kuka lyhentää kanin hampaat?

titti

Luin tuolta jostain jutun, jossa sanottiin, että kanin hampaat voi itsekkin lyhentää.. Miten ja kuinka paljon niistä uskaltaa ottaa? Näkyykö hermo niinkuin kynnessä? Millä niitä leikataan? Vai onko vaan parempi viedä eläinlääkärille?

14

6249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

Parhaiten onnistuu kynsisaksilla.
      Ota kani syliin ja raota suuta sen verran että etuhampaat näkyvät. Tämän jälkeen sakset suuhun ja leikkaat.
      Kanilla ei ole hermoja hampaissaan, mutta kieltä on varottava.
      Leikkaa niin että hampaita jää ikenestä yli puoli senttiä jolloin ei ole vaaraa että ien vahingoittuisi tai kani ei pystyisi pureskelemaan.
      Tuon pituuden kyllä oppii aika äkkiä arvioimaan ja homma ei vie kuin minutin.
      Jos olet epävarma vie el.lääkärille ja pyydä näyttämään kuinka homma hoidetaan.

• suski87

Parasta olisi viedä kani ensimmäisellä kerralla eläinlääkäriin ja pyytää häntä näyttämään, miten kania saisi parhaiten pidettyä kiinni ja miten paljon hampaita leikataan.

Myöhemmin hampaat voi tosiaan leikata kotonakin, meillä siihen käytettiin pieniä sivuleikkureita, joita saa esim. Hong Kong -myymälöistä tms. Toinen piti tavallisesti kania selällään, sillä välin kun toinen leikkasi. Kaikkein eniten piti varoa kanin kieltä, jota se koitti työntää koko ajan väliin. Hampaiden leikkuuväli riippuu ihan siitä, kuinka paha hampaiden asentovirhe tai muu ongelman aiheuttaja on. Normaalistihan kanin hampaat kuluvat sen jyrsiessä oksia yms, jolloin niitä ei tarvitse leikata. Hampaissa ei ole näkyvissä hermoa niinkuin kynsissä, josta syystä on tosiaan hyvä pyytää ensimmäisellä kerralla apua joltain kokeneemmalta.

• ei ei

Minulla on useamman vuoden kokemus kaneista, mutta hampaita en menisi itse lyhentämään, sillä el.lääk. tarkistaa samalla myös takahampaat onko niissä ns.piikkejä ja viilaa ne samalla kun kerran kanin nukuttaa . viimeksi kanin kokovartalo tarkistus ja "huolto" hampaiden lyhennyksineen maksoi 65 e. Toimenpide sujui hyvin nukutuksessa ja kani tuli muutenkin tarkistettua.

• tanja

Nukutus on aina riski!! Ja lisäksi kuormittaa elimistöä turhaa.(uset nukutukset vuodessa...huh huh)
        Itse olen leikannut oman purentavikaisen hampaita usean vuoden ajan ja suosittelen kaikille harjoittelemaan kyseisen helpon toimenpiteen.(purentavikaisesta 8 vuoden kokemus) Se ei ole kummempaa kuin kynsien leikkauskaan...ja stressaa varmasti kania vähemmän . (el.lääkärithän mieluusti ottavat vastaan 65e minutin hommasta)
        Takahampaiden piikit ovat tietysti aina riskinä, mutta ne havaitsee myös kanin syömistä tarkkailemalla nopesti.

• arvaa kuka
        tanja kirjoitti:

Nukutus on aina riski!! Ja lisäksi kuormittaa elimistöä turhaa.(uset nukutukset vuodessa...huh huh)
        Itse olen leikannut oman purentavikaisen hampaita usean vuoden ajan ja suosittelen kaikille harjoittelemaan kyseisen helpon toimenpiteen.(purentavikaisesta 8 vuoden kokemus) Se ei ole kummempaa kuin kynsien leikkauskaan...ja stressaa varmasti kania vähemmän . (el.lääkärithän mieluusti ottavat vastaan 65e minutin hommasta)
        Takahampaiden piikit ovat tietysti aina riskinä, mutta ne havaitsee myös kanin syömistä tarkkailemalla nopesti.

Onko joku sanonut, että kanini nukutetaan useamman kerran vuodeaa.Niitä piikkejä takana suussa ei todellakaan huomaa kanin syödessä.Riski se on taitamattomalta leikata itse kanin hampaat. Sulaa hulluutta. Ennemmin maksan sen minkä maksan. Sen ei pitäisi olla sinun päänsärkysi. Sitäpaitsi olen huomannut, että sinun pitää tällä palstalla puuttua joka asiaan. Leikkele sinä vaan ihan rauhassa itse kanisi hampaat jos haluat. Minä vien lääkäriin jos haluan.

• tanja
        arvaa kuka kirjoitti:

Onko joku sanonut, että kanini nukutetaan useamman kerran vuodeaa.Niitä piikkejä takana suussa ei todellakaan huomaa kanin syödessä.Riski se on taitamattomalta leikata itse kanin hampaat. Sulaa hulluutta. Ennemmin maksan sen minkä maksan. Sen ei pitäisi olla sinun päänsärkysi. Sitäpaitsi olen huomannut, että sinun pitää tällä palstalla puuttua joka asiaan. Leikkele sinä vaan ihan rauhassa itse kanisi hampaat jos haluat. Minä vien lääkäriin jos haluan.

Anteeksi jos ärsytin...toki jokainen taaplaa tyylillään.Halusin vain korostaa että homman voi myös tehdä itse.
        Tarkoitukseni on ollut palstalla käydessäni antaa ja ottaa vastaan neuvoja ja kokemuksia . Eikös tämä nyt sitä varten ole.?

• tanja
        arvaa kuka kirjoitti:

Yleistämättä tai ketään erittelemättä haluaisin todeta, että on hienoa kuinka ihmiset ovat kiinnostuneita lemmikkiensä hyvinvoinnista ja he myös varmasti ymmärtävät etten ole el.lääk...
        Kokemuksen pohjalta kait kaikki täällä neuvoja antavat ja vastaan ottavat?
        (viitaten tuohon asioihin puuttumiseen)
        Lopulliset ratkaisuthan he tekevät yhdessä eläinlääkärin kanssa. Mikä siis parhaiten sopii heille ja kanille.
        Itse tulimme tuohon kotona leikkaamisen lopputulokseen kun siihen olin valmis. (lääkäri totesi myös nukutuksen olevan aina stressaavampaa ja riskialttiimpaa)Leikkaus 4-5 kertaa vuodessa, jolloin hammaspiikkien riski pienenee kun hampaat edessä ovat lyhyet eivätkä väännä leukaa (takahampaita) väärään asentoon.Purentavika siis rajoittui vain etummaisiin hampaisiin.Takahampaat todettiin ensikäynnillä olevan siististi vastakkain.
        Aurinkoista ja iloista mieltä kaikille!
        Toivotteleepi: hullun hommia tehnyt =)

• minä

Niin onko siis todettu, että kanin hampaat ovat ylipitkät ? Normaalistihan niitä ei tarvitse leikata...

Kannattaa mennä lekurille ottamaan mallia.

• pålle

Olen samaa mieltä, lääkärissä näet tyylin, miten hampaat leikataan. En uskaltaisi itse alkaa sorkkia. Joka kerran kania ei tarvitse nukuttaa. Yleensä kanin hampaat kuluvat itsellään , jos se saa kovaa purtavaa, mutta on näitä syntynyt hammasvammaisiakin. Meidän kanilla kasvaa toinen etuhamma aika pitkäksi.Joskus se antaa leikata sen tuosta vain, mutta joskus se laittaa hanttiin kuin pieni eläin, silloin se rauhoitetaan ja samalla katsotaan hammaspiikitkin takaa.Ja minä en ainakaan tiedä minne suuntaan pidentynyt hammas on "jännittynyt", joten voi haljeta myös pituussunnassa jos pihdeillä väärin ottaa ja napsauttaa.

• titti

Viisaampaa, että käyn lekurilla.. ainakin aluksi. Kyllä siellä sitten neuvotaan jos niitä voi turvallisesti itse leikata. Etten vaan leikkaa kieleen, enkä muuten väärin. Järki mukana tässäkin.. Onko puiden jyrsiminen tarpeeksi kuluttavaa? Onko teidän kaneillanne sellasta kalkki-tms kiveä ns. purukivi? Joku oli laittanut santapaperia korokkeen päälle jota kanit raapivat..

• tanja

Alkuperäisessä jo kehotinkin..eläinlääkäri kyllä näyttää.
        Puoiden oksia, kuivaa leipää..kaikki kova kuluttaa.
        Älä laita santapaperia niin että kani voi sitä syödä. Tuo kikka on kynsien kulutusta varten.
        Hauskaa kesän odotusta !

• DFGHUIU

eläinlääkäri

• omistaja26

Kokemusta kahdesta täysin erilaisesta kanista, jolla toisella ei mitään ongelmaa ja toisella (uusi) on havaittu purentavika. Huomasin n.2kk sitten että hampaat on kasvanut järkyttävän pitkiksi ja silloin käytin eläinlääkärissä leikkauttamassa n. 1 kk sitten maksoi n.75e. Ja taas alahampaat on kasvaneet! Aika tyyriiksi tulee käydä leikkauttamassa joka kk kanin hampaat ja se heräämis vaihde nukutuksen jälkeen oli pahaa katsottavaa, ei samanlaista kuin kissa tai koira nukutuksen jälkeen. Joten olen myös itse miettinyt voiko niitä itse leikata, mutta millä ja satuttaako se kania? Useat nukutukset ja lääkkeet pienelle eläimellä ei todella tee hyvää.

• iikkkissss

Jos itse kanien hampaita leikkaavat eivät nukuta kania, niksi eläinlääkäri nukuttaisi saman toimenpiteen takia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      15058
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      25
      2984
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2391
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      125
      1710
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1453
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      347
      1367
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1095
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      926
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      108
      879
    Aihe