinko lähteä alalle ja hän sanoi ettei niistä ole hänen mielestä estettä, mutta toisin kävi.

• KielenhuoltokinTärkeää

Keliakia ----) keliaakikko

• allerginen

Mitä viljoja vilja-allergienn voi yleensä syödä vai onko edes viljoja mitkä poikkeavat muista viljoista? Mistä saa kuidut, jota aivot tarvitsevat jos ei viljoja voi syödä? Ja oireileeko vilja-allerginen riisistä?

• vinkki30

Kuitua saa hedelmistä, vihanneksista, juureksista, marjoista, jne....

• minun_mielipide

Ei kannata syödä mitään viljatuotteita, jos on viljalle allerginen.
        Kaikissa viljoissa ei ole gluteenia eikä lektiinejä.
        Esimerkiksi kaura sisältää gluteeninkaltaisia proteiineja. Viljakasveille on tyypillistä, että ne sisältävät proteiineja, joissa on runsaasti aminohappo proliinia. Nämä prolamiinit (proliinipitoiset proteiinit) ovat ruoansulatukselle vaikeita pilkkoa ja säilyvät siten kokonaisina matkallaan suolistossa. Tuloksena on suoliston ärsytys, lisääntynyt tulehdustila ja mahdollinen autoimmuunisairaus

• ei viljaa tarvii
    • joni91

Itselleni todettiin vehnä-allergia murrosiän alkupuolella ja tohtori sanoi, että yliherkkyys saattaa johtua juuri murrosiästä kun elimistössä tapahtuu paljon muutoksia ja syystä tai toisesta alkanut vastustaa kyseistä viljaa. Voiko kuitenkin tällainen mennä ajan myötä ohi? Pystyn nykyään syömään vehnätuotteita ilman oireita (ainakaan viellä ole ilmaantunut mitään), kun ennen mahani meni sekaisin. Diagnoosista on nyt jo jonkin aikaa kulunut ja murrosikä on ohi. Ihmetyttää vain tällainen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe